تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829188996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرایی جدایی (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرایی جدایی (2)
چرا
ابوحنیفه و چرایی جدایی او از استادش  امام صادق علیه السلامپافشاری منصور براینكه ابوحنیفه را به امور دیوانی بكشاند ممكن است واكنشی در برابر پیشینة سیاسی وی بوده باشد. به دنبال قیام حسان بن مجالد خارجی در نزدیكی موصل، منصور كه از موصلیان به خشم آمده بود، ابوحنیفه و دو فقیه دیگر از كوفیان را احضار كرد تا بر نقض عهدنامة سابق خلیفه با موصلیان مهر تأیید نهاده، او را در سركوب ایشان بر صواب شمارند ولی ابوحنیفه رأیی برخلاف میل خلیفه ابراز داشت و خلیفه ناچار شد كه عهدنامة مزبور را پای برجا شمارد.در آخرین روزهای زندگانی ابوحنیفه، منصور او را به بغداد فراخواند و به حبس افكند و ابوحنیفه پس از روزی چند در حبس درگذشت. زفربن هذیل برآن بود كه ابوحنیفه را در زندان زهر خورانیده اند. پیكر ابوحنیفه، پس از آنكه حسن بن عُمارة بجلی، محدث كوفی بر آن نماز گزارد، در مقبرة خیزران بغداد مدفون گردید.مكتب اعتقادی ابوحنیفه ابوحنیفه بیشتر به عنوان یك فقیه صاحب رأی مطرح بوده و از دیر زمان نام او در كنار مالك و شافعی به عنوان یكی از بزرگترین فقیهان اهل سنت ذكر گردیده است. مکتب ابوحنیفه به عنوان مكتبی دوبعدی شناخته شده است، مكتبی كه هم از نظام اعتقادی و هم از نظام فقهی برخوردار است. ابوحنیفه در جوانی در محافل اعتقادی كوفه شركتی فعال داشت و در فرصتهایی كه دست می داد، ضمن سفر به بصره با دیگر گروهها به مناظره می پرداخت.در محافل مذهبی برخی مسایل اعتقادی، موضع گیریها و گروه بندیهایی را پدید آورده بود كه آغازی برای شكل گیری فرقه هاو مذاهب كلامی بود. رئوس این اختلافات را مسایلی چون «ایمان فاسق»، «قَدَر»، «امامت» تشكیل می دادند. هر یك از این مسایل اقتضا داشت كه یك عالم دینی در برابر آ موضعی اتخاذ نماید. مذاهب كلامیِ مشخص كه نظامی معین از موضع گیریها در قبال تمامی یا بیشتر مسایل اعتقادی ارائه نمایند، در آن دوره پدید نیامده بودند و عناوینی كه برای گروههای مختلف، چون «مرحبة»، «خوارج»، «قدریه» و «شیعه» به كار برده می شود، بیش از آن كه بیانگر مذهبی نظام یافته باشند،بیانگر نوعی موضع گیری در مسایل خاص و گاه نوعی تشكل سیاسی ـ اجتماعی بودند. از این رو در هنگام سخن گفتن از متفكر و عالمی دینی چون ابوحنیفه؛ جستجوی یك مذهب كلامی نظام یافته كه بتوان آنرا «مذهب ابوحنیفه» بشمار آورد سودی نخواهد داشت بلكه باید ابتدا موضع گیریهای بنیادی او را روشن ساخت و براساس آنها نظام فكری او را باز شناخت.الف ـ مواضع اعتقادی ابوحنیفه:ایمان و ارجاء: مسألة ایمانِ مرتكب كبیره موضع مختلف پدید آورده بودند: نخست، خوارج كه عمل را آن اندازه در ایمان مؤثر می دانستند كه معتقد بودند ارتكاب كبیره موجب زوال ایمان و سبب كفر می گردد؛ دوم، مرجئه كه ارتكاب كبیره را زایل كنندة ایمان نمی دانست كه زیادت و نقصان نمی پذیرد؛ سوم، اصحاب حدیث كه در عین پرهیز از تكفیرِ مرتكب كبیره، ایمان را دارای درجات دانسته، با دخیل دانستن عمل در مفهوم ایمان، آن را قابل زیادت و نقصان می شمردند.گروه های افراطی مرجئه بر این باور بودند كه با وجود ایمان، هیچ معصیتی زیان بار نخواهد بود وشخص مؤمن با ارتكاب هیچ عصیانی مستحق دوزخ نخواهد گشت. به اعتقاد آانان حسنات مؤمنان، پذیرفته و سیئات آنان، آمرزیده خواهد شد. قَدَر: دربارة مسألة قدر كه یكی از اختلافات مهم اعتقادی به شمار می رفت در روایات اشاره شده است كه ابوحنیفه موضعی مخالف اصحاب حدیث نداشت. ابوحنیفه برای پذیرش فراگیر بودن قضا و قدر الهی این نظریه را مطرح ساخته بود كه «استطاعت با فعل همراه است اما صلاحیت ضدین را دارد»گردآورنده: مهندس فرشید فلاحی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن