تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816163786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ولادت امام موسي كاظم (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:الف: ولادت امام موسي كاظم (ع)
امام هفتم شيعيان با جمع روايات، احاديث، احكام و احياي سنن پدر گرامي و تعليم و ارشاد شيعيان، اسلام راستين را حفظ و تقويت كرد.

هفتم صفرسال 128 هجري قمري ولادت هفتمين ستاره آسمان امامت ، حضرت موسي بن جعفر است .

دوره امامت امام كاظم (ع) از دوره هاي سخت تاريخ امامت است . در اين دوره امام با دو مشكل مواجه بود، يكي از اين مشكلات ارتباط مستقيم با حاكميت نامشروع خلفاي عباسي بود . مشكل برخورد با خلفا و مقابله با تبليغات مسموم و اقدامات كينه توزانه آنها همواره به عنوان مشكل اساسي شيعه وجود داشت .

ولي مشكلي كه امام كاظم در دوره امامت خويش با آن روبه رو بود مشكل دروني شيعيان در اين زمان بود. اين مشكل دروني انشعابي بود كه در اين دوره در ميان شيعيان به وجود آمده بود و از اين نظر اتحاد و يكپارچگي شيعيان در معرض خطر قرار داشت .

دراثرهمين افتراق، گروهي در اثر پاره اي عواملي دروني و بيروني به امامت اسماعيل كه يكي از فرزندان امام جعفر صادق (ع ) بود و در زمان حيات پدر بزرگوارش فوت كرده بود، قائل شدند و اسماعيليه نام گرفتند. گرچه پيدايش اين فرقه موجب بزرگترين انشعاب در ميان شيعيان بود ولي امر انشعاب به همين مورد محدود نگشت و گروه هاي ديگري نيز ظاهر شدند .

اوضاع و احوالي كه به دليل انشعاب در ميان شيعيان به وجود آمده بود موجب شد رهبر شيعيان با دشواري خاص مواجه شود، اما امام كاظم با علم و تدبير امامت، جامعه شيعه را سامان بخشيد، اين ساماندهي آن گونه كارساز و مؤثر واقع شد كه نه تنها شيعيان موفق شدند بر مشكلات داخلي غلبه كنند بلكه به رسالت سياسي و ديني خويش نيز توجه كردند و چون گذشته به استمرار راستين اسلام و مبارزه با خلفا پرداختند.

دشمني خلفاي عباسي با امام كاظم زماني بيشتر شد كه آن امام بزرگوار به طور علني مخالفت خويش را با خلفا آشكار كرد و آنها را متوجه مي نمود كه حكومت و رهبري جامعه از آن ائمه شيعه است و خلفاي عباسي غاصب هستند، البته يكي از ويژگيهاي امام در مقابل تمام سختيها و فشارها، خودداري بود كه خشم را فرو مي خورد و هرگز به واسطه ناملايمات سخني و حركتي نسنجيده كه برخواسته از خشم وي باشد، از آن امام سرنزد و به همين علت نيز به كاظم (فروخورنده خشم) شهرت يافت .

مهمترين محور تبليغاتي عباسيان به ويژه هارون الرشيد اين بود كه مي خواستند به مسلمانان وانمود كنند وارث به حق رسول اكرم، عباسيان هستند و در نتيجه رهبري حكومت اسلامي بايد در دست آنان باشد. امام كاظم در برابر اين تبليغات گمراه كننده عباسيان به شدت ايستاد و در اين باره روشنگري كرد.

يكى از ويژگيهاى مهم حكومت اسلامى، اجراى حدود، بدون هيچ ملاحظه ‏و مسامحه است. امام كاظم (ع) در مورد اجراى حدود مى‏فرمايد: منفعت ‏اقامه حد براى خداوند در روى زمين از بارش چهل روز باران بيشتراست و اينكه در قرآن آمده است: "يحيى الارض بعد موتها " (خداوند زمين مرده را زنده مى‏كند). منظور زنده كردن به وسيله قطرات‏ باران نيست، بلكه منظور اين است كه خداوند مردانى را در روى ‏زمين بر مى‏گزيند تا عدالت را بر پا دارند و با اقامه عدل،زمين‏ را زنده كنند.

عدم سازش بر سر اصول، مبارزه با كاخ نشينى، مبارزه با عوام فريبى هارون، مبارزه با ترويج افكار باطل، مبارزه با لهو و لعب از اهم فعاليتهاي امام موسي كاظم بود .

مبارزات توقف ناپذير و كوبنده امام موسي كاظم (ع ) سبب شد هارون براي مقابله با خطراتي كه از اين ناحيه خلافتش را تهديد مي كرد اامام را زنداني كند و سپس با حيله آن بزرگوار را به شهادت برساند.

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن