تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819667089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پر رونق و كم حاشيه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پر رونق و كم حاشيه
موسيقي
24 سال عمر كوتاهي نيست و جشنواره موسيقي وارد بيست و پنجمين سال حيات خودش شده است؛ يعني دوراني كه نياز است از تجربيات 24 دوره قبلي خود استفاده كند.قبل از شروع جشنواره، مسئولان جشنواره قول‌هايي را براي اجراي جشنواره مي‌دهند كه در طول جشنواره يا اين وعده‌ها شكل بهتري به‌خود مي‌گيرد يا فراموش مي‌شود و يا... .جشنواره امسال با كمترين حاشيه برگزار شد و بايد اميدوار بود كه در سال‌هاي آينده با بهترين شكل خود برگزار شود به هر حال 25 سالگي سن كمي نيست. «ساعت اجراي گروه‌هاي بخش رقابتي موسيقي كلاسيك و بخش بين‌الملل با هم تداخل دارد و مخاطب ناچار است كه انتخاب كند.»دكتر كامبيز روشن‌روان در گفت‌وگو با همشهري از مشكلات برنامه‌ريزي در جشنواره گفت. تداخل برنامه‌هاي بخش رقابتي موسيقي و غيررقابتي در جشنواره يك راه بيشتر براي مخاطب باقي نگذاشت؛ انتخاب.اما گاهي اين انتخاب بيشتر به قرعه كشي نزديك بود، مثلا در روز 24 آذر مخاطب بايد تصميم مي‌گرفت كه شنيدن بخش مهم «اساتيد» را از دست ندهد، يا شنيدن موسيقي ليان، يا شنيدن موسيقي «فولك- كلاسيك» از كشور استوني و يا اجراي استاد محمدرضا لطفي را و مشكل اينجا بود كه همه كارها در ساعت 21 اجرا مي‌شدند!البته برنامه‌ريزي براي نزديك 110 گروه موسيقي كاري بسيار دشوار است. درگيري گروه‌ها، كمبود سالن و مهم‌تر از همه زمان محدود 7‌روزه، انتخاب ديگري براي تيم اجرايي نمي‌گذاشت.ساعت اجراي گروه‌هاي بخش رقابتي موسيقي كلاسيك و بخش بين‌الملل با هم تداخل دارد و مخاطب ناچار است كه انتخاب كندپاپ را همچون موسيقي سنتي ببينيد«امسال مبناي موسيقي پاپ را بر كيفيت گذاشتيم و كساني را انتخاب كرديم كه شاخص‌ترند و جنس موسيقي‌شان قابل دفاع‌تر است. يكي از دلايلي كه از گروه‌هاي سال قبل استفاده نكرديم اين بود كه نمي‌خواستيم برنامه كاملا شبيه سال گذشته تكرار شود.»روشن روان هم ضمن اعلام اين خبر قبل از شروع جشنواره بخش پرباري را دراجراهاي پاپ نويد داد كه البته با مشخص شدن اسامي گروه‌هاي شركت‌كننده در اين بخش، تنها اين بخش از حرف‌هاي دبير جشنواره به حقيقت پيوست كه جشنواره نمي‌خواهد تنها با گروه‌هاي محدودي كاركند و به‌خودي خود تصميم درستي است، اما بد نبود كه از تجربه اجرايي سال گذشته در برپايي جشنواره استفاده مي‌شد، موسيقي پاپي كه امسال برگزار شد (اگر كيفيت اجراها را كنار بگذاريم) بايد گفت كه در شكل اجرايي بسيار ضعيف بود. سال قبل نورپردازي و افكت‌هاي ويژه، نقش مهمي در بهتر برگزار شدن اين بخش داشت. امسال با حذف تمام اين موارد و روشن بودن چراغ‌ها بخشي مهمي از جذابيت خودش را از دست داده بود. بايد پذيرفت كه سالن وزارت كشور جز ظرفيتش هيچ ويژگي‌اي براي اجراي موسيقي ندارد، كاركنان تالار بزرگ كشور هم در مدت اجراي موسيقي پاپ لحظه‌اي آرامش نداشتند و تنها اجراي استاد لطفي بود كه آرامش را به كاركنان بازگرداند. رفع مشكل صدابرداري« تجهيزات صوتي ما هم كيفيت بسيار پاييني دارند و به همين دليل تا رسيدن به شرايط ايده‌آل خيلي فاصله داريم. اميدوارم كه دوستان هنرمند ما بپذيرند كه هر ‌آنچه در توانمان بوده انجام داديم تا كيفيت صدابرداري سالن‌ها را به حداكثر ممكن برسانيم.»بابك رضايي در گفت‌وگو با همشهري صادقانه به كمبودها اشاره كرد؛ نكته‌اي كه هم هنرمندان پذيرفته‌اند و هم مخاطبان. صداي سالن‌ها به سه موضوع مربوط مي‌شود، تجهيزات صدابرداري، نيروي انساني و آكوستيك سالن‌ها. ستاد جشنواره دو موضوع تجهيزات و نيروي انساني را براي برگزاري جشنواره بيست و چهارم فجر حل كرد كه همگي نشان از تلاش بخش اجرايي جشنواره داشت، خصوصا كه به‌دليل كمبود سالن و تراكم برنامه‌ها سالن‌ها را به 2 سانس و هر سانس هم  به 2 قسمت شد كه گروه صدابرداري در حد حرفه‌اي كار خودشان را انجام دادند تا كمترين مشكل و جود داشته باشد. البته مشكل آكوستيك سالن‌ها كه غيرقابل حل است. قابليت جذب اسپانسر«بحث پيدا كردن اسپانسر براي جشنواره موسيقي فجر تقريبا جديد است و نمي‌توان انتظار داشت كه جشنواره موسيقي هم همچون جشنواره فيلم يا تئاتر در زمينه يافتن اسپانسر موفق بوده باشد. البته من از 2سال پيش اين موضوع را براي جشنواره موسيقي مطرح كردم و امسال دوباره كميته‌اي را  براي بازاريابي و جذب حمايت‌هاي مالي فعال كرديم تا بتوانيم گام‌هايي را براي گسترده‌تر شدن تبليغات در جشنواره موسيقي برداريم.»« تجهيزات صوتي ما هم كيفيت بسيار پاييني دارند و به همين دليل تا رسيدن به شرايط ايده‌آل خيلي فاصله داريم. اميدوارم كه دوستان هنرمند ما بپذيرند كه هر ‌آنچه در توانمان بوده انجام داديم تا كيفيت صدابرداري سالن‌ها را به حداكثر ممكن برسانيم.»بابك رضايي، رئيس انجمن موسيقي ايران قبل ازشروع جشنواره اميد زيادي به يافتن اسپانسر نداشت. نبود اسپانسر در ايام جشنواره نشان داد كه او در اين مورد اشتباه نكرده است. اما استقبال خوبي كه از جشنواره امسال از سوي مخاطبان صورت گرفت نشان داد كه جشنواره موسيقي قابليت جذب اسپانسر را دارد به شرطي كه شركت‌هاي تجاري بپذيرند كه حضور اسپانسر در جشنواره موسيقي با جشنواره ديگري مانند فيلم تفاوت دارد و از طرف ديگر اهل هنر موسيقي هم بپذيرند كه وجود اسپانسر از ارزش هنر موسيقي نمي‌كاهد.تبليغ كم براي بخش مهم«در بخش ويژه جشنواره ميزگردهاي پژوهشي به مناسبت سي امين سال پيروزي انقلاب اسلامي طراحي شده است كه در اين بخش علاوه بر بررسي موسيقي ايران در 30 سال انقلاب به نوعي آسيب‌شناسي اين نوع موسيقي را نيز داريم.»كامبيز روشن‌روان با اعلام اين خبر بخشي جديد را نويد داد كه بنا بر گفته دبير جشنواره شكل كاربردي دارد و تاثير آن در موسيقي بسيار مهم است.بنا بر گفته سيد ابوالحسن مختاباد- دبير همايش- روزانه بين 40 تا 50 نفر و البته در يكي، دو روز هم تا 70 نفر حضور پيدا كرده بودند  هر چند كه او به‌دليل سيستم تبليغاتي اين بخش از استقبال راضي نيست. اما اهالي موسيقي و دانشجويان موسيقي و خبرنگاران هم در اين جلسات حضور داشتند و قرار است كه نتيجه اين جلسات به شكل كتاب چاپ شود تا بتوان به شكل كاربردي از اين جلسات استفاده شود. تعهد اين گروه تا مرحله تحويل سي دي و متن ويراستاري شده است. البته مختاباد در مقام دبيرهمايش ، متن‌هاي مطرح شده را در همشهري آنلاين گذاشته تا علاقه‌مندان بتوانند از آن استفاده كنند.مشكل زمين را حل كنيد«با پيدا كردن زمين مناسب كلنگ سالن بزرگ موسيقي در تهران را مي‌زنيم. مشكل اصلي اين كار زمين است كه ما به‌مدت 3 - 2 سال است اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم چرا كه اين اقدام از لحاظ اعتباري جزو بودجه عمراني وزارت ارشاد قرار گرفته است. ما همچنان دنبال يك زمين مناسب هستيم و از شهرداري هم تقاضاي كمك داشتيم تا زميني كه موقعيت خوب و متناسب با اين موضوع داشته باشد را به ما پيشنهاد دهد.»معاون هنري وزير ارشاد در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام اين خبر نويد خوبي را به هنرمندان و مخاطبان موسيقي مي‌دهد؛ مجموعه‌اي از سالن‌هاي موسيقي كه بتوان از شنيدن موسيقي و تمام عوامل جانبي مثل نور، صدا و رفتار كاركنان رضايت داشت. شايد با داشتن مجموعه‌اي از سالن‌هاي موسيقي يا حتي يك سالن حرفه‌اي موسيقايي، ديگر شنيدن موسيقي ضبط شده لذت بخش‌تر از موسيقي صحنه‌اي نباشد.خبرنگار دردسر نيست«امسال برا ي خبرنگاران تمهيدات ويژه‌اي را در نظر گرفته‌ايم.»جمله بسيار كوتاه بابك رضايي در اولين نشست خبري جشنواره، نويد خوبي براي خبرنگاران بود كه امسال فارغ از هر مسئله‌اي مي‌توانند به كارشان بپردازند. اما خبر دوم كه خبرنگارها علاوه بر كارت خبرنگاري بايد بليت هم دريافت كنند كمي از خوشي صحبت رضايي كاست. شوك بعدي مربوط به اين خبر بود كه بليت‌ها روزانه داده مي‌شود؛ به عبارت ديگر دردسرها از زماني شروع شد كه خبرنگاران هر روز بايد تا سالن رودكي مي‌رفتند تا مثلا بليت فلان سالن در آن سوي تهران را دريافت كنند.اين موضوع باعث شد كه هر هفت روز جشنواره به جنگي براي بليت يا ورود به سالن تبديل شود. برخي از بليت‌ها زود تمام مي‌شد. در مقابل درخواست خبرنگارها هم اين پاسخ داده مي‌شد كه مشكلي نيست جا در سالن هست اما زماني كه خبرنگارها به سالن‌ها مراجعه مي‌كردند اين جمله را مي‌شنيدند كه «خبرنگارها يك گوشه وايسن اگر جا بود مي‌تونن بنشينن». مسئولان سالن‌ها در مقابل اعتراض خبرنگاران به حرف مسئولان اشاره مي‌كردند و اينكه خودشان در جلسات بارها به جايگاهي براي خبرنگاران اشاره كرد‌ه‌اند اما در پاسخ شنيده‌اند كه اگر جاي خالي در سالن بود به خبرنگارها اختصاص بدهيد.سالن وزارت كشور كه ديگر براي خودش داستاني داشت. در مقابل 300كارت خبرنگاري كه صادر شده بود تنها 30 جايگاه آن‌هم در بالكن به خبرنگارها اختصاص داده شد، و اين خود بخش اول دردسر بود. بايد پذيرفت، جشنواره قرار است فرهنگ‌سازي‌ كند و خبرنگارها و روزنامه نگارها مهم‌ترين نقش را در اين فرهنگ‌سازي‌ دارند، طبيعتا بحث مالي و فروختن بليت در رده‌هاي پايين قرار مي‌گيرد  اما با اتخاذ اين سياست علاوه بر اينكه خط بطلاني بر اين سياست كشيده شد، باعث شد كه هر روز زنگ تلفن روابط عمومي جشنواره به اعتراض به صدا دربيايد و خستگي روزانه كاري بر تن دو طرف بماند. مهم‌تر از همه آنكه مسئولان با اين روش، حتي صدور كارت خبرنگاري از سوي بخش اجرايي جشنواره را هم زير سؤال بردند در حالي كه شايد بهتر بود از ابتدا اين روش اعلام مي‌شد تا از يكسو صدور كارت‌هاي بلااستفاده، هزينه‌اي براي جشنواره نباشد. البته ديدن آقاي رضايي در سالن وزارت كشور باعث شد كه خبرنگارها تمام اعتراض‌ها را به گوش دبير اجرايي جشنواره برسانند، هرچند كه خبرنگاران تا آخر جشنواره در گوشه سالن‌ها ايستادند كه شايد جايي برايشان در نظر گرفته شود. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن