تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803375292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقص در مخاطب شناسی (آسیب شناسی در تربیت دینی جوانان 2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آسیب‏شناسی ‏تربیت‏دینی ‏جوانان ‏‏(2)‏
جوان
نقص در مخاطب شناسی اشاره:مخاطب‏شناسی در گفت‏وگوی دینی با جوانان، نكته‏ای است‏‎ ‎كه نمی‏توان ‏آن را نادیده گرفت. بی‏تردید، در دهه‏های اخیر، بخش جدی‌ای از‏‎ ‎ناكارآمدی‏ها در حوزه‏ی تبلیغ و تعمیق تفكر دینی، از كم‏توجهی بدان ‏سرچمشه یافته‎ ‎است‎. ‎برگزاری سخنرانی و پرسش و پاسخ جناب آقای دكتر گلزاری در «كانون گفتمان‎ ‎دینی» (مدرسه‏ی فیضیه قم) به انگیزه‏ی یافتن چشم‏اندازهایی در این زمینه بوده است‏‎. ‎ضمن سپاس از ایشان و برگزار كنندگان نشست، خلاصه‏ای از سخنان ایراد شده را در ‏چند نوشتار تقدیمتان خواهیم كرد.‏در قسمت اول بعد از طرح بحث ، موضوع ‏‎ ‎دین‌گرایی ایرانیان بررسی شد اكنون ‏ادامه بحث:‏ نقص در مخاطب شناسیآن چه كه وجود دارد این است كه خود این‏ها (جوانان) به آن كشش‏هاى پاك ‏انسانى و فطرت‎ ‎الهى خود و هم‏چنین علاقه‏مندى تاریخى فرهنگى و ‏بستر خانوادگى‏شان ـ كه با دین‎ ‎دارى آن‏ها را تربیت كرده ـ گرایش به دین ‏دارند، ولى ما زبان آن‏ها را نمى‏فهمیم‎. ‎ نوع برخورد ما با آن‏ها، برخورد ‏درستى نبوده است. آنچه ما به عنوان دین به آن‏ها‎ ‎مى‏دهیم، اخلاق و ‏عرفان نیست، بلكه تحكّم است. اخلاق و عرفان و عقاید ما، با دید‎ ‎احكامى و با دید مسایل تعبدی، همراه با منطق بوده است. ما جوان را ‏نمى‏شناسیم. با‎ ‎تاسف در سیستم تبلیغ ما، به مخاطب توجه نمى‏شود. ‏مشكل مبلغان دینى ما ـ كه‎ ‎دغدغه‏هاى آن‏ها مسایل دینى است ـ ‏مخاطب‏شناسی است‎.‎در بحث‏هاى اطلاع رسانى مى‏گویند كه ما یك پیام رسان داریم و یك ‏پیام‏گیر و یك‎ ‎پیام، كه باید منتقل شود، و عنصرى كه به آن پس خوراند و ‏واكنش مى‏گویند؛ یعنى هر‎ ‎ارتباطى چهار جزء دارد: یك جزء آن، پیام است ‏كه باید منتقل شود. كسى نیز باید به‎ ‎عنوان پیام‏رسان ، آن پیام را برساند ‏و كسى هم به عنوان پیغام‏گیر، باید آن را‎ دریافت كند. عنصر دیگر هر ‏ارتباطی پس خوراند و واكنش است كه ما بدانیم آیا این پیام‏‎ ‎منتقل شده ‏و آیا تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ مشكلى كه ما داریم این است كه ‏پیام‏گیر‎ ‎را نمى‏شناسیم‎.‎مشكل دیگرى كه وجود دارد این است كه فكر مى‏كنیم چون جوان ما ‏ظاهر و مویش مثل ما‎ ‎نیست و آداب و رسوم و برخورد دیگرى دارد، بنابر‏این خیلى از ما فاصله گرفته است‎. این را از یك سند تاریخى عرض ‏مى‏كنم. به جا است ما در این تردید كنیم كه آیا تغییر‎ ‎این ظواهر، حتی ‏نوع حرف زدن و حتى تغییر بخشى از اخلاقیات ساده، روى گردانى از‎ ‎عقاید است؟ سنایی مى‏گوید‎:‎ای مسلمانان، خلایق كار دیگر كرده‏اند       از سر بى حرمتی، معروف، منكر ‏كرده‏اندقصیده‏ی مفصلى با این مطلع دارد. در آن جا تمام اینها را ذكر مى‏كند كه ‏به قرآن‎ ‎توجه نمى‏كنند و غیره. در هر زمانى شكایت، مخصوصا نسبت به ‏جوانان بوده است. این قدر‎ ‎نباید نگران باشیم. این شكایت‏ها نشان ‏دهنده‏ى تغییر بنیادى عقاید جوانان نیست‏‎.‎‏بنده در زندان‎ ‎با پسرها و دخترهاى جوان زیاد برخورد كرده‏ام. جوان‏ها ‏همان جا نذر مى‏كردند، نماز‎ ‎مى‏خواندند، روزه مى‏گرفتند. جوانان ما ‏مشكل دارند، امّا دین ستیز نیستند؛ عناد با‎ ‎دین ندارند؛ گریز از دین هم ‏ندارند، بلكه گریز از ما دارند. از امر و نهى‏هاى جدى‎ ‎ما، از محكوم شدن و ‏گناهكار لقب گرفتن گریز دارند. بزرگ‏ترها هم همین گونه‎ ‎هستند‎.‎در تهذیبِ ابن جریر، از ابوحمید حمسى از عثمان بن سعید، از محمد بن ‏مهاجر از‎ ‎زیبدى از زهری از عُروه از عایشه روایت مى‏كند در مورد شعر ‏لَبید، یعنى اولین كسى‎ ‎كه الآن گفته مى‏شود لبید است كه این شعر را ‏گفته است‎.‎                        ذهب الذین نعاش فى اكنافهم                                     و بقیت فى خلف كجلد اجربیآن كسانى كه ما در سایه‏ى حمایت آن‏ها زندگى مى‏كردیم، رفتند و ‏كسانى ماندند كه‎ ‎مانند پوست بیمار اجرب، خیلى كریه هستند. غزل ‏معروفى در رسایل رشید یاسمى هست كه‎ ‎مى‏گوید‎:‎  از ملك ادب حكم گزاران همه رفتند شوُ بارِ سفر بند كه یاران همه رفتند افسوس كه گنجینه ترازان معانى گنجینه نهادند به ماران همه رفتند این شعر ترجمه‏ى آن است. لیبد هم مى‏گوید: آدم‏هایى بودند كه ما در ‏سایه‏ى رحمت‎ ‎آن‏ها زندگی مى‏كردیم. آن‏ها رفتند و خلف آن‏ها، ‏انسان‏هاى مسئله دارِ اجربى هستند.  ‎ابن جریر مى‏گوید عایشه گفت: ‏خوش به حال لبید! اگر زمان ما را دیده بود، چه مى‏گفت؟‎ ‎عُروه گفت: خدا ‏رحمت كند عایشه را! اگر زمان ما را دیده بود، چه مى‏گفت؟ زهرى گفت‎: ‎خدا عُروه را بیامرزد! اگر زمان ما را دیده بود، چه مى‏گفت؟ پسر او گفت ‏خدا رحمت‎ ‎كند زهرى را! اگر زمان ما را دیده بود، چه مى‏گفت؟ محمد بن ‏مهاجر گفت: خدا رحمت كند‎ ‎زبیدى را! اگر زمان ما را دیده بود، چه ‏مى‏گفت؟ عثمان بن سعید كه هفتمى است، گفت‎: ‎خدا رحمت كند ‏محمد بن مهاجر را! اگر عصر ما را دیده بود، چه مى‏گفت؟ خود ابوحمید كه‎ ‎هشتمى است گفت: خدا عثمان را رحمت كند! اگر عصر ما را دیده بود، ‏چه مى‏گفت؟ و من كه‎ ‎ابن جریر هستم، مى‏گویم خدا ابوحمید را رحمت ‏كند! اگر عصر ما را دیده، بود چه‎ ‎مى‏گفت؟‎ ‎همه‏ی این بزرگان از نسل نو شكایت دارند و مى‏پندارند كه نسل گذشته ‏در رعایت‎ ‎اصول، از نظر اخلاق بهتر بوده‏اند و خلاصه این كه همه بر جوانان ‏معاصر خود، خرده‎ ‎مى‏گرفتند. در عین حالى كه ما نگران مسایل ‏جوانان‏مان هستیم، دغدغه‏ى خاطر ما،‎ ‎دغدغه‏ى خاطر سِنّی است كه ما ‏یك تغییراتى را بر نمى‏تابیم‎.‎نكته‏ی امیدوار كننده این است كه تغییراتى را كه ما در جوان مى‏بینیم، ‏عمقى‎ ‎نیست؛ یعنی این گونه نیست كه این تغییرات در باطن عقایدشان ‏رفته باشد. بخش عمده‏ى‎ ‎تغییراتی كه در جوانان دیده مى‏شود، گذرا و ‏سطحى است. امید است اگر خوب برخورد‎ ‎بكنیم و اگر نسل جوان را ‏بشناسیم، پس از گذشت زمان، این تغییرات سطحى و ناپایدار،‎ ‎جای خود ‏را به یك دین‏باورى درست‏ترى بدهد. بدانیم این كه حضرت امیر ‏علیه‏السلام‎ ‎فرمود: «جهل شباب معذور و علمه مقهور» جهل و نادانى ‏جوان معذور است؛ یعنى ما باید‎ ‎عذر او را قبول كنیم و انتظار بالایى را از او ‏نداشته باشیم. علم جوان هم آن اندازه‎ ‎علم بالایی نیست‎.‎نكته‏ی اصلى صحبت بنده این است كه ویژگى‏هایى است كه در هر نسل ‏نویى دیده مى‏شود‎ ‎كه در داستان ابن جریر این معلوم شد. این تغییرات را ‏بشناسیم؛ به خصوص در زمان ما‎ ‎كه سرعت، خیلى خیلى زیاد است؛ ‏سرعت شهر نشینی، سرعت بحث رسانه‏ها، اینترنت و وضعى‎ ‎كه جوانان ‏ما دارند‎.‎نكته‏ی دیگر این است كه بنده خیلى از این مسایل را عمقى نمى‏بینم. ‏بنده در زندان‎ ‎با پسرها و دخترهاى جوان زیاد برخورد كرده‏ام. جوان‏ها ‏همان جا نذر مى‏كردند، نماز‎ ‎مى‏خواندند، روزه مى‏گرفتند. جوانان ما ‏مشكل دارند، امّا دین ستیز نیستند؛ عناد با‎ ‎دین ندارند؛ گریز از دین هم ‏ندارند، بلكه گریز از ما دارند. از امر و نهى‏هاى جدى‎ ‎ما، از محكوم شدن و ‏گناهكار لقب گرفتن گریز دارند. بزرگ‏ترها هم همین گونه‎ ‎هستند‎.‎نكته‏ی سوم این كه ما باید بدانیم كه پرسش‏هاى نسل جوان ما چیست؟ ‏نگرانى‏هاى او‎ ‎چیست؟ و با تحلیل منطقی، بدون محكوم كردن، به این ‏پرسش‏ها پاسخ بدهیم. جوان منطقی‎ ‎است. از نوجوانى به بعد با شبهه ‏و شك و پرسش رو به رو مى‏شود. این سن، سن استدلال‎ ‎است. اگر ما ‏اینها را بدانیم، مشكلى با جوانان نداریم‎.‎ادامه دارد...‏‏... این بحث در نوشتار آتی با موضوع "مقصود از تربیت دینى ‏چیست؟" پی بگیرید 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 747]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن