تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821127372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استعمال دخانيات عامل خطر در ابتلاء به 8 نوع سرطان است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: استعمال دخانيات عامل خطر در ابتلاء به 8 نوع سرطان است
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كاشان اظهار داشت: استعمال دخانيات عامل خطر ثابت شده در ابتلا به 8 نوع سرطان است.


به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر حسن الماسي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: استعمال دخانيات به عنوان عامل خطر ثابت شده در ابتلا به سرطان هاي دهان، حنجره، ريه، پانكراس، مثانه، كليه، مري، معده و عامل خطر احتمالي در سرطان هاي روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، كبد، غددفوق كليوي،كيسه صفرا،حفره بيني و سينوسها مي باشد .

وي با اشاره به نامگذاري 8 الي 15 بهمن ماه هر سال به عنوان هفته ملي مبارزه با سرطان در ايران افزود: 90درصد سرطان هاي ريه و 83 درصد مرگ ومير ناشي از اين سرطان در اثر استعمال دخانيات است.

وي تصريح كرد: مواجهه زودرس با دود سيگار مخصوصاً در كودكان و نوجوانان خطر سرطان ريه را در آن ها چندين برابر افزايش مي‌دهد.

وي با اشاره به اينكه با مصرف روزانه 20 نخ سيگار، خطر سرطان لوزالمعده در مردان 5 برابر و در زنان 6 برابر افزايش مي يابد، بيان كرد: احتمال ابتلا به سرطان كليه و مثانه در مردان و زنان سيگاري به ترتيب 70 درصد و 40 درصد افزايش مي يابد.

معاون بهداشتي دانشگاه با اشاره به وجود بيش از 4 هزار ماده شيميايي در دود سيگار گفت: بيش از 40 نوع از اين ماده شيميايي سرطان زا است .

دكتر الماسي مصرف تنباكو در فرمهاي جويدني و مصرف پيپ را يك عامل خطر مهم براي سرطان هاي دهان،حلق و مري ذكر كرد.

وي افزود: افراد سيگاري 2 برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست مي باشند.

وي با اشاره چندين برابر بودن مقدار نيكوتين قليان نسبت به نيكوتين سيگار تصريح كرد: به علت وجود مقادير زيادي از مونوكسيد كربن در سوخت زغالي قليان، مصرف يك قليان با مصرف 45 تا 70 نخ سيگار در عرض يك ساعت برابر است.

وي با بيان اينكه سرطان ها از مهم ترين بيماريهاي غيرواگير هستند، بيان كرد: سرطان دومين عامل شايع مرگ و مير در كشورهاي توسعه يافته و سومين عامل در كشورهاي درحال توسعه است.

وي اظهار داشت: در حال حاضر سرطان عامل 12درصد مرگ و ميرها در سراسر جهان مي باشد.

دكتر الماسي با بيان اينكه سرطان سومين عامل مرگ و مير درايران مي باشد، گفت: در ايران سالانه بيش از 30000 نفر در اثر ابتلاء سرطان جان خود را از دست مي دهند.

وي اظهار داشت: سرطان دستگاه گوارش (كولون و ركتوم) نيز دومين سرطان شايع در مردان و سومين سرطان شايع در زنان است.

دكتر الماسي با اشاره به تاثير عوامل ژنتيكي در وقوع اين سرطان افزود: با افزايش سن احتمال ابتلاء به اين سرطان افزايش مي يابد.

وي با بيان اين كه يكي از شايع­ترين سرطان­ها در افراد سالخورده سرطان گوارش (كولون و ركتوم) است، تصريح كرد: اين سرطان اغلب به تدريج و در سنين بالاي 50 سال ظاهر مي شود.

وي ريسك سرطان گوارش (كولون و ركتوم) را در مبتلايان به پوليپ و بيماري­هاي التهابي روده بالا ذكر كرد.

وي، مصرف الكل، چاقي و افزايش وزن، استعمال دخانيات (تنباكو، سيگار)، عدم تحرك، رژيم غذايي پرچرب و حاوي گوشت قرمز، مصرف كم فيبر و سبزيجات و ميوه­جات را از عوامل افزايش دهنده سرطان كولون و ركتوم بيان كرد./ح

چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن