واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جسارت در انتخاب سوژه
سریالهای جدید فصل پاییز با نام كارگردانهای بزرگی مثل حاتمی كیا، فخیمزاده و.. روانه آنتن شدهاند و باید دید این سریالها چه قدر در جذب مخاطب موفق خواهند بود.آنچه هم كه این روزها تحت عنوان سریالهای فاخر نامیده میشوند، اغلب سریالهای تاریخی با روایت خطی و یكنواخت و بازیگرانی تكراری است كه با گویشی نیمه تاتری و ژستهای تكراری دیالوگ هایشان را ادا میكنند.روند این سریالها كند و فاقد جذابیت است و اغلب آنقدر شلوغ و پر از پرسوناژها و تیپهای فرعی است كه از همان اول تماشاگر را دلزده میكند این سریال ها بهرغم فاخر نامیده شدن و صرف هزینه زیاد بسیار كلیشهایاند و نمیتوانند مخاطب را با خود همراه سازند.واقعاً چه عاملی باعث میشود كه سریالی كرهای مثل یانگوم بزرگ یا همان جواهری در قصر ( كه قسمت اعظم آن در لوكیشن آشپزخانه می گذرد!) با مولفههایی ابتدایی و روایتی تكراری بدون افت و خیز خاص یا به كارگیری جلوههای ویژه مرعوبكننده یا حتی صحنههای اكشن و نداشتن مولفههای معمولی مثل خشونت و.. كه در تمام دنیا مخاطب را جلب میكند، توانسته است آنقدر در جذب مخاطب موفق باشد، تا جایی كه در هنگام پخش آن خیابانها خلوت میشوند؟چرا بیشتر سریالهای داخلی نمیتوانند با به كارگیری همین عناصر ساده و بدون ترفند خاصی تا این حد موفق باشند؟ نقطه قوت چنین سریالی بهرغم سادگی روایتش درنحوه روایت همین داستان ساده است و در نوشتار فیلمنامهای است كه مخاطب عام را به خوبی میشناسد. ایجاد همذات پنداری در مخاطب با شخصیتها جلب احساسات مخاطب، به كارگیری اصول صحیح ساخت یك ملودرام و سپس گره افكنی و تعلیق در سرنوشت كاراكترها از عواملی هستند كه اگر خوب پرداخت شوند سریال به راحتی مخاطب را جذب میكند.ضعف فیلمنامه نویسی در مجموعههای تلویزیونی عاملی است كه بارها و بارها از سوی كارشناسان این فن مطرح شده است.فیلمنامههای سریالهای داخلی كمتر توانستهاند با دستمایه قرار دادن موضوعی معمولی و پرداخت آن مخاطب را در گیر كنند. به خصوص قسمتهای اول یك سریال و در شروع ماجرا آنقدر به معرفی صرف شخصیتها پرداخته میشود و آنقدر دیر وارد داستان اصلی میشویم كه حوصله تماشاگر سر میرود و دیگر پیگیر قسمت های بعدی آن نمیشود.حتی اگر این ضعف فراگیر را نادیده بگیریم عناصر دیگری هم هستند كه بتوانند مخاطب را جذب یك سریال كنند بهعنوان مثال سریال جدید فخیمزاده صرفنظر از افراط در سكانسهای اكشن و ضد و خورد و موضوع پلیسی آن، با استفاده از یك مضمون نسبتا تازهای مانند مصرف قرصهای روان گردان، كه مشكل امروز جوانان در جامعه است و هنوز در سیما طرح آن جزو رازهای مگو حساب میشود، با همان قسمت اول مجموعه توانسته جلب توجه كند همین جسارت در پرداختن به مضامینی كه جزئی از معضلات امروز جامعه است و روز به روز دارد حادتر میشود ضمن آگاهی دادن به مخاطب میتواند سبب موفقیت یك مجموعه تلویزیونی گردد.مضامین و مشكلات مختلفی كه با كتمان و سرپوش گذاشتن روی آنها هرگز كمرنگ نخواهند شد.به خاطر دارم زمانی را كه نام بردن از كلمه ایدز در تلویزیون ممنوع بود و تابلو محسوب می شد اما حالا مدتهاست كه علاوه بر برنامههای متعدد پزشكی سریالهای بسیاری درباره این بیماری و نحوه انتقال آن ساخته و پخش شدهاند.یا فیلم و سریال های نادری با موضوع دختران فراری و...كه هرچند اندك اما ساختار شكنانه مرزهای قبلی را شكسته و به نمایش در آمدند. هنوز هم از این دست مضامین دست نخورده كه می توانند مشكل هر كدام از افراد جامعه باشند بسیارند كه با كمی جسارت و خلاقیت میتوانند موضوع یك سریال قرار گیرند و حتی ورای نفس سرگرمیسازی، به لحاظ پیام رسانی و آشنایی مخاطب مفید باشند خصوصا كه مخاطبان تلویزیون از هر رسانه دیگری بیشترند و خواهی نخواهی همه اقشار مردم ساعاتی از شبانه روز را ، حتی اگر سرگرم كارهای دیگری باشند تلویزیون هم تماشا میكنند و وسعت و زیادی تعداد مخاطب میتواند به وسعت پیام رسانی و آگاهی جمعی كمك شایان توجهی كند.اما در مجموع عوامل مختلفی میتوانند سبب موفقیت یك سریال تلویزیونی گردند. با شناسایی ذائقه مخاطب ایرانی ونیازهای او و غنای بصری تصاویر و به كار گیری مضامینی نو و مرتبط با زندگی روزانه مردم در قالب فیلمنامههای اصولی میتوان سریالها را در قالبی عرضه كرد كه مخاطبین بسیاری را پای این صفحه جادویی بنشاند.منبع : همشهری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]