واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انتقال فرهنگ حفظ حرمت به نسل جديد
برزيده: در «مثل هيچكس»، وظيفهام انتقال فرهنگ حفظ حرمت به نسل جديد است كارگردان سريال «مثل هيچكس» در خصوص استقبال مخاطبان از سريال خود گفت: بهنظرم ما وظيفه داريم تا يك بار ديگر زندگي و روابط سنتي و فراموش شده جامعه را با هدف انتقال فرهنگ حفظ حرمت و احترام به بزرگتر، به اين نسل مطرح كنيم. «عبدالحسن برزيده» كارگردان سريال «مثل هيچكس» در گفتوگو يي اظهار داشت: «مثل هيچكس» قصه آنچنان پرتعليقي ندارد و از جذابيتهاي يك كار اكشن يا طنز دور است اما فكر ميكنم چون در اين سريال داريم درخصوص موضوعاتي مثل محبت، دوستي و فضاهاي زندگي قديميتر كه اكثريت جامعه از آن دور شدهاند، حرف ميزنيم، كار به چشم آمده و اين زمينهها به مزيتهاي «مثل هيچكس» تبديل شده است و به همين دليل مخاطبان با سريال ارتباط برقرار كردهاند. وي در اين خصوص افزود: آن چيزي كه در فيلمنامه «مثل هيچكس» وجود داشت، خود من را هم جذب كرد و موجب شد تا با وجود اين كه يك كار سينمايي در دست داشتم، بيايم و اين كار را بسازم، پرداختن به موضوعات خانوادگي بود و پرداختن به احترامي كه در بين اعضاي خانواده وجود داشت و فضاهائي كه نسل من آنرا تجربه كردهايم و نسل امروز كمتر نشير چنين فضايي را ديده است. بنابراين با وجود اين كه فكر ميكردم خيلي از مخاطبين نتوانند با كار ارتباط برقرار كنند، اما فكر ميكردم وظيفه داريم تا يك بار ديگر اين زندگي ها و روابط را مطرح كنيم كه اين، هم براي من به عنوان كارگردان، هم براي آقاي محلوجيان به عنوان نويسنده و هم براي آقاي اسلامي به عنوان تهيه كننده جذاب بوده است. بهنظرم ما وظيفه داريم تا يك بار ديگر زندگي و روابط سنتي و فراموش شده جامعه را با هدف انتقال فرهنگ حفظ حرمت و احترام به بزرگتر، به اين نسل مطرح كنيم. كارگردان سريال «مثل هيچكس» درباره نقش پرداختن به مضامين فراموش شده جامعه با پرداختي درست و قابل قبول در افزايش ميزان استقبال مخاطب دو رسانه سينما و تلويزيون، به فارس گفت: به اعتقاد من اگر ما ميخواهيم موضوعي را طرح كنيم كه احساس ميكنيم درست است، نبايد در درجه اول به اقبال عمومي فكر كنيم، چرا كه به نظر من يكي از وظايف رسانه اين است كه چيزهايي را طرح بكند كه فراموش شده و يا اصلا در جامعه مطرح نشده است و لازم است كه جامعه با آنها آشنا بشود. برزيده تصريح كرد: به نظر ميرسد وقتي با چنين طرز تفكري به سراغ موضوعات برويم، مخاطب هم به دليل بكر بودن موضوعات، جذب كار خواهد شد. كارگردان فيلم «دكل» گفت: ما در كارهايمان خيلي در خصوص عشق به خانواده حرف مي زنيم اما اگر اين حرفها را در قالبهايي بيان كنيم كه پيامهاي مؤثر و مفيدي داشته باشند، قطعا مخاطبين استقبال خواهند كرد. اين كارگردان سينما و تلويزيون به فارس گفت: با اين وجود من خودم معتقد نيستم كه فيلم يا سريال مردم را به شكل مستقيم نصيحت بكند چنانچه در مورد «مثل هيچكس» خود مردم تاكيد دارند كه اين سريال پيامهاي آموزندهاي دارد كه موردتوجه آنها واقع شده است. وي ادامه داد: در حال حاضر بيشتر از اين كه من خوشحال باشم كه كار مورد اقبال عمومي قرار گرفته است بايد نگران اين موضوع باشم كه چرا نبايد موضوعاتي مطرح شود كه هم مخاطب آنها را دوست دارد و هم ما به آنها اعتقاد داريم و حتي من متاسفانه در برخي كارها شاهد هستم كه ما داريم بيحرمتي به بزرگتر را ترويج ميكنيم و اين خيلي اتفاق بدي است كه به نظر من رسانه بايد اين وظيفه را در فرهنگسازي انجام بدهد حتي اگر در وهله اول مخاطب اين موضوع را نپذيرد. برزيده افزود: به طور كلي موضوعات اخلاقي اگر در قالب فيلم و سريال مطرح شود، ميتوان آن دست پيامهاي اخلاقي را كه خيلي از آنها جزو تربيت ديني ما است و بايد براي ترويجشان روي آنها سرمايهگذاري شود، به ميان جامعه آورد. حالا ممكن است در يك سريال جواب ندهد اما بايد تلاش شود با فرم بهتر و شكيلتري در كارهاي بعدي به مخاطب منتقل شود. كارگردان «پرواز خاموش» و «شوخيهاي خدا» گفت: شايد در بسياري موارد حرفي كه ميخواهيم در يك سريال مطرح كنيم نادرست نباشد اما شكل ارائه آن مشكل داشته باشد گرچه در كارهايي كه امروزه از تلويزيون پخش ميشود، همه ما پذيرفتهايم كه برخي پيامهاي ما غلط هستند و داريم دقيقا ضد آنچه بايد را ميسازيم. موضوعي مثل همين احترام به بزرگتر كه به تمسخر بزرگتر تبديل شده است. لوكيشنهايي بود كه آنها را انتخاب كرديم، به طوري كه بعضي از اين لوكيشنها چندين ميليون تومان هزينه برد تا تبديل به آنچه مدنظر من بود، بشوند كه جا دارد از تهيه كننده و مدير شبكه دو، اقاي فرجي تشكر كنم كه باعث شدند «مثل هيچكس» با كارهاي بزن برويي ديگر متفاوت شود، چرا كه زمان نسبتا مناسبي براي توليد كار داشتيم. مديرعامل اسبق انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: در كل به اعتقاد من مشكل اصلي سريالهاي ما در شكل ارايه است، چرا كه بلد نيستيم حرفهاي خوب را خوب بزنيم و در نتيجه مخاطب هم كارها را پس مي زند. دقيقا مسالهاي كه براي سينماي دفاع مقدس ما اتفاق افتاد و آنقدر رنجها و مرارت هاي 8 ساله بچههاي جنگ را بد منعكس ميكنيم كه مردم تمايلي به ديدن فيلم جنگي ندارند و اين به مرور زمان باعث ميشود كه ما اصلا خود مقوله سينماي دفاع مقدس را از سينماي ايران كنار بگذاريم. برزيده با اشاره به رعايت تمامي اين نكات براي اينكه مخاطب از ديدن «مثل هيچكس» دلزده نشود، ادامه داد: به طور طبيعي در اجرا ،كارگرداني و حتي نوع بازيها بايد اين موضوع را لحاظ ميكرديم چون ميدانستيم يك سريال داريم كه قرار نيست جذابيت هاي غير عادي داشته باشد و قرار است در آن يك زندگي كاملا عادي را به تصوير بكشيم، بنابراين عادي و ساده بودن، كار مارا سختتر ميكرد چرا كه از سوي همه عوامل بايد تلاش ميشد تا اين سادگي به شكلي جذاب ارائه شود. وي تصريح كرد: يكي از نكاتي كه من روي آنها تاكيد داشتم و با تلاش دوستان و به خصوص اقاي اسلامي تهيه كننده كار اتفاق افتاد، لوكيشنهايي بود كه آنها را انتخاب كرديم، به طوري كه بعضي از اين لوكيشنها چندين ميليون تومان هزينه برد تا تبديل به آنچه مدنظر من بود، بشوند كه جا دارد از تهيه كننده و مدير شبكه دو، اقاي فرجي تشكر كنم كه باعث شدند «مثل هيچكس» با كارهاي بزن برويي ديگر متفاوت شود، چرا كه زمان نسبتا مناسبي براي توليد كار داشتيم. كارگردان سريال «مثل هيچكس» با اشاره مدت زمان نگارش فيلمنامه تا پايان فيلمبرداري گفت: تا آنجا كه من اطلاع دارم نگارش فيلمنامه توسط آقاي محلوجيان حدود دو سال به طول انجاميد و زماني كه به دست من رسيد تنها بايد روتوش ميشد و در مجموع، فيلمنامه در طول كار تكميل شد و بعد از آماده شدن فيلمنامه حدود بهمن ماه 86 پيش توليد كار به صورت جدي آغاز شد كه پس از چند روز استراحت، از هفتم فروردين امسال سر صحنه بوديم و كار فيلمبرداري را آغاز كرديم كه اين كار تا ششم شهريورماه به طول انجاميد. وي با اشاره به لوكشينهاي مشكل فيلم گفت: بار اصلي پيدا كردن لوكيشنهاي سخت فيلم بردوش خانم گلزار به عنوان طراح صحنه بود كه ريزبيني و نكتهسنجي ايشان به خلق فضاهايي كه در كار به دنبالشان بوديم، خيلي كمك كرد. برزيده در خاتمه در خصوص مقايسه «مثل هيچكس» با سريالهاي ديگر توسط مردم خاطر نشان كرد: من فكر ميكنم هر اثر هنري خصوصيات خاص خودش را دارد و اگر مردم اين شباهت را احساس كردهاند حتما وجود دارد اما هيچ تعمدي در شكلگيري آن نبوده است و شايد به دليل اين كه نويسنده يا بازيگراني از كار با كارهاي ديگري مشابه بودهاند، اين ذهنيت ايجاد شده در كل ميان مضمون و داستان "مثل هيچكس" با هر سريال ديگري، تفاوت زيادي وجود دارد. منبع : خبرگزاري فارسمطالب مرتبط :دانلود تيتراژ سريال مثل هيچ کس تا به حال مثل آن را بازي نكردهام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 442]