واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: درنگچهارشنبه سوري از نگاهي ديگر
هنوز تكليف مان با «چهارشنبه سوري» مشخص نيست. همين كه به روزهاي پاياني سال مي رسيم در كنار حال و هواي استقبال از بهار و نوروز يك نگراني هم چنان ما را همراهي مي كند تا سه شنبه شب آخر سال را بگذرانيم و از فرداي آن روز با خاطري جمع از بهار بگوييم و نوروز و سفره هفت سين. رسانه ها مدام از اتفاقات بدي مي گويند كه در چهارشنبه آخر سال مي افتد و گاه گاهي هم ديدگاه ها و نقطه نظرات موافقان و مخالفان را مي خوانيم. گاهي از ريشه همه چيز را منكر مي شويم و مدام از ناهنجاري هايي مي گوييم كه چه به لحاظ فرهنگي و چه امنيتي گريبانگير ما مي شود و گاه مجبور مي شويم از آداب و شادي هاي «چهارشنبه سوري» بگوييم، اتفاقي كه اين روزها در برنامه هاي تلويزيوني به خوبي ديده مي شود.
شبكه هاي مختلف سيما در گفت وگوهاي مردمي تفكيكي كاملا روشن بين شادي چهارشنبه سوري و جنبه هاي خرافي و رفتارهاي غلط آن قائل شدهاند و افرادي كه سن و سالي از آنها رفته در اين گزارش ها تاكيد مي كنند كه در گذشته در چهارشنبه سوري دور هم مي نشستيم، آجيل مشكل گشا مي خورديم و صله ارحام به جا مي آورديم و احتمالا با يك بوته كوچك آتش نمادي از روشني و صلح را در برابر ظلمت و تاريكي و جهل روشن مي كرديم و در مقابل افرادي از حوادثي مي گويند كه در دهه هاي اخير به بهانه اين جشن اتفاق مي افتد. نكته مسلم اين است كه آيين چهارشنبه سوري را نتوانستيم به خوبي مديريت كنيم و برخورد قهري با آن جواب نداد وچه خوب بود با تبيين آن از اين فرصت هم به عنوان مقدمه اي براي نوروز- چنان كه گذشتگان ما چنين مي كردند- بهره بگيريم و بر شادي هاي آستانه نوروز بيفزاييم.درست شبيه اتفاقي كه براي «سيزده بدر» افتاد كه با تغيير نام آن به روز طبيعت آن را به رسميت شناختيم اما در موضوع نحوست آن سكوت كرديم. متاسفانه در خصوص «چهارشنبه سوري» كه از قضا آداب زيبا و شادمانه اي براي آن تعريف شده است بد عمل كرديم به گونه اي كه هرسال هزينه هاي زيادي براي گذر از آن ميدهيم. درحالي كه اسلام نيز جنبههاي خرافي و شركآلود آيينها را منع كرده است تبيين درست اين مناسبت مي توانست به شكل طبيعي جنبه هاي درست و نادرست آن را مشخص كند اگرچه آيين چهارشنبه سوري از منظر تاريخي هم چنان محل بحث و اختلاف است. برخي منابع، كهن و باستاني بودن آن را منكر مي شوند و معتقدند اين آيين در شمار آيين هاي ايراني نبوده است چرا كه در گاه شمار ايراني «هفته» نداشتيم كه روزي از هفته به عنوان چهارشنبه سوري تعيين شده باشد اما برخي ديگر از منابع از جشن «سوري» ياد مي كنند كه در گذشته بوده و احتمال دارد همين جشن بعدها به چهارشنبه آخر سال اختصاص يافته باشد. از طرف ديگر برخي آداب اين جشن به صورت كاملا طبيعي در خيلي مناطق حذف شده است. به هر حال اي كاش با آداب و رسوم اجتماعي، سنت ها و آيين ها به گونه اي عمل كنيم كه با گذشت زمان و بالارفتن آگاهي اجتماعي جنبه هاي خرافي آن حذف شود و آداب پسنديده آن باقي بماند چرا كه آيين هاي سنتي و ملي بخشي از هويت جمعي و تاريخي ايران است.
سه|ا|شنبه|ا|23|ا|اسفند|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]