تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816538506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کابوس‌های مردی که می‌خواهد مرد بماند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > عصرآزاد، سحر  - سحر عصرآزاد "آتشکار" دومین فیلم بلند محسن امیریوسفی پس از "خواب تلخ" است که هوشمندانه از فرم‌گرایی صرف فاصله گرفته و ساختاری متناسب با مضمون جسورانه‌اش برای روایت و کارگردانی انتخاب کرده است.فیلم داستان یک کارگر کارخانه ذوب آهن است که با وازکتومی مشکل دارد اما مجموعه شرایط و اطرافیان دست به دست هم می‌دهند تا او به گونه‌ای مجبور به این کار شود. در واقع محور اصلی قصه ترس‌ها و تردیدهای این مرد و کشمش‌های او با خودش و آدم‌های اطرافش است که حتی او را در کابوس با روح پدرش مواجه می‌کند. پدری که نماینده دیدگاه سنتی به مرد بودن و جایگاه مردانه است در مقابل دوستان، همکاران و همسری که می‌خواهند این دیدگاه ابزاری به مردانگی را تعدیل کنند.فیلم هرچند از فرم‌گرائی برجسته "خواب تلخ" فاصله دارد اما همچنان به عنوان اثری تجربی مطرح است که به گونه‌ای هوشمندانه فرمی متعادل‌تر را که متناسب با مضمون است، برای روایت قصه انتخاب کرده است. حضور راوی به عنوان فردی که دغدغه‌های درونی خود را بیان می‌کند کمک کرده بخشی از ساختارمندی قصه این گونه تأمین شود ضمن اینکه تلفیق روایت راوی با تصویر، طنزی ظریف را وارد کار کرده است. علاوه بر طنزی حساب شده که متناسب با موقعیت قهرمان فیلم در بطن اتفاقات طراحی شده، نگاه فانتزی نویسنده-کارگردان به این موقعیت خاص و درگیری‌های ذهنی شخصیت اصلی توانسته منجر به ورود به حیطه‌ای خاص شود. برجسته‌ترین نمونه آن هم ترسیم تصویری از بهشت و جهنم در اوهام و کابوس‌های مرد است که روح پدر به او نهیب می‌زند تا از وازکتومی منصرف شود. در واقع آنچه در کنار فرم‌گرائی متناسب با مضمون، "آتشکار" را تبدیل به یک تجربه پذیرفتنی در محدوده سوژه خود می‌کند زاویه نگاهی است که برای نزدیک شدن به سوژه جسورانه‌اش انتخاب کرده است. بخصوص که وازکتومی و عواقب آن از جنبه‌های مختلف و بیش از همه حذف هویت مردانه مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند نقدی ظریف باشد به تضادهای درونی مردان امروز که یک مرد سنتی را درون خود یدک می‌کشند ولی جامعه و مناسبات آنها را وامی‌دارد نقاب مدرنیسم و روشنفکری بزنند و ... البته از عواقب این تناقض مصون نمی‌مانند. "آتشکار" همچنین از حضور بازیگری برجسته چون حمید فرخ‌نژاد در نقش شخصیت اصلی بهره برده که همه وجوه جذاب خود را در قالب یک کارگر ساده کارخانه به کار گرفته به گونه ای که ترکیب او در کنار نابازیگران متناسب و هماهنگ باشد. علاوه بر این نکات "آتشکار" از جهت فرمی به نوعی تابع ذهن آشفته و اوهام‌زده شخصیت اصلی است. مردی که میان تردیدها و بایدها و نبایدهای ذهنی و عینی خود گیر افتاده و فیلم هوشمندانه با محوریت دادن به این فرم ذهنی می‌تواند مخاطب را در این تجربه خاص شریک کند. اما سرنوشت این فیلم هم در نوع خود می‌تواند جالب باشد. فیلمی که چند سالی پشت درهای بسته ماند تا بالاخره موفق به حضور در جشنواره بیست و هشتم فجر شد و به فاصله یک سال بعد در فصل مرده اکران یعنی از آغاز جشنواره بیست و نهم فجر بدون اطلاع‌رسانی و تبلیغ در چند سینمای محدود به نمایش درآمد. حالا که امیریوسفی با گذر از خوان‌های مختلف هرچند به شکلی معیوب ارتباط با مخاطب عام را تجربه کرده، این انتظار از او می‌رود که از خم این کوچه خارج شده و فیلم دیگری را در کارنامه خود ثبت کند تا خیالمان راحت شود ذهن این فیلمساز خلاق همچنان پویا و در حرکت است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن