تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837454427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلت پاک باشه !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دلت پاک باشه!کلام امير کلام(1)
1
قال علي عليه السلام:«اَلايمان مَعْرِفَة بِالقَلْب وَ اِقْرارٌ باللِّسان وَعَمَل بِالاَرْكان» ايمان حقيقي و راستين، عبارت است از:1) شناخت و معرفت قلبي، 2) اظهار و اقرار زباني، 3) عمل و رفتار جسمي.  * * * * *آيا از خود پرسيده ايد كه ايمان چيست؟ يا از ديگري، پاسخ چنين پرسشي را خواسته ايد؟ كساني هستند كه گمان مي كنند «ايمان»، صرفاً همان باور و قبول دروني و قلبي است و اگر كسي ايمان خود را اظهار و ابراز نكند يا نسبت به رفتار و عملي كه اسلام دستور داده است، بي تفاوت و بي اعتنا باشد، باز هم ايمان او، ايمان قابل قبولي است. برخي افراد پا را از اين فراتر نهاده، بر اين تصورِ باطل اند كه اظهار و ابراز ايمان «تظاهر» است و مي پندارند كه اساساً بايد ايمان را «پنهان» داشت تا «ريا» نشود! بعضي نيز «عمل» را بي ‌بها مي دانند و شعارشان اين است كه «قلب بايد پاك‌ باشد»! حرف‌ درستي كه از آن نابجا بهره ‌برداري مي شود! خوب است از پيشواي مومنان و پيشتاز راه ايمان، امام علي بن ابيطالب عليه السلام، پاسخ اين پرسش را طلب كنيم و از محضر آن حضرت سوال كنيم كه ايمان چيست؟ امام علي عليه السلام پاسخ مي دهند كه: ايمان راستين و سعادت بخش، بر سه پايه وستون استوار است و مركب از سه بخش مي باشد:  1) مَعْرِفَة بِالقَلْب: شناخت و آگاهي، امّا نه شناخت ذهني صِرف‌، بلكه شناخت قلبي و دروني. همان كه باور و عقيده را تشكيل مي دهد. معرفت به حقيقت هستي و هستي بخش جهان، و نيز معرفت به منتهي و هدف‌ هستي انسان كه همان رجوع به سوي خدا و زندگي ابدي است، و نيز معرفت به راهي كه ‌مي توان به آن سعادت و حيات جاودان دست يافت و معرفت به راهنمايان و رهروان و رهبران اين مسير. معرفتي قلبي، عميق‌، ريشه دار و دروني. اين معرفت، مبنا و زير ساخت ايمان راستين است. ايمان بدون معرفت، ايمان نيست، بلكه ادّعاي بي ‌محتوي و قالب بي روحي است كه هرگز انسان را به سرچشمه حيات و هدايت نمي رساند. اين معرفت، از راه تلاش و كوشش علمي و عملي بدست مي آيد و تقويت مي شود. با مطالعه و تحقيق‌، پرسش و پژوهش و مجاهدت و تلاش علمي، بايد به زمينه هاي دسترسي به اين معرفت دست يافت، اما اين تلاش علمي مقدمه ‌است، و ارتباط معنوي و قلبي كه انسان با خدا پيدا مي كند، ارادت و محبت ورزي به اولياء الهي، عبادت و توسل و ذكر و دعا، اين معرفت را طراوت و تاثير مي بخشد، و نهايتاً تقواي الهي و عمل به دستورات اسلام، و التزام عملي به مقتضاي ايمان، ريشه داري و تعميق‌ معرفت قلبي را در پي خواهد داشت. آري، معرفت راستين و عميق‌ نوري است كه خداوند در دل بنده ‌اش مي ‌تاباند، اما آنچه مهم است، اين است كه بخواهيم به اين نور دست يابيم و در حدّ توان براي رسيدن بدان تلاش هم داشته باشيم.  2) وَاِقْرارٌ بِاللِّسان: اظهار و اقرار به ايمان به وسيله زبان، نيز بخشي از ايمان حقيقي است. مومنان هرگز ايمان خود را در شرايط عادي پنهان ‌نمي كنند، زيرا ايمان، نوري است كه آنگاه كه بر زبان جاري مي شود محيط ‌پيرامون را نوراني مي كند و براي خودِ شخص مومن، چنين محيط نوراني، پيمودن مسير هدايت و ايمان را آسان و فراهم مي سازد. اين اقرار، نه تنها در گفتن و تكرار كلمات طيبه «اشهد ان لا اله الا الله وَحْدَه لا شريك‌ له» «و اشهد ان محمداً عبده و رسوله» تجلي مي كند، بلكه در عبادت زباني، ذكرِ خدا، يادآوري عَلَم ها و علامت ‌هاي هدايت الهي، و دعوت ديگران به خير و سعادت و هدايت نيز ظهور و بروز مي يابد. آري! در برخي شرايط اظهار و ابراز ايمان با زبان، بزرگترين مجاهدت و موثرترين عملي است كه يك‌ مومن واقعي مي تواند انجام دهد. هرگز اينگونه نيست كه اظهار ايمان، تظاهر و ريا باشد، البته اين اظهار و اقرار، به عنوان يك‌ عمل الهي و براي تقرب به خدا بايد انجام شود.  3) وَعَمل بِالاَرْكان: عمل و رفتار با جوارح و اعضاي بدن، سومين بخش ‌از ايمان است كه بدون آن، ايمان كامل و حقيقي، تحقق‌ نمي يابد. عمل صالح ‌ِخالص و در راه رضاي خدا، لازمه تفكيك ‌ناپذير ايمان است. البته اگر معرفت ‌ِقلبي و باور حقيقي در كسي بوجود آيد، عمل و رفتارِ وي خود به خود تحت ‌تاثير آن قرار مي گيرد و از «قلب پاك‌ و مومن» جز عمل شايسته و رفتار مومنانه سر نمي زند. اين يك‌ اشتباه بزرگ و مغالطه فاحش است كه كسي به ‌بهانه قلب پاكي كه ادعا مي كند، از انجام اعمال شايسته خود را محروم بدارد و رفتار او ادعايش را تاييد ننمايد. چگونه ممكن است كسي معرفت قلبي به خدا و آخرت و رسول و ائمه عليه السلام داشته باشد، امّا نسبت به نماز و انفاق‌ و خدمت به خلق‌ و تبليغ و ترويج دين خدا و... اهتمامي نداشته باشد؟ چگونه پذيرفتني است كه كسي به بهشت و دوزخ الهي باور عميق‌ داشته باشد و از او ظلم و دروغ و عهدشكني و خيانت و... سر بزند؟ چگونه مي توان باور كرد كه كسي به ‌خاندان پيامبر اكرم صل الله عليه و آله به راستي ‌باور داشته باشد، لكن رفتار و عمل خود را در مسيرِ ارشادات و دستورات آن بزرگواران تنظيم نكند؟! در آيات فراواني از قرآن كريم، ايمان و عمل صالح توام با يكديگر به عنوان تنها عامل نجات ‌بخش و حيات آفرين، معرفي شده اند، و «اقرار به لسان» هم در حقيقت عملي است كه برعهده زبان نهاده شده است. معرفت قلبي، اقرار و اظهار زباني و عمل و رفتار شايسته سه بخش اصلي و تفكيك‌ناپذير «ايمان حقيقي» هستند.                                                                                                                                                          ادامه دارد ...* * * * *منبع:ذوعلم، علي، کتاب چهل گام، با اندکي تصرف





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 555]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن