تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804245655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتاب، سینما، فرهنگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دانش، مهرزاد  - نفش کتاب و کتابخوانی در اعتلای سینما   نیمه اردیبهشت در مناسبات فرهنگی ما، مقطع برگزاری بزرگ ترین رویداد در این حوزه است: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که هر سال خیل مشتاقان فرهنگ مکتوب را در دوره ای ده روزه به خود جلب می کند و به رغم همه کاستی ها و کمبودها، واجد امتیازهایی متعدد برای اهالی قلم و فرهنگ است. ما سینمادوستان نیز از این باشگاه فرهنگی کلان بی نصیب نیستیم و با وجود بسیاری از اگر و اماها، بسیاری مان دست کم یک بار در راهروهای پرغرفه نمایشگاه در جست و جوی کتاب هایی با موضوع و یا پیش زمینه های سینمایی هستیم. این مناسبت بار دیگر یادآور موضوع مهم ارتباط سینما و کتاب است. معمولا در مواجهه با چنین ترکیبی اذهان معطوف به ماجرای اقتباس ادبی می شود که البته در مناسبات سینمایی/ادبی ما جایگاه چندان محکمی ندارد و صاحب نظران برای این نقیصه فرهنگی و هنری دلائل متعددی را برشمرده اند که تفصیل آن جایگاهی مجزا و گسترده می طلبد. اما منظور در این جا تمرکز روی این بحث نیست. سینما به رغم فراگیری ذاتی خود در ترکیب با هنرهای مختلف، بیش ترین وجه تمایزبخش هویتی اش را در ساحت تصویر متجلی می سازد در حالی که کتاب از جنسی دیگر است و مخاطب آن با نشانه های قراردادی و دلالتی بین نظام واژگانی مکتوب و مفاهیم ذهنی به ادراکات مربوط مشغول می شود. در بسیاری از زمینه های تاریخی و فرهنگی، رویایی دو حوزه کلام و تصویر چنان در نظر گرفته شده است که گویی بیش از تعامل، در موقعیت تقابل به سر می برند و فضا را بر یکدیگر تنگ می سازند. ری برادبری در فارنهایت  451 که بعدها فرانسوا تروفو ، فیلمساز فرانسوی از روی آن فیلمی به همین نام ساخت، همین موضع را در قالبی علمی تخیلی مطرح می سازد و با خلق فضایی رادیکالی آینده انسان را چنان ترسیم می کند که تصویر بر کلام و کلمه غلبه می یابد و بالتبع سطحی نگری در میان مردمان افزایش می یابد. این ایده - حالا نه به این شدت و حدت - در بسیاری از گفتمان های فرهنگی معاصر جاری است و از آن جمله در مملکت ما نیز مورد استناد قرار می گیرد. آمار پایین مطالعه در جامعه ما دلائلی برایش برشمرده می شود که یکی از آن ها گسترش و غلبه تمایل به تماشای تصویر به جای ادراک مفاهیم در مدلولات واژگانی است. راستش نگارنده این موضوع را تا حدی در مورد رسانه تلویزیون صادق می داند، اما سینما که خود آمار مخاطبانش دست کمی از حوزه کتاب ندارد و حتی با نگاهی جدی تر و تحلیلی تر به مراتب اوضاعش از آن نیز اسفناک تر است، نقشی در این فضا ندارد. سینما و کتاب هر دو به دردی مزمن مبتلا شده اند که عبارت از ریزش مخاطبانشان است. قطعا برای این موقعیت، دلائل مختلفی را می توان درنظر گرفت. اما یکی از این ریشه ها برمی گردد به خود برخی از اهالی سینما که به رغم حضور در عرصه ای فرهنگی، فاقد اشتیاق و انگیزه و حتی سواد لازم برای مطالعه - حتی در زمینه های تخصصی سینما - هستند. در مقابل این آفت، نقیصه مخاطب کم سواد را هم بیفزایید که اوضاع را فجیع تر می کند و از همین رو است که سینمای ما یا فروش خوبی ندارد و یا اگر فراوان می فروشد، در زیر سایه لودگی و لمپنیسم و عوامانگی ای است که رسما به تقدیس جهل و الواتی می پردازد و صدالبته معدود موارد و مصداق هایی نیز هستند که این هژمونی نادانی را شکسته اند و فضای فرهنگی قابل ستایشی را که در تعامل بین سینماگر باسواد و مخاطب بافرهنگ شکل گرفته است متبلور ساخته اند. سینما پدیده ای به شدت فرهنگ ساز و فرهنگ پرور است. در جوامع دیگر تأثیر این هنر/رسانه چنان است که حتی خود موجد اقتباس از سینما به کتاب شده است. نمونه مشهور آن، کتاب 2001 یک ادیسه فضایی اثر آرتور سی کلارک است که با عطف به اثر سترگ استنلی کوبریک با همین نام نگاشته شده است. اما این ویژگی ارزان به دست نمی آید و با مناسبات کاسبکارانه و لمپنی جاری در برخی از حوزه های سینمایی ما جور در نمی آید. این روزها سواد و بینش و دانش ناشی از فرهنگ مطالعه یکی از نیازهای اساسی سینما و سینماگران ما است. برای باروری سینما، به کتاب پناه بریم.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن