تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821172759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد و نظرها و گفتگو با فرهاد عابديني كتاب شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد و نظرها و گفتگو با فرهاد عابديني كتاب شد
نقد و نظرها و گفتگو با فرهاد عابديني كتاب شد
كتاب «از دير و دور و اكنون» شامل نقد، نظر و گفتگو درباره فرهاد عابديني توسط نشر امرود منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد عابديني شاعر و منتقد ادبي متولد 1321 از شاعراني است كه در اوايل دهه 40 سرودن شعر را آغاز كرد. از عابديني تفسيرها و تحليل‌هايي نيز درباره شعر و شاعران معاصر منتشر شده است. او علاوه بر سرودن شعر در نقد و تحليل شعر هم فعاليت دارد. عناصري مانند تنهايي و انزوا در آثار وي هم‌سو با اضطراب‌هاي دهه‌هاي 40 و 50 است.

عابديني از جمله شاعراني است كه نزديكي و قرابت شعرش با مهدي اخوان‌ ثالث و نادر نادرپور مشهود است. «كوچ پرنده‌ها»، «آوردگاه»، «صداي سبز بلوط»، «چهل تاقه ابريشم»، «باران خاطره»، «پل عبور من»، «پژواك سرودن»، «لحظه‌هاي بي‌تابي» و «ردّ آبي» از جمله‌ آثار منتشر شده اوست. جلسات گروه ادبي شعر معاصر از نيمه نخست دهه هفتاد با گرايش‌هاي متفاوت نوگرايان و سنت‌گرايان به همت عابديني برگزار مي‌شود. در اين كتاب به تاريخچه مختصر شكل‌گيري گروه اشاره شده است. شايد پر اهميت‌ترين ويژگي گروه شعر معاصر را بتوان در استقلال فرهنگي و سياسي آن جست.

عابديني در ابتداي اين كتاب در مطلبي به جاي مقدمه آورده است:

اگرچه به تفنن و شركت در مسابقه، نخستين غزلم به سال 1339 در مجله جوانان آن روزگار چاپ شده است، اما بيش از نيم قرن از آن تاريخ مي‌گذرد. نيم قرني كه نه با شتاب، بل آهسته آهسته در عرصه پهناور شعر ايران و شعر امروز قدم زده‌ام و جاي پايم در لحظه، لحظه‌هاي زندگي و سرزمينم پيداست. فروتني و دور بودن از هياهوهاي متداول را پيشه كرده‌ام و به كار خويشتن پرداخته‌ام. خوب، پيداست كه در اين سال‌هاي دور و دراز، نشست و برخاستم با بيشتر شاعران و نويسندگان مطرح روز و آثار آنان بوده است و همين همنشيني‌ها باعث رشد و تعالي شعرهايم بوده‌اند.

بخش ابتدايي كتاب «گفت‌وگو» است كه گفتگو‌هاي مختلف با عابديني در رسانه‌هاي مختلف را دربرمي‌گيرد. گفتگوهاي پونه ندائي، محمدرضا اسدزاده، مهري شاه‌حسيني، مجيد توكلي، ندا انتظامي، رضا قنبري، يوسف داوودي، رضا آشفته، غلامحسين سالمي با عابديني و در ادامه گفتگوهاي مختلف با او كه توسط شبكه‌هاي راديويي مانند راديو فرهنگ و راديو بين‌المللي فرانسه انجام شده است، در اين بخش از كتاب درج شده است.

بخش دوم كتاب هم «نقد و نظر» است و شامل مطالب و يادداشت‌هايي از اسدالله امرايي، رضا قنبري، منوچهر آتشي، سيروس نيرو، كاميار عابدي، محمود معتقدي، علي اكبر حريري، فرامرز سليماني، عليرضا صدفي، بنفشه حجازي، عبدالعلي دستغيب، عبدالرحمن مجاهدنقي و احمد كسيلا درباره آثار و اشعار عابديني آمده است. در ادامه كتاب هم تعدادي از تصاوير و عكس‌هاي عابديني منتشر شده است.

در قسمتي از اين كتاب در يادداشت «پلي براي گذشتن» نگاهي به مجموعه شعر «پل عبور من»، نوشته اسدالله امرايي آمده است:

هنر در بحث شعر در جامعه بر دو قسم است. هنر رسمي دانشگاهي و هنري مقبول عام كه گاهي بي‌مايه هم مي‌شود. فرهاد عابديني كه شعر را از دهه چهل آغاز كرده است از نسل شاعراني است كه سر خود را گرفته و ساز خودش را مي‌زند كه گاهي صدايش را اين سو و آن سو مي‌شنويم. واقع ماجرا اين است كه قصد ارزش‌گذاري و كند و كاو در گوشه‌هاي شعر او را ندارم، چه در اين مقام از من بهتران بسيارند. عابديني چندين دفتر دارد كه با «كوچ پرنده‌ها» آغاز مي‌شود و به «آوردگاه» مي‌رسد و «صداي سبز بلوط»‌ها را در مي‌آورد و «چهل تاقه ابريشم» مي‌گسترد تا «پس از باران» خاطره رنگين كمان عشق، پلي باشد براي عبور. شعر عابديني را شايد بتوان شعر سفر ناميد. من نمي‌دانم اين عنوان‌ها را شاعر به عمد انتخاب كرده يا اتفاقي است اما در همه مجموعه‌هايش بار سفر بسته است. اندوه سفر در لابه‌لاي شعرهاي عابديني موج مي‌زند. همان خطي كه از كوچ پرنده‌ها شروع كرده و ادامه داده است.

كتاب «از دير و دور و اكنون» با 224 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قيمت 7 هزار تومان منتشر شده است.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن