تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820821927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شجریان مثل همیشه پرقدرت ظاهر شد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شجريان مثل هميشه پرقدرت ظاهر شد
محمدرضا شجريان
کنسرت گروه شهناز در نخستين حضور حاشيه‌هاي فراوان داشت. در سايه اين حاشيه‌ها مسئله و مشکلاتي مانند صدابرداري بد سالن، مسئله خبرنگاران و برخي نارسايي‌ها در بخش اجرايي اين کنسرت فعاليت گروه را تحت‌الشعاع قرار داد. ايده تشکيل گروه "شهناز" چگونه شکل گرفت؟- مجيد درخشاني : طي صحبت هايي که با آقاي شجريان داشتيم ايشان از گذشته به فکر تشکيل يک گروه از هنرمندان جوان بودند و از آنجا که من به واسطه گروه خورشيد با نوازنده هاي جوان کار کردم و هم اکنون هم در ارتباط مستقيم با آنها هستم استاد از من خواست که گروهي از بهترين نوازنده ها را انتخاب و تمرينات را آغاز کنيم؛ از همين رو اعضاي گروه موسيقي "شهناز" که همه آنها تحصيلات موسيقي دارند از يک سال پيش انتخاب شدند و حدود 10 ماه به طور مستمر با يکديگر تمرين کردند .* کنسرت گروه "شهناز" نسبت به گروه "آوا" چه تفاوتهايي داشت ؟- جوانگرايي و نوع سازبندي از جمله تفاوت هاي دو گروه موسيقي "شهناز" و "آوا" است به اين معنا که تمام نوازنده هاي اين گروه از فعال ترين نوازنده ها در گروههاي مختلف هستند که آثار خوبي را ارائه کرده اند البته نظر استاد اين بود که تعداد بيشتري از نوازنده ها در اين گروه حضور داشته باشند تا تنوع سازي بيش از گذشته شود اما با مشورت هايي که با ايشان داشتم به اين نتيجه رسيديم که از کم شروع کنيم و بعد اگر امکان اضافه کردن سازهاي ديگر بود تعداد نوازنده ها را بيشتر کنيم و بسيار خوشحالم که استاد شجريان پذيرفتند که نوازنده هاي جوان و آينده دار گروه "شهناز" را حمايت کنند چراکه عشق اين نوازنده ها اين بود که در کنار استاد ساز بزنند از همين رو با اشتياق در جلسات تمرين حاضر مي شدند و انصافا به درستي قدر اين موقعيت را دانستند ضمن اينکه علاوه بر دانش موسيقي اين گروه از نظر اخلاق و سليقه موسيقايي به هم نزديک بودند.کنسرت گروه شهناز در نخستين حضور حاشيه‌هاي فراوان داشت. در سايه اين حاشيه‌ها مسئله و مشکلاتي مانند صدابرداري بد سالن، مسئله خبرنگاران و برخي نارسايي‌ها در بخش اجرايي اين کنسرت فعاليت گروه را تحت‌الشعاع قرار داد. * يکي از انتقادهايي که به گروه موسيقي "آوا" گرفته مي شد نوع سازبندي و ارکسترال نبودن آن بود که به نظرمي رسد اين مشکل در اجراي گروه "شهناز" تا ا ندازه اي حل شده بود اينطور نيست؟- به نظرمن اشکالي که به نوع سازبندي گروه "آوا" گرفته مي شد درست و به جا بود و خود من اعتراف مي کنم با اينکه نوازنده هاي خوب در گروه آوا ساز مي زدند و هريک از آنها در حوزه کار خود صاحب نام هستند اما به عقيده من مجموع ترکيب گروه آوا صداي خوبي نداشت و اگر يک ساز ديگري مثل سنتور و يا ني به ترکيب سازها اضافه مي شد آن وقت صداي موسيقي ايراني مي داد البته آن نوع موسيقي که گروه آوا اجرا کرد موسيقي خوبي بود ولي من خودم از يکنتواختي که در کل کار جريان داشت خسته مي شدم به همين دليل زماني که در گروه مي نشستم و ساز مي زدم از برخي از قطعاتي که اجرا مي شد ناراضي بودم و آن صدايي که دلم مي خواست نمي شنديم به عنوان مثال چهارمضراب دلکش که از ساخته هاي خودم در گوشه دلکش و قرچه بود را به صورت ارکسترال با گروه شيدا در گذشته ضبط کرده بودم و زماني که آن را با گروه آوا اجرا مي کرديم مدام صداي اجراي شيدا در گوشم مي پيچيد چراکه آن اجرا مجموع کاملي از ترکيب سازهاي ايراني با رنگ آميزي مناسب بود ولي با وجود اينکه همه دوستانم در گروه آوا با مهارت تمام اين چهارمضراب را اجرا کردند به نظرم آمد که از رنگ آميزي مناسبي برخوردار نبود و واقعا از اين چهارمضراب خسته مي شدم.  
مجيد درخشاني
اما گروه شهناز از رنگ آميزي خوبي برخوردار بود و ترکيب سازهاي متنوعي داشت به همين دليل رنگ و بوي زيبايي به کل اجرا بخشيده بود و مطمئن هستم که اگر در آينده اين ترکيب کامل تر شود فضاي بهتري را به کل اجرا مي بخشد؛ به نظرمن موسيقي ايران به دليل نوع سازبندي که دارد در ترسيم يک فضاي ارکسترال ضعيف عمل است و اگر اين مشکل برطرف شود موسيقي ايراني فضايي تصوري و توصيفي ملموس تري را براي مخاطب تداعي مي کند در نتيجه با ترکيب متعدد سازهاي ايراني در نوع سازبندي يک گروه موسيقي به فضايي مطلوب و تاثيرگذارتري مي توان دست يافت. *اما با اين اوصاف بعضي از منتقدان معتقدند که گروه موسيقي"شهناز" ضعيف عمل کرد؛آيا اين طور است؟- اجراي نوازنده ها به هيچ عنوان ضعيف نبود چراکه اعضا به اندازه لازم و کافي تمرين کرده بودند و خيلي مسلط ظاهر شدند حتي استاد شجريان اجرا را تاييد کرد منتها به دليل داشتن سيستم صدابرداري نامطلوب مخاطب حاضر در سالن آن صدايي را که بايد بشنود به هيچ وجه نمي شنيد و کاملا مي پذيرم که صدابرداري بد در تالار کشور ضعف برنامه بود و ضعف در اجراي نوازنده را نمي پذيرم.*صداي ني و يا سه تار به معناي واقعي شنيده نمي شد؟! - اعضاي گروه موسيقي "شهناز" نوازنده هاي تازه کار نيستند و سالها است که ساز مي زنند و به مرحله اي رسيدند که در کار گروهي از اين دست مشکلي نداشته باشند ولي مشکل صدا تمام زحمات گروه را زير سئوال برد و حالا تصور کنيد که خود گروه هم در شرايطي ساز مي زدند که به درستي صداي سازهاي يکديگر را نمي شنيدند به عنوان مثال نوازنده هاي دست راست صداي ساز نوازنده هاي دست چپ را نمي شنيدند ضمن اينکه صدايي که در سالن پخش مي شد در همه جاي تالار يکسان نبود در يک جايي از سالن صداي کمانچه بالاتر از قسمت هاي ديگر شنيده مي شد و صداي سازهاي ديگر به گوش نمي رسيد و نکته تاسف بارتر برخي از بلند گو ها در قسمت هايي از تالار قطع بود مجموع اين دلايل باعث شد آنگونه که بايد صداي گروه شنيده نشود درست مانند عکسهايي که با بهترين کيفيت گرفته مي شود اما درلابراتوار به بدترين شکل ممکن به چاپ مي رسد و ما هم دقيقا به اين شرايط دچار شديم.*به نظرمي رسد تغييراتي در شيوه نگرش استاد در کارگروهي ايجاد شده و با انتخاب گروه جوان اين تغيير بيش از گذشته به چشم مي خورد اينطور نيست؟ - ميل به تغيير همواره در استاد وجود داشته است ولي خوب شايد تا کنون به ا ين شکل ديده نشده به خوبي به ياد دارم که حدود 18 سال پيش که "در خيال" را ساخته بودم و هنوز آنگونه که بايد شناخته نشده بودم و فکر کنم يک يا دو آلبوم از من منتشر شده بود استاد "درخيال" را به طور کامل شنيد همان لحظه گفت که من اين قطعه را مي خوانم و خوب من هم به واسطه صداي استاد به اهالي فن و مردم علاقمند به موسيقي ايراني شناخته شدم و يا زماني که کيهان کلهردر جواني "شب ،سکوت، کوير" را ساخت و هنوز هيچ کس او را نمي شناخت استاد حاضر شد کار او را بخواند بنابراين استاد همواره روحيه انجام کار گروهي و همچنين کشف استعدادهاي جوان را داشته منتها اين وجه از حضور استاد در عرصه موسيقي همواره ناشناخته باقي مانده است. *آيا فعاليت گروه موسيقي "شهناز" در آينده تداوم پيدا مي کند؟- بله حتما ادامه پيدا مي کند و اولين حضور گروه "شهناز" اجراي مجدد اين کنسرت بعد از ماه رمضان در تالار کشور و يا سالن بزرگ ميلاد است و بنا داريم پس از اين به هنرمنداني چون حسين عليزاده ، مشکاتيان و ديگر اساتيد بزرگ موسيقي سفارش کار دهيم و در يک اجرا 5 کار از اساتيد را اجرا کنيم .* چرا اسم "شهناز" را براي گروه انتخاب کرديد ؟-استاد شجريان علاقه قلبي عجيب غريبي به استاد شهناز دارد و معتقد است بخش بزرگي از موسيقي را از ساز شهناز ياد گرفته است و علاوه بر اين تک تک اعضاي گروه هم به اين استاد علاقه ويژه اي دارند و ردپاي ايشان در موسيقي بسيار مهم و تاثيرگذار است واز سوي ديگر شهناز اسم يکي از گوشه ها در دستگاه شور است و دست آخراينکه درنظر داريم نام "شهناز"بزرگ مرد موسيقي به واسطه اين گروه هميشه زنده بماند.    * آقاي درخشاني شما گروههاي متعددي مانند گروه موسيقي "خورشيد" ،"ماه" و "شهناز" حضور داريد،با اين همه گروه مي خواهيد چه کنيد؟   - من عاشق انجام کار گروهي هستم ودر سنين کم هميشه کارهاي خالقي و استادهاي ديگر را زياد گوش مي دادم و هميشه آرزوي تشکيل يک گروه موسيقي را داشتم به همين دليل در آلمان که بودم گروه " نوا" را با نوازندگان آماتور تشکيل دادم و چند سالي هم با هم کار کرديم و کنسرت هاي مختلف داديم و زماني که به ايران آمدم اولين کاري که کردم با هنرمندان جوان موسيقي که اغلب دانش آموخته موسيقي بودند گروه "خورشيد" را تشکيل دادم و در ادامه گروه "ماه" را از دل "خورشيد" بيرون کشيدم و کنسرت هاي مختلفي را برگزار کرديم؛ لزوم تشکيل گروه " شهناز" هم خواست آقاي شجريان در راستاي عملي کردن ايده هاي ايشان تشکيل شد.* اين دو گروه چه تفاوت هايي به لحاظ اجراي موسيقي با يکديگر دارند؟- گروه شهناز موسيقي گروه نوازي همراه با آواز را ارائه مي دهد اما هدف من در گروه خورشيد اين است که گروه نوازي را به عنوان موسيقي بي کلام جا بياندازم به اين معني يک نوعي موسيقي بي کلام سازي همراه با سئوال و جواب را جا بياندازم در واقع دوست دارم اين موسيقي ايراني به تنهايي و بدون خواننده حرف خودش را بزند و گمان مي کنم در اين بخش گروه خورشيد مي تواند موفق عمل کند و اجرايي که از "سواران دشت اميد" داشتيم يک کار بي کلام بود مبين اين مطلب است و فکر مي کنم اجراهاي مجدد از آثار استادان موسيقي ايراني مي تواند در راس کار گروه خورشيد قرار گيرد. * پارت ويژه اي به آثار استاد شجريان با تنظيم شما اختصاص داده شده بود نظرتان راجع به ساخته هاي استاد چيست؟ - روزي که رفتم کارهاي استاد را براي اجرا تحويل بگيرم استاد چند کار ديگر هم در دست داشت که هنوز تکميل نشده بود و  نظرخواهي مي کرد که کدام يک براي اجرا مناسب تر است ؛ مجموع ملودي هايي که گوش مي دادم بسيار جديد بود و من تا به حال نمونه اي از آن را نشنيده بودم و به همين دليل قرار شد بخش عمده اي از بخش دوم از ساخته هاي خود استاد باشد و پيش درآمد را من بسازم اما بعد پيشنهاد کردم که خود استاد يک پيش درآمد هم بسازد و به اين ترتيب بود که اين بخش  به طور کامل به استاد اختصاص داده شد.  درخصوص تصنيف ها و آثار استاد بايد نکته اي را متذکر شوم و آن اينکه به نظرمن يک نوازنده و يا يک خواننده که بداهه نوازي و يا بداهه خواني مي کند در حقيقت در لحظه موسيقي مي سازد به اين معني که اگر آقاي شجريان بداهه مي خواند در لحظه آهنگ مي سازد بنابراين کسي که بداهه خواني و يا بداهه نوازي مي کند مي تواند آهنگ هم بسازد در موسيقي ايراني ملودي خوب  و جمله بندي ملود خيلي مهم است ببينيد عارف قزويني يک شاعر و يک خواننده بوده که موسيقي نمي دانسته و هيچ سازي را هم نمي زده اما بهترين تصنيف هاي موسيقي مال او است براي اينکه به پيچ و خم هاي آواز تسلط داشته  و مي دانسته که چه نوع تصنيفي را بايد بسازد استاد شجريان هم ملودي هاي فراواني ساخته و به سنتور هم تسلط دارد و از آنجا که خواننده خوش سليقه اي است درملودي سازي و تصنيف سازي هم خيلي خوش سليقه است و در نهايت معتقدم استاد در تصنيف سازي مهارتي ويژه و منحصر به فرد دارد بر همين اساس تنظيم ساده اي را بنابر قابليت هاي ساز در آن انتخاب کردم و در عين حال رنگ آمزي متنوع نيز مدنظرم بود .*تنظيم مجدد "مرغ سحر" در اين اجرا با شما بود و به نظرمي رسيد حال و هواي هميشگي را نداشت. * سالها پيش يک اجراي بسيار قديمي با تنظيم جواد معرفي از قطعه "مرغ سحر" شنيده بودم که با ارکستر گلها اجرا کرده بود که ريتم ملايمي داشت و از آنجا که مي دانستم مردم "مرغ سحر" را از استاد مي خواهند پيشنهاد دادم با يک مقدمه ساده تنظيم شود و بعد ياد تنظيم آقاي معروفي افتادم که در عين سادگي بي ارتباط با مرغ سحر نيست و مخاطب هم نمي داند که مقدمه "مرغ سحر" است به همين دليل اين تنظيم را انتخاب کردم.  *به عنوان آخرين سئوال، يکي از نگراني ها در اين اجرا صداي استاد بود و بسياري گمان مي کردند که بعد از عمل ريه صداي آقاي شجريان به حالت اول بر نگردد ارزيابي شما از صداي استاد حين اجرا چه بود؟  - اين مسئله نگراني همه ما هم بود و مدام اين ترس را داشتيم که صداي استاد دچار مشکل شود چون استاد بعد از عمل به توصيه دکتر يک مدت از خواندن منع شد تا اينکه سفر به آمريکا و کانادا پيش آمد و اينکه قرار بود استاد 12 شب آن هم به مدت سه ساعت روي صحنه بخواند همين مسئله نگراني همه ما را برانگيخته بود اما به هرحال قبل از سفر يک روز که مشغول تمرين بوديم استاد تماس گرفت و گفت که مي خواهد سر تمرين بيايد آن روز نخواند ولي زير لب زمزمه مي کرد آن روز رفت و بعد از سه جلسه بعد دوباره آمد و گفت که حالش بهتر است و بعد شروع به خواندن کرد البته معلوم بود که خيلي آماده نيست ولي بخش عمده اي از کار را خواند و دو شب بعد مجدد سر تمرين آمد و اين بار مثل گذشته همه قطعات را با قدرت خواند و در سفر کانادا و آمريکا نيز مشکلي پيش نيامد وخوشبختانه صداي ايشان هيچ تغييري نکرده و مانند هميشه در اوج بود.منبع : مهر  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 502]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن