تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 24 دی 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852941532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حماسه همواره (4)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حماسه همواره حسين عليه السلامخردمندي هاي شيعي- روايت "قيام جاودانه" از زبان علامه محمد رضا حکيمي
يا حسين بن علي
صفحه ادبيات سايت تبيان  مفتخر است که   در  طول   ماه محرم  هر روز بخشي از کتاب گرانسنگ " قيام جاودانه" را  براي   عمق   بخشيدن   به  معرفت  حسيني  مخاطبان فرهيخته ي خود ارائه  دهد و اين  گونه  قطره  اي شود از درياي خردمندي هاي شيعي که نسل  هاي غيبت زده را با نور پر فروغ ولايت آل الله  عليهم السلام آشنا مي کنند  و اين ر ا بهانه  تقرب  به  ساحت  آن بزرگواران  قرار  مي دهند . با ما در سلوک " حماسه همواره ي حسين عليه السلام"  همراه باشيد .  قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم    قسمت چهارم - اشهد ان محمدا رسول الله ...اما يزيدبن معاويه، تاملى كوتاه در گفته‏ها و اعمال او - و گفته‏هاى بزرگان تاريخ اسلام درباره او - كافى است كه مقاصد او را روشن كند. او در سخنان و اشعار چندى كه از وى نقل شده است، دين و وحى و قرآن را انكار كرده است. و اما در عمل، چه از اين بالاتر كه پسر پيامبر (ص) را شهيد كند، و سربريده او را در تشت طلا گذارد، و بر لبان او چوب بزند، و خاندان پيامبر (ص) را آن گونه اسير كند و در شهرها و بيانها بگرداند؟ آيا چنين كسى به اين پيامبر و اين دين و اين قرآن اعتقاد دارد؟ و حافظ دين و قرآن خواهد بود؟ و يزيد همان كسى است كه جمعى از لشكر او، به دستور او مردم مدينه را قتل عام كردند، و سپس به غارت شهر پرداختند، و اموال و زنان اهل مدينه را تا سه روز بر خود مباح ساختند، و لشكر فاسد يزيد - كه مانند خود او بودند - به اعمال منافى عفت دست‏يازيدند، و دست تعدى بر اموال و اعراض مسلمانان گشودند، و فساد و بيشرمى ر ا به نهايت رساندند تا جايى كه در مسجد پيامبر (ص) ... [ حرمت موضوع اجازه ي نقل نمي دهد](رجوع شود به كتاب "مروج الذهب"، تاليف مورخ اسلامى معروف، على بن حسين مسعودى بغدادى مصرى (م: 1346ق)، نيز كتاب "تتمة المنتهى"، تاليف مورخ و محدث موثق، حاج شيخ عباس قمى (م: 1359ق)، ص‏39. ) همچنين اين لشگر سپس به مكه رفتند، و به هنگام درگيرى با عبدالله بن زبير، خانه خدا را نيز به منجنيق (توپ جنگى قديم) بستند و آن را ويران ساختند. بسيارى از بزرگان مسلمين به معاويه تذكر دادند (و حتى سخنانى تند به او گفتند)، تا يزيد را بر اسلام و مسلمانان مسلط نسازد، از جمله احنف بن قيس، (احنف بن قيس تميمى (م: 67ق)، از بزرگان و سران عرب در آغاز اسلام، و معروف به بزرگى و دليرى و زبان‏آورى و حلم و فرزانگى. ) كه در ضمن سخنانى خطاب به معاويه گفت: "... تو از همه بهتر يزيد را مى‏شناسى، كه شب و روز به چه چيز سرگرم است، و در پنهان و آشكارا چه مى‏كند، و چه عنصرى است و چه كاره است ... اگر يزيد را بر حسن (ع) و حسين (ع) مقدم بدارى - و تو خوب مى‏دانى اين دو بزرگوار از چه عظمتى برخوردارند - در نزد خدا هيچ عذرى ندارى..." ("الغدير" ج‏10، ص‏233 و 255) و هنگامى كه اهل مدينه منوره - مركز سياسى و اجتماعى و فرهنگى اسلام در آن روزگار، و شهر انصار و اصحاب - تنى چند از بزرگان خود (از جمله، عبدالله غسيل الملائكه، عبدالله بن ابى عمر و مخزومى، منذربن زبير و ...) را براى شناسايى يزيد به دمشق فرستادند. آنان پس از ديدن و آزمودن يزيد، هنگامى كه به مدينه بازگشتند، گفتند: "ما از نزد كسى مى‏آييم كه دين ندارد، مى‏مى آشامد، سرگرم نوازندگى و عياشى با دختران ترانه خوان است، سگ بازى مى‏كند، و همدم دزدان و اوباش است ..." (همان ماخذ.) اينها و دهها سند معتبر از اين دست - كه همه حاكى از واقعيات تاريخى است - روشن مى‏سازد كه قصد اصلى سلطنت دمشق، و بيعت گرفتن براى يزيد، ويرانسازى بنيان اسلام و محو قرآن كريم از صفحه روزگار بوده است، تا يادى از "اشهد ان لااله الاالله، اشهد ان محمدا رسول الله"، برجاى نماند. و از اينجا معنا و واقعيت‏سخن بانوى بزرگوار، حضرت زينب كبرى (س) به خوبى آشكار مى‏شود كه در ضمن سخنان خود در مجلس يزيد فرمود: "فوالله لا تمحو ذكرنا، ولا تميت وحينا". اى يزيد! به خدا سوگند نمى‏توانى ياد آل محمد را از ميان ببرى و قرآن را براندازى. بانوى بزرگوار خود به خوبى در جريان امور بود و از نزديك اوضاع را مى‏ديد، از اين رو - با اطمينان و قاطعيت - يزيد را در صدد از ميان بردن اسلام و قرآن و برگرداندن مردم به دوران جاهليت معرفى فرمود، آن هم در حضور خود يزيد، و در مجلس رسمى دربار دمشق، با حضور رجال دمشق و دعوت شدگان رسمى ... و اگر جز اين بود، و فضاى سلطنت اموى شام اين امر را تاييد نمى‏كرد، و كردار يزيد شاهدى بزرگ بر اين هدف شوم نبود، يزيد مى‏توانست از همين سخن نقطه ضعفى بگيرد و با شدت هرچه بيشتر با اين اظهارات مخالفت ورزد و آنها را رد كند، و گوينده سخن را محكوم سازد. اما سخن ياد شده بيان واقعيتى بود كه فضاى آن حكومت و كردار بنى اميه آن را - مثل روز - روشن ساخته بود. اين گونه بود واقعيت اين فرزندان ناپاك جاهليت، كه بر اسلام و مسلمين چيرگى يافتند، و آن گونه عمل مى‏كردند. نمونه‏اى ديگر وليدبن يزيدبن عبدالملك مروانى بود، كه به هنگام خلافت‏خود، قرآن كريم را به تير بست، و خطاب به كتاب الهى گفت: "هنگامى كه نزد خدا رفتى بگو وليد مرا با تير پاره پاره كرد". ("تتمة المنتهى" ص‏93. ) اين ملحد بيشرم خليفه بود، و اين ماهيت‏بنى اميه و سلطنت‏بنى اميه بود; و اين بود رفتارشان با دو يادگار هدايت، قرآن و عترت، كه پيامبر اكرم (ص) در ميان امت‏باقى گذاشته بود، و آنهمه درباره آن دو رمز هدايت‏سفارش كرده بود، و فرموده بود كه ديندارى و رستگارى در پيروى از قرآن و عترت است. آرى، اين اسلام ستيزان حقيقى و جاهليت دوستان واقعى همواره مى‏كوشيدند تا اسمى از اسلام نباشد و ورقى از قرآن نماند و شاخصى از اهل بيت پيامبر (ص)، مورد رجوع كسى قرار نگيرد. در اينجا توجه به يك گفتگوى كوتاه - وليكن ژرف و آگاهى آفرين - بسيار مناسب است تا نشان دهد كه هدف "حزب اموى" (اين جريان شرك و اشرافيت و تكاثر و سرمايه دارى جاهليت) چه بود، و عاشوراى حسينى چه كرد. هنگامى كه امام سجاد (ع)، پس از فاجعه كربلا، با خاندان امام حسين (ع) به مدينه بازگشتند، و در آن‏اندوه بزرگ غرق بودند، روزى يكى از بنى اميه (ابراهيم بن طلحة بن عبيدالله)، از روى سرزنش به آن حضرت گفت: "من الغالب؟ "، يعنى پدرت رفت‏به كربلا و جنگ كرد و كشته شد، اكنون چه كسى غالب و پيروز گشت؟ (پدر تو و يارانش كشته شدند، پس چه نتيجه‏اى گرفتيد؟) . امام سجاد (ع) فرمود: "اذا دخل وقت الصلاة، فاذن و اقم، تعرف الغالب." هنگامى كه وقت نماز رسيد، اذان و اقامه بگو، خواهى فهميد چه كسى غالب و پيروز است. اين پاسخ به فرد سرشناسى از خاندان اموى، به خوبى و روشنى مى‏گويد كه شما بنى اميه مى‏خواستيد اذان نماند، نماز نماند، و اشهد ان محمدا رسول الله برافتد; و حال ديديد كه چنين نشد، و اذان ماند، و نماز ماند، و دين خدا ماند و ... و شما كمترين موفقيتى به دست نياورديد; پس كربلا پيروز است نه دمشق، و حسين (ع) پيروز است نه يزيد، و اسلام پيروز است نه جاهليت. و اين بخشى بود از كردار دين ستيزانه اينان در طول تاريخ سياه هزار ماه خويش. (خلافت اموى از سال 41 تا 132 هجرى قمرى بوده است، يعنى 91 سال; ليكن برخى مدت آن را هزار ماه به شمار آورده‏اند; يعنى 83 سال و 4 ماه. رجوع شود به "تتمة المنتهى" و مدارك آن: "مروج الذهب" و "شرح قصيده ابوفراس حمدانى"، و "شرح زيارت عاشورا"، حاج ميرزا ابوالفضل طهرانى. ) اكنون به خوبى روشن مى‏شود كه "عاشورا" يعنى چه، و امام حسين (ع) يعنى كه؟... در حديث نبوى - چنانكه پيشتر گذشت - رسيده است كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: "حسين منى و انا من حسين." حسين از من است و من از حسينم. معناى جمله نخست روشن است، حسين از من است‏يعنى فرزند من و نواده من است. درباره معناى جمله دوم (من از حسينم) گفته‏اند، يعنى بقاى دين من و آيين من به وسيله حسين است; و دين اسلام از حسين (ع) قوت مى‏گيرد، و با شهادت او از نابودى مصون مى‏گردد و باقى مى‏ماند. و از اينجاست كه گفته‏اند:  دين اسلام، "محمدى الحدوث" و "حسينى البقاء" است، كه اگر شهادت عاشورا - با آن ابعاد ويژه - نبود، در اثر حكومت كسانى مانند يزيدبن معاويه و وليدبن يزيدبن عبدالملك و... - به مرور زمان - اثرى از اسلام و قرآن برجاى نمى‏ماند. حديث مذكور، در مدارك شيعه و سنى آمده است. درباره اهميت عاشورا كتابها و مقاله‏هاى بسيارى نوشته شده است، از جمله: - "نهضة الحسين (ع) "، كتابى عميق و زيبا، از علامه مجاهد و مصلح، سيد هبة‏الدين شهرستانى عراقى (م: 1386ق) ; و - "الكلام حول النهضة الحسينية"، بحثى پرمحتوى، از علامه امينى (م: 1390ق)، "الغدير" ج‏3، ص‏258- 264، نيز بحث "اضرار خلافة مثل يزيد". - "چرا حسين (ع) قيام كرد؟ "، از استاد محمدتقى شريعتى مزينانى (م: 1366ش) .  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن