واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اسمش را نمي گويد فقط رضايت مي دهد كه با او حرف بزنم، پسري است 25 ساله، ديپلمه و به قول خودش بساز و بفروش، از چهره اش آنچه بيشتر در ذهن مي ماند موهاي سيخ سيخي اش است و گردنبندي كه به روي پيراهن مشكي اش انداخته من كه معني آن گردنبند را نفهميدم ولي خودش گفت نشانه آمون خداي مصريان است. وقتي از او پرسيدم چرا از اين زيور آلات استفاده مي كند، گفت: مد است و نوعي با كلاسي است. از اينكه من معني گردنبندش را پرسيدم قدري متعجب شد و گفت: كسي به محتوا و معني اين زيور آلات توجه نمي كند و فقط استفاده كننده آن به عنوان شخصي كه با اصول روز پيش مي رود شناخته مي شود. معتقد است يكي از دلايل استقبال جوانان از اين زيور آلات ارزاني آنهاست. پيدا كردن فروشنده هاي اين زيور آلات كار زياد سختي نيست، به زيبايي آنها را در ويترين چيده و مشغول راه انداختن مشتري است، مشتريانش دو دختر 16 ، 17 ساله هستند كه بر سر خريد يك دستبند چانه مي زنند. فروشنده راست مي گويد: دستبند بيشتر از شش هزار تومان قيمت ندارد و جاي چانه زني نيست. به همين آساني دستنبندي با نشانه چشم لوسيفر به فروش مي رود نشانه اي كه مي گويند نمادي از سوگواري شيطان است براي چيزهايي است كه خارج از قدرت و اراده اوست. دخترها مي خندند و پول را مي دهند در حاليكه چشم سوگوار لوسيفر خيره خيره و البته ذوق زده به آنها نگاه مي كند. آمارها مختلف است، 40، 50، 70 ، در بعضي از خبرها هم آمده 200 فرقه شيطان پرستي در ايران فعاليت مي كنند كه البته ماموريت همه شان يكي است: ترويج پوچ گرايي، ستم پذيري و در نهايت انحطاط. شايد عده اي شيطان پرستي را آييني مدرن و نهايتا مربوط به قرن هاي گذشته مي دانند اما واقعيت اين است كه تاريخچه شيطان پرستي را به قرون اوليه پيدايش آدمي نسبت داده اند. شيطان پرستي در نواحي امريكاي لاتين، امريكاي جنوبي و آفريقاي مركزي به قرنها پيش از ميلاد مسيح برميگردد. در اكتشافات امريكاي جنوبي مشخص شده يكي از قبايل اين قاره كه اعتقاد بسياري به خوب و بد داشتند، شيطان را مي پرستيدند و حتي انسان هايي را براي شيطان قرباني ميكردند. در آفريقاي مركزي و در دشتها و كويرهاي سوزان اين قاره نيز در قبايلي كه معروفترين آن قبيله اوكاچاست، شيطان به عنوان قدرت مطلق زمين و آسمان و پديد آورنده آن و خداي خشم و نفرت پرستش ميشد و حتي قرباني هايي نيز در مواقع خاص به آن اهدا ميشد. سير تاريخي شيطان پرستي نشان از وجود دو مرحله براي آن است كه شامل شيطان پرستي قديمي و جديد مي شود. شيطان پرستي قديمي شيطان پرستي اي است كه به قرون وسطي برميگردد و نوعي استفاده از كمك شيطان در كارهاي زيان آور و كمك به برخي پادشاهان در جنگها بوده است. اعتقاد در شيطان پرستي قديمي اين است كه شيطان وجود دارد و قدرت او عظيم ترين قدرت جهان است. شيطان پرستي جديد در انگلستان به وجود آمد، در اين نوع شيطان پرستي بر خلاف شيطان پرستي قديمي اعتقادي به وجود شيطان خارجي ندارد و شيطان را در طبيعت و در وجود هر انساني ميداند. مراسم شيطان پرستي جديد مراسمي است براي دعوت از شيطان باطني و حس اهريمني دروني است كه با اعمال جنسي آرام و ارضا ميشود. معتقدان به شيطان پرستي جديد، جسم پرست هستند و اعتقاد دارند هر آنچه وجود دارد مديون آدم است. ديگر اين كه انسان بايد كامل ترين لذت جسماني را در اين دنيا ببرد. برخي از فرقههاي شيطانپرستي هم بر اين اعتقادند كه بايد در نيروي شيطان فنا شد و بعد قلب خود را به شيطان سپرد. شيطانپرستي در ايران فعلا در حد نمايش نمادها جلوهگري ميكند، در حد گردنبندي كله جمجمه اي و انگشتري تيغ دار، زيور آلاتي كه به آساني در مغازه ها خريد و فروش مي شود. احترام محمودي كارشناس امور اجتماعي معتقد است: شيطان پرستي در ايران هم اكنون در حال انتقال نمادها به جامعه است و هنوز به انتقال ايدئولوژي نرسيده است. ستاره پنج پر، دو مثلث معكوس روي هم (ستاره داود)، صليب معكوس ، مثلثي كه در درون آن عكس يك بز وحشي در داخل يك دايره قرار گرفته و نشانه آمون خداي مصريان از جمله نمادهاي پيروان شيطان پرستي است كه محمودي از آنها نام مي برد. اين كارشناس به وجود آمدن موج اطلاع رساني در مورد فعاليت اين گروه ها و فرقه ها را ضروري دانست و گفت: اعضاي اين گروه ها ابتدا با وارد كردن نشانه ها به زندگي روزمره چشم را به ديدن آنها عادت مي دهند و سپس با تهيه فيلم و موسيقي، شيطان پرستي را ترويج مي دهند. علي عباسي آسيب شناس اجتماعي هم با بيان اينكه بسياري از كساني كه از نمادهاي گروه هاي شيطان پرستي در زيور آلات خود استفاده مي كنند هيچ اطلاعي از ماهيت فعاليت هاي اين گروه ها ندارند گفت: تعداد شيطان پرستان محدود است اما گروهي از روي كنجكاوي و يا به خاطر مسائل ضد اخلاقي و بي بند و باري جنسي به سوي آنها كشيده مي شوند. عباسي يكي از آسيب هاي اين گروهها را مصرف مواد مخدر قوي مثل كوكائين، حشيش و قرص هاي اكس عنوان كرد و افزود: شيطان پرستان استفاده از مواد مخدر روانگردان و آزادي بي بند و باري جنسي را جزو مراسم هفتگي خود قرار داده اند كه مقدمه ورود افراد به فضاي خلسه باشد. علاوه بر زيور آلات، نوع لباس، آرايش و ادبيات شيطان پرستان هم فصل تمايز آنها با ساير افراد است. ابوالقاسم صميمي كارشناس جامعه شناس، مد را يكي از ابزارهاي ترويج شيطان پرستي دانست و گفت: راحت ترين راه ترويج عقايد شيطان پرستان زيور آلات و گفت و گوست. صميمي افزود: استفاده از كلمات خاص براي سلام كردن، نوع ويژه دست دادن، استفاده از نمادهايي كه در آن عدد شش بكار رفته، استفاده فراوان از رنگ قرمز و سياه در آرايشها ، آرايش موي سر به شكلي كه هيچ گونه نظمي در آن نباشد و يا سري كاملا طاس، كوتاهكردن موهاي سر به شكلهاي عجيب ، نزديك شدن به نمادهاي فاشيستي و هيتلري در فضاي جديد امروزي، پوشيدن لباسهاي كاملا غيرمتعارفي و گشادي كه هم بدن را نشان ميدهد و هم نشان نميدهد، انگشترهاي خاص تيغ دار، دستبندهاي متنوع و عجيب و گردنبندهاي اسكلتي نشانههاي ويژه گروههاي همسو با شيطان پرستي و بخشي از اقدامات شيطان پرستان در مدگرايي است. رسانه هم يكي از مهمترين حوزه هاي فعاليت هاي شيطان پرستان است. يك كارشناس رسانه معتقد است ستارگان فيلم و خوانندگان مطرح غرب استفاده از زيور آلات خاص شيطان پرستي را ترويج مي دهند ليلا نظري با بيان اينكه جريان شيطان پرستي در غرب با ابزار موسيقي اعلام موجوديت كرد، گفت: روابط نامشروع، موسيقي متال، رفتارهاي ساحرانه و اعمال و مناسك خاص ماورايي و جادوگري از ويژگي هاي جريان رسانه اي شيطان پرستان است، علاوه بر ماهواره ها و سايتهاي اينترنتي، انتشار كتاب هم از رويكردهاي شيطان پرستي براي ترويج خود يا به بيان بهتر ترويج خشونت، خود زني، خودكشي ، پوچ گرايي و انحرافات اخلاقي است. نظري، سينما را هم يكي از مهمترين حوزههاي فعاليت شيطان پرستان دانست و افزود: در حال حاضر در هاليوود فيلمهاي شيطاني متعددي ساخته ميشوند كه موضوع عمده آنها فساد اخلاقي و خشونت است. در اين فيلم ها شكنجه، تجاوز، سنگدلي و بيرحمي موج ميزند. فيلم هايي كه بيشتر به صورت سريالي ساخته مي شوند مانند سه گانه طالع نحس و يا پنج گانه اره. در قرآن كريم در سوره هاي كهف ، حجر ، الرحمن ، مريم ، اسرا ، بقره ، اعراف ، ص ، يوسف ، فاطر ، زخرف ، نساء ، مجادله و لقمان بارها از شيطان به عنوان موجودي از گروه جنيان، از جنس آتش ، كافر به پروردگار ، در پي تسلط حزب خود بر دنيا، محروم از آگاهي نسبت به اسماء الهي و كينه جو نسبت به نسل آدم ياد شده است. معصومه خرم كارشناس مذهبي دفاع عارفانه از دين را بهترين و مهمترين عامل در كاهش فعاليت و انهدام گروه هاي شيطان پرستي در جامعه دانست و گفت: بايد هنر استخراج هاي نو از مطالب ديني را كسب كنيم تا بتوانيم به پرسشهاي جديد جوانان در حوزه دين بدون هيچ محدوديت و برچسب تخريبكنندهاي پاسخ دهيم. خرم با يادآوري انتشار و فروش كتاب و فعاليت دهها سايت اينترنتي با موضوع انحرافات شيطاني ، عرفان هاي صوفيگري و نيز عرفان هاي نوپديدي مثل عرفان كيهاني و اوشو گفت: كتاب هايي با اين مضمون به آساني خريد يك رمان در دسترس قرار دارد، سايت هاي اينترنتي هم كه محدوديتي براي استفاده ندارد بنابر اين عالمان ديني بايد با مكاتب نوپديد و انحرافات آنها آشنا شوند تا در كنار جوانان با همراهي آنها از توسعه مكاتب وهمي كه نداي تاريكي را سر داده اند پيشگيري شود. استفاده از ماهواره و اينترنت و به تاييد كارشناسان فروش آسان كتاب هاي مروج عرفان هاي نوظهور كم كم روزنه هاي ورود مكاتبي مثل شيطان پرستي را در جامعه ايران ايجاد مي كند با اين حال خوشبختانه شيطانپرستي به آن شدت و گستردگي كه در انگليس، آمريكا و ساير كشورهاي غربي وجود دارد در ايران توسعه نيافته است. اما با دانستن اين واقعيت كه تعداد افرادي كه به معناي خاص شيطانپرست باشند در كشورمان بسيار ناچيز و انگشتشمار است، نبايد زنگ خطر افزايش نمادهاي شيطان پرستي در زيور آلات و البته پوشاك را نشنيده گرفت. زيادند افرادي مثل آن پسر 25 ساله ديپلمه يا آن دو دختر خريدار دستبند كه حتي نمي دانند معني آنچه خود را با آن مي آرايند چيست. مثل همين آقاي راننده تاكسي كه خوشبو كننده خودرويش علامت ايكس سفيد رنگي در صفحه اي سياه رنگ است و با هر تكان ماشين اين طرف و آن طرف مي رود ، دل دل مي كنم كه بگويم كه اين علامت اين خوشبو كننده يكي از نمادهاي شيطان پرستي است يا نه، دل به دريا مي زنم و چند لحظه قبل از پياده شدن به راننده مي گويم، راننده كه مرد ميانسالي است زير لب لعنتي به شيطان مي فرستند و موقع پياده كردن من خوشبو كننده را از آينه باز مي كند. به دور شدن تاكسي نگاه مي كنم و دست راننده را مي بينم كه از پنجره ماشين خوشبو كننده را به بيرون پرت مي كند و ماشين بعدي از روي آن مي گذرد. نزديك اذان ظهر است ، صداي قاري از بلندگوي مسجد محل مي آيد: اعوذ بالله من الشيطان رجيم ، خدايا پناه مي برم به تو از شر شيطان رانده شده اي كه با هر جلوه گري در كمين ماست. ك/4 7340/599/608/508
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]