تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820919643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرنوشت ۱۱برادر و خواهر محمدرضا پهلوي


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: سرنوشت ۱۱برادر و خواهر محمدرضا پهلوي
او سپس با زني ديگرازدواج كرد واز او هم صاحب دو فرزند شد. اين ازدواج هم دوامي نيافت . حميدرضا پهلوي از سوي خاندان سلطنت متهم بودد كه در مجامع و محافل موجبات آبروريزي خانواذه سلطنتي رافراهم مي‌آورد تا اينكه در سال ۱۳۴۰به طور كامل از دربار طرد شد و عنوان شاهزادگي از او سلب گرديد.
رضاخان ۱۱ و به روايتي۱۲ فرزند داشت كه نخستين پسرش ، محمدرضا بعد از او به سلطنت رسيد. محمدرضا پس از فرار از ايران و سقوط رژيمش،به سرعت تنها شد و سران رژيمهاي مصر و اردن و مغرب و مقامات امريكا دست از حمايتش برداشتند. او در سال ۱۳۵۹به دنبال گذراندن دوره سخت بيماري سرطان، دهها ميليارد سرمايه هايي را كه از ايران برده بودبراي خانواده اش باقي گذاشت.

به گزارش خبر سرنوشت ديگر برادران وخواهران تني و ناتني محمدرضا نيز خالي از عبرت نيست.

۱- عليرضا پهلوي دومين پسر و پنجمين فرزند رضا خان و برادر تني محمدرضا بود. او در سال ۱۳۰۱ به دنيا آمد.

مدتي در تهران و لوزان سويس تحصيل كرد و در سال ۱۳۱۵ به ايران بازگشت و وارد دانشكده افسري شد. در سال ۱۳۲۰ از اين دانشكده فارغ التحصيل شد و به همراه پدر به تبعيدگاهش در سن موريس رفت و تا زمان مرگ در كنار او بود.

عليرضادر سال ۱۳۲۳ وارد ارتش فرانسه شد و تا سال ۱۳۲۶ در آنجا خدمت كرد و سپس به ايران بازگشت. عليرضا در ايام خدمت در فرانسه با دختري لهستاني تبار ازدواج كرد و از او صاحب پسري شد، ولي دربار ايران اين ازدواج را به رسميت نشناخت و بنابراين همسر و فرزند شاهپور عليرضا در پاريس زندگي مي‌كردند.

عليرضا پهلوي در ۶ آبان ۱۳۳۳ درست در زماني كه شايعه وليعهدي او (به دليل بچه دار نشدن محمدرضاشاه و ثريا اسفندياري ) بر سر زبان‌ها بود، در يك سانحهٔ هوايي كشته شد. جنازه او در كنار جسد موميايي پدرش رضا شاه كه از آفريقا آورده شده بود، در در شهر ري به خاك سپرده شد.

۲- اشرف پهلوي خواهر همزاد محمدرضا پهلوي است. نام وي در زمان تولد «زهرا» بود كه بعدها به «اشرف‌الملوك» و «اشرف» تغيير يافت. او پس اتمام تحصيلات رايج آن زمان ،بنا به توصيه پدرش با علي قوام پسر قوام‌الملك شيرازي ازدواج كرد كه بعد از ۲۰شهريور اين امر به طلاق انجاميد. وقتي رضا شاه مجبور به ترك ايران شد، اشرف در آخرين ديدار با پدر مأموريت يافت تا ياور و همدم برادرش محمدرضا پهلوي باشد.

دومين ازدواج او با احمد شفيق، خواهر زاده ملك فاروق پادشاه مصر بود . وي در دوران نخست وزيري مصدق بخاطر دخالت در سياست و حمايت از مخالفان دولت از كشور تبعيد شد و به فرانسه رفت. قبل از كودتاي ۲۸مرداد وارد تهران شد.

بعد از مدتي ازدواج او با شفيق به طلاق انجاميد .اشرف بعد از سال ۴۰با جوان تحصيل كرده‌اي به نام مهدي بوشهري پور در پاريس ازدواج كرد .اشرف بخاطر نوع شخصيت و دخالتش در سياست ايران و دست داشتن در معاملات مالي و اقتصادي و نيز زندگي خصوصي جنجال‌برانگيز و مفاسد اخلاقي گسترده، مورد انتقادشديد مخالفان حكومت پهلوي قرار داشت.

فساد مالي و اخلاقي اشرف پهلوي به حدي بود كه حتي ساواك را به واكنش واداشت و رفتارهاي او را مغاير شئون سلطنت گزارش كرد. خبرهاي متعدد از دخالت او در قاچاق مواد مخدر در كنار عياشي و ولخرجي، در همه محافل بر سر زبانها بود.

اشرف در سالهاي پس از انقلاب در امريكا زندگي مي كرد و درحال حاضر از سرنوشت او خبري در دست نيست. يكي دو سال پيش، جسته و گريخته، خبرهايي از ابتلاي او به آلزايمر شديد حكايت مي كرد.

۳- غلامرضا پهلوي ششمين فرزند و سومين پسر رضا شاه بود.مادرش پس مدت كوتاهي بر اثر ناسازگاري از رضا شاه جدا شد و در خانه‌اي كه براي وي در نظر گرفته شده بود با تنها فرزندش زندگي مي‌كرد. غلامرضا پس از تحصيلات ابتدايي به همراه سه تن از برادران ناتني‌اش (عبدالرضا پهلوي، احمدرضا پهلوي و محمودرضا پهلوي) براي ادامه تحصيل به مدرسه انستيتو لو روزه سوييس فرستاده شد و پس از اتمام تحصيل، در سال ۱۳۱۵ به همراه ساير برادران به ايران بازگشت و همگي به خواست پدرشان وارد دبيرستان نظام شدند.

غلامرضا در سال ۱۳۲۰ و پس از كنار رفتن رضاخان از سلطنت به همراه پدر مجبور به ترك ايران و اقامت در آفريقاي جنوبي شد. پس از مرگ پدرنيز اجازه بازگشت به او داده نشد و ناچار براي ادامه تحصيل به دانشگاه پرينستون آمريكا رفت ولي پس از يك سال با اجازه برادرش محمدرضا شاه پهلوي به ايران بازگشت و وارد دانشكده افسري شد و در مهر ماه ۱۳۲۷ دوره دانشكده افسري را به پايان برد و به تدريج مدارج نظامي را تا اخذ درجه سرتيپي در سال ۱۳۵۰ طي كرد.

رياست كميته ملي المپيك،رياست باشگاه سواركاران،آجوداني ويژهٔ شاه،عضويت در شوراي نيابت سلطنت از جمله مشاغل وي بود.او همچنين در بسياري از مجامع و محافل به نمايندگي از شاه شركت مي‌كرد. فعاليتهاي اقتصادي گسترده و نامشروع او، زبانزد خاص و عام بود.

او در سال۱۳۵۷ ايران را ترك كرد و كسي از سرنوشت او خبر ندارد.

۴ - عبدالرضا پهلوي درمهرماه ۱۳۰۳ به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي و مقدمات نظام را در تهران سپري كرد. سپس به همراه برادرش محمدرضا براي تحصيل به مدرسه «انستيتو لو روزه» سوييس فرستاده شد. پس از بازگشت به ايران در سال ۱۳۱۵ وارد مدرسه نظام و دانشكده افسري شد. او پس از بركناري و تبعيد پدرش با او به آفريقاي جنوبي رفت و پس از مرگ رضا خان در سال ۱۳۲۳ براي ادامه تحصيل در رشته اقتصاد در دانشگاه هاروارد به آمريكا رفت.

پس از اتمام تحصيلات در سال ۱۳۲۶به ايران بازگشت و علي رغم داشتن تحصيلات عاليه در رشته اقتصاد تنها سمت تشريفاتي رياست افتخاري برنامه هفت ساله دولت به او سپرده شد.

اودر سال ۱۳۲۹ ازدواج كرد اما به دليل مسايل خانوادگي و شخصي و اختلاف همسرش با محمدرضا پهلوي از دربار دوري مي‌جست و بيشتر وقت خود را صرف شكار و تاكسيدرمي حيوانات و كشاورزي و رسيدگي به زمين‌هاي كشاورزي ۳۷۰۰هكتاري خود در دشت ناز ساري مي‌كرد. وي همچنين چندين دوره رياست مجمع جهاني حفاظت از حيات وحش را به عهده گرفت.

نامبرده پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ به اتفاق خانواده‌اش كشور را ترك كرد و هيچكس از محل زندگي او اطلاعي ندارد و گفته مي شودكه نام خانوادگي خود را هم تغيير داده است .

۵-احمدرضاپهلوي هشتمين فرزند و پنجمين پسر رضا شاه بود. او در سال ۱۳۰۴به دنيا آمد و پس از تحصيلات ابتدايي مشغول تحصيل در مدرسه نظام بود كه پس از بركناري و تبعيد پدرش در سال ۱۳۲۰با او به آفريقاي جنوبي و در سال ۱۳۲۳براي ادامه تحصيل به بيروت رفت.

پس از بازگشت به ايران در سال ۱۳۲۵ با سيمين تاج بهرامي دختر دكتر حسين احياءالسلطنه بهرامي (همان كسي كه در صحن مجلس شوراي ملي به گوش سيد حسن مدرس سيلي زد) ازدواج كرد .اين پيوند در سال ۱۳۳۳به جدايي انجاميد .احمدرضا در سال ۱۳۳۷ دوباره ازدواج كرد .

او در امور اقتصادي، سياسي و اجتماعي دخالتي نمي‌كرد و كمتر در دربار حاضر مي‌شد . پس از انقلاب اسلامي درسال ۱۳۵۷به اتفاق خانواده‌اش ايران را ترك كرد و در سال ۱۳۶۱با بيماري سرطان خون در فرانسه درگذشت.

۶-محمودرضا پهلوي نهمين فرزند و ششمين پسر رضا خان در مهرماه ۱۳۰۵به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي و مقدمات نظام را در تهران سپري كرد. او پس از بركناري و تبعيد پدرش با او به آفريقاي جنوبي رفت و پس از مرگ رضا شاه به ايران بازگشت و چندي بعد براي ادامه تحصيل در رشته مديريت بازرگاني و صنعتي در دانشگاه كاليفرنيا و ميشيگان به آمريكا رفت.

او پس از بازگشت به ايران در سال ۱۳۳۳ ازدواج كرد كه اين ازدواج پس از سه سال به جدايي انجاميد . محمودرضا در سال ۱۳۴۳ با مريم اقبال دختر دكتر منوچهر اقبال ازدواج كرد ولي نامبرده نيز پس از مدتي از او جدا شد .

وي در سال ۱۳۵۷ ايران را ترك كرد و در سال ۲۰۱۰ در كاليفرنيادرگذشت.

۷- حميدرضا پهلوي يازدهمين فرزند رضا خان وهفتمين پسر وي در ۱۳تير ماه ۱۳۱۱به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي را در تهران سپري كرد.

او پس از بركناري و تبعيد پدرش با او به آفريقاي جنوبي رفت و پس از مرگ رضا شاه در سال ۱۳۲۳براي ادامه تحصيل به بيروت فرستاده شد ولي پيشرفتي در اين زمينه نداشت و در عوض اهل خوشگذراني بود.به همين خاطر در سن ۱۹سالگي مقدمات ازدواج او را فراهم كردند و در سال ۱۳۳۰با دخترعموي مادرش ازدواج كرد و صاحب يك فرزند شد ولي اين ازدواج اندكي بعد منتهي به جدايي گرديد.

او سپس با زني ديگرازدواج كرد واز او هم صاحب دو فرزند شد. اين ازدواج هم دوامي نيافت . حميدرضا پهلوي از سوي خاندان سلطنت متهم بودد كه در مجامع و محافل موجبات آبروريزي خانواذه سلطنتي رافراهم مي‌آورد تا اينكه در سال ۱۳۴۰به طور كامل از دربار طرد شد و عنوان شاهزادگي از او سلب گرديد.

او به علت عدم ارتباط با خاندان پهلوي، پس از انقلاب ، ايران را ترك نكرد و در سال ۱۳۷۱درگذشت و در بهشت زهرا دفن شد.

۸- فاطمه پهلوي دهمين فرزند رضاخان درسال۱۳۰۷ متولد شد .تحصيلات متوسطه اش را نيمه تمام گذاشت و سپس در بيروت، اروپا و آمريكا ادامه تحصيل داد. در زمان رضا شاه، دربار ايران طرحي براي ازدواج فاطمه با خسرو خان قشقايي در دست داشت كه با شكست مواجه شد.پس از مرگ پدرش، ابتدا در مرداد ۱۳۲۷با يك روزنامه‌نگار آمريكايي ازدواج كردو از او صاحب يك دختر دو پسر شد. اين ازدواج موجب اعتراضاتي در ايران گرديد. چرا كه ازدواج زن مسلمان با مرد غير مسلمان ممنوع و ازدواج زن ايراني با تبعه ساير كشورها نياز به كسب اجازه قبلي از دولت ايران داشت. ناديده گرفتن اين دو مورد موجب شد تا فاطمه پهلوي از امتيازات خود محروم گردد.

از سوي ديگر دربار نيز نسبت به اين ازدواج روي خوشي نشان نداد. چرا كه فاطمه پهلوي جشن ازدواج خود را در پاريس و درست در روزي برگزار نمود كه دربار ايران به مناسبت خاكسپاري رضا شاه عزاي عمومي اعلام كرده بود. اخبار اين ازدواج و همزماني آن با عزاداري به صورت بسيار پر سر و صدا در مطبوعات انعكاس يافت.

سرانجام دربار در سال ۱۳۳۲به فاطمه پهلوي و شوهرش اجازه بازگشت به كشور را داد . در مرداد ۱۳۳۸فاطمه از شوهرامريكايي اش طلاق گرفت و در آبان همان سال با سپهبد محمد خاتمي ازدواج نمود. خاتمي در سال ۱۳۵۴در حال كايت‌سواري در حوالي سد دز با كوه برخورد كرد و كشته شد.

فاطمه پهلوي از جمله اعضاي خاندان پهلوي بود كه به فعاليت‌هاي اقتصادي روي آورد و يكي از سهامداران اصلي «شركت سي.آر.سي» بود كه در سال ۱۳۴۳باشگاه پرسپوليس را راه‌اندازي نمود. اندكي پيش از انقلاب اسلامي، او روانه خارج از كشور شد. مدتي ساكن پاريس بود و سپس به لندن رفت و در سال ۱۳۶۶ در آنجادرگذشت. وي كاخهاي متعددي در تهران و شمال ايران داشت.

۹-شمس (خديجه) پهلوي در سال ۱۲۹۶ به دنيا آمد. او پس از سپري كردن تحصيلات رايج در آن زمان،به اصرار پدرش با فريدون جم فرزند مديرالملك جم (وزير و نخست وزير دوره قاجار و پهلوي) ازدواج كرد. ليكن پس از كناره‌گيري رضا شاه از سلطنت، از همسرش جدا شد و چندي بعد در سال ۱۳۲۲با عزت‌الله مين‌باشيان كه هنرمند بود آشنا شد و در سال ۱۳۲۴در قاهره با او ازدواج كرد. همسر جديد او نام و نام خانوادگي خود را به مهرداد پهلبد تغيير داد. مهرداد پهلبد در سال ۱۳۴۳به وزارت فرهنگ و هنر منصوب گرديد و تا ۱۳۵۷در اين سمت باقي ماند.

او در كاخي در مهرشهر كرج به نام كاخ مرواريد زندگي مي‌كرد. اين كاخ توسط موسسه رايت آمريكا ساخته شده است.

وي رياست كانون بانوان ايران را كه در ارديبهشت سال ۱۳۱۴ توسط رضاشاه براي پيشبرد و اجراي اهداف خود درخصوص كشف حجاب ايجاد شده بود، بر عهده داشت.

شمس و خانواده‌اش در شهريور ماه سال ۱۳۵۷كشور را ترك كردند و چندي بعد در كشور ترينيداد و توباگو در منطقه كارائيب ساكن شدند.

شمس پهلوي در اسفند ۱۳۷۴در سن ۷۸سالگي درگذشت و در ايالت كاليفرنيا به خاك سپرده شد.

۱۰- همدم‌السلطنه نخستين فرزند رضاخان بود. در زمان سلطنت پدرش در مجالس و محافل مطرح نبود و بيشتر اوقات را با نامادري‌اش ملكه تاج‌الملوك مي‌گذراند و همدم و مصاحب او بود. او با ابوالفتح آتاباي ازدواج كرد.

برخي، همدم السلطنه را فرزند صفيه همداني دانسته‌اند. صفيه همداني زني بود كه در زمان خدمت رضاخان در همدان به ازدواج موقت او در آمد.به نقل برخي منابع، او فرزند مريم سوادكوهي بود و مادرش در جواني درگذشت.همدم السلطنه كه نام اصلي اش فاطمه بود در سال ۱۳۵۷ در تهران درگذشت.

۱۱- صديقه پهلوي متولد ۱۲۹۶فرزند يكي از ۴همسر رضاشاه يعني زهرا سوادكوهي بود و مادرش را در شيرخوارگي به علت بيماري سل از دست داد. صديقه پهلوي تا زمان انقلاب ايران با نام خانوادگي پدرخوانده اش، كدويي، شناخته مي شد و لذا هرگز به خاندان سلطنتي راه نيافت. او در دي ماه ۱۳۶۸در سن ۷۲سالگي در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
نظر شما:
------------

جمعه|ا|21|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن