واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - نمایش «تنها سگ اولی میداند چرا پارس میکند مکبث» به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی برداشتی از مکبث و آیین زار جنوب ایران است. فروغ سجادی: «ما کرگدن بودیم که ماندیم»؛ این تعبیر کارگردان برگزیده شهرستانی از شرایط نامساعد تئاتر در سالهای گذشته است. او معتقد است تمام توانایی و استعدادهای تئاتر شهرستان به دلیل شناخت نادرست و بیدانش برخی از اعضای هیئت انتخاب و کارشناسانی که از سوی مرکز هنرهای نمایشی به جشنوارههای استانی و منطقهای اعزام میشوند، در نطفه خفه میشود. 10 سال از زمانی ابراهیم پشتکوهی برای اجرای نخستین نمایش خود در جشنواره هجدهم تئاتر فجر جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد، میگذرد. به گفته این کارگردان، گروه او در این سالها به صورت فعال کار تئاتر را در بندرعباس و کنار سواحل خلیج فارس دنبال کردهاند. ابراهیم پشتکوهی که به خاطر اجراهای پست مدرن و تئاترهای نوگرایش به عنوان یک کارگردان خلاق شهرستانی شناخته میشود، در نمایش «شکار روباه» دستیار علی رفیعی بود. او با نمایش «تنها سگ اولی میداند چرا پارس میکند مکبث» راهی جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر شد و این نمایش به عنوان اثر برگزیده بخش تجربههای نو به بخش مسابقه بینالملل راه یافت و اکنون به مدت دو هفته در کارگاه نمایش اجرای عمومی میشود. «تنها سگ اولی میداند چرا پارس میکند مکبث» برداشتی از مکبث با تلفیق آیین زار جنوب ایران است. این کارگردان معتقد است، باید از آیین زار به صورت دراماتیک در یک تئاتر استفاده کرد. تاکنون هرچه از این آیین استفاده شده، به صورت توریستی بوده است. پشتکوهی عقیده دارد دیگر زمان آن رسیده هنرمندان به آثار مهم جهان به شکل تازهای نگاه کنند.او با نگاهی تازه به مکبث به مخاطبان خود منتقل میکند که هیچ کس نابود نمیشود، مگر از درون خود. او میگوید: «در این نمایش مکبث برای بابا زار شدن دست به جنایت میزند. مکبث از پادشاهی اسکاتلند به بابا زاری اهل هوا در جنوب ایران میپیوندد.» صحنه اول تراژدی شکسپیر، خواهران جادو و پیشبینیهای آنان جرقهای برای ورود مکبث به دنیای متافیزیکی و رازآلود اهل هوا است. در این نمایش با نامهای تازهای از اثر شکسپیر مواجهایم زیرا حرف اول اسم هر بازیگر به نام اول یکی از شخصیتهای نمایش اضافه شده است. در این میان با دو شخصیت تازه هم روبرو می شویم که به گفته پشتکوهی نماد طبقه فرودست جامعه هستند. این کارگردان معتقد است تمام تراژدی درباره طبقه اشراف جامعهاند، بنابراین او تمایل پیدا میکند تا با پررنگ کردن شخصیت خدمتکاران پشتپرده و کم رنگ مکبث و لیدی مکبث به اجرایش شکل دیگری بدهد. او میگوید: «ما در این اجرا تنها آغاز و پایان یک دیکتاتوری را نشان میدهیم و به قدرت رسیدن و حکومت پادشاه بعدی کاری نداریم.» نمایش «تنها سگ اولی میداند چرا پارس میکند مکبث» از این فراتر رفته و رگههایی از طنز را هم به اثر کلاسیک اضافه کرده و به آن جنبه پارودی داده است. پشتکوهی میگوید: «آیین زار در این نمایش بیشتر دستمایه محتوا شده و از نظر اجرایی ما به شیوههای نمایش شرق کابوکی، کاتاگالی و گیوکن نزدیک شدهایم.» فضاسازی با نور نیز در اجراهای این کارگردان سبک تازهای است به ویژه وقتی این فضاسازی با موسیقیهای بومی و منطقهای جنوب بیامیزد. پشتکوهی با اشاره به اجرای جشنواره تئاتر فجر این نمایش در تالار مولوی، میگوید: «کارگاه نمایش از نظر امکانات نوری مناسب اجرای ما نیست و برخی از طراحیها و فضاسازیها در اجرای عمومی عملی نشد.» این نمایش که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی به صحنه میرود فقط 15 اجرا در تئاتر شهر دارد. پشتکوهی میگوید: «گروه ما درهر شرایطی تئاتر را دنبال میکنند، خیلی وقتها با بچههای گروه ماهیگیری کرده و پول فروش ماهیها را برای تولید تئاتر هزینه کردهایم. اگر به ما سالن اجرا ندادهاند یا نمایشهایمان توقیف شده آثارمان را در کنار ساحل دریا یا مکانهای شخصی برای مخاطبمان اجرا کردهایم.» این گروه تاکنون هیچ مبلغی از قرارداد 12 میلیونی خود را از مرکز هنرهای نمایشی نگرفته و هزینههای خود را به صورت شخصی تأمین کردهاند. محل اقامت آنان نیز با حمایت مسئولان استانداری هرمزگان در تهران تأمین شده است. «تنها سگ اولی میداند چرا پارس میکند مکبث» که از یکشنبه 14 شهریور اجرای خود را آغاز کرده به عنوان اثری از بندرعباس تا پایان ماه ساعت 20:15 درکارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]