محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845364320
پیامبر و مدیریت بحران
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پیامبر و مدیریت بحران(1)
با تاکید بر غزوات نبی(ص) 1ـ مدیریت عقیده1 ـ 1 مدیرتی امور عقیدتی و تبلیغی1 ـ 2 ایجاد انگیزة الهی1 ـ 3ـ اختیار درحضور و عدم اكراهمقدمهچنان كه میدانیم، رسالتی كه انبیای الهی بر دوش داشتهاند، رها كردن انسان از زنجیرهای ظلم و ستم ظالمان و مستكبران بوده است؛ همان حركت آزادیبخش كه زمینه را برای انسان جهت پذیرش هدایت آماده كرده و محیط فكری او را از عناصر مضر پاك میكند.پیامبر ما، حضرت محمد(ص) نیز با پیاده كردن الگوی جامع الهی ـ اخلاقی سعی داشتند، به ایجاد نظمی نوین و حاكمیتی فوق بشری در حیات دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ملتها دست بزنند تا در این راه، مستضعفان را ضِد مستكبران یاری كرده و محیطی عاری از شر و اشرار تأسیس كنند. بدون تردید، پایههای اولیة این بنای ماندنی، محصول عمل شخص پیامبر (ص) است كه اگر غیر از این بود، مسیر تحولات اسلامی تا امروز، به دازا نمیكشید. پیامبر(ص) با مهذب كردن خود به اخلاق، مكارم و بزرگورایها، هر چه را كه در یك انسان كامل باید وجود داشته باشد و بر شرف و كمال او میافزاید، در حِد اعلا داشت. او به تمام معنا، بزرگ بود و با همة وجود، درس اخلاق به بشر آموخت؛ اخلاقی كه خلق و خوی بشر را از تاریكی جهل شیطانی به نور عقل و علم الهی رهنمون كرد؛ تا آنجا كه پیامبر (ص) مصداق بارز آیة «إنك لعلی خلق عظیم» شد. خود نیز با تعریف هدف بعثت ـ كه همانا «بعثت لاتمم مكارم الاخلاق» است ـ تلاش خویش را برای اتمام كرامتهای فطری بشری به كار گرفت.در این راستا، هر برهه از زندگی حضرت رسول(ص) و هر پدیده در حیات آن فرزانة مبارك(ص)، راهی است در جهت رسیدن به مكرمتهای اخلاقی.از دیگر موارد در مدیریت تبلیغی پیامبر این بود كه ایشان به سربازان، این فرصت را میدادند كه به اختیار خود وارد جنگ شوند و هیچ اكراهی در كار نبوددر این مقاله با توجه به برداشت مذكور، سعی بر این است كه نحوة مدیریت آن حضرت را در مواقع بحرانی امر خطیر ابلاغ رسالت بررسی كرده و زوایایی هر چند اندك را به صورت شفاف مورد تأكید قرار دهد. از آنجا كه تمام حیات آن حضرت(ص) پر از دغدغه و بحران بوده است، برای تمركز بیشتر، چهار جنگ مهم به عنوان موارد خاص این تحقیق در نظر گرفته شد. این چهار جنگ عبارتند از «بدر»، «احد»، «خندق» و «تبوك». منتها، چون هر جنگ با بحران قبل از شروع حملة نظامی آغاز شده و با بحران اتمام جنگ به پایان میرسد، لذا نوع مدیریت حضرت از آغاز بحران اولیه تا پایان بحران ثانویه(بعد از اتمام جنگ) محل توجه و مدنظر بوده است.امید است كه با بهرهگیری بیشتر از سجایای اخلاقی آن حضرت، راه سعادت را آموخته و بیاموزانیم.امروزه،«جهاد» به عنوان یكی از مظاهر مورد توجه و موجود در زندگی خاتم پیامبران، زیر ذرهبین اندیشمندان و صاحبنظران قرار دارد. با توجه به پیشگفتهها، میتوان در علم امروزی، «جهاد» را نوعی «بحران» یا «شبه بحران» ـ كه بیشتر حالت نظامی داشته، لیكن صبغههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز به خود میگیرد ـ محسوب كرد. این شبه بحران در جامعة حضرت رسول(ص) نیز به صورت اپیدمی گسترش داشت. برای تحلیل مسألة خروج توأم با توفیق حضرت رسول(ص) از این بحرانها باید نگاه دقیقی به چگونگی اعمال مدیریت آن حضرت داشت. همان طور كه میدانید، «مدیریت»، علم و هنر برنامهریزی، متشكل و هماهنگ كردن، رهبری و كنترل فعالیتهای مختلف به منظور نیل به هدفی مشخص است؛ این علم و هنر، در زیباترین و والاترین چهرة خود، در سیرة نبوی قابل مشاهده است: مدیریتی الهی، مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و مراتب وجودی او كه در حقیقت، با ادارة قلبها تحقق مییابد. بدون تردید، هدف از این نوع مدیریت. خارج كردن انسان از مرتبة حیوانی و وارد كردن او در مرتبه رحمانی و خروج از ظلمات به سوی نور میباشد.به هر تقدیر، نوع مدیریت آن حضرت در طول مسیر بحرانی و جریان یك جنگ، قبل از آغاز جنگ تا بعد از پایان شعلههای آن، میتواند، به عنوان درسی زیبا و جذاب در آیین الهی، آموختنی و البته، لازم الاتباع باشد؛ لذا با توجه به جمیع جهات، نكاتی بسیار دقیق از این نوع مدیریت را كه كاملاً با مدیریت بشری جنگها متفاوت است، شرح داده و بتفكیك به بحث و بررسی هر یك میپردازیم.ناگفته نماند كه آیین محمدی(ص) در زمان خود، دربردارندة اصولی مخالف و ناسازگار با وضعیت حاكم بود. لذا برای اجرای اصل جلوگیری از ستمپذیری و انظلام، میبایست قدرتی در مقابل سیستم حاكم وجود داشته باشد؛ بنابراین، حداقل آمادگی برای جنگ و شاید هم ورود به جنگ ضرورت داشت. در نتیجة، هرگاه «استراتژی دعوت» مؤثر نمیافتاد، به تناسب موقعیت، امكان بروز جنگ وجود داشت.1ـ مدیریت عقیده:1 ـ 1 مدیرتی امور عقیدتی و تبلیغی:از آنجا كه اساس و مبنای نبردهای پیامبر(ص)، نبرد در راه ایجاد و تأسیس حكومتی مبتنی بر فضایل و ارزشهای اسلامی بوده و مانند اغلب نبردهای دیده شده و پیشآمده، برای كسب قدرت بیشتر و در راه تحكیم حكومت فاسد و زورمدار نبود، لذا تبیین امور شرعی و اسلامی و توجیه و ترویج اسلام و عقاید اسلامی و تبلیغ قدرت اسلام، در قلبها مؤثر واقع شده و باعث آمادگی روحی بیشتر اصحاب برای نبرد و اهدای جان خویش در مقابل ترویج عقیده میشد.از این جهت، پیامبر اكرم(ص) بسیار بر سر عقیده پافشاری میكرد و هیچگاه، به معامله دربارة آن تن درنمیداد. به عنوان نمونه، در جنگ «احد»، در حالی كه سپاه مشركان حدود سه هزار نفر بودند، رسول خد(ص) سپاه مؤمنان را در حالی كه شمار آنان با احتساب گروهی بیمار دل كه در میان آنان وجود داشتند، تنها به هزار نفر میرسید، پیش برد. در این میان، برخی از «انصار» قصد داشتند تا از همپیمانان یهودی خود نیز كمك بخواهند؛ اما رسول خد(ص) فرمود: «ما را به یاری آنان نیازی نیست.» چرا كه حضرت رسول(ص) میخواستند، سپاه او فقط از كسانی تشكیل شود كه برای دفاع از عقیدة خود سر جنگ دارند. خداوند نیز در این باره فرموده است:«ای كسانی كه ایمان آوردهاید، كسانی را غیر از همعقیدگان خود به دوستی و همكاری نگیرید كه در ایجاد سستی در شما فروگذار نمیكنند. آنان دوست دارند كه شما در رنج و مشكل گرفتار آیید. كینه از زبان آنان هویداست و البته آن چه در دل دارند از این بزرگتر و بیشتر است.»1 ـ 2 ایجاد انگیزة الهیچنان كه گفتیم، پیامبر(ص) قبل از نبرد از ایجاد انگیزههای سطحی و یا مادی صرف، فاصله میگرفت و دلها را با توجه دادن به انگیزههای الهی به تحرك وامیداشت؛ زیرا كاركرد انگیزههای الهی، بسیار بادوامتر است و از آنجا كه دست یافتن به این انگیزهها بسیار سخت است، در نتیجه، تاب تحمل مشكلات سخت و دشوار نیز بیشتر فراهم میآید. اینك، نمونههایی از این سنخ انگیزه را كه مربوط به جنگ «بدر» میباشد، نقل میكنیم:«رسول خد(ص) به جنگ مصمم شده بود. اما نه جنگی كه انگیزة آن، به دست آوردن مال و ثروت و یا جلوهای دیگر از جلوههای دنیا باشد؛ بلكه دشمن خدا به رویارویی مؤمنان آمده بود و آنان، ناگزیر بودند تا به دعوت خدا و رسول او و این مژده كه یكی از دو نیكی را به دست خواهند آورد، پاسخ مثبت دهند. لذا، وارد نبرد شدند. امِا درست در مقابل آنان، كسانی بودند كه فقط به دنبال انگیزههای مادی آمده بودند و اندیشهها و نقشههای مختلف آنان را سست و ناكام ساخته بود و لذا، در هنگام رویارویی، ترس بر دلهای آنان چیره میشد.»[1]در جنگ «احزاب» نیز پیشنهاد پیامبر برای تطمیع سران دو قبیلة «غطفان» و «نجد» جهت مصالحه در مقابل دریافت یك سوم محصولات مدینه، باعث آزمندی آن دو قبیله شد. یقیناً اگر در گروهی، پایبندیهای قومی، قبیلهای و مادی بر مبانی دیگر غالب گردد، باعث میشود كه عزم و اراده از آن جمع رخت بربندد و به علت همین آزمندیها نیز بود كه آنان از طولانی شدن محاصره و بینتیجه ماندن آن خسته شدند و میان آنان و قریش اختلافاتی به وجود آمد و سرانجام، درصدد برآمدند تا از همان راهی كه آمدهاند، بیهیچ دستاوردی بازگردند.»[2]از این جهت، پیامبر اكرم(ص) بسیار بر سر عقیده پافشاری میكرد و هیچگاه، به معامله دربارة آن تن درنمیداد. به عنوان نمونه، در جنگ «احد»، در حالی كه سپاه مشركان حدود سه هزار نفر بودند، رسول خد(ص) سپاه مؤمنان را در حالی كه شمار آنان با احتساب گروهی بیمار دل كه در میان آنان وجود داشتند، تنها به هزار نفر میرسید، پیش برد. در جنگ «احد» نیز خداوند، دلهای مؤمنان را به این مژده استوار ساخت كه اگر در میدان نبرد پایداری كرده و ثابت قدم بمانند و خدا را به یاد داشته و مطمئن باشند كه ازهمة قدرتها برتر است، همچنین، اگر دل استوار دارند و از جنگ و تعقیب دشمن روی برنتابند و به غنایم مشغول نشوند و سرانجام، اگر به مخالفت با فرماندهی هوشیار كه آنان را به راه درست و همكاری نزدیك در میدان نبرد فرا میخواند، نپردازند خداوند آنان را به وسیلة فرشتگان آسمانی یاری خواهد كرد. در این خصوص آیات الهی نیز گواهی میدهند:[3]«آنگاه به مؤمنان میگفتی، آیا این شما را بسنده نمیكند كه پروردگارتان به وسیلة هزار فرشته كه از آسمان فرو فرستاده میشوند، از شما پشتیبانی كند؟ بلكه اگر صبر كنید و پرهیزگار باشید، بزودی همین كه آنان بر شما درآیند، پروردگارتان ما را به وسیلة پنج هزار فرشته ـ كه همه نشان دارند ـ پشتیبانی خواهد كرد. پروردگار، این[امداد و پشتیبانی] را جز برای آن قرار نداد كه مایة بشارتی برایتان باشد و دلهایتان بدان آرام و مطمئن شود و یاری و پیروزی جز از جانب پروردگار نیست و نیز این امداد برای آن بود كه دنبالة كافران قطع شود یا خداوند آنان را سركوب كند و ناكام و سرشكسته گردند.»بنابراین، تشویق و تحریك به نبرد، عنصری اساسی در بالا بردن روحیة معنوی و عوامل روانی برای جنگجویان است؛ كما این كه در آن زمان، برانگیختن روح حماسی در جمع و ایجاد انگیزة شدید بر واقعیتی كه برای آن میجنگند، و این كه تا حصول نهایی آن باید بكوشند، همة مؤمنان را در حالت بیداری انقلابی نگه میداشت و حركت و انگیزة روانی و علاقة دایم برای رویارویی با دشمن را در ایشان برمیانگیخت. در این رابطه، قرآن كریم در جای دیگری میفرماید:«ای اهل ایمان، آیا میخواهید كه به نجاتی سودمند هدایت شوید، تا از عذابی دردناك رهایی یابید؟ پس به خدا و رسول او ایمان آورید؛ و به مال و جان، در راه حق جهاد كنید؛ كه اگر دانا باشید، این برای شما بهتر است، تا پروردگار، گناهانتان را ببخشد و در بهشتی كه زیر درختانش نهرها(آبی گوارا) جاری است، داخل گرداند؛ و در بهشت عدن، منزلهای نیكو و جاودانی به شما عطا كند؛ كه این، همان رستگاری بزرگ بندگان است، و نیز تجارتی دیگر كه آن را هم دوست دارید؛ نصرت و یاری خدا و فتح نزدیك است كه بشارت رحمتی است به اهل ایمان.»[4]در غزوة «بدر» نیز پیامبر فرمود: «سوگند به كسی كه جان محمد در دست اوست، امروز اگر مردی، بردبارانه و ثابت قدم و دقیق نبرد كند، خوشبخت است و اگر پشت نكند، جای او در بهشت خواهد بود.»1 ـ 3ـ اختیار درحضور و عدم اكراهاز دیگر موارد در مدیریت تبلیغی پیامبر این بود كه ایشان به سربازان، این فرصت را میدادند كه به اختیار خود وارد جنگ شوند و هیچ اكراهی در كار نبود؛ بلكه آنان خود با این كار در پی اجر اخروی بودند و اگر در پرتو لطف و خواست الهی پیروز میشدند، باز هم برای آنان حقیقتی مدِ نظر بود كه به دفاع از آن برخاسته بودند و اگر كشته میشدند، نیز به افتخار شهادت و به بهشت و خشنودی خداوند دست یافته و هیچ فاصلهای میان آنان و بهشت نبود. بنابراین، در هر حال، آنان دست به تجارت سودآوری میزدند كه خود آن را انتخاب كرده بودند.ادامه دارد...مصباح الهدی باقریپی نوشت ها:[1] سورة مؤمن، آیة 31[2] دلشادتهرانی، مصطفی؛ سیرة نبوی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ، 1372، ص 162[3] ابوزهره، محمد، خاتم پیامبران، ترجمة حسین صابری، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی 1373، ص 376[4] همان، صص 646 ـ 645منبع:مجله اندیشه صادق، شماره 3و4، با اندکی تصرف و تلخیص
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]
صفحات پیشنهادی
پیامبر و مدیریت بحران
پیامبر و مدیریت بحران(1) پیامبر و مدیریت بحران با تاکید بر غزوات نبی(ص) 1ـ مدیریت عقیده1 ـ 1 مدیرتی امور عقیدتی و تبلیغی1 ـ 2 ایجاد انگیزة الهی1 ـ 3ـ ...
پیامبر و مدیریت بحران(1) پیامبر و مدیریت بحران با تاکید بر غزوات نبی(ص) 1ـ مدیریت عقیده1 ـ 1 مدیرتی امور عقیدتی و تبلیغی1 ـ 2 ایجاد انگیزة الهی1 ـ 3ـ ...
جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم ... - اضافه به علاقمنديها
جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (2)-جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (2) نويسنده:مصباح الهدي ...
جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (2)-جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (2) نويسنده:مصباح الهدي ...
جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم ... - اضافه به علاقمنديها
جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (1)-جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (1) نويسنده:مصباح الهدي ...
جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (1)-جنبههايي از مديريت بحران پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (1) نويسنده:مصباح الهدي ...
مديريت در بحران (تحليلى از جنگ خندق)
مديريت در بحران (تحليلى از جنگ خندق) نويسنده:دكتر عليمحمد ولوى پژوهشى موردى در مديريت پيامبر اكرم(ص) در غزوه احزاب زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) ...
مديريت در بحران (تحليلى از جنگ خندق) نويسنده:دكتر عليمحمد ولوى پژوهشى موردى در مديريت پيامبر اكرم(ص) در غزوه احزاب زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) ...
رئيس سازمان مديريت بحران كشور: اكثر حوادث طبيعي بوقوع ...
لازم به ذكر است، گردهمايي يك روزه تدوين آيين نامه اجرايي سازمان مديريت بحران كشور كه صبح امروز در سالن پيامبر اعظم وزارت كشور با حضور مسئولان استاني، كارگروه ...
لازم به ذكر است، گردهمايي يك روزه تدوين آيين نامه اجرايي سازمان مديريت بحران كشور كه صبح امروز در سالن پيامبر اعظم وزارت كشور با حضور مسئولان استاني، كارگروه ...
مسئوليت فردى در مديريت بحران
مسئوليت فردى در مديريت بحران-مسئوليت فردى در مديريت بحران داوود پنهانى هر بار كه بارانى مى بارد، ... مسئوليت فردى در مديريت بحران داوود پنهانى هر بار كه بارانى مى بارد، برفى از ستيغ كوه ها مى گذرد و شهر و .... استقامت در سيره پيامبر اعظم (ص) ...
مسئوليت فردى در مديريت بحران-مسئوليت فردى در مديريت بحران داوود پنهانى هر بار كه بارانى مى بارد، ... مسئوليت فردى در مديريت بحران داوود پنهانى هر بار كه بارانى مى بارد، برفى از ستيغ كوه ها مى گذرد و شهر و .... استقامت در سيره پيامبر اعظم (ص) ...
پیامبر(ص) و مدیران جوان (2)
2 دسامبر 2009 – پیامبر(ص) و مدیران جوان (2)-پیامبر(ص) و مدیران جوان (2) بر مسند ... او را براى گره گشایى و مدیریت بحران اعزام مىداشت كه از آن جمله مىتوان به اعزام ...
2 دسامبر 2009 – پیامبر(ص) و مدیران جوان (2)-پیامبر(ص) و مدیران جوان (2) بر مسند ... او را براى گره گشایى و مدیریت بحران اعزام مىداشت كه از آن جمله مىتوان به اعزام ...
در سومين كنفرانس بين المللي مديريت بحران در منطقه اكو مطرح ...
در سومين كنفرانس بين المللي مديريت بحران در منطقه اكو مطرح شد سه پيشنهاد مهم ... شايان ذكر است، اين همايش به مدت 3 روز در تالار پيامبر اعظم وزارت كشور برگزار ...
در سومين كنفرانس بين المللي مديريت بحران در منطقه اكو مطرح شد سه پيشنهاد مهم ... شايان ذكر است، اين همايش به مدت 3 روز در تالار پيامبر اعظم وزارت كشور برگزار ...
احمدينژاد: بحران غذايي به خاطر مديريت فاسد جهاني است
احمدينژاد: بحران غذايي به خاطر مديريت فاسد جهاني است-احمدينژاد: بحران غذايي به خاطر ... احمدينژاد با اشاره به اينكه همه پيامبران الهي وعده دادهاند كه روزي در زمين حاكميت ...
احمدينژاد: بحران غذايي به خاطر مديريت فاسد جهاني است-احمدينژاد: بحران غذايي به خاطر ... احمدينژاد با اشاره به اينكه همه پيامبران الهي وعده دادهاند كه روزي در زمين حاكميت ...
تاثیر متقابل مدیریت و عرفان بر هم
در عین حال با مدیریت عارفانه در مقابل بزگترین طاغوت های زمان خود ایستاده اند و ... مدیریت است تا با اندوختن معنویت، حکمت و قدرت الهی از گذر مدیریت بحران ها و ... ویژگی مدیریت عارفانه پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در دو عنوان خلاصه می شود.
در عین حال با مدیریت عارفانه در مقابل بزگترین طاغوت های زمان خود ایستاده اند و ... مدیریت است تا با اندوختن معنویت، حکمت و قدرت الهی از گذر مدیریت بحران ها و ... ویژگی مدیریت عارفانه پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در دو عنوان خلاصه می شود.
-
گوناگون
پربازدیدترینها