تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820800796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز يارانه‌اي مجلس با طعم «گوجه‌ فرنگي»


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: روز يارانه‌اي مجلس با طعم «گوجه‌ فرنگي»
نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز خود نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها را با حضور مسئولين اقتصادي دولت مورد بررسي قرار دادند.
آفتاب: علي لاريجاني رئيس نهاد قانون‌گذاري كشورمان ساعت ۸: ۴۰ دقيقه صبح امروز (سه‌شنبه) زنگ آغاز جلسه علني مجلس شوراي اسلامي را به صدا درآورد.

وكلاي ملت در حالي جلسه صبح امروز خود را آغاز كردند كه تنها ۱۹۶ نماينده در صحن علني پارلمان حضور داشتند؛ جلسه امروز مجلس با حدود ۴۰ دقيقه تاخير كار خود را آغاز كرد.

* لاريجاني: ملت ايران با نعره‌هاي پوچ و ناشيانه آمريكا و اسرائيل «حيدري» مقابله مي‌كنند

علي لاريجاني رئيس مجلس در نطق پيش از دستور خود در صحن علني مجلس با تسليت شهادت حضرت زهرا (س) با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم (ص) كه فرمودند دخترم فاطمه سرور زنان عالم از آغاز تا به انجام است، اظهار داشت: ‌روايات متعددي از بزرگان شيعه و اهل سنت در تفسير آيه تطهير آمده كه درشان پنج تن آل عباست و بر مظلوميت حضرت فاطمه (س) دلالت دارد. اما ‌سؤال اصلي اين است اينجايگاه رفيع حضرت فاطمه زهرا (س) در زمان رسول‌الله (ص) آشكار بود و چطور شد كه در آنجامعه اسلامي و انقلابي صدر اسلام پس از رحلت پيامبر اين همه مشقت و غربت براي فاطمه زهرا و علي (ع) به وجود آمد تا اينكه فاطمه زهرا (س) را به مسجد كشاند و آن خطبه عظيم را ايراد فرمود.

وي اضافه كرد: در طول تاريخ استعمارگران براي مبارزه با دين سياست مذهب عليه مذهب را دنبال كردند. اينكه امام خميني (ره) تاكيد داشتند كه بايد اسلام ناب محمدي و اسلام جواهري مبنا باشد، براي جلوگيري از اين خطر بود چرا‌كه نسبيت‌گرايي در دين و نظريه پلوراليسم ديني و از مرجعيت انداختن تخصص در دين و ايجاد اختلاف در پيروان دين از جمله اين سياست‌هاست. نخبگاني كه واسطه رهبري و مردم هستند، دچار اين عارضه شدند و حاصل اين دو عامل انزواي رهبري اسلامي و بي‌تفاوت كردن مردم بود كه انحراف‌ها، بدعت‌ها و مشكلات در مسير مسلمانان را سبب شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سالروز شكست حمله آمريكا به ايران در طبس گفت: ‌ در سال ۵۹ پس از طراحي وسيعي كه آمريكا با كمك عوامل داخلي خود انجام داد، از طريق صحراي طبس به ايران نفوذ كرد تا بتواند عوامل مزدور خود را در لانه جاسوسي نجات دهد اما اراده الهي صيانت از اين انقلاب بود و با طوفاني از شن همه اين طراحي‌ها را به شكست كشاند و با فضاحت آمريكايي‌ها شكست خوردند و فرار كردند.

لاريجاني بر همين اساس تصريح كرد: امروز نيز آمريكا و صهيونيست‌ها گاهي سخنان درشت نسبت به ملت ايران مي‌زنند و خود مي‌دانند كه ملت ايران با تمسك به فرهنگ فاطمي بيش از گذشته قدرتمند است اما قصد دارند با هزينه كم بر اراده ملت تاثير بگذارند. ملت ايران ملتي مجاهد است، ملتي فاطمي است و در مقابل اين نعره‌هاي پوچ و از سر ناشيگري و ترس و حركاتي ايضايي مقابله حيدري را سامان مي‌دهد.

* حمايت مجدد حسينيان از علي لاريجاني و حمله به توكلي و زاكاني

در ادامه رو‌ح‌الله‌ حسينيان طي تذكري در ابتداي جلسه علني مجلس به ماده ۲۳ آئين‌نامه داخلي مجلس استناد كرد و اظهار داشت: يكي از افتخارات مجلس موضع قاطعانه در مقابل استكبار مخصوصا آمريكا بود و اين افتخار همواره شامل حال اين مجلس بوده و خواهد بود. حتي بنده كه از منتقدين رئيس مجلس بودم، از مواضع ضد‌استكباري و ضد‌غرب وي در همه جا تجليل كرده‌ام.

حسينيان ادامه داد: متاسفانه موضع افتخارآميز مجلس آلوده شده، چرا‌كه آقاي توكلي كه رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس است، سايت خود را يعني الف را در اختيار سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گذاشته است.

حسينيان اين سؤال را مطرح كرد كه آيا وزارت امور خارجه آمريكا پيامي به ملت ايران دارد و مي‌خواهد افتخارات علمي را به ما تبريك بگويد و يا مي‌خواهد پيام مردم ما را بشنوند؟ آيا آمريكايي‌ها خودشان رسانه ندارند كه آقاي توكلي سايت الف را در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد؛ من انتظار و توقع‌ام از رئيس مجلس و هيئت رئيسه كه امضاء‌كننده حكم آقاي توكلي بوده، اين است كه وي را عزل كنند چرا‌كه خطاي فاحشي صورت گرفته است.

عضو جبهه پايداري در تذكري ديگر در خصوص حضور و غياب‌ها در مجلس اظهار داشت: حضور و غياب‌ها بسيار كار خوبي است و مردم هم بايد بدانند كه نماينده آن‌ها با تأخير مي‌آيد و يا اينكه غيبت دارد ولي نبايد تبعيضي در كار باشد. آقاي زاكاني از اول اين مجلس تاكنون به ندرت در مجلس حضور داشته است و هر موقع كه ما پرسيديم، گفتند وي براي گرفتن دكترا در حال تلاش هستند.

حسينيان اظهار داشت: بجز امروز كه بنده در مورد اين موضوع تذكر دادم، در مورد آقاي زاكاني اعلام غيبت يا تأخير نشده است؛ نمي‌دانم چه چيزي در كار است؟ آيا آقاي زاكاني از طرف هيئت رئيسه ماموريت دارد و آيا هيئت رئيسه فقط به يك نفر ماموريت مي‌دهد؟ مي‌خواهم كه براي آگاهي مردم آن روزهايي كه ‌آقاي زاكاني در مجلس حضور داشته را اعلام كنند چرا‌كه مردم مي‌خواهند دوباره نماينده تعيين كنند و بايد بدانند كه وكلايشان چند روز به مردم وفادار بوده‌اند.

عضو جبهه پايداري در عين حال اظهار داشت: ‌البته من مي‌دانم كه اداره كردن سايت، روزنامه و مجلات احتياج به وقت و پول دارد و براي بدست آوردن پول هم بايد وقت گذاشته شود و بايد بيشتر در بيرون مجلس سرمايه‌گذاري شود‌ ولي ما به مردم تعهد داده‌ايم.

حسينيان افزود: بعضي از آقازاده‌ها هم در خدمت گرفته شده‌اند تا مخالفيني كه حاضر نشده‌اند زير پرچم آن‌ها حضور يابند را بكوبند، بر همين اساس از هيئت رئيسه مي‌خواهم كه موضع قاطعانه خود را در مسئله اول اعلام كند و در مسئله دوم هم به مردم بگويد كه آقاي زاكاني چند روز از اين ۴ سال را در مجلس گذرانده است.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر حسينيان گفت: تذكر اول شما مربوط به مجلس نيست كه شما به هيئت رئيسه تذكر داديد، چرا‌كه سايت الف سايت شخصي است و مربوط به سازمان مجلس نيست؛ من در جريان كيفيت اين سايت نيستم ولي به هرحال ربطي به مجلس و مركز پژوهش‌ها ندارد. در مورد آقاي زاكاني، وي غيبت دارد اما رئيس كميسيون اصل ۹۰ براي وي معمولا نامه‌اي مي‌نويسد كه مربوط به ماموريت كاري وي است.

وي افزود: چون رئيس كميسيون براي آقاي زاكاني نامه مي‌نويسد، ما ماموريت حساب مي‌كنيم. ما به همه دوستان توصيه مي‌كنيم كه سر موقع در جلسه حضور داشته باشند ولي در كل بحث آقاي زاكاني به خاطر نامه‌اي كه از سوي كميسيون اصل ۹۰ نوشته مي‌شود، براي وي ماموريت حساب مي‌آيد.

* پاسخ لاريجاني به خباز كه نمايندگان را به خنده واداشت

همچنين محمدرضا خباز نماينده مردم كاشمر طي تذكري به ماده ۱۹۲ آئين‌نامه داخلي مجلس استناد كرد و خطاب به هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: انتظار داشتيم وقتي كه آقاي حسينيان تذكر خارج از عرف و روال خود را مطرح مي‌كرد، به وي اعلام شود تا از ادامه صحبت بپرهيزد.

خباز با بيان اينكه نطق آقاي حسينيان هيچ ارتباطي به جلسه نداشت، ادامه داد: ‌ اگر سخنان آقاي حسينيان براي رضاي خدا بود، كه خوش به حالش ولي اگر براي بحث‌هاي انتخاباتي بين جبهه پايداري و جبهه متحد بود، اوضاع فرق مي‌كند اما عدالت حكم مي‌كند چون به آقاي حسينيان اجازه داديد سخن بگويد، به ما هم اجازه بدهيد.

لاريجاني در پاسخ به تذكر خباز گفت: ماده ۱۹۲‌آئين‌نامه چنين محتوايي كه شما گفتيد، ندارد؛ شما من را به اين ماده حواله داديد؛ شما هم بعد از ۴ سال اين مواد را درست بگوييد.

بعد از اين سخن لاريجاني، صداي خنده نمايندگان مجلس كه در صندلي‌هاي پارلمان حضور داشتند، ‌بلند شد.

لاريجاني در ادامه گفت: تذكر بايد مربوط به اداره جلسه باشد، البته اگر بحث آقايان را قطع كنيم، عصباني مي‌شوند. البته تذكر آقاي حسينيان در مورد آقاي زاكاني مي‌توانست در جلسه مطرح شود كه آقاي حسينيان هم آن را مطرح كرد.

* پاسخ توكلي به حسينيان: دشمن را با زبان خودش محكوم كرديم

احمد توكلي رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس در واكنش به انتقاد روح‌الله حسينيان از عملكرد سايت الف طي تذكري در صحن علني مجلس اظهار داشت: داستان سايت الف و دعوت از سخنگوي فارسي زبان وزارت‌خارجه آمريكا اين چيزي بود كه مي‌گويم. ما از اين فرد به عنوان مه‌مان ويژه دعوت كرديم و از بين سؤالات كاربران ۳۲ سؤال حساب شده تهيه كرديم و سؤالات هم طوري طراحي شده بود كه او هر طور كه جواب مي‌داد، در هچل بود؛ وي ۲۷ سؤال را پاسخ گفت و اگر تمام اين سؤالات منتشر مي‌شد، غرب‌زده‌ترين كاربران سايت هم حق را به جمهوري اسلامي مي‌دادند و مي‌فهميدند كه آمريكا منطق ندارد، بر اين اساس، كار سايت الف بسيار حساب شده بود و من به آن افتخار مي‌كنم.

توكلي با بيان اينكه من از عملكرد سايت الف اعلام برائت نمي‌كنم، ادامه داد: ما در راستاي دفاع از نظام جمهوري اسلامي و نظام اسلامي عمل كرديم. من به دبير شوراي عالي امنيت ملي هم نامه نوشتم و گفتم كه تصميم اين كميته اشتباه بود و اين مطلب بايد منتشر شود ولي چون من تسليم قانون هستم، با افتخار پذيرفتم كه مطلب را بردارم. به برادرم (حسينيان) نصيحت مي‌كنم كاري نكند كه در موضع اتهام قرار بگيرد؛ ‌ شما مي‌توانستيد از من بپرسيد و اگر قانع نمي‌شديد، اين حرف‌ها را مي‌زديد.

وي ادامه داد: آقاي حسينيان مي‌توانست از هيئت رئيسه بپرسد كه چرا آقاي زاكاني به مجلس نمي‌آيد و چرا نامش قرائت نمي‌شود كه آقاي ساعدي به شما توضيح مي‌داد؛ مردم هوشيارند و در جريان مسائل هستند.

* بررسي نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها در مجلس

** نادران: مجلس بخاطر عوارض گراني‌ها روي فاز دوم هدفمندي حساس است

موضوع اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها با حضور مسئولان و وزراي اقتصادي دولت در جلسه علني امروز سه‌شنبه مجلس مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در اين جلسه، الياس نادران نماينده مردم تهران و عضو كميسيون اقتصادي مجلس طي سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها ‌اظهار داشت: موضوع اصلي كه منجر به تشكيل چنين جلسه‌اي براي تبادل نظر پيرامون هدفمندي يارانه‌ها شد، اين بود كه بايد از فاز اول اجراي اين قانون ارزيابي انجام مي‌شد و پيامدهاي مثبت و منفي آن را مورد بحث و بررسي قرار مي‌داديم و سپس نسبت به نحوه اجراي فاز دوم قانون يارانه‌ها تصميم‌گيري مي‌كرديم.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: حساسيت مجلس درباره اجراي فاز دوم قانون يارانه‌ها، از ناحيه عوارض تورمي آن است كه به نظر مي‌رسد انحراف نسبت به اجراي جامع قانون وجود دارد و از اين جهت حساسيت بيشتر مي‌شود؛ گراني‌ها فشاري را بر طبقات مختلف مردم وارد مي‌كند ولي به استناد گزرشات كار‌شناسي انجام شده، وقتي اعلام مي‌كنند تورم ۲۰درصد است، تأثير اين ۲۰درصد به طور واقعي در دهك‌هاي درآمدي پايين جامعه، بيش از دو برابر است و در حاليكه عموماً كالاهاي مصرفي دهك‌هاي پايين جامعه، ‌جزو كالاهاي ضروري هستند.

اين نماينده مجلس بر همين اساس يادآور شد: قرار بود دولت فقط از مابه‌التفاوت فروش حامل‌هاي انرژي، كسب درآمد كند و همين درآمد‌ها را هزينه كند در حاليكه از اين ناحيه چندين تخلف صورت گرفته و آثار تورمي افزايش قيمت‌ها را تشديد كرده‌ است البته دولت در واكنش به افزايش قيمت گازوئيل، عقب‌نشيني كرد كه اقدام خوبي بود اما دولت از سرفصل‌هايي برداشت داشته كه اجازه آن را نداشته است، مانند استقراض از بانك مركزي كه مجموعاً مبلغي بالغ بر ۱۲هزار ميليارد تومان شده است.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در خاتمه تأكيد كرد: دولت به بخش توزيع درآمد‌ها توجه دارد ولي به افزايش جهشي قيمت حامل‌هاي انرژي توجهي نمي‌كند از اين رو بهتر است بر افزايش قيمت‌ها نظارت بيشتري انجام شود.

** يوسف‌نژاد: بخش توليد نمي‌تواند قيمت‌ها را ‌پايين نگه‌ دارد

همچنين علي‌اصغر يوسف‌نژاد نماينده مردم ساري و سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس طي سخناني در خصوص نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي‌يارانه‌ها در صحن علني، اظهار داشت: قرار بود با اجراي قانون يارانه‌ها، مصرف انرژي در كشور منطقي شده و از قاچاق كالا جلوگيري شود، مقرر بود قيمت‌ها اصلاح شود و رقابت‌پذيري در كشور افزايش يابد اما در عمل به آنچه مي‌خواستيم، نرسيديم.

اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: صنعتي كه ۳۰سال است با روش‌هاي قديمي طراحي، تدوين و تنظيم شده، نمي‌تواند با سرعت ظرف دو سال با روش‌هاي نوين خودش را تطبيق دهد. چطور مي‌توانيم از توليد انتظار داشته باشيم قيمت‌هاي خود را در حدي كه دولت مي‌خواهد، نگه دارد عليرغم آنكه قيمت‌هاي تمام شده تغيير يابد.

يوسف‌نژاد در خاتمه متذكر شد: اگر بخواهيم به بخش توليد كمك كنيم، با اين شيوه‌ها و روش‌ها نمي‌توانيم به اين هدف دست يابيم، با توجه به اينكه قيمت حامل‌هاي انرژي بسيار بر بخش توليد و صنعت مؤثر است، اما بخش توليد قيمت‌هاي خود را در حدي كه دولت مي‌خواهد، پايين نگه داشته است.

** قوامي: منابع حاصل از فاز دوم هدفمندي بايد به توليد اختصاص يابد

در ادامه هادي قوامي نماينده مردم اسفراين و عضو كميسيون برنامه و بودجه در سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در صحن پارلمان، اظهار داشت: منافع حاصل از اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها در برخي از مكان‌ها وارد شده كه مشكل اساسي وجود دارد در حالي كه هدف اصلي اجراي قانون يارانه‌ها، بخش صنعت بود‌ اما در بخش توليد و صنعت، در جريان اجراي قانون يارانه‌ها‌ توجهي نشده است.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با ذكر اين نكته كه با شيوه فعلي، به بخش صنعت كشور آسيب وارد مي‌شود، گفت: بايد به اقتصاد توليدي در كشور بيشتر توجه كنيم تا به اقتصاد توزيعي، چراكه در واقع اصل قانون هدفمندي يارانه‌ها با شيوه فعلي اجراي آن، زير سؤال مي‌رود. مؤسسات پولي نيز تأكيد دارند كه در فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بايد به بخش توليد و صنعت بسيار بيشتر توجه شود و منابع حاصل از اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها، بايد به بخش توليد اختصاص يابد.

** رجايي: اگر يارانه بخش كشاورزي پرداخت نشود با اجراي فاز دوم مخالفم

عباس رجايي نماينده رئيس كميسيون كشاورزي مجلس نيز در سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها، با تاكيد بر اينكه متاسفانه گام‌هاي جدي در راستاي اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها براي بخش كشاورزي برداشته نشده است، تصريح كرد: نوع مسائل حوزه كشاورزي با حوزه صنعت و خدمات متفاوت است چراكه در حوزه كشاورزي ما با موجود زنده سر و كار داريم و اگر توجهي به اين بخش نشود، اصل موضوع نابود مي‌شود.

نماينده اراك در خانه ملت ادامه داد: چگونه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه هدفمند‌سازي يارانه‌ها در بخش كشاورزي شفابخش باشد در حاليكه در مورد موضوع قيمت‌هاي تضميني حرف اساسي براي كشاورزان مطرح نشده است، لذا بايد به اين موضوعات توجه شود.

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس در خاتمه با تاكيد بر اينكه واردات بي‌رويه امروز يكي از موضوعات جدي است كه آسيب‌هاي زيادي را به بخش كشاورزي وارد مي‌كند، گفت: ما بايد به صورت نقدي و هدفمند به بخش كشاورزي يارانه دهيم و اگر چنين شرايطي در كشور پيش نيايد، ما مخالف اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها هستيم.

** حسيني: ‌فاز دوم هدفمندي نبايد به ‌گام نهايي تبديل شود

سيد‌عماد حسيني نماينده مردم قروه و سخنگوي كميسيون انرژي مجلس طي سخناني در جلسه علني امروز (سه‌شنبه) درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در قانون هدفمندي يارانه‌ها، بايد قيمت بنزين و ساير حامل‌هاي انرژي به ۹۰ درصد قيمت فوب خليج فارس در فرآيند ۵ ساله برسد و افزايش يابد.

وي افزود: نكته ديگري كه در قانون يارانه‌ها بايد در نظر گرفته شود، قيمت تمام شده برق است. دولت بايد قيمت برق را به صورت قيمت‌هاي ترجيحي اعمال كند در حالي كه هم‌اكنون خانوار‌هايي كه از ميزان برق بيشتري استفاده مي‌كنند، با خانوار‌هايي كه از ميزان برق كمتري استفاده مي‌كنند، يكي هستند.

سخنگوي كميسيون انرژي مجلس در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه بايد هدفمندي يارانه‌ها را به صورت يك سياست قيمت در نظر بگيريم، تصريح كرد: انتظار مجلس و قانون يارانه‌ها اين است كه گام دوم اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها به گام نهايي تبديل نشود تا از تورم و ركود اقتصادي جلوگيري شده و نقدينگي در كشور نيز كنترل شود.

** مصباحي‌مقدم: هدفمندي يارانه‌ها نقدينگي ۵۵ هزار ميلياردي ايجاد كرد

در ادامه نيز حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم نماينده مردم تهران و رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي با اشاره به آثار و بركات مثبت اجراي اين قانون اظهار داشت: مجلس در ابتداي اجراي اين قانون از ركود، بيكاري و آثار نامناسب اجراي نادرست قانون هدفمندي يارانه‌ها نگران بود كه پس از اجرا نيز آثار ناگواري در بخش توليد رخ داد مثل بيكار شدن افرادي كه در بنگاه‌هاي توليدي شاغل بودند همچنين ما شاهد كاهش نرخ رشد توليد بوديم.

وي همچنين گفت: در ابتداي اجراي اين قانون پيش‌بيني ۴۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي مي‌شد كه ما چاره‌اي نداشتيم و سهم توليد را كاهش داديم‌ اما پس از اجرا با توزيع پول به حساب خانوار‌ها، ‌تقاضا‌ها افزايش يافت و همچنين دولت با استقراض پول از بانك مركزي سبب شد تا ۵۵ هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد ايجاد شود كه پس از ايجاد اين نقدينگي تقاضا افزايش يافت اما عرضه افزايش پيدا نكرد كه همين موضوع سبب بالا رفتن قيمت‌ها شد.

وي همچنين در خصوص تخلفات دولت در اجراي فاز نخست قانون هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: ‌در ۱۵ ماه اجراي اين قانون، ۱۳ مورد تخلف از قانون را در خصوص دولت داشتيم كه گزارش اين تخلفات در كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي احصا كرديم و اين گزارش به دست هيئت رئيسه داده شده تا در دستوركار قرار گيرد.

** توكلي: گراني‌ها به گوجه‌فرنگي نارمك هم رسيده است

همچنين احمد توكلي نماينده مردم تهران و رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز با بيان اينكه اعتراض مردم از تورم و گراني‌ها بسيار شديد است، گفت: آنقدر اين تورم و گراني زياد شده كه به گوجه فرنگي نارمك هم رسيده و صداي دولتي‌ها نيز از اين گراني‌ها درآمده است.

وي با اشاره به گزارش مركز پژوهش‌ها از نرخ تورم قابل پيش‌بيني گفت: مركز پژوهش‌ها طي گزارشي اعلام كرد كه نرخ تورم قابل پيش بيني پس از اجرا از حدود ۱۵. ۷ دهم دولت است و ۶۰. ۹ درصدي كه برخي مسائل نشان مي‌داد اما مركز پژوهش‌ها از سوي دولت متهم شد كه اشتباه مي‌كند‌ البته ما براي هيچ نرخي قسم نخورديم اما اصرارمان اين بود كه با احتياط بيشتري اين قانون اجرا شود.

اين نماينده تهران با اشاره به گزارش وزير اقتصاد در خصوص ميزان نقدينگي كه بين مردم تقسيم شد، گفت: تا بهمن ماه سال گذشته كه حدود ۱۴ماه از اجراي قانون مي‌گذشت، طبق گزارش وزير اقتصاد حدود ۴۵ هزار ميليارد تومان صرف اين كار شده است در حالي كه قرار بود با گران كردن حامل‌هاي انرژي دولت درآمد كسب كند و‌‌ همان درآمد را بين سه بنگاه اقتصادي توليد، خانوار و دولت پخش كنيم لذا اگر دولت اين كار را مي‌كرد، نقدينگي تغييري نداشت گرچه به دليل تغيير روش مصرف‌كنندگان برخي كالا‌ها اندكي گران مي‌شد اما تغيير نقدينگي و فشار تقاضاي موثر بالا نمي‌رفت.

توكلي بر همين اساس تصريح كرد: دولت در اين مدت از حدود ۴۵ هزار ميليارد تومان، ۲۹ هزار ميليارد تومان را به دليل افزايش قيمت‌ها و حامل‌هاي انرژي از مردم مي‌گرفت و بقيه آن را از محل منابع نفتي روي آن مي‌گذاشت و به مردم نقدينگي مي‌داد.

وي با بيان اينكه با اين روش پول پرقدرت به جامعه تزريق شد و با ضرب بر ۴. ۶، ۵۵ هزار ميليارد تومان نقدينگي به مردم داده شد، ‌ گفت: بنابراين با اين روش و با تحريك تقاضا و فشار بر عرضه نتيجه طبيعي آن افزايش قيمت‌هاست كه اكنون نرخ تورم مصرف كننده از آذر ۸۹ تا آذر ۹۰، ‌۲۱. ۵ درصد است و براي توليدكننده حدود ۴۰ درصد است.

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس همچنين گفت: دولت در كميسيون تلفيق دو پيشنهاد آورده كه درآمد كسب شده توسط دولت از محل اجراي هدفمندي به صد يا ۱۳۵ هزار ميليارد تومان برسد.

همچنين نماينده دولت در كميسيون گفت كه اگر با اين پيشنهاد‌ها موافقت شود، قيمت هر متر مربع آب ۳۵۰ تومان مي‌شود، همچنين مبلغ برق ۱۴۲ تومان خواهد شد در حالي كه اكنون ۴۵ تومان است يعني سه برابر مي‌شود، همچنين قيمت هر متر مربع گاز نيز از ۷۰ تومان به ۳۵۵ تومان مي‌رسد.

توكلي افزود: اگر كميسيون تلفيق بخواهد مبلغ ۷۲ هزار ميليارد تومان را تعيين كند، قيمت‌ها حدود ۲. ۲ تا ۴. ۳ برابر مي‌شود كه مطمئنا مي‌گويم اين قيمت‌ها براي مردم قابل تحمل نيست البته دولت آقاي احمدي‌نژاد هر كاري كه دلش مي‌خواهد انجام مي‌دهد و مجلس هم كاري به كارش ندارد لذا مردم معترضند.

** نهاونديان: هزينه‌هاي توليد بالا رفته/ با گراني‌ها مقابله شود

محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني طي سخناني در صحن علني مجلس در مورد اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها با بيان اينكه در آغاز اجراي هدفمندي يارانه‌ها با وجود مسائل رواني توفيقات خوبي داشتيم، افزود: توفيق كامل هدفمندي در يك مجموعه كامل تحول اقتصادي امكان‌پذير است؛ در نگاه دولت هم قرار بود طرح تحول اقتصادي اجرا شود كه هدفمندي يارانه‌ها نخستين گام اين طرح بود. اصلاح سيستم بانكي و مالياتي از جمله ديگر مواردي است كه بايد در طرح تحول اقتصادي مورد توجه قرار بگيرد.

رئيس اتاق بازرگاني اظهار داشت: آن چيزي كه در قانون براي سهم توليد تصويب شد، ۳۰درصد بود كه اين ۳۰درصد در سال اول محقق نشد لذا احاساس مديران توليدي اين نبود كه آن چيزي را كه قرار بود، پرداخت شود، پرداخت شده است.

نهاونديان گفت: در حال حاضر در شرايطي به سر مي‌بريم كه هزينه‌هاي توليد هر كدام به دليلي افزايش پيدا كرده است؛ هزينه مالي به دليل افزايش سود سپرده‌ها به هزينه دستمزد و مواد اوليه نيز به جهت افزايش قيمت ارز جهش داشته است و اگر حامل‌هاي انرژي هم افزايش پيدا كند، هزينه‌هاي توليد هم بالا مي‌رود.

رئيس اتاق بازرگاني خاطرنشان كرد: برخورد تعزيراتي در اين رابطه به تنهايي كارساز نيست، البته بايد با گراني‌ها مقابله شود.

** وزارت صنعت هزار ميليارد تومان تسهيلات و ۴۰۰ ميليارد بلاعوض پرداخت كرد

مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت نيز طي سخناني در خصوص نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها، اين طرح را يكي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي اصلاح ساختار اقتصادي كشور دانست و اظهار داشت: دولت آماده است گام‌هاي اصلي را بردارد و با مردم و بخش توليد نيز همكاري كند؛ بنده منحني سينوسي تورم در كشور بعد از اجراي قانون يارانه‌ها را تائيد مي‌كنم اما مي‌دانيد كه تحليل‌هاي ديگري را هم مي‌توانيد در اين زمينه مطرح كنيم و بنده نمي‌خواهم فشار ناشي از تحريم‌ها را در اينجا بيان كنم. «

وزير صنعت، معدن و تجارت بر همين اساس يادآور شد: وزارت صنعت از مسير هدفمندي يارانه‌ها مبلغ ۳ هزار ميليارد تومان دريافت كرد كه ۱۰۰۰ ميليارد تومان آن را با نرخ سود چند درصدي تسهيلات ارائه داد و ۴۰۰ ميليارد تومان را نيز يارانه بلاعوض داد و براي توليد صنعتي حامل‌هاي انرژي و سوخت و برق نيز به صورت تعويضي قيمت‌هايي داده شد.

وي گفت: وزارت صنعت در ۴ محور، توليد صنعتي و معدني و خدمات تجاري را هدايت و حمايت كرد كه جمعا ۳ هزار ميليارد تومان، ما در محور اصلي، قيمت‌هاي ترجيحي را قائل شديم و در محور دوم يارانه‌هايي را پرداخت كرديم و در سومين اقدام نيز پروژه‌هاي بازسازي كوچك و بزرگ را آغاز كرديم كه ۳ هزار و ۵۰۰ پروژه بازسازي كوچك در آغاز راه داريم و در چهارمين اقدام نيز قيمت فروش محصولات صنعتي اصلاح شد و ما بين ۵ تا ۱۵ درصد افزايش قيمت‌ها را پذيرفتيم.

** خليليان: وزارت كشاورزي با وزارت نفت براي گاز‌رساني به واحد‌هاي كشاورزي توافق كردند

صادق خليليان وزير امور جهاد كشاورزي نيز در سخناني به ارائه گزارشي از روند اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در صحن علني مجلس پرداخت و اظهار داشت: هدفمندي يارانه‌ها يك انقلاب بزرگ در كشور ما محسوب مي‌شود كه محدوده آن فقط به اقتصاد نمي‌رسد بلكه ابعاد سياسي و اجتماعي هم دارد.

خليليان اظهار داشت: سرمايه‌گذاران هم‌اكنون در حال احداث واحد‌هاي جديدي هستند و اين نشان مي‌دهد كه در سال ۹۰ انگيزه سرمايه‌گذاري هم به وجود آمده است ما كمك‌هايي را براي مديريت وضع موجود به گاوداران كرديم مثلا وام‌هاي آن‌ها را ۵ ساله استمهال كرديم و ۲۰۰ ميليارد هم در اختيار صندوق حمايت از دامداران براي تامين علوفه قرار داديم.

وي ادامه داد: با وزارت نفت هم توافقاتي داشتيم كه به واحد‌هاي كشاورزي گازرساني انجام دهيم كه اين كار هم شروع شده است. ما براي حل مشكلات كشاورزان و واحد‌هاي توليدي وام قرض‌الحسنه بدون دريافت وثيقه را براي آن‌ها در نظر گرفتيم كه هر كدام از كشاورزان يا واحد‌هايي كه مراجعه كردند، وام را به آن‌ها داديم.

وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: ما مي‌توانستيم روال قبل را ادامه دهيم و كود و سم مجاني در اختيار كشاورزان بگذاريم ولي آن وقت تكنولوژي ما تغييري نمي‌كرد.

** فرزين: دولت در هدفمندي ‌بطور قانوني از رديف‌هاي بودجه استفاده كرده است

محمد‌رضا فرزين دبير ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها نيز طي سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون يارانه‌ها در صحن پارلمان، مديريت انرژي براي صرفه‌جويي و كند‌شدن نرخ رشد مصرف انرژي در كشور را هدف اول اجراي قانون يارانه‌ها دانست و تصريح كرد: برقراري عدالت دومين هدف اين قانون بود تا روش پرداخت يارانه‌ در كشور تغيير يافته و عادلانه شود و سهم اغنيا كه بيش از سهم فقرا بود، اصلاح شود و سهم فقرا افزايش يابد.

دبير ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها توجه به بخش توليد را سومين هدف اجراي قانون يارانه‌ها دانست و متذكر شد: با توجه به اينكه قرار بود در اجراي قانون يارانه‌ها قيمت حامل‌هاي انرژي اصلاح شود، اين مسئله در دوره‌اي باعث مي‌شد در حوزه انرژي و داخلي، روي توليد تاثير‌گذار باشد و ۲ نگراني از اين جهت وجود داشت كه يكي نگراني از تورم بود و نگراني بعدي آثار منفي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و تاثير آن بر بخش توليد بود كه البته اين نگراني‌ها نيز جزء ذات اجراي قانون يارانه‌ها بود.

فرزين در ادامه سخنانش با ذكر اين نكته كه در مورد هدف اول يعني صرفه‌جويي گزارش دقيقي به نمايندگان مجلس ارائه شده است، گفت: درباره صرفه‌جويي‌ها اعداد و ارقام مشخص وجود دارد، اگر سهميه‌بندي بنزين و قانون يارانه‌ها عمل نمي‌شد، امروز روزانه ۱۲۰ ميليون ليتر بنزين بايد در كشور مصرف مي‌شد كه اين رقم هم‌اكنون در كشور (ميزان مصرف بنزين به طور روزانه) ۵۹. ۳ ميليون ليتر است، قبل از هدفمندي يارانه‌ها ميزان مصرف بنزين در كشور ۶۲. ۸ ميليون ليتر بود كه هم‌اكنون نرخ رشد منفي ۶ درصد را داشته است.

» زماني كه اجراي قانون يارانه‌ها را آغاز كرديم، تورم نقطه به نقطه برابر با ۱۲. ۸ درصد بود و در بهمن ماه به ۱۸. ۰۲ درصد رسيد و در خرداد ماه به ۲۲. ۳۱ درصد افزايش يافت و در تيرماه به ۲۱. ۰۶ درصد كاهش يافت. يعني بعد از ۶ ماه اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي، تاثير خود را روي شاخص گذاشت.

«قيمت بنزين سهميه‌اي نسبت به قيمت سقف قانون در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها ۵۳ درصد و بنزين آزاد ۹۲ درصد اصلاح شد و قيمت نفت گاز آزاد ۵۲ درصد و نفت گاز سهميه‌اي ۲۲ درصد اصلاح شد.»

* باهنر: مجلس از قانون يارانه‌ها پشيمان نيست؛ سهم توليد پرداخت نشده است

محمدرضا باهنر نائب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را بر عهده داشت، طي سخناني پس از پايان مذاكرات نمايندگان مجلس و دولتي‌ها در خصوص نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها، اظهار داشت: در نحوه كسب منابع لازم براي هدفمندي يارانه‌ها و واريز پول به حساب مردم شكي نيست اما در نحوه كسب اين درآمد‌ها اختلاف نظراتي وجود دارد اختلاف برداشت‌هاي قانوني در اين زمينه بين مجلس و دولت وجود دارد اما اينكه تصور شود مجلس از ادامه اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها پشيمان شده، به هيچ وجه اين طور نيست و راهي كه آغاز شده انشاءالله بايد تا پايان محكم و قوي پيگيري و دنبال و كنترل شود تا از مسير قانوني خود خارج نشود.

نائب رئيس اول مجلس در بخش ديگري از سخنانش با ذكر اين نكته كه بايد به اين موارد توجه و دقت شود، گفت: سال گذشته قيمت ارز و ريال به شدت نوسان داشت و قيمت ريال به شدت سقوط كرد و همه ما در جريان دو ماه آخر سال ۹۰ قرار داريم و بايد دانست كه همين مجموعه نقدينگي‌هاست كه چنين مسائل و مشكلاتي را پيش مي‌آورد.

وي افزود: تعدادي از نمايندگان پيشنهاد كردند كه مجموعه‌اي از نمايندگان مجلس اين موضوع را مورد رسيدگي قرار دهند اما به نظر بنده خود كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي براي بررسي اين موضوع كفايت مي‌كند چرا‌كه نمايندگان همه كميسيون‌هاي تخصص پارلمان در كميسيون طرح تحول اقتصادي حضور دارند و انشاءالله به اين موارد رسيدگي مي‌شود.

نائب رئيس اول مجلس بر همين اساس يادآور شد: دولت مي‌گويد كه در برداشت منابع كار خلاف قانون انجام نداده است اما به اعتقاد مجلس تخلفاتي صورت گرفته اما در اينجا تلاش همه ما براي اصلاح امور است و اصلا موضوع مچ‌گيري براي اجراي اين پروژه خطير نيست.

باهنر تاكيد كرد: واقعا جاي تشكر دارد، دولت در نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بسيار خوب عمل كرده و نتايج خوبي نيز به دست آ‌ورده است اما در مورد سهم توليد، هنوز مجلس قانع نشده است و به نظر مي‌رسد حتي ۲۰ درصد مصوب مجلس نيز به بخش توليد اختصاص نيافته است.

«دولت مي‌تواند از اين طرح در راستاي اجراي قانون يارانه‌ها به جاي افزايش نقدي سهم خانوار‌ها، ساير مشكلات خانوار‌ها را حل كند و مي‌تواند از اين پس ارائه يارانه به مردم با افزايش ميزان يارانه‌هاي نقدي انجام نشود».

باهنر در خاتمه گفت: ‌ دولت مي‌تواند از اين پس منابع حاصل از اجراي قانون يارانه‌ها را در بخش درمان، تامين اجتماعي، اشتغال جوانان و مسكن ثبت كند و بايستي دولت كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي به خانوار‌ها داشته باشد.

* مجوز مجلس به دولت براي ‌افزايش سهم ‌در صندوق بين‌المللي پول

نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني امروز خود كليات و جزئيات لايحه اجازه افزايش سهميه دولت جمهوري اسلامي ايران در صندوق بين‌المللي پول و پذيرش اصلاحيه اساسنامه آن را بررسي و با ۱۳۷ راي موافق، ۴ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماينده حاضر كليات آن را تصويب كردند.

بر اين اساس سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس طي سخناني گزارش اين كميسيون در خصوص افزايش سهميه ايران در صندوق بين‌المللي پول را قرائت كرد و از آنجا كه كليات اين لايحه هيچ مخالفي نداشت، نماينده موافق نيز صحبت نكرد و هيئت رئيسه مجلس كليات اين لايحه را به راي گذاشت.

در ادامه نيز هيئت رئيسه ماده واحده لايحه اجازه افزايش سهميه دولت جمهوري اسلامي ايران در صندوق بين‌المللي پول و پذيرش اصلاحيه اساسنامه آن را به راي گذاشت كه وكلاي ملت اين بار نيز با ۱۴۲ راي موافق، ۲ راي مخالف و ۵ راي ممتنع با آن موافقت كردند.

طبق اين مصوبه مجلس و در ماده واحده اين لايحه، مجلس به دولت اجازه داد تا سهميه دولت جمهوري اسلامي ايران را بر اساس مصوبه چهاردهمين دور بازنگري عمومي سهميه‌ها و تغييرات سازماني هيئت عامل صندوق بين‌المللي پول و از طريق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به ۲ ميليارد و ۶۹ ميليون و ۹۰۰ هزار حق برداشت محصول افزايش دهد و به سطح ۳ ميليارد و ۵۶۷ ميليون و يكصد هزار حق برداشت محصول ترميم كرده و اصلاحيه اساسنامه صندوق بين‌المللي پول را مشتمل بر ۱۵ بند به شرح پيوست مورد پذيرش قرار دهد و اسناد آن را مبادله كند.

* كوچك‌زاده: تبليغات يك گروه ۲ روز قبل از آغاز قانوني تبليغات در مجلس توزيع شد

مهدي كوچك‌زاده نماينده مردم تهران در تذكري آيين‌نامه‌اي در صحن علني مجلس با اشاره به بند ۱۱ ماده ۲۳آيين‌نامه داخلي مجلس دانست و گفت: ‌ مي‌گويند هرچه بگندد، نمكش مي‌زنند واي به روزي كه بگندد نمك، لذا بايد بگويم با چه توجيهي در مركز قانون‌گذاري كشور قبل از صبح روز پنجشنبه كه زمان آغاز تبليغات انتخابي است، تبليغات يك گروه انتخاباتي در مجلس توزيع شد.

كوچك‌زاده بر همين اساس از خبرنگاران حاضر در صحن علني مجلس خواست تا آن تبليغ انتخاباتي را ببينند و آن را ثبت كنند و گفت: بايد بدانيد كه ميزان پايبندي اين دوستان به قانون به همين ميزان است كه در مركز قانون كشور برخلاف قانون تبليغات انتخاباتي توزيع مي‌كنند و هيئت‌رئيسه نيز توجهي به اين موضوع ندارد.

وي افزود: بايد بدانيم كه اگر چيزي قرار است در مجلس توزيع شود، بايد با اجازه هيئت‌رئيسه باشد‌ اما اين افراد يك تبليغ با ۱۶صفحه رنگي در صحن علني توزيع مي‌كنند.

در ادامه محمدرضا باهنر در پاسخ به تذكر كوچك‌زاده گفت: شما لطف فرموديد كه اسم اين گروه انتخاباتي را نبرديد اما بايد بگويم يك نشريه‌اي را يكي از نمايندگان به برخي از همكاران نماينده داده است. چيزهايي كه در صحن توزيع مي‌شود، اگر از سوي سيستم اداري مجلس باشد، از هيئت‌رئيسه سؤال مي‌كند اما اگر خود نمايندگان بخواهند يك موضوعي را توزيع كنند، از هيئت‌رئيسه سؤال نمي‌كنند و نيازي نيز به پرسيدن سؤال نيست.

نايب‌ رئيس اول مجلس گفت: اين تبليغات عمومي نيست و به برخي از نمايندگان داده شده است، همچنين بسياري از نهادهاي تبليغاتي نيز از جمله گروه تبليغاتي شما نيز تبليغات خود را آماده كرده‌اند و به سمت ستاد‌ها در حال حمل و نقل است و اين‌ها را به طرفداران خود نيز مي‌دهند كه اين‌ها بحث تبليغات عمومي و مي‌داني و خياباني نيست و اينگونه تبليغات انشالله از صبح پنج‌شنبه شروع مي‌شود.

* تذكر آئين‌نامه‌اي زاكاني در پاسخ به تذكر حسينيان

همچنين عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در تذكري آئين‌نامه‌اي در صحن علني مجلس با اشاره به تذكر يكي از نمايندگان مجلس، اظهار داشت: تذكر من ماده ۷۷ آئين‌نامه داخلي مجلس است و بايد بگويم كه جناب آقاي حسينيان صبح امروز تذكري را دادند كه محل بيان آئين‌نامه‌اي آن كاملا محل تشكيك بود. ‌ اما به هرحال ايشان دو جهت را پيرامون بنده بيان كردند كه جهت اول آن بحث غيبت‌هاي من در صحن علني است كه‌اي كاش از بنده مي‌پرسيدند و من توضيح مي‌دادم، چرا‌كه شايد لازم نباشد ايشان نكاتي كه اطلاع ندارند را از تريبون مجلس به سمع و نظر مردم برسانند.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه بنده نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰، مسئول بخش اجرايي اين كميسيون و مسئول كميته اقتصادي اين كميسيون هستم، گفت: رئيس كميسيون اصل ۹۰ با هيئت رئيسه هماهنگ كرده تا من فرصت‌هاي خود را براي كار در كميسيون صرف كنم و براي من مأموريت محسوب شود.

زاكاني از نمايندگان خواست تا ظلم نكنند و گفت: خوب نيست كه اينگونه عمل كنيم. همچنين نكات ديگري را آقاي حسينيان اعلام كرد كه بنده نه در شأن خودم و نه در شأن مردم و مجلس مي‌دانم كه وقت مجلس را بگيرم و جواب آن‌ها را بدهم لذا از خدا مي‌خواهم تا عاقبت بنده و ايشان را ختم به خير كند.

در ادامه محمدرضا باهنر در پاسخ به تذكر زاكاني، گفت: در رابطه با ماموريت‌هاي آقاي زاكاني در كميسيون اصل ۹۰ بنده به عنوان معاون نظارت مجلس شاهدم و بسياري از اقداماتي را كه بايد انجام شود، ايشان زحمت مي‌كشند و آن‌ها را انجام مي‌دهند. ‌عدم حضور آقاي زاكاني در جلسات مجلس نيز با توافق هيئت رئيسه است ولو اينكه اگر غيبتي هم داشته باشند، هيئت رئيسه مثل بقيه نمايندگان اسم ايشان را مي‌خواند.

* مذاكرات نمايندگان درباره اصلاح قانون هدفمندي/ اصلاح قانون تا ۱۷ ارديبهشت مسكوت ماند

دو‌فوريت طرح اصلاح ماده ۱ قانون هدفمند كردن يارانه‌ها يكي ديگر از دستور‌كارهاي نمايندگان مجلس در جلسه علني صبح امروز پارلمان بود.

جمشيد انصاري نماينده مردم زنجان پس از در دستور قرار گرفتن اين طرح دو‌فوريتي طي سخناني به عنوان طراح اين طرح اظهار داشت: در قانون عبارت تعيين قيمت در پايان ۵ ساله به گونه‌اي درج شده كه برداشت از آن اين است كه دولت كف قيمت را مي‌تواند ۹۰ درصد قيمت تحويل روي كشتي (فوب) خليج فارس براي تعيين قيمت حامل‌هاي انرژي و ۷۵ درصد قيمت فروش گاز طبيعي به كشورهاي ديگر قرار دهد.

وي افزود: در بحث‌هايي كه در كميسيون تلفيق نيز داشتيم، مشاهده شد كه علي‌رغم مذاكرات زمان تصويب نماينده دولت معتقد بود كه حداقل ۹۰ درصد و ۷۵ درصد كف قيمت است و دولت مي‌تواند قيمت حامل‌هاي انرژي را بيشتر از ۱۰۰ درصد نيز افزايش دهد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: طبق مذاكرات كه در زمان تصويب قانون هدفمند كردن يارانه‌ها نيز انجام شد، اين سقف مشخص شد لذا دوستان طراح تصميم گرفتند طرحي را تهيه كنند تا اين مشكل رفع شده و براي دولت سقف افزايش قيمت بيشتر از ۱۰۰ درصد لحاظ شود.

* در ادامه محمود احمدي بي‌غش نماينده مردم شازند در مجلس در مخالفت با اين طرح گفت: طبق سخنان طراح طرح مشخص شد كه اين طرح به دليل سخنان نماينده دولت در كميسيون تلفيق آماده شده است در حالي كه ما اين قانون را بر طبق نظرات چند ساله كار‌شناسان در دولت و مجلس به تصويب رسانديم. بنابراين عاقلانه نيست كه ما قانوني كه نظرات كار‌شناسي بر روي آن شده است را به دليل برداشت اشتباه يك فرد تغيير دهيم آن هم در حالي كه مجلس هشتم در روزهاي پاياني خود طرح‌هاي مهمي دارد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: وقتي مجلس هشتم كه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را به تصويب رسانده، آن را به راحتي تغيير مي‌دهد، ديگر چه انتظاري از مجلس‌هاي بعدي و به خصوص مجلس نهم است كه مصوبه را به كلي تغيير ندهد.

* در ادامه همچنين نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس طي سخناني در موافقت با دو‌فوريت طرح اصلاح ماده ۱ قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اظهار داشت: در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني بحث اشتغال جوانان بايد از اولويت‌هاي مجلس باشد چرا‌كه روا نيست جوانان تحصيل‌ كرده ما بيكار باشند.

اين نماينده مجلس با تاكيد بر لزوم ايجاد سقف افزايش قيمت‌ها گفت: ما در قانون نگفته بوديم كه دولت يك شبه قيمت بنزين را به ۷۰۰ تومان برساند بلكه دولت بايد به صورت پلكاني آن را بالا مي‌برد لذا همين اجراهاي غلط سبب شد تا توليد و صادرات ما تعطيل و جوانان بيكار شوند.

قاضي‌پور با بيان اينكه تورم و گراني در كشور طغيان كرده است، گفت: افزايش بي‌رويه قيمت‌ها سبب شده تا گوجه فرنگي در محله رئيس‌جمهور هم گران شود و داد مردم در بيايد لذا بايد فكري به حال اين مسائل كرد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: اين‌ها مي‌خواهند توليد را متوقف و خزانه را خالي كنند و در سال توليد ملي جنس خارجي وارد كشور كنند اما بايد بدانند كه مجلس اجازه چنين كاري را نخواهد داد.

پس از سخنان اين نمايندگان و به دليل اينكه دو موافق و دو مخالف ديگر در خصوص اين طرح قصد صحبت داشته‌اند، محمدرضا باهنر رئيس مجلس از آن‌ها خواست تا ادامه اين بحث و بررسي دو فوريت و تصويب كليات آن را به جلسه بعد مجلس موكول كنند كه با موافقت نمايندگان مجلس اين طرح مسكوت ماند تا در جلسه مجلس كه در روز ۱۷ ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود، اين طرح بررسي شود.

* تقدير ۱۶۲ نماينده از مديريت شهرداري تهران در مهار سيل پايتخت

۱۶۲نفر از نمايندگان مجلس با امضاي بيانيه‌اي از اقدامات شهرداري تهران در جلوگيري از خسارات ناشي از سيل اخير پايتخت تقدير و تشكر كردند.

در اين بيانه‌ كه محمد دهقان عضو هيئت‌رئيسه مجلس آن را قرائت كرد، از اقدامات و مديريت شايسته شهردار و مديريت شهري تهران در جلوگيري از خسارات ناشي از سيل اخير تهران تقدير و تشكر شده است.

همچنين نمايندگان در اين بيانيه اظهار اميدواري كردند كه مسئولان دولتي و نهادهاي شهري تدابيري اساسي و همه‌جانبه را در آينده براي مقابله با بحران‌هاي احتمالي مشابه به عمل آورند.

* مجلس هفته آينده جلسه ندارد/ جلسه بعدي ۱۷ ارديبهشت

‌جلسه علني امروز نمايندگان مجلس با اعلام محمدرضا باهنر يافت.

باهنر پيش از پايان جلسه اعلام كرد: از همه كمك‌ها و مساعدت‌هاي نمايندگان مجلس تشكر مي‌كنم كه امروز همراهي كردند و لايحه اجازه افزايش سهميه دولت جمهوري اسلامي ايران در صندوق بين‌المللي پول به تصويب رسيد.

وي با بيان اينكه مجلس هفته آينده براي سركشي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه‌شان جلسه ندارد، ‌گفت: كميسيون تلفيق لايحه بودجه ۱۳۹۱ كل كشور ظرف امروز يا فردا انشالله گزارش خود را تقديم مجلس مي‌كند و اگر هم نتوانست، حداكثر تا هفته آينده اين گزارش را به هيئت‌رئيسه ارائه مي‌دهد.

به گزارش فارس،نايب ‌رئيس اول مجلس بر همين اساس با ذكر اين نكته كه جلسه آينده پارلمان ۱۷ارديبهشت‌ماه تشكيل مي‌شود، گفت: انشالله رسيدگي به بودجه ۹۱ را در صحن علني از جلسه بعدي مجلس آغاز مي‌كنيم و دستور جلسه نيز در جانامه‌اي نمايندگان قرار مي‌گيرد.

كد مطلب : 153566

سه|ا|شنبه|ا|5|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن