محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826525500
فتوت نامه
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فتوت نامه معرفي فتوت نامه عبد الرزاق کاشاني
- از ميان فتّوت نامههاي موجود در تاريخ ايران، هفت فتّوت نامه، داراي بيشترين اشتهار هستند كه اسامي آنها به قرار زير است: يكم: فتّوت نامهي عبدالرزاق كاشاني دوم: فتّوت نامهي شمسالدين آملي سوم: فتّوت نامهي شهابالدين عمر سهروردي (يكم) چهارم: فتّوت نامهي شهابالدين عمر سهروردي (دوم) پنجم: فتّوت نامهي نجمالدين زركوب تبريزي ششم: فتّوت نامهي درويش عليبن يوسفكر كهري هفتم: فتّوت نامهي چيتسازان از مجموعه هفت نامه، شش رسالهي نخست آن پيش از رسالهي واعظ كاشفي تأليف شده كه او از عبدالرزّاق كاشاني بسيار متأثر شده است. ولي تعيين دقيق تاريخ تدوين فتّوت نامهي چيتسازان به طور يقين ممكن نيست. تاريخ تدوين شش رسالهي نخست، ميان قرنهاي هفتم تا نهم هجري قمري است. دو متن فارسي شيخ شهابالدين عمر سهروردي (632-539 ه.ق) از ويژگيهايي برخوردار است؛ چه او مشاور ديني الناصر الدين اللّه خليفهي عباسي بود و چنان كه ميدانيم، آن خليفه آرزوي برقراري اصول فتوت را در سراسر جهان در سر ميپروراند. او ميخواست همهي تشكيلات جوانمردان را زير يك پرچم آورد. در اين زمينه حتي از فتوت درباري سخن به ميان آمده است و خليفهي عباسي به توّسط عبدالّجبار بغدادي به جرگهي جوانمردان پيوسته و جامهي مخصوص فتوت را از دست او گرفته است. رؤياي بزرگ اين خليفه با خود او به خاك سپرده شد، اما فتوت به راه خود ادامه داد و اين مطلبي است كه از نظر ما مهّم است. شرح و تفصيل تمامي فتّوت نامهها (كه در اصل منعكسكننده ساختار مكتبي و آييني و عملي جوانمران در سدههاي گذشته تاريخ ميهمنان است) در اينجا امكانپذير نيست و ما به فتوت نامه عبدالرزاق كاشاني بسنده ميكنيم و مخاطبان محترم را به كتاب «آيين جوانمردي» اثر هانري كربن و ترجمه احسان نراقي، حوالت ميدهيم.فتوت نامه عبدالرّزاق كاشاني
عبدالرزاق كاشاني متفكر بزرگ شيعي به عنوان يكي از مريدان ابن عربي معروف است. در ميان يكصد و پنجاه تفسيري كه از قرآن شده (بر حسب شمارش عثمان يحيي) و در كتاب فصوص الحكم شيخ اكبر آمده است، تفسير كمالالدين عبدالرزاق كاشاني يكي از معروفترين آنهاست كه هميشه خواستاران بسيار داشته است. گروهي، تأويلهاي عرفاني او از قرآن را از ابنعربي پنداشتهاند. عبدالرزاق در مقدمهاي كه بر فتّوت نامهي خود نوشته ميگويد اين كتاب را به درخواست يكي از بزرگان رمان به زبان عربي نوشته است، ولي بعداً مانند روزبهان بقلي شيرازي به سبب آنكه طُلاّب به زبان عربي آشنا نبودند، كتاب خود را به زبان فارسي ترجمه كرده است. عنوان اين متن تحفةالاخوان في خصايص الفتيان (هديهي برادران دربارهي خصايص جوانمردان) است. كتاب شامل يك مقدمه، ده باب و يك نتيجه است كه در اينجا به صورت مختصر معرفي مي شود.معرفي مقدمه تحفةالاخوان في خصايص الفتيان به عقيدهي عبدالرزاق كاشاني، جوانمرد (شواليهي معنوي) انسانِ آزادهاي است كه براي رسيدن به مرتبهي او، بايستي مراحلي را سپري كرد.حالت معنوي كه فتوت برميانگيزد، در واقع پيروزي نور فْطرت بر تاريكيهاي اين جهان است، چندان كه صفات ممتاز روح آدمي شكفته ميگردد و از قيدهاي طبيعت و وابستگيهايي كه باعث اسارت و انقياد آدمي است، رها ميشود. طي اين مراحل را به اختصار مي گوييم :مرحلهي نخست مرحلهي مروّت است، اما مراد از آن مروّت خصوصياتي است كه انسانيّت انسان را تشكيل ميدهد؛ خصوصياتي كه انسان را شايستهي اين نام ميكند. شايد بتوان مروّت را به كرم نيز ترجمه كرد، اما بهتر است كرم را براي معادل اصطلاحهاي ديگري به كار ببريم، چه مروّت شامل مجموعهاي از فضايل و سجايا و كردارهاي نيكوست كه واژهي آدابداني به مفهوم آن نزديك است. وقتي ميتوان سخن از فتّوت به ميان آورد كه همهي عوامل شر مهار شده و نيروهاي ناشي از خير و نور، چيرگي يافته و فضليت و عدالت و نجابت مصداق پيدا كرده باشد. از اين روست كه ميگويند مروّت شرط نخستين فتوت است، و فتّوت نيز از شرايط نخستين وَلايت است. در اينجا بايد توجه داشت كه وَلايت با فتح و او با وِلايت (با كسر و او) اشتباه نشود. دومي در ميان عرفا استعمال فراوان دارد. شايد بتوان تا حدودي آن را نوعي تقّدس ناميد. اما وَلايت در مفهوم شيعي واژه، نوعي تقرّب و دوستي الاهي است كه از خصوصيات اولياءاللّه است و مصاديق بارز آن امامان شيعهاند. تقرب به خداوند سبب ميشود كه انسان از نفسانيتش جدا شود تا به گفتهي حيدر آملي ، بتواند از سوي خداوند دوست برگزيده شود. بهتر از اين نميتوان رابطهي شواليهگري را كه ميان خدا و انسان برقرار شده است تعريف كرد. اين همان سختي است كه در انجيل يوحنا از زبان خداوند آمده است: «ديگر شما را از خادمينم نخواهم ناميد بلكه شما را از دوستان خود خواهم شمرد.» به اين ترتيب پديرفتن مشيّت الاهي عبارت است از همراهي و هم قدمي با امام. پس وَلايت، غايب و كمال فتوت و فتوت مستلزم مروّت است و معناي مروّت اين است كه انسان به اصالت فطرت نخستين خود باز گردد. بنابراين، مفهوم توبه فقط استغفار از گناه نيست، بلكه پذيرش دگرگوني كامل و بازگشت به طهارت فطري نخستين است. او در باب مراتب پيش گفته يادآوري ميكند كه بالاترين مرحله اعتلا از فتوت به مقام رفيع رسالت است. او در فصل دوم مقدمه به شرايط وِلايت ميپردازد. آنجا كه فتّوت به مرحلهي كمال ميرسد، وِلايت آغاز ميگردد. حضرت ابراهيم (ع) نخستين نمونهي كاملي است كه در يك آن فتّوت و ولايت در وجودش متجّلي گرديده است. او كسي است كه دنياي لذّتها و هوسهاي آن را رها كرده (تجريد) و از خانواده و طايفهي خود گسسته تا به عالم الاهي برسد. چون سختي هجران كسان خود را به تنهايي پذيرفته، جهاد او نمونهي كامل فتوت، هم به مفهوم نهان روشي، هم به معناي عيان روشي است. او از بيگانگان ناشناس استقبال كرد و بعداً دانسته شد كه آن سه از فرشتگان بودند و اين همان تصويري است كه از ابراهيم و سه فرشته در كليساهاي مسيحيت شرقي (ارتدكس) بازتافته است.خلاصه توجه به چنين سيري ناشي از تفكّر عميق مذهبي شيعي است كه هيچ رابطهاي با تسلسل و توالي تاريخي و فلسفهي تاريخ ندارد.
فصل سوم از مقدمه در بيان اصل و مبدأ فتّوت است. تشريفات ورود به جرگهي جوانمردان، يادآور مراسم اهل طريقت و همان صحنهي آب و نمك و پوشيدن شلوار پهلواني که شبيه زير جامه است. جزئيات اين مراسم را در رسالهي نجم الدين زركوب ميتوان ديد .- نكتهاي كه در فتّوت نامهي نجمالدين زركوب آمده اين است كه به عقيدهي او مراسم نوشيدن آب نمك جاي مراسم نوشيدن شراب را در مسيحيّت گرفته است. در ضمن بايستي توجّه داشت كه بر پايهي اين مراسم، رشتهي پيوندي كه به صورت پيوستگي عمودي از سوي پيامبر برقرار شده، به گونهاي است كه رشتهي ارتباط تا جبرائيل كه دوست خداوند است ميرسد و رابطهي پيامبر با فرشتگان حامل وحي رابطهي دوستي است. آب در قدح اشارت است به معرفت و خرد، كه شخص ميتواند بر حسب پاكي جبلي و استعداد ذاتي خود كه در فطرت الاهيش نهفته است، به دست آورد. اين توانايي نهفته در انسان آنگاه كه از قّوه به فعل در ميآيد به سرچشمهي زندگاني حقيقي تبديل ميشود، چرا كه سرچشمهي زندگاني دروني انسان معرفت و دانش است؛ همچنان كه آب سرچشمهي زندگي مادّي است. اشاره به بخشي. از آيهي سي ام از سورهي انبياء: «وَجَعَلْنا مِنَ اَلْما´ءِ كُلَّ شَيءٍ حَيٍّ.» (و هر چيز زندهاي را از آب آفريديم.) نمك اشارتي است به صفت عدالت وَ نَصفَت كه شرط مقدم تعادل دروني انسان است. عدالت و نصفت اصلي است كه جايگاه شريعت، طريقت و حقيقت را معلوم ميدارد. اوّلي، يعني شريعت، عبارت از قانون ديني است كه برقرار كنندهي تعادل در رابطهي انسان و خداست؛ دوّم طريقت است كه هدف از آن آزاد ساختن فطرت و طبيعت الاهي انسان از همهي هويها و هوسهايي است كه سبب تباهي اوست؛ سوّم حقيقت است كه شخص از راه تفكر همراه با تزكيهي نفس مستقيماً به آن ميرسد: يعني رسيدن به يگانگي از درون و برون. اما موضوع زيرجامه، يعني پوشيدن شلوار، اشارتي است به فضيلت عفاف و نجابتي كه در نخستين گام و در بدو ورود جوانمردان به حلقهي فتّوت، بايد آنها را در گسستن از بخشهاي زيرين آدمي ياري دهد، حال آنكه كلاه صوفيان اشارتي است به اعتلاي معنوي كه بايستي در بخشهاي زبرين وجود آدمي تجلّي پيدا كند. كمربند بستن يا ميان بستن، اشارتي است به فضيلت شجاعت و غيرت، يعني آنچه براي جوانمرد اساسي است و او را همواره آمادهي قيام به خدمت ميكند و نشان ميدهد جوانمرد يك مرد كامل است؛ همچنان كه پيامبر اين عنوان را به علي خطاب كرد. مؤلف در فصل چهارم مقدمه در مبادي و معاني فتوت بحث كرده و گفته است: پيدا است كه فتوّت ظهور نور فطرت است، پس مبادي آن اسباب تزكيهي نفس تواند بود. بدين سبب مؤلف ميگويد: هدف فتوّت، انتقال نور اصلي فطرت از حالت بالقّوه به حالت بالفعل است. از اينرو در فتوت، اصلْ تزكيهي جان و دل است از آنچه بتواند حجاب ظلمت را از برابر انوار معنوي كنار بزند. طبقهبندي خصوصيات اخلاقي كه ده فصل از رسالهي تحفة الاخوان به آن اختصاص يافته، در واقع از ديدگاه مؤلف تفسير حديثي است منسوب به امام اول شيعيان دربارهي فتوت و خطاب به پسرش حسن (ع) امام فرموده است: «هِيَ العَفْو عَنَد القُدرَة، وَالّتواضُع عَندالدَولَة، وَ السَخاء عِنْدَ القِّلَة وَ الَعطَّية بغَيرِ مِنّه.» (عفو در وقت قدرت و تواضع در زمان دولت و سخا در وقت فقر وفاقه و عطاي بي منت.)گرد آوري شده از کتاب آيين جوانمردي اثر هانري کربن
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2856]
صفحات پیشنهادی
فتوت نامه در فضای مجازی
فتوت نامه در فضای مجازی فتوت نامه در فضاي مجازي ویژه نامه الکترونیکی«فتوت نامه » از سوی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در فضای مجازی منتشر شد.
فتوت نامه در فضای مجازی فتوت نامه در فضاي مجازي ویژه نامه الکترونیکی«فتوت نامه » از سوی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در فضای مجازی منتشر شد.
محفل فتوت نامه خواني در موزه ملك
محفل فتوت نامه خواني در موزه ملك-به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، موزه ملي ملك روز دوشنبه اعلام كرد: طبق وقف نامه مرحوم حاج حسين آقا ملك واقف و بنيانگذار مجموعه كتابخانه و ...
محفل فتوت نامه خواني در موزه ملك-به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، موزه ملي ملك روز دوشنبه اعلام كرد: طبق وقف نامه مرحوم حاج حسين آقا ملك واقف و بنيانگذار مجموعه كتابخانه و ...
منش و آيين پهلواني
آقاي دكتر محمدجعفر محجوب در مقدمه فتوت نامه سلطاني مي نويسد: «فتوت تصوفي ... به شهادت تمامي فتوت نامه ها، دستور العمل ها و راهنمايي هاي فتوت نامه ها در عين حال به ...
آقاي دكتر محمدجعفر محجوب در مقدمه فتوت نامه سلطاني مي نويسد: «فتوت تصوفي ... به شهادت تمامي فتوت نامه ها، دستور العمل ها و راهنمايي هاي فتوت نامه ها در عين حال به ...
پرسیدی جوانمردی چیست؟
همین مبانی و اصول جوانمردی را می توانی از فتوت نامه ها یا رسایل جوانمردان به دست آوریم. فتوت نامه ها در حقیقت همان کتاب های آموزش هستند برای جوانانی که می خواهند عضوی ...
همین مبانی و اصول جوانمردی را می توانی از فتوت نامه ها یا رسایل جوانمردان به دست آوریم. فتوت نامه ها در حقیقت همان کتاب های آموزش هستند برای جوانانی که می خواهند عضوی ...
فتوت و جوانمردی در كربلا
پينوشتها: 1- لغتنامه، دهخدا، واژه فتوت.2- «فتوتنامه»، از ملاحسین و اعظ کاشفی به آداب و رسوم جوانمردان پرداخته است.3- میزان الحکمه، ج 7، ص 398 .4- نظام الفتوة احتمال ...
پينوشتها: 1- لغتنامه، دهخدا، واژه فتوت.2- «فتوتنامه»، از ملاحسین و اعظ کاشفی به آداب و رسوم جوانمردان پرداخته است.3- میزان الحکمه، ج 7، ص 398 .4- نظام الفتوة احتمال ...
معاون امور سينمايي: مقصود ما در سينماي ملي ، احياي فرهنگ ...
18 آگوست 2008 – معاون امور سينمايي: مقصود ما در سينماي ملي ، احياي فرهنگ فتوت و ... در قالب يك فرهنگ حماسي و باستاني و زورخانه اي به فتوت نامه ها و فتوت خانه ها و ...
18 آگوست 2008 – معاون امور سينمايي: مقصود ما در سينماي ملي ، احياي فرهنگ فتوت و ... در قالب يك فرهنگ حماسي و باستاني و زورخانه اي به فتوت نامه ها و فتوت خانه ها و ...
چنین گفتند پیران مقدم
چنین گفتند پیران مقدم-چنین گفتند پیران مقدمبخش اول ، بخش دوم ، بخش سوم ، بخش چهارم (پایانی)فتوت نامهنویسی ابوعبدالرحمن السلمی که در سال 412 هجری وفات ...
چنین گفتند پیران مقدم-چنین گفتند پیران مقدمبخش اول ، بخش دوم ، بخش سوم ، بخش چهارم (پایانی)فتوت نامهنویسی ابوعبدالرحمن السلمی که در سال 412 هجری وفات ...
قلندر و ملنگ و بهلول!
بخش اول ، بخش دوم ، بخش سوم(پایانی)هفت: فتوت نامه ها و رسایل جوانمردانتذکره نگاران و اقطاب جوانمردان برای افروخته نگهداشتن اجاق گرم عرفان به تألیف آثاری که ...
بخش اول ، بخش دوم ، بخش سوم(پایانی)هفت: فتوت نامه ها و رسایل جوانمردانتذکره نگاران و اقطاب جوانمردان برای افروخته نگهداشتن اجاق گرم عرفان به تألیف آثاری که ...
فتيان در حلقه ي اهل تصوّف
واژه هاي کليدي: جوان مردي، فتوّت، فتيان، فتوّت نامه، تصوّف، آداب و تشريفات جوان مردي، .... 12- عبدالباقي گولپينارلي، فتوت در کشورهاي اسلامي، مترجم دکتر توفيق ...
واژه هاي کليدي: جوان مردي، فتوّت، فتيان، فتوّت نامه، تصوّف، آداب و تشريفات جوان مردي، .... 12- عبدالباقي گولپينارلي، فتوت در کشورهاي اسلامي، مترجم دکتر توفيق ...
سعدی در سلاسل جوانمردان
متاسفانه فصل سقّیان کتاب فتوت نامه سلطانی در نسخه های موجود ناقص است و این ... هم در فتوت نامه سلطانی و هم در بعضی دیگر از رسائل ارباب فتوت، میان سقّایی و ...
متاسفانه فصل سقّیان کتاب فتوت نامه سلطانی در نسخه های موجود ناقص است و این ... هم در فتوت نامه سلطانی و هم در بعضی دیگر از رسائل ارباب فتوت، میان سقّایی و ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها