تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816192769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه یعنی آرامش، امنیت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > عصرآزاد، سحر  - سحر عصرآزاد "حوالی اتوبان" نخستین فیلم بلند سینمایی سیاوش اسعدی بازخوانی یک مثلث عشقی در روایتی غیر کلاسیک است. روایت زنی که با حذف دو ضلع دیگر مثلث محوریت پیدا می‌کند.فیلمنامه نوشته سعید نعمت‌الله است که مجموعه‌های پرمخاطبی چون "رستگاران"، "زیر هشت"، "جراحت" و فیلم سینمایی به نمایش درنیامده "طاووس‌های بی‌پر" را در کارنامه دارد. از ویژگی‌های مهم این نویسنده تمرکز بر وجوه اجتماعی شخصیت‌ها و دیالوگ‌های نغزگون است که البته بر سر رویکرد او به این وجه اختلاف نظر وجود دارد. کنار هم قرار گرفتن اسعدی که فیلمسازی جوان و خوش‌قریحه در سینماست و نعمت‌الله که صاحب‌تجربه در تلویزیون و تازه‌وارد در سینماست، شرایطی فراهم کرده تا ویژگی‌های بالقوه هر یک به فعلیت مناسبی برسد و "حوالی اتوبان" فیلمی خوش‌ساخت با حال و هوا و رویکردی نسبتاً تازه بنماید. فیلم داستان زوجی به ظاهر خوشبخت به نام سیما و پاشا است که با ورود یکی از دوستان قدیمی سیما، رابطه‌شان دچار چالش می‌شود. زنی به نام پردیس که گذشته پنهان سیما را به یادش می‌آورد و بدون آنکه بخواهد او را تهدید کند ناخواسته مسبب شروع یک بازی خطرناک می‌شود.در واقع تم گذشته پنهان که به گونه‌ای در شخصیت‌پردازی هر سه کاراکتر وارد شده با شدت و ضعف زندگی زمان حال پاشا و پردیس و بیش از همه سیما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این می‌توان دوری از خانواده به عنوان کانون آرامش و امنیت را آسیب‌پذیری مشترک این سه کاراکتر در نظر گرفت که هر یک به نوعی دچارش هستند و باز هم سیما از این وجه محوریت پیدا می‌کند.از همین روست که با توجه به اینکه قصه به گونه‌ای کلاسیک با دور هم جمع شدن اضلاع این مثلث کلیشه‌ای آغاز می‌شود اما در ادامه به تدریج دو شخصیت دیگر یعنی پاشا و پردیس را حذف می‌کند بدون آنکه تا پایان به آنها رجعتی داشته باشد. البته تأثیر حضور هر یک در زندگی و شرایط جدیدی که سیما دچارش شده، به گونه‌ای نامحسوس حس می‌شود.به این ترتیب طراحی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا سیما به عنوان شخصیت محوری و کاراکتری که مولفه‌های مشترک دو کاراکتر دیگر را به شکلی پررنگتر داراست، وارد آزمون بزرگ زندگی خود شود. او که یک روز برای فرار از فقر و نکبت از خانه، پدر معتاد، مادر بیمار و خواهرش فرار کرده تا بتواند خود را بالا بکشد و زندگی جدیدی را تجربه کند، هرچند به شکلی رویایی توانسته از جایگاه یک دختر فراری و زن خیابانی به همسری جوانی از طبقه مرفه برسد، اما در مواجهه با گذشته‌اش از سوی همین شوهر و طبقه پس زده می‌شود تا بفهمد تنها جایگاهش در کانون خانواده و در کنار همان مادر بیمار و خواهر پیژامه‌پوش است.از این وجه می‌توان فیلم را واجد یک حرف محوری دانست که با بردن به زیرلایه‌های درام عمق پیدا کرده اما همچنان انسان بحران‌زده امروز را به بازگشت به اصل و ریشه‌های خود فرا می‌خواند.از وجه شخصیت‌پردازی هرچند کاراکتر سیما محوریت دارد و اوج و فرود رفتار و کنش و واکنش‌هایش تابع منحنی خاص است، شخصیت پردیس هم به گونه‌ای پرداخت شده که به خوبی می‌تواند از قالب کلیشه‌ای زن خیابانی فاصله گرفته و نقاط تأثیرگذاری در ذهن مخاطب باقی بگذارد.زنی که از نگاه شدن به جنسیتش خسته شده و می‌خواهد جنس جدیدی از رابطه با مردان را تجربه کند. زنی که حرف‌هایی برای گفتن دارد که هیچکس شنونده آن نبوده، زنی که آرامش را در کانون یک خانواده جستجو می‌کند درحالیکه خودش خانواده و دخترش را ترک کرده و فقط گاهگاهی وجه مادرانه خود را از کیسه مارگیری‌اش بیرون می‌آورد تا یادش بیاید از چه چیز محروم است. این تاوانی است که پردیس بابت ترک خانه و خانواده داده که بخشی از آن می‌تواند اجتناب‌ناپذیر باشد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن