واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > تهرانی، مهدی - شکسپیر در نمایش زیبا و فاخر هنری پنجم ، جمله ای جاودان دارد بدین مضمون : مردم وقتی شبها می خوابند ، گلویشان لخت است و بعضی ها هم می گویند چاقو لبه تیزی داره... حالا چطور می شود که کسی با گلو و چاقو کاری نداشته باشد ، اما بخواهد خواب خوابیده را بدزدد؟ آیا این کار امکان دارد؟ و اگر رویاهای واقعی و به تبع آن اسرار زندگی آدم های کله گنده در هنگام خواب از ذهن و مغزشان بیرون آورده شود چه کارهایی می شود با داده های بدست آمده کرد؟ این ها داستان ها و سئوالاتی است که در آخرین ساخته ی کریستوفر نولان به نام سرآغاز بدان پرداخته می شود. قبل از هر کاری ابتدا از اینجا 5 ویدیو از فیلم را ببینید . اینهم سایت اصلی فیلم سرآغاز برای دیدن ویدئوها و عکس های بیشتر و بدست آوردن اطلاعات به روز در باره فیلم . با این یادآوری که سرآغاز دو هفته پیش در 16 ژولای 2010 ( جمعه 25 تیرماه 88) در 3800 سالن سینما در آمریکای شمالی به اکران سراسری در آمد و تا اینجای کار و پس از حدود 2 هفته که از نمایش فیلم می گذرد حدود 250 میلیون دلار فروش داشته است. سرآغاز ششمین ساخته مهم و به عبارتی خوش ساخت ترین فیلم کریستوفر نولان 40 ساله پس از کارگردانی آثاری مانند یادآوری (2000) ، بی خوابی (2002)، بتمن ( 2005)، پرستیژ ( 2006)و شوالیه شب (2008) به حساب می آیدکه تریلری است علمی تخیلی ،معمایی و فانتزی با دو و نیم ساعت زمان و بودجه ای معادل 160 میلیون دلار . داستان فیلم سرآغاز در زمانه ای نه چندان دور اتفاق می افتد . در هنگامه ای که همه چیز با برنامه نویسی های کامپیوتری و دیجیتال بدست آوردنی است و اگر آدم تیزهوشی بخواهد از این دم و دستگاه استفاده کند و از رموز ماوراالطبیعه نیز مطلع باشد ؛ آن وقت می تواند کاری کند کارستان . که یکی از آنها رخته به ذهن شخص خوابیده است برای دزدیدن هرآنچه که در آن وجود دارد. البته بسیاری از اطلاعات اشخاص ، روتین و معمولی است اما اگر اطلاعات ذهنی یک ژنرال بلند پایه نظامی یا یک بانکدار ثروتمند یا یک سیاست مدار پرنفوذ در هنگام خواب به سرقت برود چه ؟ اینجا است که این اطلاعات تمام معادلات را بهم می زنند و تبدیل می شوند به اسلحه ای قدرتمند . اسلحه ای که اگرچه می توان از آن مثبت استفاده کرد اما خب در فیلم سرآغاز قرار نیست همه خوب باشند . اگرچه خبره ترین سارق ذهن و بهترین خواب دزد دنیا که کاراکتر اصلی فیلم نیز هست ، دلایل خاص خود را برای اقداماتش دارد : پوستر شوالیه تاریکی در کنار پوستر سرآغاز یک سرمایه دار و بازرگان کارکشته و بسیار پرنفوذ ژاپنی به نام سایتو ( کن واتانابه ، او را با فیلم آخرین سامورایی،بیاد بیاورید) به سراغ دام کاب ( لئوناردو دی کاپریو) ماهر ترین و پرسابقه ترین خواب دزد دنیا می رود و از او می خواهد برای حذف شرکای تجارتی اش ، اطلاعات مربوط را در هنگام خواب ایشان ، بدزدد. دام کاب که زبردست ترین افراد در هر رشته و هر تخصصی را کنار خود دارد ،فقط به یک شرط ، معامله با سایتو را می پذیرد . و اینکه سایتو با توجه به نفوذ و قدرت و آشنایی اش که با برخی از سناتورهای آمریکایی و قضات دارد ترتیبی دهد تا کاب بتواند آزادانه به آمریکا بزگردد و دو فرزندش را ببیند و دیگر به عنوان یک مجرم تحت تعقیب تلقی نگردد . چراکه سالهاست که دام کاب از طرف دولت الالات متحده آمریکا بدلیل همین خواب دزدی ها که اتفاقا عمده آنها بدستور دولت بود ، قربانی شد تا نام کله گنده های دولتی در عملیات های خواب دزدی به میان نیاید . شروع کار کاب پس از چینش دستیارانش در این عملیات خواب دزدی ، شناسایی رابرت فیشر است ، کسی که پدرش یک امپراطوری اقتصادی را می گرداند و اصلی ترین رقیب سایتو محسوب می شود. ارتباط با فیشر و جلب اعتماد او آسان انجام می گیرد ولی آنچه کل ماجرا را به خطر می اندازد و دام کاب به عنوان گرداننده ی این عملیات هرگز از آن مطلع نیست ،این است که فیشر نیز با چنین عملیات هایی آشنا بوده و اصلا در خواب دزدی تبحر دارد . بنابراین کاب مجبور است به لایه دوم رویاها ی او نیز ورود کند. کاری که اگرچه شدنی است ولی بی مخاطره و کم هزینه هم نیست و بدتر و دشوار تر اینکه ،کاب مجبور است به لایه های سوم و چهارم ذهن فیشر نیز وارد شود . جایی که همه چیز بهم می ریزد. زمان و مکان دیگر در کنترل کاب و دستیارانش نیست و و قتی آنها به خود می آیند که در ناکجا آباد گرفتارآمده اند ، اما خب بعضی وقتها فوت کاسه گری به کار می آید... سرآغاز از آنگونه آثاری است که اطلاع نداشتن از داستان آن در هنگام دیدن فیلم لازم است . دقیقا مثل فیلم اخیر مارتین اسکورسیزی شاتر آیلند و یا حتی مانند رفتگان . بنابراین این پست را توضیحات و معرفی فیلم سرآغاز در نظر بگیرید . شاید دیدن ویدیو ها و خواندن این متن و یا دنیال کردن هایپر لینک ها بتواند ر دغدغه برای اینکه این فیلم را حتما ببینید ، برایتان ایجاد کند. یک نکته فرعی و البته بسیار مهم دیگر : نه فروش فیلم ونه منحصرا بدلیل بازی ستاره های فیلم نیست که سرآغاز مورد توجه قرار گرفته . سرآغاز اولین ساخته نولان است که فیلمنامه اش اوریژینال و محصول فکر و ذهن خود اوست. پیش از این تمام آثار نولان کارهایی اقتباسی بودند. مهم اینجا است که نولان به عنوان جوانترین استعداد تثبیت شده ی سینما ، بدور از هر جنجالی و با تواضع مشغول کار خودش است . چه تجاری بسازد و چه هنری ، از اسلوبی استفاده می کند که اساتید راستینی مثل اسکورسیزی سالهاست که از این قوانین در ساخته هایشان استفاده می کنند. بی سبب نیست که این همه ، بزرگان سینما به او و یا به کارگردان هایی مانند برادران کوئن و یا دیوید فینچر امید دارند تا حداقل سینما ی واقعی را حفظ کنند . تجاری ساز و سرگرمی ساز به حد وفور در هالیوود وجود دارند . چیزی که کم است کارگردان هایی هستند که بتوانند جای امثال کلینت ایست وود ، مارتین اسکورسیزی ، استیون اسپیلبرگ و یکی دونفر دیگر را بگیرند. آدمهایی مانند همین چند تن کارگردان جوانی که در بالا بدان ها اشاره کردم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 501]