محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827781833
پرشس اصلی در باب اعجاز
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پرسش اصلى در باب اعجاز
آيا اعجاز در سلسله علل و اسباب طوليه است يا عرضيه؟ كارى كه پيامبر(ص) به اذن خدا و به اعجاز انجام مى دهد, آيا در سلسله عرضيه علل و اسباب قرار مى گيرد يا در سلسله طوليه؟ آيا شفاى بيمار, همان طورى كه -به اذن خداوند- مستند به رژيم غذائى يا دارو و درمان است, مستند به دعاى پيامبر است؟ آيا دعا و دوا, در عرض يكديگرند يا در طول يكديگر؟ به زبان ساده تر, آيا دعا به موازات دوا اثر مى كند يا از بالاى سر و مسلط بر آن؟اگر فرضا روزى دارويى كشف شود كه مرده را زنده كند, آيا زنده شدن مردگان به وسيله حضرت عيسى(ع) در عرض اين داروست يا در طول آن؟ممكن است برخى از معجزات, فعل خداوند باشد, نه فعل پيامبر. چنانكه قرآن, كلام خداست, نه كلام پيامبر. گاهى چنين است كه خداوند, معنى را به قلب پيامبر الهام مى كند و پيامبر دريافتهاى خود را به كلام و به زبان خود, بيان مى كند. در اين صورت, كلام, كلام پيامبر است; ولى گاهى خداوند خود كلام را به قلب پيامبر الهام مى كند و پيامبر همان كلام القإ شده خداوند را به زبان مىآورد و به اطلاع مردم مى رساند. هرچند كلام اول هم مع الواسطه كلام خداست, ولى كلام دوم, كلام بلاواسطه خداست; چنانكه قرآن مى فرمايد:"نزل به الروح الامين على قلبك لتكون من المنذرين"(1)."روح الامين, آن (قرآن) را بر قلب تو فرود آورد, تا از انذار كنندگان باشى".در مورد قرآن كه كلام بلاواسطه خداوند است, اين سوال مطرح است كه آيا خداوند كلام خود را بدون وساطت علل و اسباب, معجز ساخته, يا اين كه مانند ساير كارهايش از مجراى علل و اسباب مادى و غير مادى, چنين كرده است؟برخى در مورد معجزه, قائل به "صرفه"شده اند.نظام اسباب طولى و عرضى, مقتضاى اراده حكيمانه خداوند است و حتى اگر نظامى از اين بهتر و برتر ممكن بود, خلق مى كرد; چرا كه اگر خلق نمى كرد, يا جاهل بود يا عاجز يا بخيل. به قول غزالى و محى الدين و صدرالمتإلهين, او نه جاهل است, نه عاجز و نه بخيل. اين نظام همان است كه حكمايش "نظام احسن"ناميده و در باره اش گفته اند: "ليس فى الامكان ابدع مما كان"بديع تر و زيباتر و كامل تر از آنچه هست, ممكن نيست.مقصود از صرفه اين است كه خداوند مردم را از اين كه مثل قرآن بياورند, باز مى دارد و اين توان را از آنان سلب مى كند, براساس نظريه صرفه, آوردن مثل قرآن, كار غير ممكن نيست; ولى خداوند مانع(صارف) آنهاست. در اين صورت, او سبب سوزى مى كند و از فراز همه علل و اسباب, مانع تإثير آنها مى شود. همين هم ممكن است بلاواسطه باشد و ممكن است از طريق علل و اسباب باشد.احتمال ديگر اين است كه خداوند اعجاز بودن قرآن را هم مانند ساير كارهايش در قالب سلسله طوليه و عرضيه انجام داده و به آن خاصيتى بخشيده كه مثلش را نتوان آورد. نظريه برخى از انديشمندان غربىبرخى از انديشمندان غربى -كه خداوند را همچون سازنده ساعت تلقى كرده اند كه ساعتى مى سازد و به كار مى اندازد و ارتباطش با آن قطع مى شود; ولى ساعت, مدتها به كار خود ادامه مى دهد- معتقدند كه خداوند حضور خود را از طريق معجزات و كارهاى خارق عادت و رخنه پوشى نشان مى دهد. اينان به خداى رخنه پوش معتقدند و در حقيقت, كارهاى او را خارج از نظام طولى و عرضى تلقى مى كنند.از ديدگاه اينان, خداوند عصاى موسى(ع) را بدون وساطت سلسله طوليه و عرضيه, اژدها مى كند. نقد اين نظريهچه لزومى دارد كه از يك طرف معتقد شويم كه خداوند در رإس نظام طولى و عرضى قرار دارد و سرسلسله همه اسباب طولى و عرضى است و از طرف ديگر معتقد شويم كه خودش بر خلاف اين نظام عمل مى كند و به اعجاز يا رخنه پوشى مى پردازد؟مگر اين نظام -نعوذ بالله- نقصان يا خللى دارد كه او ناچار شود, برخلاف آن عمل كند و تصرفاتى رخنه پوشانه يا برخلاف نظام داشته باشد؟چه مانعى دارد كه خداوند در چارچوب همين نظام و از مجراى علل و اسباب طولى و عرضى, چوب خشكى را به يك چشم به هم زدن, جانورى مخوف سازد؟يكى -مانند انسانهاى عادى- مى تواند تخت "بلقيس"را چند روزه به بارگاه سليمان بياورد, و يكى مثل آن ديو جنى يك ساعته مى آورد و يكى مثل "آصف بن برخيا"-وصى حضرت سليمان- قبل از يك چشم به هم زدن مى آورد.همين انسانهاى عادى, هم اكنون به بركت تكنولوژى و صنعت, فاصله هاى زمانى و مكانى را كم كرده اند; ولى هيچ كدام, از نظام اسباب طولى و عرضى خارج نشده اند. بشر امروز از راه دانش و صنعت, توانسته است با تصرفاتى در علل و اسباب عرضى تغييراتى در جهان پديد آورد. او توانسته است گل خيار را يك روزه خيار و جوجه يك روزه را يك ماهه مرغ كند و از يك بوته گوجه فرنگى صدها گوجه فرنگى بچيند و ...اژدها شدن عصا از مجارى عادى در نظام طبيعت, وقت زيادى مى خواهد. بايد عصا خاك شود و وارد اندام گياهى گردد و از آنجا وارد بدن حيوانى شود و مارى آن حيوان را شكار كند و در معده خود هضم كند و بخشى از آن, سلول نطفه اى شود و آن مار, تخم گذارى كند و از آن تخم, بچه مارى خارج شود و سالها بگذرد تا مارى ستبر و اژدهايى مخوف گردد. ممكن است انسانها با علم و تكنيك جديد, تا آنجايى كه مى توانند زمان را كوتاه كنند, ولى آيا ممكن است اين كار را به طور دفعى انجام دهند؟ معجزه موسى اين بود كه عصا را بى درنگ اژدها كرد.همه اين كارها -چه عادى و چه غير عادى- به خدا منتهى مى شود. آيا خداوند مستقيما در عصا تصرف كرد و به امر (كن) و بلاواسطه اژدهايش كرد(فيكون) يا اين كه از طريق سلسله اسباب طوليه و عرضيه اين كار را انجام داد؟هيچ كدام اينها نقض اصل عليت نيست. منتهى اگر خارج از مقتضاى نظام طولى و عرضى باشد, با قاعده "إبى الله إن يجرى الامور الا بإسبابها"(2). سازگار نيست.نظام اسباب طولى و عرضى, مقتضاى اراده حكيمانه خداوند است و حتى اگر نظامى از اين بهتر و برتر ممكن بود, خلق مى كرد; چرا كه اگر خلق نمى كرد, يا جاهل بود يا عاجز يا بخيل. به قول غزالى و محى الدين و صدرالمتإلهين, او نه جاهل است, نه عاجز و نه بخيل. اين نظام همان است كه حكمايش "نظام احسن"ناميده و در باره اش گفته اند: "ليس فى الامكان ابدع مما كان"بديع تر و زيباتر و كامل تر از آنچه هست, ممكن نيست. و گرنه خالق دانا و توانا و جواد, همان را مى آفريد(3).دانشمندان جديد, پديده هاى خارق عادت را به امواج مجهول مغناطيسى مستند كرده اند. به نظر آنها رياضتهاى سخت و دشوار, انسان را بر آنها مسلط مى سازد و مى تواند توسط آنها به كارهايى عجيب دست بزند; ولى قرآن كريم, بدون اين كه همچون علماى جديد, به معرفى آن علت طبيعى پرداخته باشدآيا اين نظام, تحمل معجزات را ندارد, تا خداوند ناگزير باشد از وراى سلسله طولى و عرضى, دخالت كند و چوب خشكى را به يك لحظه اژدها سازد و قطعه خاكى را كه عيسى(ع) شكل مرغ به آن بخشيده, به پرواز درآورد و جسد بى جانى را حيات بخشد يا همه اينها از مجارى همين اسباب و علل طولى و عرضى امكان پذير است؟گفتارى از امام صادق(ع)اين امام بزرگوار كه مذهب را آنچنان كه هست به شايستگى و بدون پيرايه معرفى كرده, در ذيل همان كلامى كه دلالت دارد, بر اين كه خداوند امتناع دارد كه كارها را از غير مجراى علل و اسباب طولى و عرضى انجام دهد, مى فرمايد:"فجعل لكل شىء سببا و جعل لكل سبب شرحا و جعل لكل شرح مفتاحا و جعل لكل مفتاح علما و جعل لكل علم بابا ناطقا, من عرفه عرف الله و من إنكره إنكر الله. ذلك رسول الله و نحن"(4)."خداوند براى هر چيزى سببى و براى هر سببى شرحى و براى هر شرحى كليدى و براى هر كليدى علمى و براى هر علمى بابى گويا قرار داد. هر كه آن باب ناطق را بشناسد, خدا را شناخته و هركس انكار كند, خدا را انكار كرده است. آن باب, پيامبر خدا و ماييم".ملاحظه مى كنيم كه امام, هيچ پديده و هيچ مخلوقى را بدون سبب, نمى داند. هر سببى, شرح مى خواهد و هر شرحى كليد مى خواهد و هر كليدى, دانش مى خواهد و هر دانشى, بابى ناطق مى خواهد. اين باب ناطق, پيامبر و ائمه معصومند.در بيان معصوم, هم بر اصل عليت اعتماد شده و هم بر نظام طولى.اين قاعده كلى همه چيز را فرا مى گيرد. نه تنها امور عادى مشمول اين قاعده اند كه معجزات نيز از قلمرو اين قاعده خارج نيستند.در قرآن كريم آمده است كه:"و اذا إردنا إن نهلك قريه إمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا"5).مضمون آيه شريفه اين است كه هلاك و نابودى هيچ قريه اى بدون فسق و فجور مترفين و بلهوسى و شهوترانى آنهايى كه غوطه ور در ناز و نعمت مى باشند, ممكن نيست. نه قومى بى سبب, عزيز و سربلند و نه ملتى بى سبب, ذليل و بدبخت و نگون بخت مى شود. نه عزت و سربلندى و اقتدار, خارج از مجارى علل و اسباب است و نه ذلت و سقوط و فنا و اضمحلال, راهى غير از مجارى علل و اسباب دارد.سنت غير قابل تغيير الهى به كار گرفتن نظام طولى و عرضى است. سنت الهى قابل تبديل و تحويل نيست. قرآن كريم مى فرمايد:"...لن تجد لسنه الله تبديلا"(6)."هرگز براى سنت خداوند تبديلى نمى يابى".و نيز مى فرمايد:"...لن تجد لسنه الله تحويلا"(7)"هرگز براى سنت خداوند, دگرگونى و تحويلى نمى يابى".اجراى امور از طريق علل و اسباب, سنت الهى است و به همين دليل, غير قابل تغيير است. ولى اگر سنت الهى نباشد, در قابليت تغيير آن, جاى چون و چرا نيست. مع ذلك, اگر سنت الهى نباشد, خارج از قانون عليت نيست; ولى عقل و نقل حكم مى كنند كه هر كارى -چه اعجاز و چه غير اعجاز- انجام گيرد, هم مشمول قانون عليت است و هم در چارچوب نظام طولى و عرضى.جاذبه, جسم را به سوى خود مى كشاند و لذا ما نمى توانيم در فضا معلق بمانيم; ولى هواپيما با استفاده از همين سيستم عرضى در فضا پرواز مى كند و هلى كوپتر, معلق مى ماند.اگر انسانى به نيروى الهى در فضا معلق بماند يا پرواز كند, چگونه است؟ آيا او نيز در چارچوب همين علل و اسباب طولى و عرضى عمل كرده منتها از علل و اسباب ناشناخته اى استفاده كرده, يا هيچ كارى به آنها ندارد, بلكه خود از وراى آنها عمل مى كند؟مرتاضى كه قطارى غول پيكر را با نگاه چشم از حركت باز مى دارد, چگونه عمل مى كند؟ آيا از مجارى علل و اسباب, وارد مى شود يا از وراى آنها عمل مى كند؟در صورت اول, او به قدرت نفس و به بركت رياضتهاى دشوار, از علل و اسباب ناشناخته اى استفاده مى كند كه ديگران و حتى دانشمندان امروز از شناخت آنها عجز دارند و در صورت دوم از بالاى سر و از فراز آنها تإثير كرده و همه اسبابى را كه در قطار براى حركت آن فراهم است, خنثى مى سازد.ديديم كه فعل و انفعال علل و اسباب عرضى و خنثى شدن يا تقويت و ابقاى آنها به وسيله يكديگر, ممكن و مسلم است. نفس شخص مرتاض هم در رديف همين علل و اسباب عرضى قرار مى گيرد و با استفاده از آنها كارى عجيب و شگفت انگيز انجام مى دهد.نفوس نبوى و ولوى چگونه اند؟ آيا با به كارگيرى برخى از علل و اسباب عرضى ناشناخته, مانع تإثير برخى ديگر مى شوند يا بدون واسطه تإثير مى كنند. نفس ولوى امام صادق(ع) بيانگر اين نكته بود كه بايد از مجارى علل و اسباب باشد. مرورى بر آيات قرآنى و استفاده چند نكته1. از ديدگاه قرآن, پديده مادى علت مادى دارد. هرچند تإثير آن علت مادى به اذن خداوند است.2. دانشمندان جديد, پديده هاى خارق عادت را به امواج مجهول مغناطيسى مستند كرده اند. به نظر آنها رياضتهاى سخت و دشوار, انسان را بر آنها مسلط مى سازد و مى تواند توسط آنها به كارهايى عجيب دست بزند; ولى قرآن كريم, بدون اين كه همچون علماى جديد, به معرفى آن علت طبيعى پرداخته باشد, مى گويد:"...و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكل على الله فهو حسبه ان الله بالغ إمره قد جعل الله لكل شىء قدرا"(8)."هركس تقوا پيشه كند, خداوند برايش راهى قرار مى دهد و او را از جايى كه گمان ندارد, روزى مى دهد و هركس بر خدا توكل كند, خداوند او را بس است. خداوند به فرمان خودش مى رسد. خداوند براى هر چيزى اندازه اى قرار داده است".آرى هرچند اسباب ظاهرى, اقتضاى فقر و تهيدستى و گرفتارى داشته باشند, ولى تقوا و توكل, راه را بر اسباب ديگر مى گشايند و شخص را از گرفتارى و تنگدستى نجات مى دهند.3. از جمله "قد جعل الله لكل شىء قدرا"استفاده مى شود كه بازهم در صورت تقوا و توكل, اسباب طبيعى عمل مى كنند. منتهى اسباب فقر و تهيدستى حد و اندازه اى دارند كه نمى توانند از حد خود تجاوز كنند و مانع تإثير تقوا و توكل شوند.4. در عين حال, قرآن كريم مى گويد:"... كل من عند الله.."(9)."همه چيز از جانب خداست". چه آن عللى كه فقر مى زايند و چه آن عللى كه تمكن و كفاف و ثروت مىآورند, همه و همه از جانب خدايند.5. از ديدگاه قرآن مسلم است كه نفوس انبيا تإثير دارند و معجزات به نيروى نفوس آنهاست. منتهى آنچه انجام مى دهند, به اذن خداوند است. در اين باره مى گويد: "... ما كان لرسول إن يإتى بآيه الا باذن الله..."(10)."هيچ پيامبرى حق ندارد بدون اذن خداوند معجزه اى بياورد".از اين آيه استفاده مى شود كه آوردن معجزه به تإثير نفوس نبوى و به اذن خداوند است.6. در عين حال تإثير نفس نبوى, به عنوان علت تامه نيست, بلكه به عنوان مقتضى است و به همين جهت است كه تإثير آن, توقف بر فرمان خداوند دارد; از اين رو به دنبال جمله فوق مى فرمايد:"...فاذا جإ إمر الله قضى بالحق و خسر هنالك المبطلون"(11)."همين كه فرمان خدا فرا آمد, حكم به حق مى شود و اهل باطل, زيان كار مى شوند".7. پس همه چيز -حتى اراده و مشيت ما- به اراده و مشيت خداوند است. خداوند فعل ارادى و اختيارى ما را اراده كرده و در عين حال, ما داراى اراده و اختياريم, تمام امور -چه عادى و چه غير عادى چه معجزه كه خير است و چه سحر و كهانت كه شر است- همه و همه در چارچوب علل و اسباب طولى و عرضى است و هيچ چيز, از نظام كلى و قانون عمومى عليت و معلوليت بيرون نيست. در عين حال, سبب معجزه و كرامت, غير مغلوب و ساير اسباب غلبه پذيرند. پى نوشت :1. الشعرإ: 194 و 195.2. مضمون فوق در روايات به اين صورت آمده است:"إبى الله إن يجرى الاشيإ الا بإسبابها"خداوند امتناع دارد كه چيزها را جز به وسيله اسباب آنها به اجرا درآورد.(بحارالانوار, ج2, ص 90, باب 14, حديث 14 و 15 و همان, ص 168, باب 22, حديث 1).3. الاسفار الاربعه, ج7, ص 91(فى العنايه الالهيه, الفصل 7).4. بحارالانوار, ج2, ص 90 و ج2, ص 168.5. الاسرإ, 16.6. الاحزاب, 63 و فاطر, 43.7. فاطر, 43.8. الطلاق, 3.9. النسإ, 78.10. المومن(غافر) 78.11. المومن(غافر) 78. منبع:سايت الشيعه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]
صفحات پیشنهادی
پرشس اصلی در باب اعجاز
پرشس اصلی در باب اعجاز-پرسش اصلى در باب اعجازآيا اعجاز در سلسله علل و اسباب طوليه است يا عرضيه؟ كارى كه پيامبر(ص) به اذن خدا و به اعجاز انجام مى دهد, آيا در ...
پرشس اصلی در باب اعجاز-پرسش اصلى در باب اعجازآيا اعجاز در سلسله علل و اسباب طوليه است يا عرضيه؟ كارى كه پيامبر(ص) به اذن خدا و به اعجاز انجام مى دهد, آيا در ...
بزرگترین نعمت خداوند بر بندگان
محافظ اصلی قرآن خداستخداوند در پایان سوره جن میفرماید : «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی ... بنابر این از باب ادله اعجاز قرآن میتوان اثبات كرد كه همه قرآن، از جانب خداست و بر ... ماجرای كربلایی كاظم ساروقی از الطاف بزرگ خداست كه به این پرسش، پاسخ میدهد.
محافظ اصلی قرآن خداستخداوند در پایان سوره جن میفرماید : «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی ... بنابر این از باب ادله اعجاز قرآن میتوان اثبات كرد كه همه قرآن، از جانب خداست و بر ... ماجرای كربلایی كاظم ساروقی از الطاف بزرگ خداست كه به این پرسش، پاسخ میدهد.
راههاي شناخت انبياء
حال اين پرسش مطرح مي شود كه آيا اساساً راهي براي شناخت پيامبران حقيقي وجود دارد و اگر ... اعجاز 2. گواهي پيامبر ديگر(كه نبوتش مسلم و پذيرفته است. 3. گواهي قطعي مجموعه اي از قراين و شواهد. ... در ادامه بحث، توضيح بيشتري در اين باب خواهيم داد. 2. .... از سوي ديگر، مي توان انسانها را به لحاظ مراتب كمالي خود، در سه گروه اصلي جاي داد: الف) ...
حال اين پرسش مطرح مي شود كه آيا اساساً راهي براي شناخت پيامبران حقيقي وجود دارد و اگر ... اعجاز 2. گواهي پيامبر ديگر(كه نبوتش مسلم و پذيرفته است. 3. گواهي قطعي مجموعه اي از قراين و شواهد. ... در ادامه بحث، توضيح بيشتري در اين باب خواهيم داد. 2. .... از سوي ديگر، مي توان انسانها را به لحاظ مراتب كمالي خود، در سه گروه اصلي جاي داد: الف) ...
بررسی اصل علیت (با توجه به دیدگاه اشاعره و قرآن )
با انکار اصل علیت باعث سد باب اثبات خداوند می شود اصلی که همه احکام عقلی بر آن .... کار او کاوش در معنای این گزاره هاست و در بحث نزد هیوم پرسش این نیست که آیا .... عده ای گفته اند که اعجاز درگاه است ولی یک جریان خارق العاده ای نیست بلکه این اعجاز ...
با انکار اصل علیت باعث سد باب اثبات خداوند می شود اصلی که همه احکام عقلی بر آن .... کار او کاوش در معنای این گزاره هاست و در بحث نزد هیوم پرسش این نیست که آیا .... عده ای گفته اند که اعجاز درگاه است ولی یک جریان خارق العاده ای نیست بلکه این اعجاز ...
امامان دوازدهگانه در قرآن و سنّت (1)
اكنون يك پرسش اصولي در اين جا مطرح ميشود كه با توجه به اهميتي كه امامت و ... اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به صراحت بيان شده و نيز به دلايل اعجاز ـ كلام الهي ... كلمه تأويل، هفده بار در قرآن آمده است و به معناي بازگشت دادن چيزي به هدف اصلي و .... نيز اين امر، از باب تغليب نميتواند باشد؛ چرا كه غلبه با ماههايي است كه احكام واجب در آنها نيست.
اكنون يك پرسش اصولي در اين جا مطرح ميشود كه با توجه به اهميتي كه امامت و ... اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به صراحت بيان شده و نيز به دلايل اعجاز ـ كلام الهي ... كلمه تأويل، هفده بار در قرآن آمده است و به معناي بازگشت دادن چيزي به هدف اصلي و .... نيز اين امر، از باب تغليب نميتواند باشد؛ چرا كه غلبه با ماههايي است كه احكام واجب در آنها نيست.
پرسشی پیرامون معجزه بودن قرآن
پرسشی پیرامون معجزه بودن قرآن-پرسشی پیرامون معجزه بودن قرآن پرسش : به دليل ... اين ماده به معني برابري چيزي با چيزي در ويژگي هاي اصلي و برجستة مورد نظر است. ... جهات بالاتر از آن باشند، چنان كه اشعار و نثر سعدي در باب موعظه قوي تر از حافظ است و ... لازم به ذكر است كه اعجاز قرآن، محدود به يك بعد نيست بلكه در ابعاد مختلف مانند ...
پرسشی پیرامون معجزه بودن قرآن-پرسشی پیرامون معجزه بودن قرآن پرسش : به دليل ... اين ماده به معني برابري چيزي با چيزي در ويژگي هاي اصلي و برجستة مورد نظر است. ... جهات بالاتر از آن باشند، چنان كه اشعار و نثر سعدي در باب موعظه قوي تر از حافظ است و ... لازم به ذكر است كه اعجاز قرآن، محدود به يك بعد نيست بلكه در ابعاد مختلف مانند ...
همگرايي مسلمانان در باورداشت مهدويت(2)
... مركز وهابي «رابطة العالم الاسلامي» به پرسش مهدويبراي اثبات جايگاه مهدويت واعتقادي ... حكم حديث است) در بسياري از كتب معروف اسلامي و متون اصلي حديث پيامبر اكرم اعم از .... صدور اعجاز از ناحيه امام مهدي كه يك موضوع مشترك ميان اهل سنت و شيعه بوده و در .... اسمه اسمي»: ترمذي، سنن، ج3، ص343؛ كتاب الفتن، باب ماجاء في المهدي، ح2332.
... مركز وهابي «رابطة العالم الاسلامي» به پرسش مهدويبراي اثبات جايگاه مهدويت واعتقادي ... حكم حديث است) در بسياري از كتب معروف اسلامي و متون اصلي حديث پيامبر اكرم اعم از .... صدور اعجاز از ناحيه امام مهدي كه يك موضوع مشترك ميان اهل سنت و شيعه بوده و در .... اسمه اسمي»: ترمذي، سنن، ج3، ص343؛ كتاب الفتن، باب ماجاء في المهدي، ح2332.
امام شناسى ملاصدرا(1)
... در كنار معرفت به توحيد و نبوت، هيچ اصلي به اهميت و عظمت اصل امامت نمي رسد. ... همان طور كه در بحث نبوت عامه پرسش هايي؛ از قبيل ضرورت وجود سفير و واسطه بين خدا و ... در اين نوشتار سعي بر اين است كه مهم ترين سوالات طرح شده در باب امامت عامه بر طبق .... اين جاست كه معرفت در حد اعجاز (وحي و الهام) و تأثير در حد اعجاز (معجزه و كرامت) و ...
... در كنار معرفت به توحيد و نبوت، هيچ اصلي به اهميت و عظمت اصل امامت نمي رسد. ... همان طور كه در بحث نبوت عامه پرسش هايي؛ از قبيل ضرورت وجود سفير و واسطه بين خدا و ... در اين نوشتار سعي بر اين است كه مهم ترين سوالات طرح شده در باب امامت عامه بر طبق .... اين جاست كه معرفت در حد اعجاز (وحي و الهام) و تأثير در حد اعجاز (معجزه و كرامت) و ...
بافت موسيقايي قرآن كريم
بافت موسيقايي قرآن كريم ساليان متمادي است كه پرسش «هنر چيست؟ ... هنر قدسي و هنر مدرن ميپردازد و محور اصلي مباحث خويش را هنربياني قرآن قرار ميدهد. ... در اين باب ميتوان به لغت نامه دهخدا رجوع كرد. .... اكنون كلام خواجه عبدالله انصاري عارف صمداني را درباره اقسام هنر و زيبايي ميآوريم و آنگاه به تبيين اعجاز و هنر بياني قرآن ميپردازيم.
بافت موسيقايي قرآن كريم ساليان متمادي است كه پرسش «هنر چيست؟ ... هنر قدسي و هنر مدرن ميپردازد و محور اصلي مباحث خويش را هنربياني قرآن قرار ميدهد. ... در اين باب ميتوان به لغت نامه دهخدا رجوع كرد. .... اكنون كلام خواجه عبدالله انصاري عارف صمداني را درباره اقسام هنر و زيبايي ميآوريم و آنگاه به تبيين اعجاز و هنر بياني قرآن ميپردازيم.
آگاهی های تاریخی و اجتماعی در یک اثر از دوره اخیر صفوی
وی با بیان این مطلب، فهرستی از کتابهای اصلی منبع خود را نیز بیان کرده است: «و ... دیگر خود به نام «حبل المتین فی معجزات امیر المؤمنین» به پرسش پاسخ داده است. ... سوم: در نصوصی که حضرت رسول (ص) در باب ائمه اثناعشر ذکر کرده اند عموما و ..... و ما را مجروح میساختند و ممانعت از دخول شهر مینمودند به اعجاز حضرت رضا علیه السلام.
وی با بیان این مطلب، فهرستی از کتابهای اصلی منبع خود را نیز بیان کرده است: «و ... دیگر خود به نام «حبل المتین فی معجزات امیر المؤمنین» به پرسش پاسخ داده است. ... سوم: در نصوصی که حضرت رسول (ص) در باب ائمه اثناعشر ذکر کرده اند عموما و ..... و ما را مجروح میساختند و ممانعت از دخول شهر مینمودند به اعجاز حضرت رضا علیه السلام.
-
گوناگون
پربازدیدترینها