تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820952304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقص ها و ابهامات موجود در قانون در زمينه حقوق مولفان بايد برطرف شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نقص ها و ابهامات موجود در قانون در زمينه حقوق مولفان بايد برطرف شود
تهران-رييس انجمن عملي حقوق مالكيت فكري ايران،اين حق را دائمي،غيرقابل نقل و انتقال و بدون محدوديت مكاني و زماني دانست و خواهان رفع نواقص و ابهامات موجود در قانون اساسي شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا،"سيد حسين صفايي" روز دوشنبه در همايش حمايت از مالكيت ادبي و هنري در ايران و پيمان هاي بين المللي درباره تحول حقوق مولف در ايران اظهار داشت:حق معنوي نوعي خاصي از حقوق است كه شامل موارد عيني نمي شود و مترادف با حق "كپي رايت" است.

وي در ادامه افزود:امروز حقوق مولف به معني عام شامل تمام مالكيت هاي ادبي و هنري و يكي از شاخص هاي مهم در حقوق اشخاص است .

اين استاد حقوق دانشگاه تهران خاطرنشان كرد:اين موضوع براي نخستين بار در كتابي در سال 1339 مطرح شد كه در آن از حقوق مولف به معني عام آن استفاده شدتا اينكه در قانون سال 1348 مجازات متخلفين و در سال 1352 حقوق مترجمان نيز به آن افزوده شد.

وي در ادامه افزود:طبق اين قانون اثر توليدي مي تواند يك قطعه موسيقي يا يك نمايشنامه و حتي يك متن سخنراني شفاهي باشد.

صفايي بيان كرد:يكي از اصول لازم براي حمايت قانونگذار از ابتكارات و ابداعات، اصيل بودن اثر است ،يعني اثر توليدي ادبي يا هنري شخصي باشد و تبلوري از درون فرد باشد.

رييس شاخه حقوق گروه علوم انساني فرهنگستان علوم خاطرنشان كرد:ضمن اينكه اصل عدم تشريفات نيز شامل آثار مي شود،به اين معني كه به محض خلق اثر شامل حمايت قانون قرار مي گيرد و نيز به ثبت ابداع يا اختراع ندارد.

صفايي يادآور شد:قانون حمايت از مالكيت معنوي آثار ادبي و هنري شامل همه آثار علمي،ادبي،تجسمي،نمايشي و موسيقايي مي شد تا اينكه در سال 71 قانون حمايت از نرم افزارها نيز به اين قانون افزوده شد.

وي به بيان ويژگي هاي حقوق معنوي پرداخت و توضيح داد:حق مالكيت معنوي شامل آثار ادبي و هنري مي شود.طبق قوانين گذشته مولف اگر بخواهد حق بهره مندي خود از توليدات را به ديگري واگذار كند اين امر تنها تا 30 سال امكان پذير مي بود و بعد از اين تاريخ بار ديگر اين حق به فرد يا ورثه بازمي گرديد.اين قانون اخيرا به 50 سال افزايش يافته است.

رييس انجمن علمي حقوق مالكيت فكري ايران عنوان كرد:قوانين حقوق مالكيت ادبي و هنري نواقص و كاستي هايي دارد و با ابهاماتي روبروست كه لازم است هر چه زودتر به آن رسيدگي شود.

همايش حمايت از مالكيت ادبي و هنري در ايران و پيمان‌هاي بين المللي صبح امروز با حضور "رضا داوري اردكاني"، رئيس فرهنگستان علوم و "احمد تويسركاني" معاون قوه قضائيه و رييس سازمان ثبت اسناد كشور و جمعي از متخصصان رشته‌هاي حقوقي و استادان علوم انساني در فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران آغاز به كار كرد.

فراهنگ**9173**1544

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80007318

يکشنبه|ا|7|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن