واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یكسال بدون "بابك بیات" گذشت خانهای كه موزه نشد و ملودیهایی كه بدون بیات
"زندگى بازیست، ما خود صحنه مىسازیم تا بازیگر بازیچههاى دیگران باشیم، واى زین برد روانفرساى، من بازیگر بازیچههاى دیگران بودم، گرچه مىدانستم این افسانه را از پیش، زندگى بازیست." یكسال از رفتن بابك بیات، مرد 60 سالهی موسیقی ایران گذشت. از ساعتی كه خبر رسید، در سالی كه پاییز بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر بود، او نیز رفت؛ همان سازندهی موسیقی متن فیلمهای عروسی خوبان، شاید وقتی دیگر و مسافران و دهها فیلمی كه در سینمای ایران ماندگار شدند. خودش میگفت: "بیش از 18 سال سینهخیز در این حرفه حركت كردم، موسیقی فیلم ساختم و با عشق و علاقه كارم را ادامه دادم و اگر صورت هزینههای و دستمزد من را در این مدت نگاه كنید، از اینكه یك آهنگساز با این همه زحمت چنین زندگی میكند و درآمد كمی در حد یك كارمند داشته است، خندهتان میگیرد ... " میخواست "حكم" آخرین كارش باشد، اما نشد؛ اما میگفت: "چند فكری بودن گروه دستاندركار و ... باعث شد با مسعود كیمیایی همكاری نكند." بیات همواره از حضور جوانها در حرفهی ساخت موسیقی فیلم راضی بود؛ اما خود اذعان میداشت، متأسفانه بسیاری از اینها از آن حس موسیقایی و تخصص در موسیقی فیلم برخوردار نیستند و فقط آن را یدك میكشند و چون كار دیگری بلد نیستند موسیقی فیلم بسازند. او بعد از فیلم "به من نگاه كن" كار تازهای نكرد؛ "آرزوی پیشرفت برای موسیقی فیلم در ایران را دارم؛ من از این راه زندگی میكردم اما هماكنون حاضرم كار نكنم تا موسیقی فیلم در این مملكت دست كسانی باشد كه تخصص این كار را دارند." ولایت عشق، كشتی آنجیلیكا، عروس، نقطه ضعف، اتوبوس، پهلوانان نمیمیرند، جهان پهلوان تختی و افسانهی سلطان و شبان از دیگر آثاری هستند كه بیات برای آنها موسیقی ساخت و رفت. گفته میشود بابک بیات موسیقى فیلم را با فیلم "غریبه" که با همراهى واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از آن، موسیقى فیلمهاى خوشید در مرداب، شب آفتابى، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیارى موسیقى فیلمهاى دیگر را ساخت. پس از درگذشت وی از سوی شهردار تهران قالیباف اعلام شد كه میخواهند خانهاش را خریداری كرده و با حفظ همان تركیب به موزه تبدیل كنند. اما با گذشت یكسال هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ نه خانهای خریده شده و نه موزهای راهاندازی شده است و نه حتی كسی غبار نشسته بر سازهای بیات را تكاندهاست. سیدعباس سجادی در این باره به خبرنگار ایسنا عنوان كرد، برای تبدیلشدن خانهی بیات به موزه اعلام نیاز و از سوی شهردار تهران دستور پیگیری داده شده است. ما نظرات كارشناسی را اعلام كردهایم و امیدواریم اتفاق بیافتد؛ با اینحال عملیشدن این اتفاق به بالاتریها بستگی دارد. مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ابراز كرد كه به این مقوله نباید موردی نگاه شود، بلكه ضرورت دارد كه آیین نامهی برای حفظ میراث بزرگانمان تدوین شده تا سرمایههای فرهنگی محفوظ مانده و به نسل آینده منتقل شوند. او از پیشنهاد تبدیل خانهی استاد علی تجویدی به موزهی خاندان تجویدی، در این راستا، یاد كرد. بعد از پیروزى انقلاب بابک بیات فعالیت موسیقى را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زالزاده و با کاست قاصدک، زندگىنامه صمد بهرنگى و بهصورت ترانههاى کودکانه سیمین غدیرى آغاز كرد. پس از آن کاست "خروس زرى پیرهن پرى" را به همراه احمد شاملو و کاستهاى "سکوت سرشار از ناگفتههاست" و "چیدن سپیدهدم را با صداى احمد شاملو" ارایه كرد. بابک بیات موسیقى فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم "مرگ یزدگرد" ساخته بهرام بیضایى شروع کرد و در سال 1362 موسیقى فیلمهاى "نقطه ضعف "و "ریشه در خون" را ساخت و سالهاى بعد براى حدود 90 فیلم سینمایى موسیقى نوشت؛ آخرین سریالش هم "ولایت عشق" بود. او جایزه سیمرغ بلورین فجر را براى فیلم عروس دریافت کرد. سال 1375 از بین چهار کاندید دوبار نامش اعلام شد، سیمرغ بلورین گرفت. در خانهی سینما براى فیلم ساحره جایزه اول موسیقى فیلم را دریافت کرد. در جشن گزارش فیلم هم جایزه بهترین آهنگسازى را براى صد سالگى سینما از آن خود کرد. بیات كارهای دیگری هم میكرد. در این سالها قطعهی کرال و ارکسترال "سرزمین خورشید" ساخته بود كه سال 1376 توسط ارکستر سمفونیک تهران و بهرهبرى فریدون ناصرى اجرا شد. حدود هشت سال هم در دانشگاههاى تهران موسیقى فیلم تدریس را کرد. حالا ملودیهای تهران یكسال است كه دیگر بیات ندارند ... منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]