واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - کارگردان، نویسنده و دو بازیگر نمایش «خدا در آلتونا حرف میزند» با حضور در جمع خبرنگاران درباره شرایط اجرای این نمایش صحبت کردند. به گزارش خبر آنلاین، مسعود دلخواه، محمد ابراهیمیان، بهزاد فراهانی و محبوبه بیات در این نشست حضور داشتند.به گفته مسعود دلخواه کارگردان این نمایش، با توجه به مناسب نبودن تالار سنگلج برای اجرا، او در نامه ای از حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درخواست تغییر سالن اجرا کرده، اما تاکنون پاسخ روشن و واضحی به این تغییر سالن داده نشده است.با این حال دلخواه به شناخت خود از پارسایی اشاره کرد و گفت او هر کاری بتواند برای حل این مشکل خواهد کرد. این کارگردان ادامه داد به خاطر نامشخص بودن سالن اجرا در جشنواره آنان مجبور شدهاند دو نوع میزانسن و طراحی صحنه برای اجرا برنامهریزی کنند و به طور قطع اجرای عمومی این نمایش را در سالن دیگری انجام می دهند، چون این سالن اصلا متناسب با شیوه اجرا و کارگردانی نیست. به گفته دلخواه نمایشنامه «خدا درآلتونا حرف می زند» به دلیل بار عاطفی واحساسیش باید در سالنی اجرا شود که اگر جایگاه صندلی ها برابر تماشاگرانش نیست، حداقل پایین تر هم نباشد و اجرا در سالنی مانند سنگلج موجب قربانی شدن کار می شود. او که پیش از این اثر تصمیم داشت با نمایشنامه «از اینجا تا ابدیت» در جشنواره حضور داشته باشد، در این باره گفت: «متن «از اینجا تا ابدیت» کلا چهار بازیگر داشت ومن با هر بازیگری برای اجرای آن صحبت کردم همه تمایل به اجرای عمومی در این طرف سال داشتند که این امکان پذیر نبود. پس مجبور شدم منصرف شوم. وقتی آقای ابراهیمیان پیشنهاد اجرای این متن را به من داد، پذیرفتم.» دلخواه افزود: «من وقتی می خواهم نمایشنامه ای را کارگردانی کنم به ایرانی بودن یا خارجی بودن آن کاری ندارم و به جذابیت هایش فکر می کنم. این متن هم متن جذابی است، گرچه در ظاهر به نظر می رسد درباره روابط پدر و پسری است، اما در سطح بالاتر و عمیق تر در ارتباط با بررسی دو نسل و حتی در یک بررسی عمیق تر به ارتباط و تعامل دو فرهنگ و دو دیدگاه تاریخی، اجتماعی بازمی گردد.» ابراهیمیان: این نمایش وصیت نامه من است محمد ابراهیمیان نویسنده نمایش «خدا در آلتونا حرف می زند» هم این متن را حاصل یک تجربه 40 ساله خود از زندگی و سفر به کشورهای اروپایی دانست و گفت: «برای نوشتن صحنه های مختلف آن و یادداشت برداشتن، مجبور شدم 40 هزار کیلومتر سفر کنم و مدام در ایستگاه های ذکر شده در این نمایشنامه مثل ایستگاه هامبورگ و آلتونا آلمان و حتی در مسیر تهران، زاهدان تا مرز پاکستان در تردد بودم.» او که علاوه بر نویسندگی به عنوان مشاور کارگردان و بازیگر در این پروژه همکاری دارد، افزود: «برخی دوستانم معتقدند این اثر بیوگرافی از زندگی خودم است، اما من می گویم «خدا در آلتونا حرف می زند» به نوعی وصیتنامه من است میان نسل گذشته با نسل امروز.» این نویسنده که دوسال پیش «خدا در آلتونا حرف می زند» را با حضور برخی از بازیگران کنونی مثل بهزاد فراهانی، محبوبه بیات و حمید رضا هدایتی نمایشنامهخوانی کرده بود، در ادامه گفت تمایل داشت اثرش را به شیوه خاص خود کارگردانی کند، اما چون باید برای کارگردانی از مواردی می گذشت تصمیم گرفت اجرای آن را به کارگردانی دیگر بسپارد. ابراهیمیان گفت: «آنچه می بینید عصاره ای از متن است که با خلاقیت دکتر دلخواه درخشندگی دیگری پیدا کرده است. در واقع من از برخی وابستگی هایم از نظر دراماتیک گذشتم تا این نمایش به شیوه خاص خود دکتر دلخواه اجرا شود.»او با تقدیر ازبازی بهزاد فراهانی و محبوبه بیات توضیح داد: «بازی این دو بازیگر توانای تئاتر در این نمایش یک نقطه عطفی است. فراهانی هرچند بازیگر پر انرژی و اکشنی در صحنه است، اما در این اجرا بازی درونی و حسی و متفاوت ارائه می دهد و محبوبه بیات که نقش مادر را بازی می کند با توجه به شناختی که از نسل های مختلف کشور دارد توانسته نمادی از مادران رنج کشیده فرهنگ کشور ما باشد.» فراهانی : مسئولان باید جلوی تلف شدن این نمایش را در سنگلج بگیرند بهزاد فراهانی هم که در «خدا در آلتونا حرف می زند» بازیگر نقش پدر است، یکی از دلایل دل انگیز بودن این نمایش را برای خود نزدیک بودن بخش هایی از آن با زندگیش دانست.او ادامه داد: «من به عنوان یک درام نویس با این متن کمی مشکل دارم ومعتقد به اجرای آن به این شیوه نیستم. زیرا این نوع نمایشنامه ها برای اجرا نیازمند امکانات و وسیع تئاتری هستند که در تئاتر ما هر کارگردانی نمی تواند آن را در اختیار داشته باشد.»فراهانی سالن سنگلج ر ا اصلا مناسب اجرای این نمایشنامه نمی داند و معتقد است مسئولان نمایشی نباید اجازه بدهند این اجرا به خاطر اجرا در سنگلج تلف شود. محبوبه بیات: پر کار بودن بازیگر اصلا جالب نیستمحبوبه بیات بازیگر قدیمی نیز که در «خدا در آلتونا حرف می زند» نقش مادر را بازی می کند، معتقد است نویسندگان ایرانی به خاطر فرهنگ جامعه اخلاقی ما به خوبی نمی توانند درون و شخصیت واقعی یک زن را نشان دهند، اما این اتفاق در آثار محمد ابراهیمیان رخ می دهد. آثار این نویسنده اصولا زن محور هستند در عین آم که اصلا تک بعدی نیستند. این بازیگر قدیمی با اشاره به تفاوت های فرهنگی میان نسل قدیم و جدید، گفت: «وقتی می بینم نسل جوان ما با این همه امکانات و تکنولوژی نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند، ناراحت می شوم. نسل ما، نسل گذشته شادی های خلاقانه ای داشت که مایلم جوانان امروز هم آن را داشته باشند.»بیات معتقد است هیچ گاه نباید به خاطر دستمزد تلویزیون و سینما از صحنه تئاتر دوری کرد، پس او همیشه در پیشنهاداتش به تئاتر اولویت می دهد.او در این باره گفت: «پر کار بودن برای یک بازیگر زیاد جالب نیست. گزیده، اما خوب کار کردن مهم است و یک بازیگر خوب اصلا نمی تواند به طور همزمان در دو تئاتر به خوبی ایفای نقش کند.» «خدا درآلتونا حرف می زند» قرار است در روزهای پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا شود.دیگر عوامل این نمایش عبارتند از ابراهیم حقیقی طراح صحنه و پوستر و بروشور، ادنا زینلیان طراح لباس، حسین پیشکار آهنگساز - که به همراه آزاد گرجی، آناهیتا ایزدی پارسا و سحر کارگر نوازندگی گروه موسیقی را به طور زنده به عهده دارند- فخری سلیمی مدیر هماهنگی و اجرا و رضا موسوی عکاس.کاظم بلوچی، محمد ابراهیمیان، حمیدرضا هدایتی، نقس سیف جمالی، منوچهر علی پور، سودابه گودرزی، بیژن زرین، میثم مطهری، محسن بابایی، مانی قاجار، مجتبی مظفری، ارشیا زرین، سارا علیا، افسون دلخواه، حسین طاووسیان، نعیم بذرکار، داریوش رضایی و آزاد گرجی دیگر بازیگران «خدا درآلتونا حرف می زند» هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]