تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821194416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جادوي سينما؛ اين است سرگرمي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جادوي سينما؛ اين است سرگرمي
اينديانا جونز
سه گانه اينديانا جونز را مي‌توان يکي از موفق ترين سه گانه‌هاي تاريخ سينما در گيشه دانست.نخستين فيلم از اين سري  بر اساس فيلمنامه اي از جورج لوکاس و به کارگرداني استيون اسپيلبرگ در سال 1981 به نام اينديانا جونز و مهاجمان صندوقچه گمشده  به اکران در آمد که با فروشي 95 ميليون دلاري جزو فيلم هاي پرفروش سال بود؛ اما با پيشرفت تکنولوژي سينما در دهه 1980 و بهره گيري اسپيلبرگ از اين قضيه فيلم هاي بعدي اين سري با استقبالي دوچندان  روبه رو شد تا جايي که فيلم اينديانا جونز و آخرين جنگ صليبي با بازي شون کانري (در نقش پدر اينديانا جونز)با فروش 197 ميليون دلاري توانست در بين يکصد فيلم پرفروش تاريخ سينما قرار گيرد.اما  اين ماه پس از تاخيري 19 ساله فيلم جديدي از اين سري در سينماهاي جهان به نمايش در مي آيد .اين فيلم اينديانا جونز و جمجمه کريستال نام دارد که  به عنوان برنامه افتتاحيه جشنواره بين المللي فيلم کن  انتخاب شده است .اما نکته قابل توجه حضور مجدد هريسون فورد 65 ساله در نقش اينديانا جونز در فيلمي است که حادثه و هيجان حرف اول آن را مي زند و برخي از منتقدان بر اين باور هستند که شايد تاکيد اسپيلبرگ  بر حضور مجدد فورد در اين نقش در نهايت به فيلم ضربه زده و باعث شکست آن در گيشه و بالطبع پايان يافتن  توليد اين سري شود.نکته قابل توجه ديگر در مورد فيلم تدابير شديد امنيتي براي عدم لو رفتن داستان فيلم قبل از اکران است که  تاکنون در سينماي جهان سابقه نداشته است و اين مسئله در کنار اکران همزمان جهاني فيلم شايد بتواند به فروش بالاي آن کمک کند .مجموعه فيلمهاي اينديانا جونز يكي از پرفروشترين سه گانه‌هاي تاريخ سينما محسوب مي‌شود كه باعث شد تا بازيگر اصلي آن هريسون فورد به‌عنوان فاتح گيشه‌ها در دهه 1980 به سينما معرفي شود.  قسمت  اين سري فيلمها كه كاري مشترك از استيون اسپيلبرگ و جورج لوكاس بود به دلايل مختلف ادامه نيافت و پس از ساخت آخرين فسمت در سال 1989 ديگر شاهد قسمت جديدي ازآن نبوديم. با شروع هزاره جديد چندين بار شايعه ساخت قسمت چهارم فيلم با كارگرداناني افرادي به جز استيون اسپيلبرگ شنيده شد اما هر بار به دلايل مختلف طرح به فراموشي سپرده شد تا اينكه در سال 2006 با قطعي شدن حضور عوامل اصلي سري اصلي از جمله هريسون فورد و جورج لوكاس در كنار اسپيلبرگ كار ساخت آن آغاز شد و فيلم در سال 2007 كليد خورد. امسال با شروع فصل اكران فيلمهاي تابستاني در 22 مي  (2 خرداد )‌ قسمت چهارم فيلم تحت عنوان اينديانا جونز و جمجمه كريستال در سينماهاي جهان به اكران درخواهد آمد.در اين گفت‌وگو لوكاس و اسپيلبرگ به بررسي شرايط و تحولات فيلمسازي در 25 سال اخير و همچنين فيلم تازه شان پرداخته اند:• چرا ساخت قسمت چهارم اين فيلم تا اين اندازه به طول انجاميد و تماشاگران بايستي 19 سال به انتظار مي‌ايستادند؟لوكاس: زماني كه ايده ساخت قسمت چهارم مطرح شد من گفتم كه نمي‌توانم آن را بسازم .• اين عدم‌توانايي به چه موضوعي مربوط مي‌شد ؟لوكاس: ساخت قسمت چهارم به‌نظرم خيلي مشكل بود چرا كه فيلمنامه خوبي در دسترس نبود و از سوي ديگر شرايط ديگر مهيا نبود. از سوي ديگر بحث در مورد سنگ‌هاي سانكارا به‌نظر منطقي نمي‌آمد. • ولي در مورد اين سنگ‌ها اطلاعات تاريخي زيادي وجود دارد !لوكاس: اما در آمريكا كمتر كسي از اين موضوع اطلاع دارد. اين سنگ‌ها در فيلم دوم محور كار را تشكيل مي‌دادند ولي بازگشت به اين داستان چندان منطقي نبود ما پيشنهاد‌هاي ديگري هم براي تغيير محور فيلم داشتيم اما پس از اينكه فيلم پولترگايست را ساختيم تصميم گرفتم در باره منازل جن زده هرگز فيلم نسازم و ايده جديدي را هم كه در اختيار داشتيم به همين سادگي از دست داديم.• گفته مي‌شد كه براي فيلم سوم ايده‌اي مربوط به كريستوف كلمب هم مطرح بوده كه البته داستان آن در آفريقا مي‌گذشته ولي در آن هم قلعه‌اي جن زده وجود داشته است!لوكاس: براي آن فيلم ايده‌هاي زيادي مطرح شد اما تا زماني كه پاي پدر قهرمان فيلم به كار باز شد ما كار جدي‌اي در مورد آن انجام نداديم هر چند كه در نهايت هم همه فيلم را در ژانر اكشن ماجرايي قرار دادند در شرايطي كه ما از ابتداي نمي‌خواستيم چنين برآوردي صورت گيرد. • شايد بهتر باشد به سراغ فيلم  برويم. فيلم چهارم اين سري چه مراحلي را پشت سرگذاشت تا شما در نهايت تصميم گرفتيد داستان آن در دهه 1950 بگذرد ؟لوكاس: ايده ما شبيه فيلم‌هاي  دهه 1950 بود و ما آن را به‌عنوان فيلمي در ژانر فرعي مي‌شناختيم كاري شبيه فيلم‌هايي كه خودمان در دهه‌هاي قبل به آنها علاقه داشتيم اسپيلبرگ: البته ما نبايد از موضوع جنگ سرد هم غافل مي‌شديم چرا كه جنگ سرد هميشه در اين دهه از دغدغه‌هاي مردم بوده است.• آيا از اينكه تصويري كارتون مانند از نازي‌ها مثل فيلم‌هاي قبلي مهاجمان مقبره گمشده و اينديانا جونز و آخرين جنگ صليبي ارائه داديد، نگران نيستيد ؟اسپيلبرگ: من هرگز چنين احساسي ندارم چون تصويري كه ما از نازي‌ها در فيلم نشان داده‌ايم شبيه كاري است كه چارلي چاپلين در فيلم ديكتاتور بزرگ انجام داده است البته آنها شخصيت‌هاي منفي كليشه‌اي هم نيستند و در اين فيلم اين موضوع پررنگتر شده است.لوكاس:ما براي هر چه باور‌پذيرتر بودن آنها تحقيقات زيادي انجام داديم و نمي‌خواستيم كاري كليشه‌اي انجام داده باشيم البته جاي خوشبختي داشت كه ما نمي‌خواستيم درباره 10000 سال قبل و دوره ماموت‌ها فيلمي بسازيم.• اما اين بار در كنار نازي‌ها ما روس‌ها را هم به‌عنوان شخصيت‌هاي منفي داريم !اسپيلبرگ: فكر مي‌كنم شما شخصيت منفي زن فيلم را از قلم انداختيد !لوكاس : كاو يك شخصيت مافوق منفي است !ولي براي من كار كردن با كيت بلانشت يك امتياز بسيار بزرگ در اين فيلم بود هرچند كه در نگاه اول به سختي مي‌توان او را شناخت. او در بازي در نقش‌هايي كه چندان با شخصيت‌اش سازگاري ندارند استاد است و نمونه آن بازي در نقش باب ديلن بود.در اين فيلم هم او يك شخصيت منفي بسيار تهديد‌كننده است كه كاملا با نقش مادر نگران او كه در فيلم‌هاي ديگر شاهدش بوديم متفاوت است.• شما اينديانا جونز را در فيلم تازه پيرتر كرده‌ايد و او حدود 60 سال در قسمت آخر سن دارد در شرايطي كه هريسون فورد 65 ساله است !لوكاس: از ابتدا هم شكي وجود نداشت كه هريسون فورد قرار است نقشي را هم سن خودش بازي كند. اسپيلبرگ: به‌نظرم در اين نكته هم جذابيتي وجود دارد چرا كه ما به عمد اينديانا جونز را 19 سال پيرتر كرديم. در فيلم جديد همه شاهد هستند كه او با وجود سن بالا هنوز هم مي‌تواند مبارزه كند و يا ضرباتي را كه به او وارد مي‌آيد تحمل كند و فقط كمي از لحاظ تنفس به مشكل بر مي‌خورد. • شايد جالب باشد كه ما كمي درباره تكنولوژي فيلمسازي صحبت كنيم. در زماني كه شما در دهه 1980 اين سري فيلم را آغاز كرديد فناوري گرافيك كامپيوتري وجود داشت ولي تصاوير ديجيتال نبود. لوكاس: ديجيتال به هيچ عنوان وجود نداشت.• آيا اين وسوسه در شما وجود نداشت كه در فيلم جمجمه كريستال بيش از گذشته از جلوه‌هاي ويژه كامپيوتري استفاده كنيد ؟اسپيلبرگ: تفاوت كار در همين جاست. در فيلم‌هاي قبلي ما از نقاشي‌هاي ديجيتال استفاده كرده بوديم و براي مثال در فيلم «مهاجمان صندوقچه گمشده» زماني كه خودرو نازي‌ها از صخره سقوط كرد ما در  زمينه از اين نقاشي‌ها استفاده كرديم اما اكنون كه شما فيلم را تماشا مي‌كنيد تصور مي‌كنيد كه اين تصاوير واقعي است بنابراين تفاوت كار در اينجاست كه شما نمي‌توانيد به‌طور قطع تشخيص دهيد تصاوير واقعي كدام هستند.اما من در پاره‌اي از اوقات هم براي اينكه اداي ديني به فيلم‌هاي قديمي كرده باشم آنها را به شكل ناشيانه‌اي طراحي مي‌كردم تا عمدا تماشاگران را به ياد فيلم‌هاي قديمي انداخته باشم. تفاوت عمده اكران فيلم جديد ايندياناجونز با فيلم‌هاي قبلي در اين است كه فيلم تازه بر خلاف دهه هشتاد به شكل همزمان در بسياري از كشورهاي جهان اكران خواهد شد در شرايطي كه در دهه 1980 فيلم هر ماه در چند كشور جديد اكران مي‌شد.لوكاس: بايد اين حقيقت را پذيرفت كه عمده درآمد سينما اين روزها از اكران بين‌المللي فيلم‌ها است. در دهه 1980 ميزان تقسيم درآمدها در آمريكا و ساير كشورهاي جهان 50-50 بود اما اكنون در خوش‌‌بينانه‌ترين حالت 60-40 است و هر سال اين فاصله بيشتر مي‌شود و بازار فيلم در جهان اكنون گسترش قابل ملاحظه‌اي داشته است و بازار آمريكا اكنون بخشي از اين بازار گسترده است.• شما در زماني مطرح شديد كه فيلمسازان اروپايي در كشورهاي مختلف اين قاره به نوآوري مشغول بودند و شهرت جهاني داشتند آيا اين فضا اكنون هم وجود دارد ؟لوكاس: زماني كه فيلم جنگ‌هاي ستاره‌اي ساخته شد همه فيلم‌هاي مستقل دنياي سينما اروپايي بودند ولي اين روزها حدود 34 تا 40 درصد فيلم‌هاي مستقل آمريكايي هستند و فيلم‌هايي كه از اروپا در نقاط مختلف جهان به نمايش در مي‌آيند بيشتر شبيه فيلم‌هاي آمريكايي هستند و شما نمي‌توانيد بين آنها و فيلم‌هاي آمريكايي تفاوتي را قائل شويد.اين قضيه پديده‌اي است كه آن را جهاني شدن تفريحات نامگذاري كرده‌اند و به عقيده من پديده خوبي است چرا كه فيلم‌هاي شخصي و كارهاي استوديويي هر دو در كنار هم در سينماها به اكران در مي‌آيند. اسپيلبرگ: در كنار آنها شما فيلم‌هايي را شاهد هستيد كه در اينترنت به نمايش در مي‌آيند اين فيلم‌ها در سرتاسر جهان ساخته مي‌شوند و به سادگي در اينترنت قابل اكران هستند و تمامي مردم قادر هستند دوربين‌هاي ديجيتالشان را در دست بگيرند و به بيان ايده‌ها و نظراتشان بپردازند. اين قضيه بسيار هيجان انگيزي است. همه فارغ از هر ايده‌اي كه دارند فيلم‌هايشان را در سايت‌هاي خاصي قرار مي‌دهند و ديگر محدوديتي براي ابراز عقيده وجود ندارد چرا كه نگراني از بابت بودجه فيلم وجود ندارد و فيلم‌ها مي‌توانند حتي مجاني توليد شوند.لوكاس: به بيان ديگر ساخت فيلم مثل نويسندگي شده است چرا كه هر كسي كه احساس مي‌كند استعدادي در اين زمينه دارد مي‌تواند دست به اين كار بزند و محدوديتي هم براي اكران آن وجود ندارد. از سوي ديگر اين فيلم‌ها با تماشاچي هم ارتباط مستقيمي دارند و خيلي زود مي‌توان فهميد كه نظر تماشاچي درباره فيلم چه بوده است.• نكاتي كه شما به آن اشاره كرديد جنبه‌هاي مثبت تاثير اينترنت بر سينما بود اما بايد به جنبه‌هاي منفي اين قضيه هم اشاره كرد؛ زماني كه فيلمي مشهور قرار است روي پرده بيايد هزاران نفر آن را قبل از اينكه بليت فروشي آغاز شود در كامپيوترهايشان تماشا كرده‌اند. در مورد فيلم جديد اينديانا جونز هم مطالب زيادي در اينترنت نوشته شده است. آيا حفظ يك فيلم تا زماني كه روي پرده به نمايش در بيايد مشكل‌تر نشده است ؟اسپيلبرگ: بايد به اين حقيقت اشاره كرد كه اينترنت بيش از آنكه از حقايق پر شده باشد از تخيلات پر شده است و در مجموع ماهيت اينترنت را حقايق تشكيل نمي‌دهد از اين‌رو تصوراتي كه در مورد فيلم‌هاي جديد وجود دارد بيش از آنكه شامل حقيقت باشد شامل تصورات كاربران اينترنتي است.لوكاس: اين روزها من هم چيزهاي زيادي در مورد داستان فيلم جديدمان در اينترنت مي‌خوانم اما از اين موضوع اصلا نگران نيستم چون زماني كه فيلم آرواره‌ها هم ساخته شد همه كتاب آن را خوانده بودند و از پايان آن هم با خبر بودند و ما هم پايان را تغيير نداده بوديم اما فيلم در نهايت پرفروش شد. اسپيلبرگ: نبايد فراموش كرد كه بسياري هم علاقه‌اي به خواندن سايت‌ها و اطلاع از داستان فيلم ندارند و مي‌خواهند در سالن سينما از همه چيز باخبر شوند. آنها سالن سينما را مي‌پسندند چراكه تماشاي يك فيلم تجربه‌اي منحصر به فرد است و به‌دليل جادويي بودن آن است كه من هنوز به كارم ادامه مي‌دهم !منبع : همشهري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 725]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن