واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: صندلي خالي؛ فيلمي سورئال با كمي انيميشن و فضاي رئال
فيلمي سورئال آميخته با يكسري سكانسهاي رئال همراه با فضايي فانتزي كه قرار است يك بخشهايي از آن هم انيميشن باشدهمه اينها در كنار هم يعني فيلم سينمايي «صندلي خالي» كه كارگردان جواني به نام سامان استركي آن را ساخته و اين روزها در حال انجام كارهاي فني آن است. فيلمي كه نگارش فيلمنامه اوليه آن به سال سال 1381 برميگردد.«فيلمنامه اوليه اين فيلم فضايي كاملا رئال داشت و اصلا وارد مباحث فانتزي و سورئال و اينطور چيزها نشده بودم، سال 83 فيلمنامه را دوباره بازنويسي كردم رماني كه شروع به انجام اين كار كردم در واقع به يك فرمي رسيده بودم كه ميخواستم داستانم را در اين فرم روايت كنم، اما همچنان فضاي رئال كار را حفظ كرده بودم، ولي از آنجايي كه به فضاي رئاليستي و سينماي قصه گو علاقهايي ندارم حس كردم كه اين فضا پاسخگوي فرم مورد نظر من نيست بنابراين يكسال بعد دوباره فيلمنامه را بازنويسي كردم و به سمت فضاي سورئال رفتم و بخشهاي فانتزي و انيميشن را هم وارد كار كردم.»استركي سال 84 به فيلمنامه مورد نظر خود ميرسد، اما بسياري از اطرافيانش زماني كه فيلمنامه را ميخوانند آن را اثري غيرقابل توليد در سينماي ايران ميدانند: «همه فكر ميكردند دچار توهم شدهام و ميگفتند هيچكس حاضر به سرمايهگذاري روي اين فيلمنامه نيست خودم هم ديگر اميدي به توليد اين كار نداشتم تا اينكه با عليرضا شجاعنوري وارد مذاكره شدم و او با اعتماد به من توليد پروژه را قبول كرد.»توليد صندلي خالي با سر و صداي زيادي هم همراه شد كه يكي از دلايل اين امر حضور بازيگران سرشناس در فيلمي از يك كارگردان فيلم اولي بود: « زماني به مرحله انتخاب بازيگر رسيدم حس كرده كه فقط ميتوانم از دو يا نهايتا سه بازيگر حرفهايي استفاده كنم و اميدي نداشتم كه همه نقشهاي فيلمم را بازيگران حرفهايي بر عهده بگيرند، اما برخلاف تصورم فيلمنامه مورد پسند بازيگراني كه از آنها دعوت كرده بودم قرار گرفت و همه آنها بازي در اين فيلم را با وجود داشتن نقشهاي كوتاه پذيرفتند و برهمين اساس است كه بازيگراني چون رضا عطاران و همسرش فريده فرامرزي، گوهر خير انديش، خاطره حاتمي، روشنك عجميان و... حضوري تك سكانسي در اين فيلم دارند و محمد رضا شريفي نيا هم فقط در 4 سكانس بازي دارد كه در هر سكانس ايفاگر يك نقش متفاوت است كه يكي از نقشها، نقش يك روحاني است. » علاوه بر بازيگراني كه استركي از آنها نام برده، پانته آ بهرام و فريبرز عرب نيا ايفا گر نقشهاي اصلي فيلم هستند كه هر دو در اين فيلم نقش يك كارگردان زن و مرد را ايفا مي كنند.فيلمبرداري صندلي خالي در عرض دو ماه به انجام رسيد و در حال حاضر سينا عطاييان در حال ساخت بخشهاي انيميشن كار است و هم زمان سعيد حقزارع جلوههاي ويژه رايانهاي آن را انجام ميدهد و كارهاي صداگذاي آن نيز زير نظر محمد رضا دلپاك مراحل پاياني خود را سپري ميكند، اما در زمينه موسيقي كه استركي درباره مراحل ساخت آن ميگويد: « من علاقه چنداني به ساخت موسيقي براي فيلم ندارم به همين دليل تصميم گرفتم به جاي ساخت موسيقي از ترانههاي محسن نامجو استفاده كنم بر همين اساس رايت سه ترانه او را خريداري كرديم، اما با توجه به بالا رفتن تب موسيقي نامجو در فيلمهاي ايراني از تصميم اوليه خود مبني بر استفاده از هر سه ترانه صرف نظر كردم و قرار است فقط از يكي استفاده كنم.»استركي در فيلم «صندلي خالي» براي روايت چند داستان اجتماعي به صورت موازي از يک شيوه خاص بهره گرفته است. يک کارگردان زن، يک کارگردان مرد و يک زوج شهرستاني شخصيتهايي هستند که در «صندلي خالي» سرنوشت آنها به هم گره ميخورد و به مرور درگير ماجراهايي ميشوند که خودشان باعث ايجاد آنها هستند.اين فيلم به زودي با طي كردن مراحل فني آماده اكران مي شود . با به گفته استركي در صورت صلاحديد شجاع نوري نخستين نمايش آن در جشن خانه سينما خواهد بود.عوامل دستاندركار توليد اين فيلم عبارتند از: نويسنده، كارگردان، طراح صحنه و لباس و تدوينگر: سامان استرکي، مدير فيلمبردار: هومن بهمنش،مدير صدابردار: بابک اخوان، طراح گريم: پدرام زرگر، مسئول جلوههاي ويژه رايانهاي: سعيد حق زارع و مدير جلوههاي ويژه ميداني: پيمان ابدي. تهيهكننده: عليرضا شجاعنوري و ايرج تقيپور، محصول مشترک موسسه بهنگر و مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي.منبع : همشهري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]