تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820832525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي/نخلداران در حسرت طعم شيرين خرما/ سرمايه اي ملي در انتظار حمايت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي/نخلداران در حسرت طعم شيرين خرما/ سرمايه اي ملي در انتظار حمايت
نخلداران در حسرت طعم شيرين خرما/ سرمايه اي ملي در انتظار حمايت
كرمان - خبرگزاري مهر: خرما به عنوان يكي از مزيتهاي مهم اقتصاد كشاورزي استان كرمان محسوب مي شود و اين درحالي است كه تاكنون از اين سرمايه ملي به خوبي استفاده نشده و تنها در زمان برداشت ساليانه 450 ميليارد تومان خرما هدر مي رود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان كرمان يكي از قطب هاي توليد خرماي مرغوب كشور به شمار مي رود و در اين ميان شهر بم به شهر خرما در استان پهناور كرمان شهرت دارد.

شهرت جهاني خرماي مضافتي شهر بم در حالي زبانزد خاص و عام است كه از اين پتانسيل اقتصادي مي توان به عنوان مهمترين سرمايه ملي شهرستانهاي شرقي و برخي شهرستانهاي جنوبي كرمان ياد كرد، از سوي ديگر شغل اكثر مردمان شرق استان كرمان برپايه توليد خرما بنا نهاده شده است و بيشترين نخلستانهاي استان كرمان در شهر بم و شهر ريگان قرار گرفته است.

بنا به اعلام جهاد كشاورزي استان كرمان نخلستانهاي استان كرمان نزديك به 16 درصد از كل خرماي كشور را توليد مي كنند كه با توجه به كيفيت محصول از نوع درجه يك و مرغوبترين خرماي كشور محسوب مي شود و پس از پسته نيز خرما يكي از مهمترين محصولات كشاورزي صادراتي استان كرمان محسوب مي شود.

طي سالهاي اخير براي ساماندهي اين محصول تصميم به تشكيل خوشه صنعتي خرما در بم گرفته شده است و هدفگذاري لازم در راستاي فعاليت اين خوشه صنعتي تبديل كردن خرما به يك مزيت اقتصادي مناسب و تقويت صنايع بالادستي و پائين دستي خرما در نظر گرفته شد اما عملا پس از سالها از فعاليت اين خوشه صنعتي خرماي استان كرمان همچنان با مشكلات عديده اي دست به گريبان است و خوشه صنعتي خرما نيز نيازمند حمايت از خرما به عنوان سرمايه ملي و خرما كاران به عنوان نيروي كار بومي است.

هر ساله در استان كرمان بيش از 280 هزار تن محصول خرما برداشت مي شود و اقتصاد بسياري از مردم اقتصادي تك محصولي برپايه خرما است.

از سوي ديگر خشكسالي و كمبود شديد آب در استان كرمان، شيوع آفتهاي متعدد از جمله زنجره خرما طي سالهاي اخير و همچنين پديده مرموز خشكيدگي خوشه هاي خرما ضربات شديدي به اقتصاد خرما وارد كرده است كه هر يك به تنهايي موجب كاهش توليد محصول شده است و كشاورزان نيز در انتظار چاره انديشي مسئولان و كارشناسان بخش كشاورزي هستند تا كه شايد بتوانند در آينده بار ديگر طعم شيرين خرماي مضافتي كرمان را بچشند.

11 درصد نخلستانهاي كشور در كرمان قرار دارند/ چين ناجي خرماي بم

محمد توكلي، كارشناس كشاورزي و خرما در خصوص اين محصول در گفتگو با مهر اظهارداشت: خرما بدون شك از مهمترين محصولات كشاورزي استان كرمان محسوب مي شود و هزاران نفر در شهرستانهاي استان كرمان به صورت مستقيم با كشت اين محصول امرار معاش مي كنند.

وي ادامه داد: خرما پس از پسته مقام دوم سطح زير كشت باغهاي كشاورزي استان كرمان را تشكيل مي دهد و اين نشان از وسعت نخلستانهاي استان كرمان دارد بطوريكه تنها بدون احتساب منطقه كشاورزي جنوب استان كرمان كه مستقل از شمال است 26 هزار و 977 هكتار نخلستان در كرمان وجود دارد.

وي ادامه داد: اين آمار قريب 11 درصد نخلستانهاي كشور را شامل مي شود كه از توان اقتصادي بسيار بالايي برخوردار است.

توكلي با اشاره به لزوم بازاريابي اين محصول گفت: طي سالهاي اخير مشكلاتي در خصوص فروش محصول وجود داشت كه موجب مي شد هزاران تن محصول از سالهاي قبل در سردخانه ها انبار شود كه بايد از هم اكنون كه هنوز تا فصل برداشت محصول چند ماه زمان داريم فكري براي فروش محصول شود و با بازاريابي در بازراهاي خارجي به خصوص چين اين مشكل برطرف شود.

وي ادامه داد: پس از ماهها سال گذشته و در سال جاري نيز بخش قابل توجهي از اين محصول مرغوب به آسياي شرقي صادر شد.

خرماي بم فاقد برند جهاني

وي گفت: خرماي بم از مرغوبترين محصول در بخش خرما محسوب مي شود اما متاسفانه هنوز برند خاص خرماي بم را ندارد و خرماي نامرغوب بسياري ديگر از كشورها در بازار جهاني با نرخي بالاتر از خرماي بم فروش مي رود و دليل اصلي اين امر هم بي برند بودن خرماي بم است.

وي گفت: خرماي بم بايد با برند تجاري خاص به بازارهاي جهاني معرفي شود كه به نظر مي رسد اين مسئله بيشتر وظيفه متوليان خرما و در راس آن خوشه صنعتي خرما است.

توكلي عدم بسته بندي مناسب خرما را نيز از ديگر مشكلات خرماي بم مي داند و مي گويد: بايد بر روي صنايع بالا دستي و پائين دستي خرماي استان كرمان كار بيشتري انجام شود.

وي گفت: در صورت تمركز در اين بخش مي توان از كليه اجزاي خرما استفاده بهينه برد و سود مضاعف ايجاد كرد اما عملا بخش قابل توجهي از اين ثروت ملي هر سال در نخلستانهاي استان كرمان هدر مي رود.

40 درصدي نخلستانهاي كرمان دچار آفت هستند

سحر محمد تقي زاده، كارشناس گياهپزشكي نيز در خصوص خرماي استان كرمان گفت: اين يك حقيقت است كه خرماي استان كرمان به دليل خشكسالي و افزايش گرماي هوا و به خصوص گرماي زودرس و تغيير اقليم با مشكلاتي از جمله شيوع آفت و خشكيدگي قبل از برداشت محصول مواجه است و تنها راه رهايي از اين اوضاع نيز افزايش تحقيقات علمي براي كنترل آفات و گرماي هوا است.

تقي زاده افزود: عملا به دليل بروز اين پديده ها در سالهاي اخير شاهد ضرر قابل توجه كشاورزان خرما كار بوده ايم كه بايد با كار و تلاش و كنترل اين آفتها كشاورزان را ياري داد.

وي به وجود آفتهاي زنجره خرما، كنه گرد آلود خرما و سوسك كرگدني اشاره كرد و گفت: متاسفانه هم اكنون 40 درصد باغهاي استان كرمان در بخش شمالي به اين آفاتها دچار شده اند و برداشت محصول را تحت تاثير قرار داده اند بطوريكه رفته رفته جايگاه استان كرمان در بحث توليد خرما با خطر مواجه شده است.

اما آنچه كه هم اكنون از اين ثروت خدادادي در استان كرمان در حال استفاده است تنها درصدي بسيار اندك از سود واقعي است كه مي تواند نصيب كشاورزان كرماني شود.

تنها بايد به اين آمار اشاره كرد كه از مجموع خرماي برداشت شده در هر سال در جنوب و شمال استان كرمان نزديك به 70 هزار تن به ضايعات تبديل مي شود كه رقم مالي ميلياردي را شامل مي شود.

اين رقم نشان مي دهد كه بهره وري در برداشت خرماي استان كرمان فراموش شده است و ادامه اين روند بخشي از محصول كشاورزان را در نهايت هدر مي دهد.

مزيتهايي كه به تهديد تبديل شده اند/ توليد كشاورزان روي دستشان مي ماند

محمد قرباني، كارشناس اقتصاد كشاورزي در اين خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: اقتصاد استان كرمان برپايه كشاورزي بنا شده است و تنها در بخش پسته ساليانه 1.5 ميليارد دلار ارز آوري براي كشور ايجاد مي شود و در كنار بسياري محصولات كشاورزي ديگر خرما در كرمان از جايگاه بالايي برخوردار است.

وي ادامه داد: در حاليكه خرما مي تواند در كنار پسته بخش قابل توجهي از بازار جهاني را به دست آورد اما متاسفانه اين مزيت طي سالهاي اخير خود به يكي از مشكلات بخش كشاورزي تبديل شده است و مسئولان مانده اند با توليد كشاورزان چه بكنند!

قرباني افزود: گوجه فرنگي، سيب زميني، پياز و خيار كشاورزان در جنوب كرمان روي دست كشاورزان مي ماند و در بازار فروش نمي رود و يا كشاورز تنها به بازيچه عده اي دلال تبديل مي شود.

وي ادامه داد: مثلا خرماي بم و ريگان كه از مرغوبترين محصولات كشاورزي كشور و حتي خرماي جهان محسوب مي شود چند سال در سردخانه مي تواند و كشاورزان در آستانه ورشكستگي قرار مي گيرند.

وي گفت: اين امر به اين دليل روي مي دهد كه دستگاههاي مختلف هماهنگي خوبي با يكديگر ندارند در واقع مسئولان بخش بازرگاني بايد بدانند كه اين مقدار محصول مشخص در كرمان و يا هر نقطه ديگر كشور توليد مي شود و در نهايت بايد نياز كشور از همين محصول تامين شود و مازاد آن نيز به خارج كشور صادر شود اما نه تنها اين طور نمي شود بلكه مي بينيم پياز كشاورزان در جنوب كرمان روي دست كشاورز مانده است اما پياز پاكستاني با كيفيت بسيار پائين تر در بازار پخش شده است.

وي گفت: اين نشان مي دهد كه هيچ هماهنگي وجود ندارد و حتي برخي مسئولان از اين موضوعات ابراز بي اطلاعي مي كنند.

قرباني ادامه داد: در زمينه خرما هم همين مسئله مصداق دارد و بايد كار كارشناسي در اين بخش انجام شود.

وي گفت: سالها محصول خرماي استان كرمان با پديده خشكيدگي خوشه هاي خرما مواجه است اما كسي اقدامي نمي كند در حاليكه بجاي اينكه ما از ديگر كشورها محصول وارد كنيم بايد محققان كشورهاي ديگر را بياوريم و با كمك آنها و محققان داخلي جلوي ضررهاي هنگفت كشاورزان را بگيريم.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان نيز در خصوص محصول خرما گفت: بايد در زمينه صنايع بالا دستي و پائين دستي خرما سرمايه گذاري كنيم و درنهايت از ضايعات خرما كم كنيم.

450 ميليارد تومان ضايعات خرما در كرمان!

محمدرضا پورخاتون ادامه داد: هم اكنون در صورتيكه به صورت مثال قيمت هر كيلو خرما در بازار 1500 تومان باشد با ضايعات كنوني خرما ما در واقع 450 ميليارد تومان خسارت كل خرما در شمال و جنوب استان داريم.

وي افزود: بايد از فن آوري در زمان برداشت محصول استفاده كنيم و حتي محصول را با تبديل به محصولات بالا دستي آماده صادرات كنيم.

وي خرما را مزيت بخش كشاورزي استان كرمان دانست و ابراز اميدواري كرد كه برنامه ريزي جدي براي حل مشكل خرماي كرمان انجام شود.

تدوين نقشه راه خرما

اين درحالي است كه روز گذشته اولين جلسه راهبردي كانون دانش و صنعت خرماي كشور در چابهار تشكيل شد.

در اين جلسه كه استانهاي مطرح در بحث توليد خرما حضور داشتند سعي شد كه با برنامه ريزي ويژه در راستاي افزايش بهره وري از اين پتانسيل اقتصادي حركت شود.

در اين جلسه محمد تكلوزاده، معاون استاندار كرمان كه پيش از اين رياست سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان را نيز بر عهده داشت بايد فعاليتهاي كانون خرما با جديدت بيشتر و به صورت يكپارچه در كشور پيگيري و تدوين شود.

وي استفاده از ارقام پر محصول و عامه پسند را در افزايش بهره وري در اين عرصه مورد تاكيد جدي قرار داد.

تكلوزاده افزود: ترغيب كشاورزان به جوان سازي باغها و كشت وارينه هاي پيشنهادي بايد در دستور كار قرار گيرد و در راستاي افزايش بهره وري و بسته بندي و فرآوري محصول اقدام شود.

وي بازاريابي محصول را از مهمترين كارها قبل از آغاز فصل برداشت دانست و بر تمركز مسئولان اين بخش براي توسعه اقتصاد خرما در كشور تاكيد كرد.

وي ادامه داد: خرماي استان كرمان عمدتا مضافتي است و بيشتر به كشورهاي آلمان، مالزي، امارات، انگلستان، نروژ، روسيه، سوئد، هلند، تركيه و پاكستان صادر مي شود.

.............................

گزارش: اسماء محمودي

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|9|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن