تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826656068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه اژدها!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: راه اژدها!
بروسلي در راه اژدها
نور، صدا، حركت: به يادماندنى ها!تماشاگران عام، عموماً در برخورد با «ژانر- شخصيت»، دنبال كسانى مى روند كه اغلب اوقات در پيشگاه منتقدان، حتى ارزش نام آوردن هم ندارند! [لااقل تا اوايل دهه ?? كه اين طور بود گرچه بعد از آن اوضاع تا حدى عوض شد] از منظر خودم، اين آدم ها به دو دسته تقسيم مى شوند: آنهايى كه بازيگران موفقى با سبكى نامتعارف بودند و آنهايى كه بازيگران ناموفقى با اضافات و حاشيه هاى جذاب بودند.از گروه نخست، اولين و مشهورترين نام، «بروس لى» است. «بروس لى» به قول منتقدى غربى «خشم را بدل به ايدئولوژى كرد و توانست تمام عوامل فيلم هاى خود را تحت تأثير بازى خود قرار دهد» او همچنين توانست سينماى جهان را به قبل و بعد از خود تقسيم كند و نشانه هايى ماندگار را به سينماى پس از خود ببخشد. هنگامى كه «تارانتينو» لباس بروس لى را بر تن اوما تورمن كرد تا به تقديس روزگار سپرى شده نشانه ها و رويكردهاى نوعى از ياد رفته [نوع سينماى ورزش هاى رزمى شرق] در «بيل را بكش!» بپردازد، منتقدان ستايشگر «قصه هاى عامه پسند» وى، برآشفتند اما واقعيت امر اين بود كه تارانتينوى دوربين به دست، هميشه چند قدم [از يك تا يك ميليون قدم!] از منتقدان قلم به دست جلوتر بوده. آيا «بروس لى» يك بازيگر توانا و در جست وجوى سبك بود بالشخصه به صحت اين موضوع مشكوكم! تقريباً مطمئنم كه او از بازيگرى همانقدر مى دانست كه عروسك سازان هنگ كنگى از چگونگى پرواز آپولو ?? به ماه! سينماى هنگ كنگ نتوانست چيزى به او بياموزد و بازى در دو فيلم ايتاليايى [راه اژدها] و امريكايى [اژدها وارد مى شود] چيزى به او نياموخت حتى رفاقت با بازيگر درجه يكى مثل استيو مك كوئين هم كمك اش نكرد. او در فيلم هايش، فقط آدمى را به نمايش مى گذاشت كه در نهايت خشم، به نحو ويرانگرى بى ترحم بود و در روزگارى كه مردم جهان به دنبال مبارزى بى ترحم و بى شكست بودند توانست به مدد تمركز قابل ستايش اش [كه تقريباً دوربين و عوامل ديگر را از ياد مى برد] به سبكى نامتعارف در بازيگرى دست يابد؛ سبكى كه محصول بازى يك نابازيگر خوش شانس بود. «بروس لى» به قول منتقدى غربى «خشم را بدل به ايدئولوژى كرد و توانست تمام عوامل فيلم هاى خود را تحت تأثير بازى خود قرار دهد» او همچنين توانست سينماى جهان را به قبل و بعد از خود تقسيم كند و نشانه هايى ماندگار را به سينماى پس از خود ببخشد.او، خنديدن بلد نبود، گريه كردن بلد نبود. نمى توانست در بازى اش «رفاقت» را القا كند، نمى توانست عاشق باشد. او تنها مى توانست خشمگين باشد. به ياد ماندنى ترين آثارش، «خشم اژدها» و «اژدها وارد مى شود» است كه هوشمندى كارگردانان اين دو اثر، از لو رفتن ضعف هاى او جلوگيرى كرد. «راه اژدها» حتى به رغم سكانس به يادماندنى مبارزه او و شاگردش «چاك نوريس» [كه خود بعدها به يكى از مشهورترين «ژانر- شخصيت»هاى دوران خود بدل شد] فيلمى است كه بيشتر از يك بار نمى توان ديدش. «رئيس بزرگ» كه در يك كلمه، فاجعه است مخصوصاً در چند سكانسى كه بروس لى مى خواهد كميك به نظر بيايد. «اژدها وارد مى شود» مهمترين فيلم اوست كه نشانه هاى توليدشده در آن، بعدها بخش قابل توجهى از سينماى هاليوود را به تسخير خود درآورد. از همين گروه، مى توانم به «جكى چان» [به عنوان بازيگرى با توانايى هاى كميك اعجاب برانگيز و همچنين استعداد نادرش در بازى گرفتن از اشيا و موقعيت ها] و «جت لى» [بازيگرى كه تنها در فيلم بسيار تحسين شده «قهرمان» توانست استعدادهاى نهفته اش را نشان دهد و در باقى آثارش - حتى آثار امريكايى اش - ظهورش بر پرده نقره اى در قد و قواره يك بازيگر متوسط بود] اشاره كنم و همچنين به نابازيگرى، كه اوايل كارش حتى نمى توانست درست جلوى دوربين راه برود اما بعدها در اواخر دهه هشتاد و اوايل دهه نود، به بازيگرى بدل شد كه چند اثر به يادماندنى را از او شاهد بوديم [يادآورى كامل، ترميناتور،? پاك كننده و.‎/‎/] يعنى آرنولد شوارتزنگر، سيلوستر استالونه در اين ميان، بيشتر با نقش هايش شناخته شد تا با نام خودش؛ نقش هايى مثل راكى و رمبو و گرچه متعلق به همين حوزه است اما در كنار بازيگرانى همچون راجرمور قرار مى گيرد كه با نقش شان [در مورد «مور» با جيمزباند] شناخته مى شدند.در گروه دوم، ما دو نام بسيار مشهور داريم: استيون سيگال و ژان كلود ون دم. گرچه بالشخصه معتقدم در ارزيابى نهايى، وضع «ون دم» از سيگال خيلى بهتر است اما حتى آثارى مثل «سرباز جهانى» هم نتوانست او را از حوزه بازيگران زير متوسط به مكانى بالاتر بكشاند. وضعيت سيگال از اين هم بدتر است. سيگال با بازى در فيلم هايى كه پيراهن ژانرهاى مختلف را برتن داشتند احتمالاً با داشتن فيلمنامه نويسانى حتى دسته سوم، مى توانست وضعيت خيلى بهترى در جدول قضاوت تاريخى داشته باشد اما او در نهايت به دليل بازى هاى بسيار ضعيف و كارگردانى [به شكل شگفت انگيز] نااميدكننده آثارش، بزودى مخاطبانش را از دست داد و اكنون سى دى فيلم هاى «استيون سيگال» حتى در بازار قاچاق كشورهايى مثل سنگاپور نيز خريدار چندانى ندارد؛ و نسل جديد، احتمالاً خنده اش مى گيرد كه روزگارى براى ديدن فيلم هاى او، در سينماهاى درجه دو لندن، نيويورك و پاريس، صف هاى بلندى تشكيل مى شد و سود فيلم هاى او، از آثار شاخص و پرفروش آن روزگار در سينماهاى درجه يك هم بيشتر بود.منبع : ايران





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن