تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826155077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گو با کارگردان سریال ترانه مادری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفت و گو با کارگردان سريال ترانه مادري
گفت و گو با کارگردان سريال ترانه مادري
ملودرام خاکستريپخش هر شبه يك داستان در قالب يك سريال ويژگي‌هاي خاصي را مي‌طلبد.  به عبارت ديگر برخلاف اينكه سريال‌هايي براي پخش هفتگي ساخته مي‌شوند اما هر شب پخش مي‌شوند، بايد‌ سريال‌هاي هر شبه با ديدگاه و برنامه‌ريزي پخش هر شب ساخته شوند. سريال «ترانه مادري» از ابتدا  با اين قصد ساخته شد. اين سريال در مدت پخش خود هم طرفداران خودش را پيدا كرد و هم مخالفانش را. به بهانه پخش اين سريال با كارگردان آن گفت‌وگو كرده‌ايم. • «ترانه مادري» بعد از سريال «نرگس» دومين سريال ملودرام روتين است. خصوصيت اين نوع كارها پيچاندن يك موضوع ساده است مثل جدا كردن دو تا برادر كه پدر و مادرشان را وقتي بچه بود‌ه‌اند از دست داده‌اند و هيچ دليلي هم نداشته كه از هم جدايشان كنند. با اين حال همين موضوع ساده باعث اختلافات متعدد شده و هر شب ميان دو نفر دعوايي در مي‌گيرد و قهر و آشتي و دوباره روز از نو، اما آقاي سهيلي‌زاده! سؤال اين است كه تكرار اين صحنه‌ها با توجه به شرايط و نوع پخش كه‌ زحمت مضاعفي را هم مي‌طلبيد براي شما ملال‌آور نبود؟راستش سريال «نرگس» در زمان خودش بازتاب خيلي خوبي در جامعه داشت و مسلما هر كارگرداني دوست دارد كاري را بسازد كه بازتاب آن را به طور وسيع در جامعه ببيند،  پس اين انگيزه خيلي خوبي بود. البته روزي 18-17 ساعت كار كردن براي گروه فيلمسازي خيلي مشكل است و جلوي خيلي از خلاقيت‌ها را ممكن است بگيرد اما خوشبختانه باتوجه به اينكه ما گروهي خيلي حرفه‌اي داشتيم  (هم در پشت صحنه و هم جلوي دوربين)، توانستيم از پس آن بربياييم. تكرار صحنه‌ها هم طبيعتا به خاطر اين است كه ما جدال ميان 5-4نفر را مي‌بينيم كه اتفاقا باعث جذابيت كار بود و اين تنش‌ها   قصه را جلو مي‌برد. ضمنا كار ما در مقايسه با سريال نرگس در توليد متفاوت بود. آن مجموعه ساخته شد، ‌سپس روي آنتن رفت اما تصويربرداري ترانه مادري همزمان با پخش پيش مي‌رفت و  بعد از 55 روز از شروع كار فيلمبرداري، ‌پخش هم شروع شد. • اين شرايط سخت را شما در سريال «آخرين گناه» تجربه كرديد؛ مجموعه‌اي كه ماه رمضان دو سال پيش از شبكه دوم پخش شد. بله اما «آخرين گناه» قدري متفاوت بود. آن سريال را سه ماه قبل از شروع ماه مبارك كليد زديم و30 قسمت 30‌دقيقه‌اي گرفتيم‌ در حالي‌كه در ترانه مادري بايد 50قسمت35 دقيقه‌اي مي‌گرفتيم. • البته در هر قسمت ده دقيقه از قسمت قبل پخش مي‌شود!بله، مجبور شديم اين كار را هم انجام بدهيم. واقعيت اين است كه باتوجه به فرصت كم و نوع پخش، هيچ كاري نمي‌توانستيم انجام بدهيم ! همين كه ما توانستيم متن‌هاي موجود را به تصوير بكشيم و بازتاب خوبي هم داشته باشيم راضي كننده است؛ تا به امروز سريالي كه درام باشد، به صورت تك دوربين و به اين شكل به پخش برسد، نداشته‌ايم. • چند قسمت از متن هنگام شروع تصويربرداري آماده بود و شما چقدر در جريان داستان و نگارش متن‌ها بوديد؟قصه پيوستن من به اين پروژه به اين ترتيب بود كه اواسط اسفند سال گذشته آقايان ايرج محمدي و مهران مهام (تهيه‌كنندگان سريال) با من تماس گرفتند، نشستي با هم داشتيم و قرار شد كاري براي تابستان امسال در 50 قسمت آماده كنيم. در آن زمان ما يك طرح كلي داشتيم كه حدود 19قسمت آن به صورت سيناپس آماده بود و هنوز متن ديالوگي نوشته نشده بود. پس از آن عملا كار در فروردين‌ماه وارد پيش توليد شد و 7 قسمت از متن‌ها را هم به طور كامل آماده كرده بوديم. روز 21 ارديبهشت هم كه كليد زديم متن‌ها به 15قسمت رسيده بود. • بنابراين در نگارش متن‌ها دخالت داشتيد.طبيعي است كه كارگردان هم نظراتي راجع به قصه داشته باشد و آن را با نويسنده در ميان بگذارد. • پسرها از اول هم قرار بود نقش محوري و پررنگي داشته باشند يا بازتاب كار باعث شد‌آنها پر و بال بيشتري بگيرند؟نه. از اول، قصه ما قصه دو برادر بود و ما به خاطر بازتاب، چيزي را تغيير نداديم. • ولي از آغاز به نظر مي‌آمد مادر،  نقطه اصلي پرگار باشد پس چرا  يكباره با اتفاق پيش پاافتاده‌اي حذف شد؟بالاخره قصه‌ها متفاوت‌اند.  بايد ببينيم در چه ژانري داريم كار مي‌كنيم. وقتي درام مي‌سازيم شوك هم براي بيننده لازم است. در ضمن ما از اول طراحي‌مان همين بود. • يعني در طراحي روز اول قرار بود مادر در قسمت شانزدهم حذف شود؟ در قسمت پانزدهم.• اما در قسمت بيست‌و هشتم حذف شد!قصه ‌ما را تا آنجا پيش برد. به هر حال بايد اين قصه به نقطه‌اي مي‌رسيد كه مادر احساس كند بايد حقيقت را آشكار كند؛ در اين مرحله هم درام ايجاب مي‌كرد كه اين شخصيت ديگر نباشد، چون اگر مي‌ماند قصه تمام مي‌شد. •  ولي بيشتر از مادر، سميرا چنين هدفي داشت اما عجيب است كه بعد از مرگ مادر همه، آدم‌هاي ديگري شدند. واقعا اين تغيير شخصيت‌ها را هم درام ايجاب مي‌كرد؟!به دليل تسلط كاملي كه مادر بر همه افراد داشت، طبيعي است كه بعد از مرگ او شرايط براي همه، شرايط ديگري باشد. اينجا بايد اشاره كنم كه ما اتفاقا نكته‌اي را خيلي خوب در اين كار پرورش داديم و آن خاكستري بودن كاراكترهاست. همه آدم‌ها در موقعيت‌هاي مختلف تصميم‌ها و در نتيجه رفتارهاي متفاوتي دارند. • ولي در عين حال نبايد هر شخصيتي چنان از حد انتظار بيننده فراتر برود كه با تعريفي كه از خودش در آغاز ارائه كرده متفاوت بشود و آن شخصيت در ذهن بيننده به هم بريزد؛‌مثلا بدجنسي‌هاي فرخ گاهي واقعا غير  قابل درك است. اين غلط مصطلح سينما و تلويزيون ماست كه يا بايد يك نفر را سياه ببينيم يا سفيد. • اتفاقا من فكر مي‌كنم همين خاكستري ديدن كاراكترها هم به تازگي بابي شده براي اينكه ما هر طرفي خواستيم آنها را هدايت كنيم، طوري كه سياه نيستند،  سفيد هم نيستند و البته خاكستري هم نيستند. بلكه گاه سفيدند و گاه سياه؛ يعني بعضي مواقع خيلي خوب مي‌شوند و مواقعي هم خيلي بد. در يك كلام بوقلمون‌صفت هستند. اين‌طور نيست. بوقلمون صفت نيستند. اصلا خود شما تا به حال نشده با يك نفر خوب باشيد و بعد شرايطي پيش بيايد كه بد شويد؟•  نه اينقدر آني و مكرر. فرخنده و سميرا، فرخ و فرخنده، بهرام و ليلا گاهي با هم به مهرباني صحبت مي‌كنند و گاهي چنان دشمن مي‌شوند كه دليلش اصلا مشخص نيست. خب اين درام است ديگر. اصلا ممكن نيست كه يك نفر هميشه رفتارش يكدست باشد. اشتباه ما اين است كه چون فرخ را منفي ديده‌ايم به نظرمان حتي آب خوردنش هم بايد منفي باشد. • حرف من اين است كه چرا همه شخصيت‌ها تا پيش از مرگ مادر خوب پيش مي‌رفتند، همه خودشان بودند و به قول شما خاكستري بودند. سميرا، سميرا بود. فرخ،‌فرخ و فرخنده، فرخنده بود  اما زمامشان  يكباره انگار بعد از مرگ مادر از دست پردازنده خارج شد. حرف من هم اين است كه دليلش شرايط است. مرگ مادر،‌شرايط همه اين آدم‌ها را عوض كرد. اصلا بحث اصلي ما همين است كه شرايط چه تاثيري بر آدم‌ها دارد و دو تا برادر كه از هم جدا شده‌اند و در شرايط خاص تربيتي رشد كرده‌اند چقدر رفتارشان متفاوت است. • بسيار خب، فراموش كنيد. سؤال ديگر درباره اين قصه، معضلي است كه همه سريال‌هاي بلند ما دارند و آن هم نتيجه است. شما كه در اين 40قسمت اين همه مسئله براي اين خانواده‌ ايجاد كرديد، قصد داريد تمام اين مشكلات را در هشت قسمت حل كنيد؟به نظر من گره‌هاي قصه ما تقريبا باز شده و فقط پايان قصه باقيمانده. • نه، منظورم پي بردن بهرام و پويا به رازشان، حل شدن مسئله خانه، حل اختلاف فرخ با برادر شوهر فرخنده و پدرزنش، ازدواج پويا، مشكل پويا با مادرش و... است. بله، مگر هشت قسمت كم است؟!•  نمي‌دانم!در هشت قسمت يك سريال مي‌سازند. • ريتم چنين سريالي بايد از همان آغاز خيلي تندتر از سريال 50قسمتي باشد. به هر حال اميدوارم يك‌دفعه سر و ته ماجرا را هم نياوريد. نه يك‌دفعه‌اي نمي‌شود، مطمئن باشيد، چون همه چيز از قبل طراحي شده. • خودتان فكر مي‌كنيد اين سرعت و شرايط سخت كه بارها به آن اشاره كرديد به كدام بخش از كار لطمه بيشتري وارد كرده؟فكر مي‌كنم بازي‌ها را خوب توانستيم به كمك آقاي حاتمي هدايت كنيم. تكنيك را هم ناديده نگرفتيم و فكر مي‌كنم تنها فضاسازي سريال قدري لطمه‌ديده، طبيعتا وقتي با سرعت كار مي‌كنيم قدري فضاسازي از دست مي‌رود. • مخصوصا در دانشگاه. راستي اين چه جور دانشگاهي است؟ استاد هميشه همان استاد و دانشجوها همان و درس هم همان! اين را البته اصلاح كرديم. الان ديگر اگر دقت كنيد چند وقتي است كه درس‌هاي متفاوتي تدريس مي‌شود و استاد هم عوض شده است (‌با خنده). خب، يك محدوديت‌هايي هميشه در كارها وجود دارد. ما دو نفر براي نقش استاد داشتيم كه خوب هم اجرا كردند. يا براي دانشجوها هم يك تعدادي را مي‌توانستيم در اختيار داشته باشيم. در ضمن مهم اين بود كه تماشاگر فضا را گم مي‌كند اگر مدام با تغيير و تحول روبه‌رو شود چون ما به طور پيوسته در دانشگاه نبوديم. با اين حال حالا ديگر استادها سه تا شدند!• به محمدحاتمي اشاره كرديد كه به عنوان بازيگردان هم در «ترانه مادري» با شما همكاري داشتند؛  حضور بازيگران مخصوصا براي چنين سريال طولاني و پرزحمتي تدبير بسيار خوبي بوده و انصافا بازي‌هاي چشمگير و متفاوتي هم از بازيگران اين مجموعه خصوصا دانيال حكيمي، فاطمه گودرزي و سياوش خيرابي شاهد بوديم. انتخاب بازيگران به چه ترتيب بود و محمد حاتمي چقدر در بازي خوب آنها موثر بود؟در مورد انتخاب بازيگران من هميشه روشم اين بوده كه با گروهم يعني گروه كارگرداني و تهيه‌كننده مشورت مي‌كنم و براي تك تك شخصيت‌ها كانديداهايي داريم. در مورد اين گروه هم ما در پيش توليد با هم مشورت كرديم و طي يك ماه بازيگران انتخاب شدند. براي نقش‌هاي پسرها (بهرام و پويا) هم ما حدود 150نفر را تست زديم. محسن افشاني را براي نقش پويا، دستيارم آقاي حمزه‌اي پيشنهاد داد. اجرايش را در برنامه‌اي ديدم، دو،‌ سه بار تست شد و نهايتا انتخابش كرديم. از سياوش خيرابي هم تله فيلم تلخون آقاي اميني را ديدم كه در آن بازي خوبي داشت. او را هم تست كرديم و انتخاب شد. بقيه دوستان هم به همين ترتيب متناسب با نقش انتخاب شدند.  در اين ميان آقاي محمدحاتمي به عنوان بازيگردان خيلي كمك كردند. بازيگران از زمان انتخاب يك ماه تمرين داشتند تا زير نظر ايشان رفته رفته جا افتادند؛ مخصوصا اين دو بازيگر جوان نقش بهرام و پويا كه البته بچه‌هاي خيلي باهوشي هستند و خوب نقش را فهميدند  و به كمك ايشان توانستند بازي‌هاي جذاب و قابل‌توجهي ارائه دهند. • اين اواخر چند قسمت از پخش جلوتر بوديد و تدوين به چه شكل انجام شد؟تدوين هم طبقه بالاي همين لوكيشن انجام مي‌شود ولي خوشبختانه ما به روز پخشي اصلا نرسيديم و تقريبا چهار قسمت از پخش جلوتر هستيم. ما به صورت رجي كار مي‌كنيم و از اول پنج قسمت به پنج قسمت رج زديم و جلو رفتيم.منبع : همشهري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن