واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > جعفریان، رسول - جمع میان علم و دین از ویژگی های شاخص او بود، اما نه صرفا فرهنگ دینی به معنایی که مورد نظر برخی از روشنفکران مذهبی نوگرا بود، بلکه توجه به توسعه اسلام مردمی و اجتماعی و اخلاقی، البته در سایه نشر کتاب و عمل. منوچهر سالور (1293 - 9 دی ماه سال 1389) از چهره های متفاوتی بود که پس از عمری خدمت همزمان در عرصه صنعت و فرهنگ اسلامی، شایسته هست تا یادی از او بشود، به امید آن که در روزگار ما که جمع میان اخلاق و دین و علم مشکل دار شده ، بتوان از وی الگویی برای نسل جوان دانشگاهی معرفی کرد سالور از دو جهت شاخص است: نخست آن که در عرصه صنعت، و پیش از انقلاب، از بنیانگزاران صنعت سیمان کشور است و سهم و نقش بزرگی در رشد این صنعت و دانش مربوط به آن در ایران دارد، آن هم روزگاری که نشانی از آن در کشور وجود نداشت. دوم تلاش وی در عرصه توسعه فرهنگ دینی در کنار و چهارچوب کارهای صنعتی و اقتصادی. این که او هیچ گاه فعالیت های مذهبی به ویژه فرهنگی - مذهبی را رها نکرد و دقیقا در کنار کارهای صنعتی خود و چسبیده به آن، تلاش در این عرصه را ادامه داد. در آن روزگاری که بچه های متولد شده در دامن فرهنگ رضاخانی از دین متنفر و بیزار شده بودند، و زمانی که هیولای غربزدگی بر زندگی جماعت تحصیل کرده ایرانی سایه افکنده بود، و وقتی که چسبیدن به نماز و ساختن مسجد برای یک آدم مهندس متجدد، جرمی نابخشودنی بود، وی در کنار بنیانگزاری شرکت سیمان فارس و درود، موسسه مذهبی خود را بنیاد گذاشت و در ترویج دین، و امر به معروف و نهی از منکر، با جدیت مشغول کار شد. شرکت سهامى عام سیمان فارس و خوزستان که در درود بود، زیر نظر وی، ناشر آثار مذهبى مختصر و جمع و جوری بود که براى نسل جوان در آن روزگار بحرانی انتشار مىیافت. برخى دیگر از آثار منتشره توسط شرکت سهامى عبارت بود از: تعالیم آسمانى اسلام، در مکتب اهل بیت، قصص قرآن، سخنان چهارده معصوم، زندگانى اباعبدالله الحسین، اسرارى از زندگى حیوانات به قلم عباسعلى محمودى، داستانهاى تاریخى به قلم سید محمد صحفى. مرحوم سالور خاطرات خود را در باره مؤسسه مذهبى شرکت سیمان فارس و خوزستان نوشته و در دو مجلد به سال 1377 ش منتشر کرده است. در در جاى جاى این کتاب مفصل که مجلد اول آن خاطرات و مجلد دوم آن کشکول سالور است، مىتوان رد پاى فعالیتهاى مذهبى را که بخشى منطقهاى و بخشى کشورى بوده است را ملاحظه کرد. فعالیت وی براى جمع آورى مشروب فروشىها از شهر درود (ج 1، ص 39)، چگونگى تشکیل دفتر مذهبى و فهرست اقدامات آن از جمله مطالبى است که در نخستین صفحات خاطرات درج شده است. آقاى سالور در باره فعالیت مذهبی این دفتر مذهبى نوشته است: تدریس فقه و تعلیمات دینى در هنرستان صنعتى، و دبستانهاى پسرانه و دخترانه، و اقامه نماز جماعت و تشکیل جلسات هفتگى قرآن مجید و تأسیس انجمن اسلامى کارکنان کارخانه و تشکیل کلاسهاى تابستانى از جمله اقدامات مفیدى بود که وسیله دفتر مذهبى جامه عمل پوشید... از کارهاى مفید دیگر دفتر مذهبى، تهیه سلسله جزواتى بود که به منظور ارشاد هممیهنان به ویژه جوانان مملکت تحت نظر و به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صحفى منتشر مىشد. حتى برخى از این جزوهها به زبان انگلیسى ترجمه و به خارج از کشور نیز ارسال مىگردید. (خاطرات وخدمات، ج 1، ص 44 - 45). وى سپس از 52 جزوه و کتابچه نام برده است. در ادامه از تأسیس کتابخانه، احداث مسجد براى کارخانه، کمک به احداث سایر مساجد، و حتى بازسازى حوزه علمیه درود یاد کرده است (ص 48). این کتاب سرشار از اطلاعاتى در باره برخى از اقدامات فرهنگى و مذهبى است که در گوشه و کنار و در سطوح مختلف روى داده است. نمونه آن تلاش مهندس سالور براى چاپ کتاب مهم نقض اثر عبدالجلیل رازی و کتاب الغارات ثقفی توسط انجمن آثار ملى است. به موازات جشنهاى شاهنشاهى، مهندس سالور با استفاده از فرصت، مسجدى با نام مسجد امام رضا علیه السلام در جنوب شیراز ساخت (همان، ص 167). به گفته محمد مهدى جعفرى وساطت وى و ارتباطش با اسدالله علم، سبب شد تا زندانیان نهضت آزادى از برازجان شیراز به تهران انتقال یابند. (بنگرید: همگام با آزادى، ج 1، ص 240).این نکته را نیز از سایت دانشگاه علم و صنعت در باره وی میافزایم: مهندس سالور رئیس انجمن اسلامی مهندسین ایران، و مدتی نیز در سالهای 1357 و 1358 سرپرست بنیاد علوی بود وی از سال 1358 تا 1380 مدیرعامل و رئیس هیات مدیره کارخانه قند مرودشت بود و در سال 1376 به عنوان مهندس برجسته ایران انتخاب شد و در سال 1377 به مناسبت شصتمین سال فارغالتحصیلی از سوی دانشگاه علم و صنعت مورد قدردانی قرار گرفت و کتابخانه دانشکده مکانیک به نام ایشان نامگذاری شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 497]