تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851199935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنج سال برای «روزگار قریب» وقت گذاشتم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پنج سال براي «روزگار قريب» وقت گذاشتم
روزگار قريب
گفت و گويي خواندني با کيانوش عياري درباره سريال موفق‌اشاز اينکه پنج سال براي «روزگار قريب» وقت گذاشتم، راضي هستم  * براي شروع از نگاه خودتان به اين پروژه‌ تاريخي بگوييد. اينکه چطور در "روزگار قريب" روايتي متفاوت انتخاب کرديد که خيلي روي جزئيات تاکيد دارد و توانسته نگاه مخاطب عام و خاص را جذب کند؟ـ کيانوش عياري، کارگردان "روزگار قريب": سعي مي‌کنم فريب اين تعريف را نخورم، چرا که به نظرم حضور و رعايت اين همه جزئيات که به آن اشاره کرديد نه ويژگي، نه امتياز، نه برجستگي نه تفاوت بلکه اصولي است که بايد به طور طبيعي در هر فيلم رعايت شود. رعايت نشدن اين نکته‌هاي بديهي در کارهاي ديگر براي من جاي تعجب دارد.من برخلاف عادت خودم کاري انجام نمي‌دهم. مگر قرار است در فيلم غير از اين باشد؟ فضاي فيلم بايد براي مخاطب قابل باور و زنده باشد. اگر غير از اين باشد غيرطبيعي است. من در زندگي عادي‌ اين نگاه را دارم. اگر نخواهم واژه موشکافانه و دقت را به کار ببرم، بايد بگويم خيلي جزئي‌نگر هستم.* با اين توصيف چه نگاهي شما را به تاريخ و تصوير کردن زندگي دکتر محمد قريب جذب کرد؟ـ هميشه نگاه کنجکاو و مشتاق به تاريخ و تمام وجوه قديمي داشته و دارم. در تاريخ معاصر مواردي چون رفتار و گويش مردم، چيد‌‌مان و معماري خانه‌ها، خودروها و حتي قطارهاي قديمي برايم جذاب بود. وقتي قرار شد مجموعه تاريخي بسازم، تصور مي‌کردم تمام چيزهايي را که تا پيش از آن ديده بودم، در ذهنم احيا و آن را تقويت کنم و تا حدودي تحت تاثير ايده‌هاي خودم بود.اما اين ايده‌ها تنها چند جلسه دوام پيدا کرد. متوجه شدم قرار نيست يک فيلم تاريخي صرف بسازم. قرار نيست زندگينامه محمد قريب را در 65 سال زندگي‌اش مرور کنم، بلکه قرار است به نتيجه‌اي مهم برسم. نمايش تاريخ از طريق نشانه‌ها و انتخاب درست نشانه‌هايي هر چند کوچک مي‌تواند بازتاب درست وضعيت اجتماعي فرهنگي دوران خودش باشد.غارت تهران در آخرين سال‌هاي 1200 و کودتاي سوم اسفند 1299 شمسي و اشغال ايران در شهريور 1320 قطعاً مقاطع بسيار پراهميت تاريخ پرفراز و نشيب کشورمان است، اما برخي مواقع چيزهاي ديگر هم مطرح مي‌شود. مثلاً سرقت جنازه از قبرستان و کالبدشکافي آن در يک خلوت توسط استادي فرانسوي براي چند دانشجوي مدرسه طب قطعاً جايي در تاريخ ندارد.اگر نگاهمان درست بود مي‌توانستيم اوضاع اجتماعي و باورهاي مردم در آن سال‌ها را تصوير کنيم. هميشه مطالعه تاريخ را دوست داشته‌ام. اطلاعات و اشراف من به تاريخ معاصر کم و بيش مربوط به علاقه من به اين دوران است، ولي ساخت مجموعه به اطلاعات وسيع‌تر و پردامنه‌تر نياز دارد و صرفاً اطلاعات تاريخي کافي نيست، بلکه گويش و رفتار هم اهميت دارد.* اما يکي از بازيگران مجموعه در گفتگو با نشريه‌اي از گويش خود اظهار نارضايتي کرده بود.ـ بله، يک بازيگر جوان، کم‌سواد و کم‌مايه مجموعه درباره گويش خودش اظهار نظر کرد که برايم جالب بود. او از روي ناداني و درباره چيزي که نمي‌داند صحبت کرد، در حالي که گويش او سنجيده و درست انتخاب شده بود. گويش‌ شخصيت‌ها در "روزگار قريب" کاملا درست است."روزگار قريب" داستان زندگي دکتر محمد قريب بنيانگذار پزشکي نوين کودکان در ايران را روايت مي‌کند.فکر مي‌کنم استناد به "چرند پرند" علامه دهخدا مي‌تواند صحيح‌ترين راه براي رديابي گويش‌هاي آن دوران باشد. در "روزگار قريب" هم از هيچ چيز نگذشتيم. گرچه در مورد پوشش شخصيت‌ها در مواردي ناچار به تحريف شديم، اما اين تحريف را به عنوان توافقنامه‌اي بين فيلم و تماشاگر پذيرفتيم.متاسفانه اين مسئله را به ناچار پذيرفتيم و چاره‌اي جز تن دادن به آن نداريم. به نظرم اين مسئله يک تحريف بسيار قطعي در سينماي ايران است و مسئولان بايد براي آن راه حل پيدا کنند، چرا که با وجود تمام کوشش‌ها و قدرت فضاسازي به هر حال باور تماشاگر را مخدوش مي‌کنيم.وقتي زنان درباري را با لباس‌هايي که هيچ تناسبي با واقعيت ندارد تصوير مي‌کنيم همه چيز حالت مضحکه پيدا مي‌کند و تمام رشته‌هاي فيلمساز پنبه مي‌شود. تنها تحريف ما در مجموعه "روزگار قريب" مربوط به لباس زنان در خلوت آنها بود که به عنوان شرط پذيرفتيم.* با وجود دقت بسيار شما در فيلمنامه، کارگرداني، هدايت بازيگران، ميزانسن‌ها و ... اين دقت در طراحي لباس‌ ديده نمي‌شود و حتي برخي مواقع شاهد پالتوها و کيف‌هاي امروزي هستيم.ـ من اين مسئله را نمي‌پذيرم، چرا که همه چيز به دقت مطالعه، انتخاب و استفاده شده است. صحبت‌هاي شما چقدر مبتني بر تحقيق است؟ در مجموعه "روزگار قريب" سعي کرديم گاف ندهيم و خطا نکنيم. همه چيز با مطالعه انتخاب شد و از اين لحاظ خيال شما راحت باشد!* در "روزگار قريب" خيلي ريز و ظريف به جزئيات زندگي دکتر قريب اشاره مي‌شود. تا چه حد به مستندات وفادار بوديد و چقدر براي اضافه شدن بار دراماتيک قصه از تخيل بهره برديد؟ـ بخش زياد وقايع موجود در زندگي دکتر قريب نبود و او هم مثل هر آدم ديگر زندگي ساده‌ و بدون ماجراجويي داشت. ضمن اينکه فعاليت‌هاي سياسي علني هم نداشت. بخش زياد وقايع برگرفته از تخيل است، اما قرار نبود خيالپردازي درباره زندگي دکتر قريب خلايي در باورها و منش او ايجاد کند.او از حيث باورها و منش همين گونه است، اما از نظر زندگينامه آنچه در "روزگار قريب" مي‌بينيد ارتباط چندان با زندگي قريب ندارد، غير از چند واقعه پراهميت مثل تحصيل در مدرسه سيروس، رفتن به دارالمعلمين يا دبيرستان آن وقت، آشنايي‌ با مرحوم بازرگان و رفتن به فرانسه، هر چند نه همراه با نخستين محصلان اعزامي بلکه يکسال بعد که با خرج پدر به فرانسه رفت.يکسال بعد به قريب بورسيه تعلق ‌گرفت و بعد در 1315 به ايران بازگشت. ازدواج با دختر عبدالعظيم قريب که از عموزاده‌هاي پدرش بود، رفتن مجدد به فرانسه و بازگشت از فرانسه در 1319 و خدمت سربازي از ديگر مواردي است که با زندگي واقعي او تطابق دارد.تنها موردي که مي‌توان رويش تاکيد کرد امضاي اعتراض عليه قرارداد کنسرسيوم نفت سال 1333 است که باعث شد شش ماه از دانشگاه تعليق شود. او و چند استاد اخراجي ديگر با وساطت منوچهر اقبال رئيس دانشگاه تهران سر کار برگشتند. در فيلم وقايعي ديده مي‌شود که لزوما تجربه‌هاي شخصي دکتر نيست، مثل درمان سربازان اخراجي در بيابان نزديک تهران و جزئيات آن.* با وجود پرداختن به جزئيات زندگي دکتر قريب، از او تصوير يک قهرمان ترسيم نشده است.ـ بله، آقاي قريب به عنوان انساني تصوير شده که معايبي هم مي‌تواند داشته باشد. گاهي خلق و خوي تند و عصبي دارد، اما در غالب موارد مثبت است و قصد کمک و احسان دارد. او از موقعيت شغلي خود سوء استفاده نمي‌کند. مسلماً هدف ما اينگونه بود. سيمافيلم اين ذهنيت را نداشت که از محمد قريب تصوير اسطوره‌اي خلق شود و اين نگاه هم نبود.* ريتم روايت قصه در "روزگار قريب" آرام و هر قسمت 50 دقيقه است. با توجه به کم حوصله بودن مخاطبان تلويزيون فکر نمي‌کرديد انتخاب چنين ريتمي ريسک است و مخاطبان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؟ـ تماشاگر به ريتم‌هاي سريع و ضربتي و گاهي اوقات به تدوين‌هاي يوزپلنگي عادت دارد، اما اين تمام نياز تماشاگر نيست و مي‌توان وجوه ديگر کار را تقويت کرد. ريتم لزوماً عاملي براي نگه داشتن تماشاگر نيست، گرچه موردي نيرومند است، ولي چيزهاي ديگر هم هست.قابل باور بودن فضا و انرژي که به مخاطب منتقل مي‌شود، انگيزه‌ کمي نيست. بايد اعتراف کنم بيشترين ريسک من براي ساخت اين مجموعه انتخاب ريتم بود. تلاش کردم اين ريتم تحت هيچ شرايط از آرامش نيفتد و حتي در اندک صحنه‌هاي اکشن يا وقايع ملتهب باز هم وقار ريتم کار را فداي موجودي صحنه نکنم.در اثر فقر، فشار و قحطي در تهران قديم عده‌اي مغازه‌ها را غارت مي‌کردند. پدر محمد قريب براي آنکه خانواده را از معرکه دور کند آنها را به گرکان مي‌برد تا آب‌ها از آسياب بيفتد...* تمام اين موارد در "روزگار قريب" باعث شده احساس نکنيم کاري با موضوع تاريخ معاصر مي‌بينيم، بلکه شاهد نوعي رئال اجتماعي هستيم.ـ حتماً اينطور است. تاريخ در اينجا بهانه‌اي است براي نمايش آن چيزهايي که مطرح بوده است. اگر بپرسيد آنها چيست مي‌گويم موانعي که سر راه توسعه فرهنگي اجتماعي در کشورمان در دهه‌هاي گذشته داشتيم.* در "روزگار قريب" حال و گذشته در هم تنيده مي‌شود. با توجه به اينکه مخاطبان با اين ساختار به خوبي‌ ارتباط برقرار نمي‌کنند، چطور از اين روش استفاده کرديد؟- رمز اصلي ارتباط تماشاگران با اين مجموعه را پيش از ساخت و آغاز تصويربرداري در خلق فضا مي‌ديدم. بايد فضايي ايجاد مي‌شد که مجموعه "روزگار قريب" فراتر از بسياري از بدعت‌ها و قاعده‌شکني‌ها حرکت کند. البته نگراني‌هايي داشتم، اما از آنجا که در اين سال‌ها با اعتماد به نفس کار کردم، اين ترديد در من پررنگ نبود، بلکه جواب دادن اين روش اهميت داشت.من با خيلي‌ها از قشرهاي مختلف برخورد کردم که به من مي‌گفتند روايت مجموعه برايشان قابل لمس بوده و انگار با اين آدم‌ها زندگي ‌کرده‌اند و برايشان قابل باور بوده است. به نظرم اين ايده به بار نشست.* "روزگار قريب" در مواردي دستخوش حذف شد، آيا خطوط قرمز را نمي‌شناختيد؟ـ خطوط قرمز را نمي‌شناختم و نمي‌شناسم. فکر مي‌کنم ارزش دارد آزادانه با رعايت برخي موانع که مي‌شناسيم کار کنيم چون نتيجه بهتر حاصل مي‌شود. هر چند دوري از خودسانسوري ممکن است به قيمت حذف مواردي تمام شود، اما دستاوردي بهتر است تا اينکه با خودسانسوري وارد موجي از افراط شويم و در آن خودمان شهيد کنيم و به دنيا نيامده از بين ببريم.* گفته مي‌شد مدت زمان "روزگار قريب" بيشتر مي‌شود.ـ نه اين اتفاق نمي‌افتد. وقتي قرار شد مجموعه پخش شود به ناچار تصويربرداري را در رامسر متوقف کرديم و به تهران آمديم. اخيراً نيز به شمال رفتيم و تصويربرداري بخش‌هايي را انجام داديم که هنوز تمام نشده بود.* غير از مهدي هاشمي، مهران رجبي و چند نفر ديگر بقيه بازيگران مجموعه چهره‌هاي مطرح نيستند.- مهمترين عامل براي انتخاب بازيگر، تطابق فيزيکي با چيزي بود که در ذهن داشتم و بعد از آن استعداد و خصوصيات اخلاقي او. من به سمت کسي مي‌روم که با ذهنيت من تطابق داشته باشد.رمز اصلي ارتباط تماشاگران با اين مجموعه را پيش از ساخت و آغاز تصويربرداري در خلق فضا مي‌ديدم.* آيا اين کار بيشتر از شما انرژي نمي‌گرفت؟ درباره دشواري‌هاي اين کار صحبت کنيد.ـ مسلماً همين طور بود و انرژي بيشتر مي‌گرفت. بازيگران در طول تصويربرداري در فضاي کار قرار گرفتند و خيلي سريع خود را با فضا تطبيق دادند. بعضي از آنها راحت‌تر مي‌توانستند خودشان را با نقش‌هايشان تطبيق بدهند. مسلما در شرايطي که بيشتر بازيگران اطراف شما غيرحرفه‌اي هستند، عصبانيت‌ها بيشتر مي‌شود، اما مهم نتيجه بود.* با توجه به اينکه براي "روزگار قريب" پنج سال وقت صرف کرديد، فکر مي‌کنيد مجموعه چه جايگاهي در کارنامه شما دارد؟ـ راضي هستم، چرا که فرصتي براي سرمايه‌گذاري روي نگاهي بود که به آن اعتقاد دارم، نگاهي که سعي کردم با فيلم "بودن و نبودن" آن را به بيشترين شکل برسانم. زدودن تمام پيرايه‌هاي نمايشي در تمام سطوح کار از جمله بازي، داستان، شيرينکاري‌‌ها و کنترل کردن التهابي که مي‌تواند تماشاگر را آشفته کند يا تحت تاثير قرار دهد.استفاده کم از موسيقي و در عين حال محدود کردن رنگ‌آميزي. در فيلم "بودن و نبودن" فيلمبرداري، نورپردازي، صحنه‌آرايي، صدا و... به شکلي هارمونيک همديگر را تکميل مي‌کند و هيچکدام از اين سطوح اجازه ندارد ساز جداگانه بزند و نيرومندتر از هارموني لازم فيلم باشد.* باز هم مجموعه تاريخي مي‌سازيد؟ـ بله، اما بستگي به شرايط دارد که در آينده چگونه رقم بخورد. البته تا يکي دو فيلم سينمايي نسازم ديگر سراغ مجموعه‌سازي نمي‌روم. * فيلمنامه سينمايي نيز در دست نگارش داريد؟ـ بله، اخيراً نگارش يک فيلم سينمايي را آغاز کرده‌ام که هنوز نام آن انتخاب نشده است. ترجيح مي‌دهم فيلمبرداري را از نيمه پائيز شروع کنم و به احتمال زياد نگارش فيلمنامه تا پايان فيلمبرداري طول مي‌کشد. اين فيلم به مسائل اجتماعي روز مي‌پردازد و موضوع آن شش يا هفت سال پيش با خواندن خبري کوتاه در روزنامه به ذهنم خطور کرد. اين فيلم هم در ادامه ديگر آثارم است.***مجموعه تلويزيوني "روزگار قريب" به نويسندگي، تهيه‌کنندگي و کارگرداني کيانوش عياري از 12 آذر روزهاي دوشنبه روي آنتن رفت. مهدي و ناصر هاشمي، رضا کيانيان، مهران رجبي، رضا بابک، رضا فياضي، مهدي صبايي، آفرين عبيسي، مريم کاوياني، بهاره افشار، اميرحسين صديق، زنده ياد حسين پناهي و... در آن بازي کرده‌اند."روزگار قريب" داستان زندگي دکتر محمد قريب بنيانگذار پزشکي نوين کودکان در ايران را روايت مي‌کند. در خلاصه داستان اين مجموعه آمده است: در اثر فقر، فشار و قحطي در تهران قديم عده‌اي مغازه‌ها را غارت مي‌کردند. پدر محمد قريب براي آنکه خانواده را از معرکه دور کند آنها را به گرکان مي‌برد تا آب‌ها از آسياب بيفتد...منصور آذرگل مدير تصويربرداري، حسن آقاکريمي مدير توليد، سعيد صالحي صدابردار، حسين صالحيان طراح گريم و سعيد شهرام آهنگساز با پروژه تلويزيوني "روزگار قريب" همکاري داشتند.منبع : مهر مطالب مرتبط:آلبوم تصاوير روزگار قريب (سريال تلويزيوني)                          روزگار قريب چندان غريب نيست...                                    





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن