تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815605194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آموزش گام به گام تنیس (6)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آموزش گام به گام تنيس (6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
بک سوئينگبازيکنان مبتدي مي‌توانند يک بک سوئينگ را با بردن راکت به سمت عقب درست قبل از حرکت راکت به سمت جلو ساده کنند. يعني حرکت راکت را مانند بازکردن و بستن يک در رديف مي‌کنند. به هر حال تمام بازيکنان به سرعت سبک يک بک سوئينگ ويژه خود را به دست مي‌آورند. در مدتي که شما از يک  دستورالعمل عمومي استفاده مي‌کنيد بهتر است که سبک شخصي بک سوئينگ خود را نيز پيدا کنيد.اولين قانون براي شروع اين است که به محض اينکه تشخيص داديد توپ در چه جهتي حرکت مي‌کند راکت را در وضعيت آماده نگه داريد و شانه خود را بچرخانيد و منتظربرخورد توپ به زمين خود نباشيداولين قانون براي شروع اين است که به محض اينکه تشخيص داديد توپ در چه جهتي حرکت مي‌کند راکت را در وضعيت آماده نگه داريد و شانه خود را بچرخانيد. منتظربرخورد توپ به زمين خود نباشيد. دومين قانون پيدا کردن يک حالت بک سوئينگ است که نه زياد کوتاه و نه زياد طولاني نباشد. بازيکنان مبتدي مي‌توانند اينگونه آغاز کنند که راکت را به اندازه کافي به عقب برده تا جايي که آن را در جهت حصار و يا ديوار پشتي خود عقب ببرند. افراد خيلي حرفه‌اي ممکن است در برخي شرايط راکت را بيشتر از معمول عقب بکشند. اگر بک سوئينگ شما کوتاه است نمي‌توانيد ضربه پرقدرتي بزنيد. بالعکس اگر بک سوئينگ شما  خيلي بلند باشد احتمال خطا افزايش مي‌يابد. از طرفي شما هميشه زمان کافي براي يک بک‌ سوئينگ بلند نداريد. آخرين قانون ايجاد يک حرکت نيم دايره با راکت است، بالا، عقب و سپس يک مکث درست قبل از حرکت راکت به سمت جلو براي انجام ضربه. شکل اين حلقه شبيه حرف C رو به عقب است.فوروارد سوئينگاکنون شما آماده زدن ضربه خود هستيد تمام تمرينات براي ايجاد يک وضعيت استوار ضربه‌زني در قالب اجزاي حرکتي سوئينگ به سمت جلو انجام مي‌گيرند. فوروارد سوئينگ زنجيره‌اي از حرکات مجزايي است که با حرکت پاي شما در جهت ضربه آغاز مي‌شود. حرکت راکت در يک صفحه افقي به نحوي که راکت عمود بر زمين باشد براي مبتديان مناسب است. حتي بازيکنان بسيارحرفه‌اي نيز زماني که قصد ايجاد يک ضربه محکم وعميق را داشته باشند مسير حرکت راکت را صاف مي‌کنند.(شکل 1- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
به عبارت ديگر سوئينگ در جهت جلو و بالا انجام مي‌گيرد و با قسمت عقب توپ تماس پيدا مي‌کند (شکل 1- 6) اگر مسير سوئينگ خيلي رو به بالا باشد توپ تاپ‌اسپين بيشتري مي‌گيرد. تاپ‌اسپين براي کنترل، هماهنگي و ايجاد ارتفاع بيشتر توپ در زمين مقابل پس از ضربه مناسب است.دوباره از سبک قبلي استفاده کنيد و اين بار راکت را محکم در دست گرفته ، ضربه خود را کمي زودتر بزنيد. امروزه عمل مچ روي ضربه بسيار معنادارتر از قبل است. در حالي که گريپ فورهند قديمي نيازمند يک حالت نسبتا ثابت مچ براي اکثر ضربات بود. بازيکناني که از گريپ غربي و يا نيمه غربي استفاده مي‌کردند در هنگام ضربه شلاقي در پشت توپ فشار زيادي را به مچ و آرنج خود وارد مي‌کردند. سعي کنيد قبل از رسيدن توپ به آن ضربه بزنيد. برخي از مربيان معتقدند زماني که توپ در فاصله يک قدمي شماست، به آن ضربه بزنيد. شما نمي‌توانيد هميشه در آن فاصله عمل کنيد ولي تلاش کنيد تا حدالامکان اينگونه باشد.تمرينات چرخش راکت به سمت جلو 1- پرتاب به سمت فورهنددر ميانه زمين پشت خط سرويس بايستيد. در حالي که يار شما 10 توپ را چنان به سمت شما پرتاب مي‌کند که پس از برخورد با زمين در جهت فورهند تا ارتفاع کم بالا بيابند. وظيفه شما برگشت دادن اين توپها با يک ضربه فورهند به زمين انفرادي مقابل است. (شکل 2- 6)(شکل 2- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
افزايش درجه سختي تمرين:* تمرين را از بيس‌لاين شروع کنيد.* سرعت توپهاي پرتابي افزايش يابد.*يارتان به جاي پرتاب به توپها ضربه بزند.بررسي موفقيت:* تمرکز شما روي کنترل ضربات باشد نه قدرت آن.* از يک سوئينگ افقي و يا در جهت پايين به بالا استفاده کنيد. کاهش درجه سختي تمرين:* سرعت توپها کاهش يابد.* ضربه را با راکتي شروع کنيد که درعقب قرار دارد.امتيازدهي به موفقيتتان:1 تا 3 فورهند موفق 3 امتياز4 تا 7 فورهند موفق 5 امتياز8 تا 10 فورهند موفق 7 امتيازثبت امتياز شما در اين قسمت:..................2-  پرتاب و ضربه فورهنداين تمرين به استفاده شما از ضربه فورهند در جلو کمک مي‌کند. از ناحيه بيس‌لاين با وضعيت موازي آماده اين سوئينگ باشيد. 10 توپ متوالي را به سمت بالا کمي جلوتر از محل استقرار خود پرتاب کنيد و بعد تقريبا در امتداد پاي جلويي خود به توپ ضربه بزنيد. پس از برخورد هر توپ را با ارتفاع مناسب از روي تور و به عمق ممکن بزنيد. سعي کنيد تمام توپها وارد زمين انفرادي مقابل شود. از طرفي اين تمرين روشي مناسب براي آغاز بازي زميني در طول گرم کردن تمرين است.افزايش درجه سختي تمرين:* تنها توپ‌هايي را بشماريد که در زمين مقابل به زمين  برخورد کند.بررسي موفقيت:*سعي کنيد انتقال وزن در لحظه حرکت راکت از عقب به جلو باشد.* تماس راکت با توپ بايد هم سطح پاي جلويي باشد.کاهش درجه سختي تمرين:* براي زدن ضربه به توپ نزديک تور بايستيد.امتيازدهي موفقيتتان:1 تا 3 ضربه داخل کورت 1 امتياز4 تا 7 ضربه داخل کورت 3 امتياز8 تا 10 ضربه داخل کورت 5 امتيازثبت امتياز شما در اين قسمت:...........(شکل 3- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
ادامه حرکت چگونه مي‌توان ضربه‌اي را با توجه به نوع وضعيت ايستادن و گريپ آن به اتمام رسانيد؟ معمولا گريپ نيمه غربي به همراه ادامه حرکتي است که دور بدن هم‌سطح با گردن مي‌پيچد. ادامه حرکت گريپ غربي کوتاه‌تر بوده و در ارتفاع کمتري انجام مي‌گيرد يعني درست شبيه حرکت برف‌ پاک‌کن اتومبيل. (شکل 3- 6) براي گريپ شرقي ادامه حرکت با حرکت راکت به سمت تور پايان مي‌پذيرد. (شکل 4- 6)(شکل 4- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
هر 3 روش ادامه حرکت به‌طور قطعي نشان مي‌دهد که شما نبايد سرعت حرکت راکت خود را قبل از برخورد به توپ کاهش دهيد. معمولا در اين مواقع گفته مي‌شود: در جهت توپ ضربه بزنيد. زماني که شما اين کار را انجام مي‌دهيد اجازه داريد که يک کاهش معمول را در سرعت راکت ايجاد کنيد. اگر در بين راه توقف کنيد ضربه شما کوتاه بوده و فاقد قدرت کافي خواهد بود و ممکن است خود شما دچار آسيب‌ديدگي در ناحيه بازو و شانه شويد. براي تمرين ادامه حرکت يارتان توپهايي را به سمت فورهند شما تا ارتفاع کمر مي‌فرستد. بعد از هر بار ضربه در انتهاي حرکت راکت خود توقف کنيد و موقعيت راکت را با توضيحات داده شده مقايسه کنيد. تمرينات ادامه حرکت1- فورهندهاي متواليبا تمرين با يار خود شروع کنيد. هر بازيکني روي زمين بيس‌لاين خود ايستاده و توپي را به سمت بالا پرتاب کرده و با يک ضربه فورهند وارد بازي مي‌کند و به زمين مقابل مي‌فرستد. (شکل 6- 6) تعداد کل فورهندهاي متوالي را که به وسيله هر 2 بازيکن زده شده است حساب کنيد. يک نوع تغيير در اين تمرين فورهندهاي مورب است. تمرين قبل را تکرار کنيد اما اين بار تمام فورهند را به شکل مورب بزنيد.(از فورهند به فورهند) توپهايي که به زمين انفرادي مقابل در سمت مورب نروند از دست رفته‌اند.(شکل 7 - 6)(شکل 6- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
(شکل 7 - 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
 براي ايجاد تغيير بيشتر يک جعبه خالي توپ تنيس را روي دسته شيشه پاک‌کني قرارداده و آن را در مرکز توربه تور تکيه دهيد. (شکل8- 6) سعي کنيد تمام ضربات مورب شما به اندازه کافي بلند باشد تا از بالاي شيشه پاک‌کن رد شود بدون اينکه از زمين خارج شود.(شکل8- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
دومين نوع تغيير در تمرينات فورهند بازي توپ با ديوار است.(شکل 9- 6) در فاصله يک فوتي از يک ديوار بايستيد و سعي کنيد توپ را به وسيله ضربات نرم در جهت ديوار در بازي نگه داريد.(شکل 9- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
در پايان مي‌توان از باريکه‌هاي بازي دوبل به تنهايي استفاده کرد. (شکل 10- 6) در مقابل يار خود روي بيس‌لاين در محدوده باريکه دوبل بايستيد. توپ را با يک ضربه فورهند وارد بازي کنيد و سعي کنيد تمام ضرباتتان در اين محدوده به زمين برخورد کند. اين حالت بسيار مشکل است و بهتر است توسط بازيکنان سطح متوسط و حرفه‌اي اجرا شود. (شکل 10- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
افزايش درجه سختي تمرين:* هر بازيکني بايد 10 ضربه از 20 ضربه متوالي را بدون وقفه اجرا کند.بررسي موفقيت: * زود عمل کنيد.* سعي کنيد تماس راکت با توپ در جلوي بدنتان باشد.*ادامه حرکت راکت را کامل کنيد.کاهش درجه سختي تمرين:* زماني که بازيکني توپي را از دست داد توپ ديگري را وارد بازي کرده و شمارش خود را ادامه مي‌دهيم.* تمام تمرينات از محل سرويس روي بيس لاين اجرا شود.امتيازدهي به موفقيتتان:1 تا 3 ضربه فورهند متوالي 3 امتياز4 تا 7 ضربه فورهند متوالي 5 امتياز 8 تا 10 ضربه فورهند متوالي 7 امتيازثبت امتياز شما در اين قسمت:................به سرعت روي پا حرکت کنيد ، راکت را سريعا آماده کنيد ، کمر خود را در شرايط راحتي نگه داريد و سعي کنيد محل تماس ضربه در جلوي بدنتان باشد2-  بازيهاي فورهنداين تمرين آخرين مورد براي فورهند شماست. روي بيس‌لاين بايستيد 10 توپ را وارد بازي کرده و به سمت فورهند يار خود که روي بيس‌لاين مقابل ايستاده بفرستيد. بعد از ضربه و برگشت توپ بازي را ادامه دهيد. تمام توپها بايد با يک ضربه فورهند به سمت فورهند يارتان برود ودر اين ميان سعي کنيد بازي را به نفع خود تمام کنيد.افزايش درجه سختي تمرين:*هر ضربه‌اي را حتما به صورت فورهند بزنيد حتي اگر توپ در سمت يک هند شما باشد.بررسي موفقيت:*به سرعت روي پا حرکت کنيد.* راکت را سريعا آماده کنيد.* کمر خود را در شرايط راحتي نگه داريد.*سعي کنيد محل تماس ضربه در جلوي بدنتان باشد. کاهش درجه سختي تمرين:* تا جايي که مي‌توانيد توپ را در بازي نگه داريد.امتياز‌دهي به موفقيتتان:1 تا 3 امتياز کسب شده 5 امتياز4 تا 7 امتياز کسب شده 7 امتياز 8 تا 10 امتياز کسب شده 9 امتياز امتياز شما در اين قسمت: ...........خلاصه موفقيتتماشاي بازي بازيکنان بزرگ تنيس آسان‌تر است چرا که همزمان با تماشاي ما در يک سمت زمين آنان به سرعت آماده ضربه بعدي در سمت ديگر زمين هستند. براي يک فورهند عالي از حرکت پاي خود کمک بگيريد. از يک گام جهشي و يا ضربدري براي حرکت سريع به سمت موقعيت مورد نظر استفاده کنيد. وضعيت شما هر يک از موارد باز، بسته، نيمه باز و يا موازي که باشد شانه‌ها را بچرخانيد، راکت را عقب بکشيد و به توپ ضرب بزنيد. ضربه شما بايد هم‌سطح پاي جلويي انجام گيرد. انتظار برگشت هر ضربه‌اي را داشته باشيد. به محض اينکه ضربه فورهندي را انجام داديد، درست شبيه همان کاري که بازيکنان بزرگ انجام مي‌دهند، از دست غيرمسلط براي تنظيم گريپ خود و آغاز تغيير وضعيت براي ضربه بعدي استفاده کنيد.جدول( 11- 6)
آموزش گام به گام تنيس (6)
 اجازه دهيد نگاهي داشته باشيم به امتيازات ثبت شده شما در تمرينات گذشته، امتياز خود را در جدول( 11- 6) وارد کنيد و با هم جمع ببنديد تا امتياز کل فورهند شما به دست آيد. اگر امتياز به دست آمده بين 24 تا 50 است وارد فصل دوم يعني بک‌هند شويد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن