تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840453041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرایی جدایی (3)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرایی جدایی (3)
سوال
ابوحنیفه و چرایی جدایی او از استادش  امام صادق علیه السلامقرآن: بحث دربارة خلق قرآن از مسائلی است كه در روزگار ابوحنیفه بسیار اختلاف انگیز بود. ابوحنیفه خلق قرآن را مردود دانسته و قائل آنرا كافر شمرده است. همچنین رساله ای در تكفیر قائلین به خلق قرآن به ابوحنیفه نسبت داده شده است. ما یَسَعُ جِهْلُه: (آنچه جهل آن قابل پذیرش است) یكی از مسائل كهن در تاریخ عقاید اسلامی بوده است. اساس بحث برآن بود كه “تصدیق ركنی از اركان ایمان است و در صورتی تصدیق واقع می گردد كه تصوری تفضیلی یا اجمالی بر آن مسبوق باشد. مدار بحث متفكران براین بود كه حداقل میزان علم و آگاهی كه بتواند تصدیق را قابل پذیرش نماید و تصدیق كننده را سزاوار اطلاق نام «مؤمن» گرداند چیست؟ در تعالیم ابوحنیفه تأكید بسیاری بر لزوم فراگیری علم دیده می شود. از لزوم تحصیل آگاهی بر علوم دینی و یافتن بینش در تشخیص فرقه ها سخن به میان آمده و علم با عملِ اندك مفیدتر از جهل با عبادتِ بسیار دانسته شده است. همچنین آگاهی بر مسائل اعتقادی پر ارزشتر از علم به فروع فقهی دانسته شده است. با این وصف، ابوحنیفه نه به منظور ترویج جهل و نادانی پ، بلكه برای آنكه ناچار نباشد همچون برخی از متفكران افراطی پ، ایمان وداسلام مردم عاصی را مورد تردید قراردهد، دامنه «ما یسع جهله» را بسیار موسّع می دانست. در آن دوره برخی مسائل ظریف در عقاید اسلامی مطرح بوده كه نه تنها مردم عادی، بلكه برخی طالبان علم را نیز یارای درك آنها نبوده است. ابوحنیفه درگفتار خود به یوسف بن خالد سمتی ، ضمن نفی تكلیف انسان به مالایطاق ، یادآور شده است كه خداوند از بندگان درباره آنچه نمی داند ، پرسش نمی كند و غور آنان را درآنچه نمی دانند ، نیز دوست نمی دارد اصحاب پیامبر(ص) : درباره اصحاب پیامبر (ص) ابوحنیفه در پاسخ به عطاء بن ابی رباح، خویشتن را از كسانی شمرده است كه از «سبّ سلف» اجتناب دارد. او برخی از اصحاب چون ابوحریره و انس بن مالك را از عدول صحابه نمی دانسته است. البته در برخی آثار متأخر منسوب به ابوحنیفه، به اجتناب از هرگونه عیب جویی از تمامی صحابه دعوت شده است. خوارق عادات : ابوحنیفه عقیده به خوارق عادات را به موارد متیقن آن محدود می دانسته واز تعمیم آنها پرهیز داشته است اما در آثار مكتب حنفی اهل سنت، كرامات اولیاء مورد تأیید قرارگرفته است.نتیجه : بانگاهی تحلیلی به مجموع آنچه بعنوان عقاید ابوحنیفه مورد بررسی قرارگرفت ، به نظر می رسد كه وی از گروشهای افراطی اجتناب داشته و به دنبال پیشگیری از گسیختگیهای اجتماعی – دینی بوده است. او در عین اینكه برارزش عمل صالح در زندگی فردی و ارزش عدالت در زندگی اجتماعی تأكید دارد، دو راه متمایز را دراین مورد پیشنهاد می كند: در زندگی فردی عمل را با همه ارزش آن، جدا از حقیقتی به نام ایمان می شمرد وبدون اینكه به مسلمان عاصی وعده بهشت داده باشد، اورا مؤمن و برادر دینی دیگر افراد جامعه می شمرد و بدین ترتیب ولایت را جایگزین برائت خوارج می سازد. در زمینه اجتماعی، ابوحنیفه با كمك به قیام های علویان بگونه ای عملی آرمان خود را در پدیدآوردن نظامی عدل گستر و مخالفت خویش را با نظام جور مطرح ساخته بود. گردآورنده: مهندس فرشید فلاحی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن