تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815541758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهروردی، مبتکر بیان مسائل عرفانی در قالب های عقلی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دربندی، محمدرضا  - شیخ شهاب الدین سهروردی در سال 549 ه-ق در دهکده سهرورد زنجان ـ دهکده ای که مردان نامدار دیگری نیز از آن برخاسته اند ـ به دنیا آمد.  وی تحصیلات مقدماتی را در مراغه به پایان رسانید و سپس به اصفهان ، مهم ترین مرکز علمی ایران در آن زمان، رفت تا تحصیلات خود را به مراحل عالی برساند و در همین سفر بود که برای نخستین بار با افکار ابن سینا آشنا گردید. سهروردی پس از پایان تحصیلات رسمی در سفرهایی که در داخل ایران داشت با بسیاری از مشایخ تصوف ملاقات کرد و مجذوب آنان گردید. در واقع در همین دوران بود که او به راه عرفان قدم گذاشت و مدت های مدیدی را به اعتکاف، عبادت و تفکرگذراند. سفرهای وی رفته رفته گسترده تر شد و به خارج از ایران یعنی آناتولی و شام نیز سفر کرد. در سن 30 سالگی به حلب رفت و در آنجا با ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی ( سردار جنگ های صلیبی ) ملاقات کرد و به درخواست او در دربار وی ماندگار شد. ولی سخن گفتن بی پرده ، بی احتیاط بودن در بیان اعتقادات قلبی و هوشمندی فراوانش در محکوم کردن عالم نمایان در مناظره ها، باعث شد که دشمنان زیادی به ویژه از میان علمای قشری پیدا کند و سرانجام آنها از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند و چون او خواسته ایشان را اجرا نکرد، آنها نزد صلاح الدین به دادخواهی برخواستند و صلاح الدین هم ناچار تسلیم خواست ایشان شد و او را به زندان افکند و مدتی بعد هم ، در سال 1166 میلادی این دانشمند جوان نابغه، به صورت مرموزی در زندان از دنیا رفت. سهروردی با وجود عمر کوتاه 38 ساله خود، 37 کتاب به عربی و 13 کتاب به فارسی نگاشته است . نوشته های او دارای سبکی جذاب و از لحاظ ادبی ارزشمند است . آثار وی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد : 1 ـ کتاب های علمی و نظری : که همه به زبان عربی است و در آن ها ابتدا از فلسفه ارسطویی به گونه ای که سهروردی آنرا تبیین می کند، بحث می شود و سپس بر پایه همین فلسفه ، حکمت اشراقی را مورد تحقیق قرار می دهد.2 ـ رساله های کوتاهی به فارسی و عربی که به زبان ساده تدوین شده و به صورت خلاصه توضیحاتی ارائه کرده است که بعضی از آنها ،ا در سنین کودکی او نگاشته شده است.3 ـ حکایت های رمزی و داستان هایی که در آنها از سفر نفس، مراتب وجود و رسیدن به رستگاری و اشراق سخن رفته و از زبان حیوانات، مسایل عرفانی را بیان کرده است. بعقیده بعضی، شیخ فریدالدین عطار نیز در نگارش منطق الطیر از وی الهام گرفته است.4 ـ ترجمه ها، شرح ها و تفسیرهایی که بر کتاب های فلسفی قدیمی تر و نیز بر قرآن کریم و سخنان امامان شیعه نوشته است.وی تنها حکیم مسلمانی است که به نور اندیشیده و نتیجه مطالعاتش موجب پدید آمدن مکتبی در فلسفه اسلامی به نام حکمت اشراق شده که مبانی آن در مهمترین کتاب وی به نام حکمت الاشراق، تبیین شده است. اشراق ، هم با کلمه مشرق ـ محل طلوع خورشید ـ و هم با کلمه شرق ـ منطقه خاور زمین ـ ریشه مشترک داشته و از طرفی نیز با واژه های نور و نورانی در معنی ، نزدیکی دارد. وی در مقدمه این کتاب، که آخرین نوشته اوست و در سن 35 سالگی تالیف شده است می گوید: این کتاب را برخلاف روش مشائیان، بر روش ذوق و کشف و شهود نگاشته ام.آبشخور اندیشه های سهروردی از سه منبع اسلام ، ایران و یونان باستان بوده است. زیرا در اسلام و قران ، خداوند که وجود مطلق است، به نور تشبیه شده و بر اساس آموزه های زرتشت نیز، در حکمت خسروانی ایران باستان، مبداء هستی را نور می دانستند که موجب پدیداری و روشنایی هستی شده است و آنچه که از یونان برداشت کرده، میراث اشراقی افلاطون و نو افلاطونیان بوده است که مباحثی پیرامون وجود و اشراق می باشد. در واقع هنر سهروردی ایجاد وحدت بین این سه نظریه در سه دوره از تفکر بشری است. وی ضمن پذیرش روش تعقلی ارسطویی و فلسفه ابن سینا، بال دوم پرواز را اشراق و ذوقیات افلاطون می دانست . همانطور که افلاطون می گوید : روح ها، نیم کره هایی پراکنده اند، آنها که با یکدیگر جور در می آیند، به هم می پیوندند. در واقع سهروردی نیم کره ای بود که به افلاطون پیوست. او که از علاقمندان به افلاطون ، فیثاغورث و امپدکلوس بود، تاکید می کرد برای رسیدن به فلسفه اشراق باید فلسفه ارسطویی ، منطق، ریاضیات و عرفان را آموخت و با تزکیه نفس، ذهن خود را از آلودگی به تعصب و گناه پالایید ، تا به این ترتیب آرام آرام ذوق یا حس درونی که یافته های عقلی را می سنجد، در انسان هویدا شود. وی در یکی از کتابهایش تزکیه نفس را به آتشی تشبیه می کند که هر گاه در مجاورت آهن درآید، آنرا گداخته و منور می گرداند و تاکید می کند نفس آدمی همان آهن است که با تزکیه، از انوارالهی گداخته می گردد. او معتقد بود، حقایق از طریق کشف و ذوق برای وی حاصل شده و سپس دریافت های خویش را در قالب استدلال و برهان ریخته است و این استدلال و برهان را نه برای خود که برای تعلیم به دیگران آورده است.در بین عرفائی که برای بیان دریافت های خود مشکل دارند ودر پاسخ برخی از مسائل می گویند: یدرک ولا یوصف ، این روش که به همت سهروردی ایجاد شده است ،کاری کارستان است ، یعنی ریختن دریافت های عرفانی در قالب استدلال های عقلی.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 481]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن