تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835312146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت تازه از عاشورا درجشنواره‌ تئاتر فجر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روایت تازه از عاشورا درجشنواره‌ تئاتر فجر
نمایش عاشورا
تئاتر- اگرچه حماسه‌ها وقتی جاودانه می‌شوند  كه به زبان هنر نقل شوند اما واقعه كربلا   آن‌چنان عظمتی دارد كه جاودانگی‌اش مرهون هیچ نقلی نیست و افزون‌تر از آن، این هنر است كه برای ماندگاری خود به سراغ این سوزناك‌ترین داستان فرزند آدم می‌رود. در ساحت كلام، ترجیع‌بند معروف محتشم كاشانی نیست كه حادثه عاشورا را زنده نگه می‌دارد، بلكه این شعر است كه مانایی خود را وامدار بیان این رخداد است. كمااینكه در ساحت نمایش، اگر نبود نقل وقایع كربلا، امروز نشانی از تعزیه و تعزیه خوانی نبود. در ساحت كلام، ترجیع‌بند معروف محتشم كاشانی نیست كه حادثه عاشورا را زنده نگه می‌دارد، بلكه این شعر است كه مانایی خود را وامدار بیان این رخداد است. كمااینكه در ساحت نمایش، اگر نبود نقل وقایع كربلا، امروز نشانی از تعزیه و تعزیه خوانی نبود.هنر در این وادی می‌كوشد به‌قدر بضاعت خود گوشه‌ای از عظمتی را بیان كند كه ادراك آن در حد عقل و فهم بشری نیست و از این‌رو هیچ نقلی با هیچ زبانی و هیچ هنرمندی با هیچ هنری توان همسنگی با این ماجرا ندارد. تنها می‌ماند این نكته كه هنر را قابلیتی است برای نقل فراگیر  و  بیان حادثه برای همه افراد. زبان هنر جهانشمول است و همین موضوع موجب  شده  كه  عاشورا به اشكال مختلف تكرار شود و باز هم برای آینده تازگی داشته باشد. تا وقتی هنر در كلام انحصار داشت، شعر و نثرهای بی‌شماری از این رخداد، خلق شد كه حتی به آیینی چون تعزیه نیز راه یافت اما با گسترش هنر، فراگیری این زبان قابلیتی ایجاد كرده كه برای دیگران نیز قابل فهم باشد. اگر ارتباط با تعزیه كه اتكایش به متن است برای غیر از خودمان ثقیل می‌نماید  اما بیان حادثه به زبان موسیقی یا تصویر برای آنها مفهوم‌تر است. هنر در این وادی می‌كوشد به‌قدر بضاعت خود گوشه‌ای از عظمتی را بیان كند كه ادراك آن در حد عقل و فهم بشری نیست و از این‌رو هیچ نقلی با هیچ زبانی و هیچ هنرمندی با هیچ هنری توان همسنگی با این ماجرا ندارد.
نمایش عاشورا
2 روز دیگر مهم‌ترین اتفاق تئاتری كشور آغاز می‌شود؛ بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛  جشنواره‌ای كه مثل خود تئاتر، افت و خیزهای زیادی را  طی كرده است اما هنوز از نگاه اهالی تئاتر آن‌قدر درخور توجه هست كه باز هم آثار خود را به جشنواره بیاورند و زیر بال و پر آن را بگیرند. حتی امسال پیشكسوت‌ها و خاك صحنه خورده‌ها نیز با همه دلخوری‌ها و گلایه‌ها، برای جشنواره به تكاپو افتادند و حالا در جشنواره‌27 نام‌های بزرگی در كنار جوانترها به چشم می‌آید. درست هم همین است. تئاتر زنده نمی‌ماند جز با نفس خود تئاتری‌ها و البته دوستدارانی كه برای اهالی صحنه كف می‌زنند،  با شادی آنها می‌خندند و با ناراحتی شان می‌گریند. این همه مقدمه‌ای شد برای یك حضور؛  اپرای عروسكی عاشورا، آخرین نمایش بهروز غریب‌پور برگرفته از نسخ تعزیه كه از چهارشنبه این هفته در اولین روز جشنواره تئاتر فجر در تالار فردوسی به صحنه می‌رود و تا آخرین روز آن می‌ماند و پس از جشنواره نیز در این تالار به اجرای خود ادامه می‌دهد،     اپرای عاشورا روایتی از زبان محتشم كاشانی است و در آن 6 صحنه وجود دارد كه عمده‌ترین آن، صحنه كربلاست؛ همچنین صحنه‌هایی مربوط به بارگاه یزید، ابن‌‌زیاد، خانه شمر، خانه محتشم كاشانی و صحنه‌های تلفیقی اجرا می‌شود.  این اثر را می‌توان گامی برای آشتی دوباره مردم با تئاتر دانست تا مخاطبان گریزان از سالن‌های نمایش بار دیگر جذب شوند. این كار ملهم از یك رویداد مذهبی هم می‌تواند در جذب مخاطبان جدید در داخل مفید واقع شود و هم به‌عنوان اثری ملی در بازگویی حادثه‌ای مذهبی برای جهانیان توفیق یابد. این حضور فرصتی مغتنم برای تئاتر است كه هنوز برای سرپا ماندن نیاز به اتفاقاتی از این جنس دارد.      





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1042]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن