تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805510563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمينه‏هاى تاريخى حادثه غدير


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زمينه‏هاى تاريخى حادثه غدير
عيد غدير
با حلول ماه ذى القعده سال دهم هجرى، رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) تصميم خود را جهت زيارت خانه خدا و اداى فريضه حج با مسلمانان در ميان نهاد. اين خبر به سرعت در شهر مدينه و اطراف آن منتشر گرديد و علاوه بر آن به گوش مسلمانان ديگر كه در نقاط مختلف عربستان زندگى مى‏كردند رسيد، به طورى كه در اندك زمان هزاران نفر براى برگزارى فريضه حج در كنار رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) حاضر شدند.در بيست و پنجم ذى القعده كاروان رسول خدا با شمار زيادى از مسلمانان كه مورخان تعداد آنها را تا صد هزار نفر و يا اندكى بيشتر ذكر كرده‏اند، از مدينه به قصد مكه خارج گرديد. اين عده غير از كسانى بودند كه از نقاط ديگر عربستان از جمله ساكنان مكه و آبادي‌هاى اطراف آن ‏به حج‌گزاران ملحق شدند.شيخ مفيد در كتاب الارشاد آورده است: پس از برخورد رسول خدا (صلى الله عليه و آله) با مسيحيان نجران و جريان مباهله، حجة الوداع به وقوع پيوست. اندكى قبل از اين پيشامد، پيامبر (صلى الله عليه و آله) على (عليه السلام) را به يمن فرستاد تا خمس گنجينه‏ها و معادن را از اهالى آنجا بگيرد و آنچه را كه مسيحيان نجران از حله و پول متعهد شده بودند، دريافت كند. در بيست و پنجم ذى القعده كاروان رسول خدا با شمار زيادى از مسلمانان كه مورخان تعداد آنها را تا صد هزار نفر و يا اندكى بيشتر ذكر كرده‏اند، از مدينه به قصد مكه خارج گرديد. اين عده غير از كسانى بودند كه از نقاط ديگر عربستان از جمله ساكنان مكه و آبادي‌هاى اطراف آن ‏به حج‌گزاران ملحق شدند.حضرت على (عليه السلام) به محل مأموريت خود عزيمت كرد. رسول خدا به كس ديگر غير از على (عليه السلام) در اين كار اعتماد نكرد و در ميان مردم هيچ كس را شايسته اين كار نديد. پيامبر على (عليه السلام) را به عنوان نايب خود به اين سفر گسيل داشت، زيرا درباره انجام مأموريتى كه بر عهده‏اش گذاشته بود، آسوده خاطر بود.در همين ايام رسول آهنگ حج نمود و پس از آن كه جمعيت زيادى از مدينه و اطراف آن با پيامبر همراه شدند، آن حضرت در بيست و پنجم ذى القعده از مدينه خارج گرديد. همزمان با آن رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نامه‏اى به على (عليه السلام) كه در يمن به سر مى‏برد ارسال كرد و در آن به آن حضرت سفارش كرد كه از يمن به مكه آيد، اما در مورد نوع حج خود و چگونگى نيت آن مطلبى براى على (عليه السلام) ننوشت. به هر حال، رسول خدا در جمع مسلمانان به سوى مكه به راه افتاد و حضرت على (عليه السلام) نيز با سپاهى كه همراهش بودند، از يمن به سمت مكه حركت نمود. حضرت با نزديك شدن به مكه، سپاه را به شخصى سپرد و خود جهت ديدار پيامبر به سرعت روانه گشت به طورى كه موفق شد قبل از ورود به مكه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) را ملاقات كند و درباره سفر خود و حله‏ها و هدايايى كه آورده بود گزارشى تقديم نمايد. رسول خدا ضمن اظهار خرسندى از ديدار على (عليه السلام) از او سؤال كرد كه: اى على، به چه نيتى احرام بستى؟ على (عليه السلام) در پاسخ گفت: اى رسول خدا شما براى من ننوشته بودى كه خود به چه نيتى احرام خواهى بست، من به نيت شما آگاه نبودم، از اين رو به هنگام احرام و تلبيه نيتم را به نيت شما پيوند زدم و گفتم: بار خدايا، من به همان نيتى احرام مى‏بندم كه رسول تو بسته است و سى و چهار شتر نيز براى قربانى با خود آورده‏ام. رسول خدا فرمود: الله اكبر! من شصت و شش شتر براى قربانى آورده‏ام. تو در حج و مناسك و انجام قربانى با من شريك هستى. اكنون بر احرام خود باش و به سوى لشكر بازگرد و آنان را سريعا بياور تا در مكه به هم ملحق گرديم. رسول خدا جهت انجام مناسك حج چند روزى در مكه به سر برد. آن حضرت در روز عرفه و به روايتى در روز عيد خطبه‏اى در جمع مسلمانان ايراد فرمود كه در آن همگان را به رعايت تقواى الهى، تعهد به ارزش‌هاى اخلاقى و مراعات حقوق يكديگر سفارش نمود. (1) پس از آن رسول گرامى تصميم گرفت كه مكه را به قصد مدينه ترك گويد. فرمان حركت صادر گرديد و بار ديگر خيل عظيم مردم به همراهى پيامبر خود مكه را به قصد مدينه پشت سر گذاشتند. هنگامى كه اين كاروان عظيم به نزديك جحفه رسيد، امين وحى الهى در نقطه‏اى به نام غدير خم فرود آمد و اين آيه را به رسول خدا نازل كرد كه: رسول خدا ضمن اظهار خرسندى از ديدار على (عليه السلام) از او سؤال كرد كه: اى على، به چه نيتى احرام بستى؟ على (عليه السلام) در پاسخ گفت: اى رسول خدا شما براى من ننوشته بودى كه خود به چه نيتى احرام خواهى بست، من به نيت شما آگاه نبودم، از اين رو به هنگام احرام و تلبيه نيتم را به نيت شما پيوند زدم و گفتم: بار خدايا، من به همان نيتى احرام مى‏بندم كه رسول تو بسته است و سى و چهار شتر نيز براى قربانى با خود آورده‏ام. يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين (2)؛ اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت نازل شده است، به مردم برسان. و اگر چنين نكنى، رسالت او را انجام نداده‏اى. و خداوند تو را از(خطرهاى احتمالى) مردم حفظ مى‏كند. و خداوند جمعيت كافران را هدايت نخواهد كرد.با نزول اين آيه پيامبر دستور داد كه كاروان از حركت باز ماند و با اين فرمان، مسلمانان كسانى را كه در پيشاپيش قافله در حركت بودند، به بازگشت دعوت كردند و كسانى كه در عقب بودند نيز به تدريج، به ديگران پيوستند.هنگام ظهر فرا رسيده بود و هوا به شدت گرم بود، به طورى كه مردم قسمتى از عباى خود را بر سر و قسمتى ديگر را به زير پا افكندند. وقت نماز فرا رسيد و پيامبر به آنان اطلاع داد كه همه بايد براى شنيدن پيام تازه‏اى آماده شوند. در اينجا مسلمانان منبرى از جهاز شتران ترتيب دادند و رسول خدا بر بالاى آن قرار گرفت و خطبه تاريخى خود را ايراد فرمود.(3) پس از پايان مراسم تعيين جانشين در سرزمين غدير خم، مسلمانان برخاستند و هر گروه و دسته‏اى به جانب مقصدى روانه گشت. پيامبر (صلى الله عليه و آله) و عده زيادى كه از مدينه به همراه آن حضرت آمده بودند نيز راه مدينه را در پيش گرفتند به طورى كه هنوز سال دهم به پايان نرسيده بود وارد مدينه شدند. و چندى بعد رسول خدا (صلى الله عليه و آله) به بستر بيمارى افتاد كه به رحلت آن سرور انجاميد، در صورتى كه اندكى قبل از آن تكليف جانشين و رهبرى پس از خود را تعيين كرده بود.  پى‏نوشت‌ها: 1- جهت اطلاع از اين خطبه بنگريد به السيرة النبوية معروف به سيره ابن هشام 4/ 2502- سوره مائده/ 67 .3- ارشاد شيخ مفيد 1/158 ـ 165 با اندكى تلخيص و نيز بنگريد به اعلام الورى 1/ 259 ـ263 سيرة المصطفى / 693 مبحث غدير خم. برگرفته از غدير در آيينه قرآن و روايات، دكتر مجيد عارف،  ص 5 . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن