تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827612083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثیر کمال الدین اصفهانی و عراقی بر شعر حافظ


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تاثیر کمال الدین اصفهانی و عراقی بر شعر حافظ
 حافظ
کمال الدین اسماعیل اصفهانی (متوفای 635 ق)از سخنوران و قصیده سرایان بزرگ قرن ششم و اوایل هفتم است که غزلیات و رباعیات نغزی نیز دارد. این سخنور در دو صنعت ابهام و حسن تعلیل که از مهمترین صنایع معنوی شعر شمرده می‌شود مهارت پیمانندی دارد و حافظ از لفظ استوار و این دو صنعت ظریف او عمیقا تاثیر و الهام گرفته است. چنانکه خود حافظ هم در همین دو صنعت مهارت شایانی دارد.تضمین‌ها و اقتیاس‌های لفظی و معنوی:1) حافظ بیتی از کمال را با تصریح به نام او چنین تضمین کرده است:ور باورت نمی‌کند از بنده این حدیث                از گفته کمال دلیلی بیاورم:«گر برکنم دل از تو و بردارم از تو مهر / آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم» غزل شماره 329 طبع قزوینیبیت کمال در مقطع غزلی است از او که مطلع این است:جان را چو نیست وصل تو حاصل کجا برم           دل را که شد ز درد تو غافل کجا برمشادروان بهار در سبک‌شناسی نوشته است که اصل این بیت کمال هم به نوبه خود تضمین توأم با تصرفی است از این بیت مسعود سعد:گر برکنم دل از تو و برگیرم از تو مهر                  آن مهر بر که افکنم آن دل کجا کنم2) کمال در قصیده‌ای گوید:بگویم و نکند رخنه در مسلمانی                      توئی که نیست ترا در همه جهان ثانیکدام پایه در اندیشه نصب شاید کرد                 که در مدارج رفعت نه برتر از آنی...نه در کسی بجز از زلف یار سرسبکی              نه در کسی بجز از رطل می گرانجانی...هنوز نیستم ایمن ز عورتی مکشوف               مگو که دامن اغضا بدو بپوشانی حافظ در قصیده‌ای به مطلع «زدلبری نتوان لاف زد به آسانی» این ابیات را به نوعی و با اندکی تصرفی در بعضی الفاظ تضمین کرده است:بیار باده رنگین که یک حکایت راست                بگویم و نکند رخنه در مسلمانی...کدام پایه تعظیم نصب شاید کرد                    که در مسالک فکرت نه برتر از آنی...طرب سرای وزیرست ساقیا مگذار                که غیر جام می آنجا کند گرانجانی...سخن دراز کشیدم ولی امیدم هست            که ذیل عفو بدین ماجرا بپوشانی 3) کمال‌الدین اسماعیل: خامش چو پیاله با دل خونین باش                     تا چند چو چنگ ناله سردستیحافظ: با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام  نی گرت زخمی رسد آئی چو چنگ اندر خروش4) کمال الدین اسماعیل: در آرزوی آنکه لبی بر لبت نهند   خون در دل پیاله و ساغر فکنده‌ای حافظ: به بوی آنکه ببوسم به مستی آن لب لعل  چه خون که در دلم افتاد همچو جام  و نشد5) سه رباعی که در نسخ معتبر، از جمله قزوینی، به نام حافظ ثبت شده است، از کمال الدین اسماعیل است. در اینجا برای رعایت اختصار فقط مصراع اول رباعی‌های کمال‌الدین نقل می‌شود:1) امشب زغمت میان خون خواهم خفت  دیوان، ص 8272) لب باز مگیر یک زمان از لب جام دیوان، ص 9093) آن جام طرب شکار بر دستم نه  دیوان، ص 910 6) کمال‌الدین اسماعیل :تو در دهن گوری و من بر لب گور                  از لب به دهن دراز راهی نبودحافظ: بر لب بحر فنا منتظریم ای ساقی  فرصتی دان                         که ز لب تا به دهان این‌همه نیست عراقی (متوفای 688 ق)شیخ فخرالدین ابراهیم بن بزرجمهر بن عبدالغفار همدانی فراهانی از شعرای بلند مرتبه و از عرفای کامل عیار قرن هفتم هجری است. از انواع سخن در غزل ماهرتر است. مثنوی عشاق نامه (= ده نامه) او ترکیب و تلفیقی از غزل و مثنوی است و کاملا جنبه ابتکاری دارد. رساله عرفانی معروف او لمعات عشق نامه‌ایست عرفانی به مکتب ابن عربی و شروح بسیاری بر آن نوشته‌اند. حافظ به شعر، به‌ویژه به غزل عراقی نظر داشته و موید این حکم تضمین‌ها و اقتباس‌ها و همانندیی‌های بسیار است که ذیلاً به اغلب آنها اشاره می‌شود. الف) تضمین و اقتباس و همانندی لفظی و معنوی:1) عراقی سه قطعه دوبیتی دارد که در هر سه آنها این مصراع معروف فند زمانی را- همانند انوری و حافظ - تضمین کرده است. مقطع یکی از آنها از این قرارست:چو یاد آرم من از ایشان به هر ساعت همی گویم               عسی الایام ان یرجعن قوماً کالذی کانوا2) عراقی: خروش و ولوله از جان عاشقان برخاست  حافظ: خروش و ولوله در جان شیخ و شاب انداز3) عراقی: گلیم بخت کسی را که یافتند سیاه        سفید کردن آن نوعی از محالاتستحافظ در پایان قطعه‌ای به مطلع «به گوش جان رهی منهیی ندا در داد   زحضرت احدی لااله الا الله» گوید:به آب کوثر و زمزم سفید نتوان کرد                           گلیم بخت کسی را که یافتند سیاه4) عراقی: گر میان عاشق و معشوق جرمی رفت رفت  حافظ: گر میان جان و جانان ماجرائی رفت رفت5) عراقی: درد ما را نیست درمان در جهان  حافظ: درد ما را نیست درمان الغیاث6) عراقی: صبا وقت سحر گویی ز کوی یار می‌آید   حافظ: صبا وقت سحر بوئی  ز زلف یار می‌آورد7) عراقی: در جام باده دیده عکس جمال ساقی  حافظ: ما در پیاله عکس رخ بار دیده‌ایم8) عراقی: بود آیا که خرامان ز درم بازآئی                    گره از کار فرو بسته ما بگشاییحافظ:  بود آیا در میکده‌ها بگشایند                              گره از کار فرو بسته ما بگشایند  ب) برخی همانندی‌های وزن و قافیه (بیت اول هر مدخل از ان عراقی و بیت دوم از حافظ است): 1) از پرده برون آمد ساقی قدحی در دست       هم پرده ما بدرید هم توبه ما بشکستدر دیر مغان آمد یارم قدحی در دست                مست از می و میخواران از نرگس مستش مست 2) بیا که خانه دل پاک کردم از خاشاک            در این خرابه تو خود کی قدم نهی حاشاکهزار دشمنم ار می کنند قصد هلاک            گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک 3) ای دل و جان عاشقان شیفته لقای تو         سرمه چشم خسروان خاک در سرای توتاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو        پرده غنچه می درد خنده دلگشای تو 4) تا چند عشق بازیم بر روی هر نگاری          چون می‌شویم عاشق بر چهره تو باریشهریست پر ظریفان وز هر طرف نگاری          یاران صلای عشقست گر میکنید کاریبازگشت به مقاله " یک فروغ رخ ساقی"





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1810]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن