تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804478793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دورنمای مبهم فیلمسازان اول


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دورنمای مبهم فیلمسازان اول
الناز شاکردوست
مروری بر فیلم‌های اول شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر این وجه را برجسته می‌کند که هیچ یک در حد و اندازه پدیده‌های قبلی فیلم‌های اول ظاهر نشدند و به نظر هم نمی‌آید جریان‌ساز شوند. دورنمای سینمای ایران در آینه فیلمسازان اول تصویری مبهم است.ارزیابی فیلم های شرکت کننده در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر را از بخش فیلم های اول شروع می کنیم. بخشی که به نظر می آید با نگاهی فرانگر می تواند دورنمای سینمای ایران در چند سال بعد را رقم بزند. فهرست اولیه فیلم های اول کارگردانان شامل 12 فیلم بود که با توجه به نرسیدن یا به نمایش درنیامدن "دایره زنگی"، "سفر به سرزمین دور"، "شب حوراء" و "قرنطینه" در سینمای رسانه‌ها فقط فیلم "دلشکسته" جای آنها را گرفت تا در این بخش تنها 9 فیلم به نمایش درآمده و مورد داوری قرار بگیرند. ذکر این نکته مهم است که بیشتر این آثار در سانس های اول و آخر به نمایش درآمدند که فرصت دیده شدن بیشتر را از آنها می گرفت.بین سه فیلم نامزدشده "در میان ابرها"، "تنها دو بار زندگی می کنیم" و "حس پنهان"، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به "در میان ابرها" به کارگردانی سیدروح الله حجازی تعلق گرفت. البته با توجه به مقبول افتادن "تنها دو بار ..." به کارگردانی بهنام بهزادی در میان منتقدان، پیش بینی ها حاکی از شانس بیشتر بهزادی برای دریافت جایزه بود که ... محقق نشد."حس پنهان" به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی را می توان پدیده جشنواره محسوب کرد! فیلمی از فیلمسازی صاحب سلیقه در عرصه مستند که همه داشته های خود را یک جا به هدر داده است. فیلمنامه فریدون فرهودی به قدری ساده انگارانه به یک مثلث عشقی می پردازد که یک پرسش حیاتی را برای مخاطب برجسته می کند: اهمیت ساخته شدن این فیلم در چه چیزی است؟ قصه ای تازه و یا زاویه دیدی متفاوت، حضوری جدید از بازیگران حرفه ای چون مهتاب کرامتی و محمدرضا فروتن، تبلیغ کردن برای بستنی دایتی، ... و یا صرفاً کسب تجربه گیشه برای اولین گام فیلمسازی رزاق کریمی؟ شاید تنها نقطه موثر فیلم را بتوان حضور حامد بهداد در نقش یک بیمار روحی/روانی دانست که البته در میان شخصیت پردازی کلیشه ای، بازی های ضعیف و نگاهی سطحی که بر کلیت کار حاکم بوده، اصلاً دیده نشد."تنها دو بار زندگی می کنیم" به کارگردانی بهنام بهزادی هم طبق پیش بینی ها در جشنواره کم پدیده امسال بدل به نقطه عطف شد. فیلم هر چند در ترسیم فضاهای برزخی و کابوس وار موفق است و ارتباطی مستقیم با فیلم خوب "نفس عمیق" پیدا می کند، اما نمی تواند در ادامه و بسط داستان فیلم این امتیاز را برای خود حفظ کند.هر چند ابهام و پاسخ محض ندادن ویژگی مهم این فیلم است ولی وقتی این روند و پرداخت در کلیت کار دچار شدت و ضعف می شود، لحن فیلم را دچار چند دستی می کند. به عنوان مثال به کارهای که مرد باید در فرصت باقیمانده از زندگی اش انجام دهد، به گونه ای غیرمستقیم پرداخته می شود ولی همین رویکرد در مورد خط فرعی دختر شاهزاده رعایت نمی شود. بسط دادن این خط فرعی هم هر چند یادآور حضور دختر جوان در "نفس عمیق" است، ولی در هر بار رجوع به آن چیزی برای اضافه شدن ندارد و در واقع بر مسیری تکراری از طرح مضامین غیرواقعی مانند گوی های بلورین و ... می گذرد که پتانسیل اداره فیلم را ندارد؛ خط قصه ای که با یک بار ناخنک زدن، می توانست جذابیت بیشتری پیدا کند و دختر را در لانگ شات نگه دارد. به نظر می آید فیلم بهزادی در جشنواره بی پدیده امسال در موجی جدید، فراتر از ارزش های درونی خود از سوی برخی برجسته شده است."انتهای زمین" به کارگردانی ابوالفضل صفاری تجربه ای خاص در ساخت فیلمی مستند/داستانی است. به نظر می آید پیدا کردن رابینسن کروزوئه ایرانی در چابهار، طبیعت بکر و زیبای منطقه و ... به قدری فیلمساز را ذوق زده کرده که کمتر به فکر پرداخت قصه و یکدستی در لحن کلیت کار بوده است.
فیلم تنها دو بار زندگی می کنیم
فیلم در لحظاتی طنز است، در بخش هایی نقد اجتماعی می کند، در برخی بخش ها به بیانیه و شعار بدل می شود و گاهی هم به شدت دراماتیک. هر چند فیلمبرداری هنرمندانه بایرام فضلی در ثبت زندگی بدوی یک انسان معاصر در دل طبیعت زیبای چابهار از نقاط قوت فیلم است ولی نمی تواند به عنوان یک فیلم کامل و مستقل از آن یاد کرد."چراغی در مه" به کارگردانی پناه برخدا رضایی را باید تجربه ای خاص از فیلمسازی فرم گرا محسوب کرد. فیلمی که با حداقل قصه و داستان پردازی، ادای دینی است به سینمای مرحوم سهراب شهید ثالث و سبک خاص او. فیلم در دل خود ارجاعاتی به فیلم های کوتاه قبلی فیلمساز هم دارد که البته کشف آنها نیاز به دیده شدن آنها دارد و بیشتر آنها ناگفته می ماند.فیلم قرار است تجربه ای خاص در تلفیق نقاشی آبرنگ و سینما باشد ولی واقعیت این است که سینما و زبان سینما را به فراموشی سپرده و همه چیز را در رکود، ریتم کند و تأکید بر جزئیاتی خلاصه کرده که هر چند از نظر فنی و تئوریک می تواند اهمیت داشته باشد، ولی نشانی از سینما ندارد. مخاطب هم به نظر می آید تنها وجهی است که در ذهن فیلمساز جایی پیدا نکرده است. "سهم گمشده" به کارگردانی حسن نجفی با حضور بازیگرانی از کشور آذربایجان ساخته شد. فیلم روایتگر داستان پسربچه‌ای آذربایجانی است که والدینش پس از اظهار ناامیدی پزشکان از مداوای بیماری وی، تصمیم می‌گیرند فرزندشان را به امامزاده‌ای در ایران بیاورند. بنا به هر دلیل فیلم در بدترین زمان ممکن برای دیده نشدن به نمایش درآمد یعنی ساعت 23 روز 22 بهمن، به عنوان آخرین فیلم به نمایش درآمده در سینمای مطبوعات!"در میان ابرها" به کارگردانی سیدروح الله حجازی هم فیلمی بود که در سانس ساعت 23 به نمایش درآمد و شانس دیده شدن در ساعتی بهتر با تماشاگران بیشتر را از دست داد. فیلمنامه کار نوشته محمدرضا گوهری است و رابطه یک زن عراقی و مرد ایرانی شکل دهنده داستان است. الناز شاکردوست به همراه 9 نابازیگر نوجوان به ایفای نقش پرداخته اند. فیلم برداشتی غیرمستقیم از فیلم خارجی "مالنا" با بازی مونیکا بلوچی است."ستایش" به کارگردانی محمدرضا رحمانی برداشتی مستقیم از فیلم "کیمیا" احمدرضا درویش است. فیلمی که با محوریت تم کشف هویت، این بار قصه را از نقطه نظر دختری که متوجه می شود به خانواده خود تعلق ندارد، روایت می کند. در این میان تلاش شده با برخی پرداخت ها فیلم به نوعی تازه شود.به عنوان مثال عراقی بودن دختر و مسائل برآمده از جنگ ایران و عراق، شکل گیری رابطه بین دختر و پدر عراقی و ... برخی از پرداخت های متفاوت فیلم هستند که البته نمی توانند در کهنه بودن فیلم چندان تأثیری داشته باشند. خاطره اسدی که حضور موفقی در "دیشب باباتو دیدم آیدا" و "تقاطع" داشت، در نقش ستایش کمتر نشانی از حضور همیشگی خود دارد و تک گویی های فراوان او هم فیلم را بدل به اثری پر گو می کند و هم دلنگرانی های درونی او را لوث می کند."کتونی سفید" به کارگردانی محمد ابراهیم معیری، در ژانر کودک و نوجوان قرار دارد. فیلمی که تماشای آن این نکته را به ذهن می آورد که اهمیت ساخته شدن چنین فیلمی در این زمان چیست؟ فیلم داستان ورود معلم ورزش جدید به مدرسه‌ای در یکی از شهرهای جنوبی است که طبق الگوی قدیمی آثار کودک و نوجوان با ورود خود در بچه ها انگیزه ایجاد می کند تا بر حریف قدیمی خود پیروز شوند.در این میان خط فرعی علاقه او به دختری جوان و توطئه ای که مخالفان این تازه وارد برای او تدارک می بینند، اندکی تعلیق به میانه فیلم وارد می کند. بازی حسین یاری و باران کوثری هم در این فیلم در کنار بازیگران بومی منطقه تنها به خاطر بهره بردن از عنوان ترکیب بازیگران حرفه ای و بومی است و بس."دلشکسته" به کارگردانی علی روئین تن تنها فیلم جایگزین شده به جای چهار فیلم حذف شده از این بخش است. اولین فیلم کارگردانی که تجربه بازی در "اشک سرما" و نگارش طرح اولیه "دنیا" را در کارنامه دارد. فیلم داستان دختری به نام نفس است که در دانشگاه خود با مشکلات عاطفی رو به رو می‌شود. فریبا کوثری، آفرین عبیسی، اکبر عبدی، خسرو شکیبایی، شهاب حسینی، بیتا بادران، رضا رویگری، شقایق فراهانی و مجید مشیری بازیگران این فیلم هستند.در یک نگاه کلی فیلم های اول شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر در حد و اندازه های پدیده های قبلی فیلم های اول ظاهر نشده اند و به نظر هم نمی آید بتوانند جریان ساز شده و یا موج و تحول در سینمای ایران ایجاد کنند. دورنمای سینمای ایران در آینده فیلمسازان اول تصویری مبهم است.منبع : خبرگزاری مهر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 501]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن