تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846087024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نام نمادین حسین (ع) در ادبیات عرفانی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نام‌ نمادین‌ حسین‌(ع) در ادبیات‌ عرفانی‌
امام حسین
كردم‌ ز دیده‌ پای‌ سوی‌ مشهد حسین‌ هست‌ این‌ سفر به‌ مذهب‌ عشاق‌ فرض‌ عین‌ خدام‌ مرقدش‌ به‌ سرم‌گر نهند پای ‌حقا كه‌ بگذرد سرم‌ از فرق‌ فرقدین‌  از آن‌ زمان‌ كه‌ عشق‌ در مكتب‌ حسین‌ زانو زد و راه‌ و رسم‌ عاشقی‌ را به‌ خط‌ خون‌نوشتند و نینوا حدیث‌ راه‌ پر خون‌ را از نای‌ بریده‌ نواخت‌، حدیث‌ عشق‌ و كربلا به‌ یك‌دیگردر آمیخت‌ و عشق‌ در كربلا تجلّی‌ یافت‌. از آن‌ زمان‌ زیارت‌ مرقد او ـ كه‌ سرسلسله‌ عشاق‌ است‌ ـ بر هر آن‌ كس‌ كه‌ طالب‌ دل‌دادگی‌ است‌، فرض‌ عین‌ گشت‌ و حسین‌ آموزگار عشق‌ و عاشقی‌ و قتیل‌ عشق‌: و این‌ گونه‌ شد كه‌ حدیث‌ عشق‌ و عاشورا و حسین‌ در هم‌ تنید و نام‌ شورانگیزش‌نمادی‌ از فنای‌ فی‌ الله و بقای‌ الله: گفت‌ الها، ملكا، داورا پادشها، ذوالكرما، یاورا در رهت‌ ای‌ شاهد یكتای‌ من ‌شمع‌ صفت‌ سوخت‌ سراپای‌ من‌
پرچم امام حسین علیه السلام
عشق‌ تو شد جان‌ و تنم‌ فی‌ هواك ‌نیست‌ بود در نظرم‌ ما سواك‌ جز تو جهان‌ را عدم‌ انگاشتم ‌غیر تو چشم‌ از همه‌ برداشتم‌ كرد ز دل‌ عشق‌ تو هر نقش‌ پاك‌ ساخت‌ غمت‌ جامه‌ تن‌ چاك‌ چاك‌ رفت‌ سرم‌ بر سر پیمان‌ تو محو تو ام‌ واله‌ و حیران‌ تو گر ارنی‌ گوی‌ به‌ طور آمدم ‌خواستیم‌ تا به‌ حضور آمدم‌ بالله اگر تشنه‌ام‌ آبم‌ تویی ‌بحر من‌ و موج‌ و حبابم‌ تویی‌ عشق‌ تو شد عقل‌ من‌ و هوش‌ من ‌گشته‌ همه‌ خلق‌ فراموش‌ من‌ مهر تو ای‌ شاهد زیبای‌ جان ‌آمده‌ در پیكر من‌ جای‌ جان‌ از همان‌ نخستین‌ سال‌های‌ ورود اسلام‌ به‌ ایران‌، عشق‌ به‌ خاندان‌ عصمت‌ وطهارت‌ در میان‌ ایرانیان‌ رو به‌ فزونی‌ نهاد. ایرانیان‌ حقایق‌ دین‌ مبین‌ اسلام‌ را در چهره‌سیرت‌ اهل‌ بیت‌: یافتند و به‌ همین‌ سبب‌ از همان‌ دوره‌های‌ نخستین‌ به‌ حمایت‌ ازآنان‌ پرداختند. محقق‌ و نویسنده‌ آلمانی‌ «كورت‌ فریشلر» در آغاز كتاب‌ خود با عنوان‌«امام‌ حسین‌ و ایران‌» به‌ این‌ موضوع‌ می‌پردازد و این‌ علاقه‌ را دو سویه‌ می‌داند: «خاندان‌ علی‌(ع) طوری‌ به‌ ایرانیان‌ علاقه‌مند بودند كه‌ مردم‌ ایران‌، آنان‌ را به‌چشم‌ عرب‌ نمی‌دیدند. «بارتو لو مو» نیز عقیده‌ دارد كه‌ " ایرانیان‌ در سال‌ شصتم‌ هجری‌آماده‌ شدند تا به‌ امام‌ حسین‌ كمك‌ كنند."عشق‌ به‌ اهل‌ بیت‌، موجب‌ شد تا این‌ سرزمین‌ به‌ ملك‌ دوستداران‌ آنان‌ و شیعیان‌مبدل‌ گردد و حماسه‌ خونین‌ كربلا چنان‌ با جانشان‌ در آمیزد كه‌ سراسر تاریخ‌ و فرهنگ‌آنان‌ شمیمی‌ حسینی‌ یابد و از این‌ نام‌ قداست‌ گیرد. مدح اهل بیت علیهم السلام از آغازین‌ دوره‌های‌ نظم‌ و نثر فارسی‌ با آن‌ گره‌ خورد و بعدهاموضوع‌ بسیاری‌ از آثار ادبی‌ گردید كه‌ البته‌ در این‌ مختصر، مجال‌ پرداختن‌ به‌ چرایی‌ وچگونگی‌ آن‌ نیست‌. اما یكی‌ از وجوه‌ ممتازی‌ كه‌ عمق‌ تاثیر واقعه‌ عاشورا و حماسه‌حسینی‌ را در ادبیات‌ فارسی‌ نشان‌ می‌دهد، رمزی‌ شدن‌ و نمادی‌ شدن‌ این‌ نام‌ مقدس‌است‌ كه‌ سعی‌ می‌شود ابعاد مختلف‌ این‌ موضوع‌ در این‌ مقال‌ بررسی‌ گردد. ادبیات‌ عرفانی‌ ادبیات‌ رمزی‌ یكی‌ از ویژگی‌های‌ ادبیات‌ عرفانی‌، رمزی‌ بودن‌ آن‌ است‌. از آن‌ جایی‌ كه‌ واژگان‌ رایارای‌ آن‌ نیست‌، تا مفاهیم‌ بلند عرفانی‌ را در خویش‌ جای‌ دهد و عارف‌ در كشف‌ و شهودنمی‌داند چگونه‌ هجوم‌ لحظه‌های‌ ناب‌ را تاب‌ آورد از رمز مدد می‌جوید، تا بتواند بدان‌طریق‌ گوشه‌ای‌ از دریافت‌هایش‌ را بیان‌ كند و عیان‌ نماید. و گاه‌ نیز آرزو دارد حرف‌ گفت‌، وصورت‌ را بر هم‌ زند، تا به‌ این‌ هر سه‌، از یار بی‌نشان‌ دم‌ زند، از این‌ رو رمز را در ادبیات‌عرفانی‌ این‌ گونه‌ معنا می‌كنند: القا معنا و مقصودی‌ با اشاره‌ و ایما، كلمه‌ و سخنی‌ كه‌ با رعایت‌ نوعی‌ تناسب‌ وشباهت‌ و یا حتی‌ بدون‌ تناسب‌ معنایی‌ بعید از آن‌ را اراده‌ كنند و در اصطلاح‌ معنیی‌ باطنی‌كه‌ مخزون‌ در تحت‌ كلام‌ ظاهری‌ است‌ كه‌ غیر اهل‌ را بدان‌ دسترسی‌ نیست‌. نگاهی‌ گذرا به‌ سیر كاربرد واژة‌ مقدس‌ حسین‌ در ادبیات‌ عرفانی‌ فارسی‌ نشان‌دهندة‌ نمادین‌ شدن‌ و رمزی‌ گشتن‌ این‌ نام‌ است‌ و این‌ نیز خود بیانگر عمق‌ معنا و مفهوم‌این‌ حادثه‌ عظیم‌ از یك‌ سو و مفاهیم‌ مكنون‌ در آن‌ و وقایع‌ باطنی‌ و مخزون‌ پوستة‌ظاهری‌ آن‌ است‌. برای‌ آن‌ كه‌ بتوانیم‌ سیر كاربرد این‌ نام‌ مقدس‌ را بررسی‌ نماییم‌، این‌سیر را به‌ چند دوره‌ تقسیم‌ بندی‌ می‌نماییم‌: نام‌ مقدس‌ حسین‌ در نخستین‌ دوره‌های‌ ادبیات‌ عرفانی‌ رابطه‌ نمادین‌ عشق‌ و حسین‌ در اشعار سده‌های‌ میانی‌ (قرن‌ هشتم‌ تایازدهم‌) داستان‌ عشق‌ و حسین‌(ع) در گنجینه‌ الاسرار عمان‌ سامانی‌ تجلی‌ عاشقانه‌ حسین‌(ع) در شعر معاصر عشق‌، حسین‌ و مقاومت‌ در ادبیات‌ مقاومت‌  در مقالات بعدی به ترتیب هر کدام از عناوین بالا توضیح داده می شود.نویسنده : محمد اختری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن