تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850115442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا برخي معاد را قبول ندارند؟!(علت كفر به معاد)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا برخي معاد را قبول ندارند؟!علت كفر به معاد
اسكلت
از نظر قرآن كريم علت عدم اعتقاد به معاد چند چيز است:  1- شبهه علمي. شبهه علمي آن است كه چگونه خداوند اجزاي پراكنده را دوباره جمع مي‌كند و به آنها حيات مي‌بخشد. انسان وقتي مُرد ذرّات بدنش در سرتاسر زمين پراكنده و گم خواهد شد: "و كانوا يقولون ءإذا متنا و كُنّا تراباً و عظاماً ءإنّا لمبعوثون. أوَ اباؤُنا الأوّلون."(1) خداوند در پاسخ چنين شبهه‌اي مي‌فرمايد: ما به اين كار توانمنديم نه تنها استخوان‌ها (عظام) را بلكه آنچه قسمت مهم بدن را نيز تشكيل مي‌دهد؛ برمي‌گردانيم، بلكه خطوط ظريف سر انگشتان را نيز به حالت اول باز مي‌گردانيم. خدايي كه اوّلين بار آنان را آفريد خلقت دوباره آنها براي او سهل و آسان است: "بلي قادرين علي أنْ نُسوّي بَنانهُ"(2)؛ اينان مي‌پندارند ما ديگر بار استخوان‌هاي پوسيده‌‌ آنان را جمع نمي‌كنيم، آري ما قادريم حتي سر انگشت آنان را با همه ويژگي‌هايش دوباره درست كنيم. 2- شهوت عملي . شهوت عملي آن است كه اندوخته‌هاي علمي را ناديده انگارد و با علمِ به حقّانيت معاد و قيامت عملا ً دست به شهوتراني و هواپرستي بزند و از مصاديق "أفرءيت مَنِ اتّخذ إلهَه هواه و أضلّه الله علي علم"(3) باشد. وقتي شهوت جلو علم را گرفت بسان دانشي مي‌ماند كه در متون كتاب‌ها مدفون است. چنين دانشي نجات دهنده شخص نخواهد بود. قرآن نيز چنين انسان‌هايي را رويگردان از هدايت مي‌داند. سرنوشت چنين انسان‌هايي را شيطان رقم مي‌زند؛ يعني كساني كه متاع آخرت را به كالاي چند روزه‌ي‌ دنياي كم ارزش فروختند: "أولئك الّذين اشتروُا الحيوةَ الدّنيا بالاخرة"(4) و كساني كه هدايت را به گمراهي معامله كردند: "أولئك الّذين اشترُوا الضّلالة بالهدي فما رَبِحَتْ تجارتُهم و ما كانوا مُهتدين"(5)؛ ايشان گمراهي را به جاي راه راست خريدند. البته چنين تجارتي سود نخواهد كرد.خدا مي‌خواهد انسان‌ها بين خوف و رجا باشند. بيم و اميد است كه انسان را شكوفا مي‌سازد، پرورش نيكو مي‌دهد و نخل او را به ثمر مي‌نشاند. از اين رو گاهي تشويق و گاهي ترهيب و تخويف (ايجاد ترس) مي‌كند.خداي سبحان در عين آن كه بخشنده، رؤوف، مهربان، بخشايشگر و پرورش دهنده جهانيان است مالكيت آنان را نيز بر عهده دارد: "الحمدلله ربّ العالمين. الرّحمن الرّحيم . مالك يوم الدّين"(6) و كسي نخواهد توانست از تحت مالكيت او خارج شود. او از همه اشخاص حسابرسي مي‌كند. خدا مي‌خواهد انسان‌ها بين خوف و رجا باشند. بيم و اميد است كه انسان را شكوفا مي‌سازد، پرورش نيكو مي‌دهد و نخل او را به ثمر مي‌نشاند. از اين رو گاهي تشويق و گاهي ترهيب و تخويف (ايجاد ترس) مي‌كند: "أمّن هو قانت آناءَ الّيل ساجداً و قائماً يحذر الاخرة و يرجوا رحمة ربّه"(7)؛ آيا كسي كه شب را به طاعت خدا به سجود و قيام مي‌پردازد و از پايان كار خود ترسان و به رحمت الهي اميدوار است با آن كس كه به كفر مشغول است يكسان است؟ هرگز يكسان نيست. تنها خردمندان متذكّر اين مطلبند: "إنّما يتذكّر أولوا الألباب."(8)شيطان نخست درباره معاد شبهه علمي ايجاد مي‌كند، بعد آن را صورت برهان مي‌بخشد و پس از تثبيت آن، در عمل وسوسه و اخلال مي‌كند و به تدريج انسان را به شهوت‌هاي عملي مي‌كشاند. انسان هرگز نمي‌تواند بدون مراقبت دقيق در اعمال، به پايان كار خويش اميدوار باشد؛ زيرا اگر مراقب آنها نباشد چه بسا در لحظاتي از عمر ايمان وي تباه گردد و چه بسا بر اثر بيداري و هشياري در لحظاتي از آن بتواند همه‌‌ لغزش‌هاي احتمالي خود را ترميم كند. پس بايد به عاقبت كار خويش بينديشد و به رحمت او هم اميدوار باشد. به ويژه اخلاص در عمل، انسان را نجات مي‌دهد؛ زيرا اخلاص اكسير اعظم است، حتي دشمن قسم خورده‌ي‌ انسان، يعني شيطان براي اخلاص ورزان حساب ويژه باز كرده و آنان را از جرگه گمراهان و فريب خوردگان بيرون برده است: "قال فبعزّتكَ لأُغوِينّهم أجمعين . إلّا عبادك منهم المخلَصين"(9)؛ به عزّت و جلال تو سوگند كه همه‌‌ خلق را گمراه خواهم كرد، مگر خاصان از بندگانت كه دل از غير بريدند و براي تو خالص شدند. شيطان غير مخلَصين را مي‌تواند در حزب و دسته خود قرار دهد: "استحوذ عليهم الشّيطان فأنسهم ذِكرَ الله أولئك حزب الشيطان ألا إنّ حزب الشيطان هم الخاسرون"(10)؛ شيطان بر دل آنان سخت احاطه كرده كه فكر و ذكر خدا را به كلّي از دلشان برده است. آنان حزب شيطانند. اي مردم آگاه باشيد كه حزب شيطان به حقيقت زيانكاران جهانند.انسان هرگز نمي‌تواند بدون مراقبت دقيق در اعمال، به پايان كار خويش اميدوار باشد؛ زيرا اگر مراقب آنها نباشد چه بسا در لحظاتي از عمر ايمان وي تباه گردد و چه بسا بر اثر بيداري و هشياري در لحظاتي از آن بتواند همه‌‌ لغزش‌هاي احتمالي خود را ترميم كند. پس بايد به عاقبت كار خويش بينديشد و به رحمت او هم اميدوار باشد. نتيجه اين كه، شيطان نخست درباره معاد شبهه علمي ايجاد مي‌كند، بعد آن را صورت برهان مي‌بخشد و پس از تثبيت آن، در عمل وسوسه و اخلال مي‌كند و به تدريج انسان را به شهوت‌هاي عملي مي‌كشاند. وي برنامه گمراه كننده‌‌ خود را چنين اعلام داشته است :"و قال لأتّخذنّ من عبادك نصيباً مفروضاً . و لأُضِلّنّهم و لأمنّينّهم و لامرنّهم فلَيُبتّكنّ اذان الأنعام و لامرنّهم فَلَيُغيّرنّ خلق الله و منْ يتّخذ الشّيطانَ وليّاً من دون الله فقد خسِر خسراناً مبيناً . يَعدِهم و يمنّيهم و ما يعدهم الشّيطانُ إلّا غروراً . أولئك مأويهم جهنّم و لا يجدون عنها مَحيصاً"(11)؛ شيطان به خدا گفت: من بخشي از بندگان تو را زير بار طاعت خود كشيده سخت گمراه مي‌كنم. آنان را به آرزوهاي دور و دراز درافكنم و به آنان دستور دهم تا گوش حيوانات ببرند، و امر كنم تا خلقت خدا را تغيير دهند، كتاب و احكام خدا را به دلخواه خود تأويل و تبديل كنند، و هر كس كه شيطان را دوست دارد، و او را سرپرست خود قرار دهد نه خداي خود را، سخت زيان كرده است؛ زياني كه بر هر خردمندي كاملا ً آشكار است. شيطان انسان را بسيار وعده دهد و آرزومند و اميدوار كند، ولي وعده و نويد شيطان به جز غرور و فريب خلق نيست. جهنّم منزلگاه شيطان و پيروان اوست و از آن گريزگاهي نخواهند يافت. پي‌نوشت‌ها:1- سوره‌‌ واقعه، آيات 47 ـ 48.2- سوره‌‌ قيامت، آيه‌‌ 4.3- سوره‌‌ جاثيه، آيه‌‌ 23.4- سوره‌‌ بقره، آيه‌‌ 86 .5- سوره‌‌ بقره، آيه‌‌ 16.6- سوره‌‌ حمد، آيات 2 ـ 4.7- سوره‌‌ زمر، آيه‌‌ 9.8- سوره‌‌ زمر، آيه‌‌ 9؛ سوره‌‌ رعد، آيه‌‌ 19.9- سوره‌‌ ص، آيات 82 ـ 83 .10- سوره‌‌ مجادله، آيه‌‌ 19. 11- سوره‌ نساء، آيات 118 ـ 121. منبع:معاد در قرآن، ‌آية ‌الله جوادي آملي،‌ ص 49 ،‌با تصرف . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 559]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن