واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چهار نگاه متفاوت در ترکیه به مسائل اخیر ایران صالح تونا، اندیشمند ترک در یادداشتی که برای سایت اینترنتی خبر 10 نوشته نگاه روشنفکران ترک درباره حوادث اخیر ایران را تحلیل و بررسی کرده است. صالح تونا، اندیشمند ترک در یادداشتی که برای سایت اینترنتی خبر 10 نوشته نگاه روشنفکران ترک درباره حوادث اخیر ایران را تحلیل و بررسی کرده است. به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) متن زیر یادداشت صالح تونا در خصوص نگاه روشنفکران ترک به ناآرامی های اخیر ایران است که توسط حامد صادقی، کارشناس ارشد مسائل ترکیه ترجمه و در اختیار ایربا قرار گرفته است: نوع نگاه روشنفکران ترکیه را در قبال رویدادهای پس از انتخابات ایران می توان زیر چهار عنوان مورد بررسی قرار داد: اول؛ صاحبان دیدگاهی که معتقدند حوادث ایران به طور کامل ریشه در مسائل داخلی دارد.( اینان بسیار باشور و هیجان هستند وبه همین خاطر آن ها را در رده اول این تقسیم بندی قرار دادم!) این طیف از روشنفکران ترک جدا آرام و قرار ندارند و بسیار فعال اند. چنگیز چاندار را به راحتی می توان از سردمداران این گروه دانست. او البته به دلیل هیجان زدگی اش نیست که می گوید: " ما هنگام شنیدن اخبار ایران، نفس مان را در سینه حبس می کنیم." به گمان من احساس هیجان بیش از حد در مواجه با "حوادث اجتماعی"، از ویژگی های منفی شخصیت افراد به حساب می آید. به هر ترتیب او فرد بسیار هیجان زده ای است. زمانی که آمریکا بغداد را بمباران می کرد، چاندار تاسف می خورد که چرا در عراق نیست تا بتواند هنگام نوشیدن جرعه جرعه چای خود، منظره بمباران را از نزدیک مشاهده کند! گرچه برقراری ارتباط بین تکه تکه شدن بدن زن و مرد و پیر و جوان عراقی با "حوادث اجتماعی" امری طبیعی به نظر نمی رسد اما می توان در دنیای احساسات جناب چاندار، ردی ازنوعی "هیجان برادری" را یافت. او می گوید:" غرب به فکر دخالت در ایران نیست." حتی می گوید:" آمریکا خواهان ثبات و آرامش است و دست صلح آمیز خود را به سوی ایران دراز کرده است." چاندار می خواهد به ما بباوراند که آمریکا در مسایل ایران دخالتی ندارد و من دوست ندارم آن بخش از نوشته های او را به یادش بیاورم که می گفت "هرگاه نفوذ ایران و سوریه در خاورمیانه افزایش می یابد، نفوذ آمریکا رو به کاهش می گذارد." و موجب تکدر خاطرش بشوم. اما بسیار علاقمندم به این سخن ماهر کایناک که درباره تحولات ایران بیان داشته پاسخ دهد: "کسانی می گویند وقوع این حوادث که در بستری طبیعی شکل گرفته، در واقع توسط کانون هایی طراحی شده بود. حال عده ای معتقدند این قبیل سخنان ریشه در روحیه ای دارد که به آن "توهم توطئه" می گویند. اینان باید روشن کنند پس بودجه محرمانه آمریکا برای برخی فعالیت های پنهانی در کجا هزینه می شود... ." جناب چاندار توجه بفرمایند که گوینده این مطلب وابسته به اسلام سیاسی یا چپ جهان سومی نیست. بنابراین، ایشان با بیان این که "عده ای با تحلیل های آماده از قبل، به بررسی این حوادث می پردازند" نمی تواند به تحقیر طرف مقابل پرداخته و خود را از پاسخگویی برهاند. اما دیدگاه دوم؛ صاحبان این دیدگاه معتقدند حوادث ایران تحت تاثیر قدرت های خارجی شکل گرفته است. برادرمان علی بولاچ فعلا به این دیدگاه بسیار نزدیک است. این سخنان تالم آمیز از اوست: "صرف نظر کردن ایران از خط مشی فعلی اش بدان معناست که حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین بی پشتیبان بمانند." این که حدس بزنیم چه کسانی مایلند حزب الله و حماس بی پشتیبان و بی دفاع بمانند کار دشواری نیست. حداقل می دانیم مردم ایران خواهان چنین چیزی نیستند. می خواهم بگویم هیچ چیز طبیعی تر از این نیست که قبول داشته باشیم پشت هر اقدام تضعیف کننده حماس و حزب الله، قدرت های خارجی قرار دارند اما یک نکته را هم فراموش نکنیم و به کسانی که می گویند با تحولات ایران ممکن است مبارزه فلسطین دچار صدمه شود و اسرائیلی ها جشن بگیرند، یادآوری نماییم که مگر مردم ایران قرار است تا ابد تاوان مبارزه فلسطینی ها را بپردازند؟! اما قسم سوم از روشنفکران ترک، کسانی هستند که می گویند "اوضاع ایران اصولا با ایجاد آشوب و هرج و مرج مناسبت دارد و در این میان قدرت های خارجی حداکثر نقش کاتالیزور را بازی می کنند." مثلا طاها آکیول یکی از این هاست. اینان هرچند درپی راه میان بر و ترمیم مسایل هستند اما واقعیت این است که به نوعی رفورمیست هایی رادیکال به شمار می روند. مراقب باشید آرامش و وقارشان شما را دچار اشتباه نکند. این قبیل متفکران اگر مهلت بیابند چیزی از "ولایت فقیه" و "مجلس خبرگان" و "فرمانده کل قوا" باقی نمی گذارند. آن ها از پتانسیل عجیبی برخوردارند. توان آن ها که در حال حاضر در طرفداری از دموکراسی تبلور می یابد، قبلا در زمان انقلاب (اسلامی) در قالب مذهب گرایی خودنمایی می کرد. در رده چهارم اما باید از کسانی یاد کنیم که می گویند تحولات ایران در حقیقت "شورش مخالفان حجاب" در ایران است و تظاهرات معترضان ایرانی را مشابه میتینگ های جمهوری خواهان ترکیه ای مخالف حجاب ارزیابی می کنند. اینان نیز عموما افرادی هستند که با بی خیالی سر در تاملات خویش دارند و فارغ از جهان، با سرخوشی و بی قیدی به زندگی خود ادامه می دهند. سرخوشی آن ها گویا ریشه در بی اطلاعی شان از حوادث جهان دارد. اجازه دهید بگویم که بکر جوشکون این گروه را نمایندگی می کند و باقی را خود شما محاسبه کنید ...!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 356]