واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ادعاي يك نويسنده مبني بر استفاده نويسنده "اخراجي ها2 " از درونمايه و شخصيت هاي كتابش در فيلم، اختصاص چند سانس از نوبت اكران فيلم "سوپراستار " تهمينه ميلاني به فيلم ده نمكي و تماشاي فيلم توسط دانش آموزان مدرسه هاي تهران در سينماها از جمله خبرهايي هستند كه اين روزها درباره "اخراجي ها2 " مطرح هستند. به گزارش خبرنگار "سرويس فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، "اخراجي ها2 " فيلم مسعود ده نمكي با فروش چهارميلياردي و البته كمي بيشتر، همچنان فضاي صفحه هاي هنري رسانه ها را اشغال كرده و به خبرسازي ادامه مي دهد. ادعاي يك نويسنده مبني بر استفاده نويسنده "اخراجي ها2 " از درونمايه و شخصيت هاي كتابش در فيلم، اختصاص چند سانس از نوبت اكران فيلم "سوپراستار " تهمينه ميلاني به فيلم ده نمكي و تماشاي فيلم توسط دانش آموزان مدرسه هاي تهران در سينماها از جمله خبرهايي هستند كه اين روزها درباره "اخراجي ها2 " مطرح هستند. اما ماجراي اين خبرها از چه قرار است؟ يكم؛ ادعاي يك نويسنده و پاسخ ده نمكي پس از آنكه حميد داوودآبادي دوست، همسنگر، همكار و مشاور ده نمكي جزئيات ديدار كارگردان اخراجي ها را با مقام رهبري در وبلاگش منتشر كرد، عباس منظرپور نويسنده كتاب "در كوچه و خيابان " كه مدعي استفاده نويسنده "اخراجي ها " از شخصيت هاي كتابش شده، نامهاي را خطاب به مسعود ده نمكي و حميد داوودآبادي نوشت. او در اين نامه "اخراجي ها " را "تماشايي " و "ركوردشكن " ذكر كرده و البته همزمان با آن فيلم را به باد انتقاد گرفته؛ "روزي كه براي نخستين بار موفق به ديدن فيلم تماشايي و ركوردشكن آن عزيزان شدم، موضوعي مرا به تامل فرو برد كه ناچار "اخراجي ها " را به تماشاي دوباره و سه باره نشستم. آنگاه بود كه دريافتم، سناريو، محيط سازي و حتي كلماتي كه در زبان بازيگران به كار رفته، همگي رونويسي از كتاب "در كوچه و خيابان " نوشته اين حقير است. " نويسنده آنگاه در ادامه نامه اش نوشته است؛ "بد "پاتكي " به نتيجه زحمات و مطالعات 60ساله حقير زده شده است، از اين لحاظ كه حتي به عمق مطالب كتاب توجه نشده و اگر شخص كتابخواني از آن بهره برداري مي كرد فيلم غير از اين درمي آمد. " اين نامه اين گونه ادامه مي يابد؛ "هرچه مي انديشم درمي يابم شما عزيزان اهل مطالعه واقعي آن كتاب نبوديد، در غير اين صورت دست كم به نويسنده آن مراجعه مي كرديد و مطالب را از زاويه واقعي به تصوير مي كشيديد. " اين نامه با اين جملات تمام شده است؛ "برادران، شما در قد و قوارهاي نبوديد كه چنين "سوژه " اي بيابيد و آن را به "فيلمفارسي جبههاي " تبديل كنيد. " نامه عباس منظرپور واكنش داوودآبادي را اينچنين برانگيخته است؛ "خدا نكند ما هم قد و قواره شما باشيم و بخواهيم از نوشته هاي امثال شما فيلم بسازيم و بايد توجه كنيد تاكيد بر اين بوده است كه نكند يك وقت چنين شائبهاي پيش آيد و امثال شما ذوق زده شويد كه "بله، همه جبهه ها را لات ها مي گرداندند ". "واكنش مسعود ده نمكي نيز درباره اين مجادله اين گونه است؛ "من كه قصه اخراجي ها را در برنامه تلويزيوني "شب شيشه يي " شرح دادم. ضمن اينكه اخيراً مستندي به نام "سوزوكي به بهشت مي رود " ساخته شده كه كارگردان تمام شخصيت هاي "اخراجي ها 1 " را در گردان سلمان پيدا كرده و به گفت وگو نشسته. " ده نمكي كارگردان اخراجي هاي 1 و 2 همچنين ادامه مي دهد؛ "اين نوع گفته ها بيشتر به صحت ادعاي من كمك مي كند كه هر كس در گوشه يي از خاطره هايش عده يي از اين آدم ها را مي شناخته است. اما من آن كتاب را هرگز نخوانده ام. " دوم؛ ماجراي مدارس و فروش ميلياردي "اخراجي ها2 " اين ماجرا هم از ارسال نمابري از سينما آزادي و تماس يكي از خواننده هاي روزنامه شروع شد. در نمابري كه يكشنبه از روابط عمومي سينما آزادي تهران ارسال شد، آمده است؛ "با استناد به آمار موجود اگرچه فيلم هايي چو آواز گنجشك ها، نسكافه داغ، كنعان، ايستگاه بهشت، چارچنگولي، دعوت، گلنار، شهر موش ها و ... از جمله فيلم هاي منتخب مدارس مختلف و مهدكودك ها بودند اما همچنان كلاه قرمزي و سرو ناز بيشترين تماشاگر را دارد و اكران آن در سينما آزادي پابرجاست. از طرف ديگر با آغاز سال جديد و استقبال مدارس از فيلم "اخراجي ها 2 "، اين فيلم نيز در صدر برنامه هاي مدارس قرار گرفته است. در همين حال يكي از خوانندگان در تماس با روزنامه از اجباري بودن تماشاي "اخراجي ها 2 " در يكي از مدرسه هاي شمال شهر (كه فرزند او نيز در آن مدرسه مشغول به تحصيل است) خبر مي دهد. اين موضوع بهانه يي مي شود تا از معاونت پرورشي سازمان آموزش و پرورش موضوع را جويا شويم. قائمي رئيس گروه پرورشي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اين گونه توضيح مي دهد؛ "اينكه چه مدرسه يي در تهران و در هر سطح آموزشي، چه فيلمي ببيند مربوط به مديريت آن مدرسه و شوراي تربيتي آن مدرسه است. البته اين انتخاب ويژه شهر تهران است و براي ديگر شهرستان ها و استان ها دفتر وزارت تصميم گيري مي كند. " او در برابر اين پرسش "اعتماد " كه "آيا تاكنون هيچ درخواستي براي بردن دانش آموزان تهران به سينماها براي بازديد فيلم "اخراجي ها 2 " شده است؟ "، پاسخ مي دهد؛ "بازديد از هيچ فيلمي در تهران اجباري نيست. حتي حضور دانش آموزان در جشنواره فيلم رشد كه مستقيماً مربوط به ماست هم اجباري نيست. تا الان هم نامه يي از سوي تهيه كننده يا كارگردان فيلم "اخراجي ها 2 " يا هر شخص و نهاد ديگر مبني بر درخواست بازديد براي ما ارسال نشده است. اين موضوع در كل به ما مربوط نمي شود. "توضيح آخر قائمي نيز چنين است؛ "استقبال از ديدن يك فيلم مربوط به سطح جامعه است. يكهو فيلمي گل مي كند و اولياي مدرسه ها از آن استقبال مي كنند. مثلاً ديروز پسر خودم را براي تماشاي اين فيلم به سينما برده بودند. " سوم؛ تهمينه ميلاني و "اخراجي ها2 " تهمينه ميلاني چند شب پيش در برنامه "هفت اقليم " راديوفرهنگ حاضر مي شود و ادعا مي كند سينما آزادي دو سانس از اكران "سوپراستار " را بدون اطلاع تهيه كننده به فيلم ده نمكي اختصاص داده ؛ "دو هفته نخست عيد بدون اجازه ما سانس يك و دو را به اخراجي ها داده اند. ما هم اعتراض خود را به وزارت ارشاد اعلام كرده ايم. " او اين ماجرا را "تجاوز به حقوق ديگران " عنوان مي كند. ميلاني ادامه مي دهد؛ "زورگويي است كه تماشاچي بليت "سوپراستار " را خريده و ناگهان روبه روي پرده "اخراجي ها 2 " نشسته است. " با مسعود ده نمكي نويسنده و كارگردان "اخراجي ها 2 " تماس مي گيريم. او اين موضوع را تكذيب مي كند؛ "از چنين جرياني اطلاع ندارم ضمن اينكه پخش اين دو فيلم را يك موسسه بر عهده دارد و بايد از آن طريق پيگيري شود. "
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 430]