تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804645083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از 14 قرن انقلاب اسلامي در ايران دنباله رو راه سرخ شهادت اباعبدالله الحسين (ع) است


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: پس از 14 قرن انقلاب اسلامي در ايران دنباله رو راه سرخ شهادت اباعبدالله الحسين (ع) است
به مناسبت گراميداشت سي وسومين بهار آزادي كه ياد آور مبارزات مردم و پيروزي انقلاب اسلامي است بر آن شديم تا در باره ارتباط واقعه بزرگ عاشورا و قيام ابا عبدالله الحسين(ع) وانقلاب يك پارچه مردم ايران اسلامي مطالبي را نگاشته تا شايد بتوانيم اندكي از حقايق اين اتفاق بزرگ فرهنگي آميخته با دين را كه برگرفته از شعار سرخ خون بر شمشير پيروز است را به تصوير بكشيم. و بگوئيم پس از 14 قرن نخستين نظام استوار بر پايه‌هاي محكم دين مي‌تواند به عنوان يك حكومت نه تنها يك كشور بلكه جهان را بر اساس دين اداره كند و همچنين به اين حقيقت مهم بپردازيم كه دين نه تنها راه روشني فرا روي انسانهاست بلكه در تاريكي‌هاي وحشت ناك ناشي از ظلم وستم به ياري مردم شتافته وآنان را از ظلمات به سوي نور هدايت مي‌كند واين حقيقت در انقلاب اسلامي بر همگان ثابت گرديد. بر اين اساس بود كه دشمنان اسلام واستكبار جهاني به وحشت افتاد ودر طول 33 سال از انقلاب اسلامي خوابي راحت نداشته ودائم در حال توطئه عليه اين نظام الهي است.
لذا در اين باره ضمن بيان مقدمه‌اي كوتاه بر اين گزارش نظرات چند تن از صاحب نظران استان قزوين در رابطه با ارتباط عاشورا با انقلاب اسلامي را جويا شده‌ايم كه خلاصه اين گفتگو در اين گزارش به طور اجمال درج گرديده است.اميد است توانسته باشيم هرچند اندك ريشه، اساس و بنيان شكل گيري يك انقلاب ديني وفرهنگي مبتني بر قيام امام حسين (ع) را ترسيم نمائيم. وبدين طريق حقيقتي را بيان كنيم كه خون ابي عبدالله الحسين (ع) تا قيام قيامت خواهد جوشيد وريسماني ناگسستني است كه شيعيان با توسل بر آن سر بلندي وعزت را در دوجهان به همراه دارند وهر كه در اين كشتي نجات عاشورا نشست آرام ميگيرد وبه ساحل نجات مي‌برسد.امام با اين حركت بزرگ راه روشني را نه تنها براي مسلمين بلكه براي بشريت نشان داد تا از ظلمت‌ها رهايي يابند.
در طول تاريخ شيعه و پس از غيبت كبري، بسياري از انقلابيون و عالمان ديني و متعهد، با قيام‌ها و مبارزات، احياي دين اسلام را وجهه همت خويش قرار داده‌اند كه در اين ميان، نهضت عاشورا با توجه به ماهيت اسلام‌خواهي، اصلاح طلبي و ظلم ستيزي همواره الهام بخش نهضتهاي اسلامي و حركتهاي اصلاحي بوده است.
انقلاب اسلامي ايران به رهبري و زعامت امام خميني (ره) را مي‌توان بارزترين و موفق‌ترين انقلاب نشات گرفته از عاشوراي حسيني به شمار آورد؛ زيرا همانطور كه امام حسين (ع) هدف خود را اجراي سيره جدشان امر به معروف و نهي از منكر عدالت گستري و ايستادگي در مقابل ظلم اعلام كردند امام خميني (ره) نيز در طول مبازرات خود اعلام كرد كه ما در مقابل طاغوت زمان رژيم پهلوي ايستادگي مي‌كنيم و با خواست مردم حكومت عدل را بر دو محور اسلاميت و جمهوريت بنيان مي‌نهيم.
بنابراين ميتوان گفت كه انقلاب اسلامي ايران از حيث الگوهاي والايي مانند امر به معروف ونهي از منكر مقابله با طاغوت تكيه بر پايگاه مردمي و استفاده از اصول مشخص ديني بيشترين شباهت را به قيام حسيني و نهضت عاشورا دارد.
در اين گزارش به اجمال سعي مي‌شود با در نظر گرفتن روند وقوع انقلاب اسلامي شعارها و سخنراني‌ها و بيانيه‌هاي انقلابيون و رهبران نهضت مردم ايران تاثير و نقش عاشورا و اصول و مولفه‌هاي آن مانند فرهنگ شهادت، مبارزه مستمر حق با باطل، طاغوت ستيزي و امربه معروف و نهي از منكر در پيدايش و پيروزي انقلاب اسلامي ايران بررسي شود.
اساسا شروع انقلاب اسلامي را بايد از ايام محرم و عزاداري امام حسين (ع) و با الهام از آموزه‌هاي نهضت عاشورا دانست. قيام 15 خرداد 1342 كه نقطه عطفي در تاريخ انقلاب شمرده مي‌شود به دنبال سخنراني شديد اللحن امام خميني(ره) در بعد از ظهر عاشورا 13 خرداد 1342به وقوع پيوست و در حقيقت نطفه انقلاب را همان فرياد عاشورايي امام منعقد كرد.

شعارهايي هم كه در طول اين قيام و ايام پيروزي انقلاب عليه رژيم پهلوي از طرف مردم سر داده مي‌شد اشاره به نهضت عاشورا‌ي حسيني داشت شعارهايي چون خميني بت شكن... خميني تو فرزند حسيني "خميني، خميني تو وارث حسيني" و "نهضت ما حسينيه، رهبر ما خمينيه". قتل عام 15 خردادگرچه به ظاهر سركوب نهضت امام بود اما خونهاي شهدا و افشارگريها و مبارزات بعدي اذهان را براي يك انقلاب فراهم ساخت.
عاشوراي حسيني هم در ظاهر با شهادت امام حسين (ع) و يارانش به پايان رسيد ولي همان حادثه بذر تحركها و بيدادگريهاي عظيمي را افشاند و به بار نشست.امام خميني (ره) در مورد قيام 15 خرداد 1342 فرمودند:
آن روز يزيديان با دست جنايتكاران گور خود را كندند و تا ابد هلاكت خويش و رژيم ستمگر جنايتكار خود را به ثبت رساندند و در 15 خرداد 42 پهلو?‌يان و هواداران و سردمداران جنايتكارشان با دست ستمشاهي خود گور خود را كندند و سقوط و ننگ ابدي را براي خويش به جا گذاشتند كه ملت عظيم الشان ايران بحمدالله تعالي با قدرت و پيروزي بر گور آتشبار آنان لعنت مي‌فرستد
به علت افشاگريهاي شجاعانه و بي‌پرده حضرت امام (ره) بر ضد رژيم ستمگر پهلوي ايشان دستگير و به تركيه و پس از مدتي به عراق تبعيد شدند.
حضرت امام خميني در دوران تبعيد نيز به پيروي از حسين بن علي (ع) راه صبر و استقامت را پيشه خود ساخته و با الهام از عاشورا روح حماسه و غيرت ديني را در مردم دميد. ايشان با بر شمردن مفاسد و مظالم رژيم طاغوت مردم را دعوت به مبارزه با يزيد زمانه كرده و در عين حال خواستار تشكيل حكومت اسلامي و حاكميت ارزشهاي قرآني بر جامعه شدند.
امام در آثار دوران تبعيد خود بر لزوم پا‌فشاري بر نهضت حسيني و احكام اسلامي بيش از پيش پاي مي‌فشردند: "اسلام را عرضه بداريد و درعرضه آن به مردم، نظير عاشورا به وجود بياوريد..." زيرا محرم ماه نهضت بزرگ سيد شهيدان و سرور اولياي خداست كه با قيام خود در مقابل طاغوت تعليم سازندگي و كوبندگي به بشر داد و راه فناي ظالم و شكستن ستمكار را به فدايي دادن و فدايي شدن دانست و اين خود سرلوحه تعليمات اسلام است براي ملت ما تا آخر دهر.
در فاصله سالهاي 1342 تا 1357 مجالس محرم منبرها وعظها و نوحه‌ها حال و هواي سياسي و انقلابي گرفت. نگرش سياسي به حادثه كربلا و درس آموزي از قيام عاشورا به سرلوحه دعوت امام خميني و همفكران او تبديل شد.

عاشورا ديگر يك ضايعه تاريخي نبود بلكه به محور بسيج مردم بر ضد رژيم طاغوت تبديل گرديده بود.. خانواده‌ها شهيدان خود را به فرمان حسين زمان و محشور با شهداي كربلا ميدانستند. مساجد، تكايا، حسين?ه‌ها و خيمه‌هاي عزاداري امام حسين (ع) به عنوان مهمترين اماكن، براي فعاليت نيروهاي انقلاب و بيداري مردم از مفاسد حكومت پهلوي و سازماندهي آنان براي راهپيمايي، تظاهرات و فعاليتهاي انقلاب محسوب مي‌گرديد.
مردم ايران تحت تاثير نهضت عاشورا روحيه شهادت طلبي و ايثار امام حسين (ع) و يارانش را مجددا در خاطره‌ها تكرار مي‌كردند و با شعارهاي "الله اكبر" و توپ، تانك مسلسل ديگر اثر ندارد با تانكها و مسلسلهاي رژيم ستمشاهي مقابله ميكردند. امام راحل مي‌فرمودند:
كيفيت مبارزه را اينكه قيام در مقابل يك حكومت قلدري كه همه جا را در دست دارد با يك عده معدود چطور بايد باشد اينها چيزهايي است كه حضرت سيدالشهداء به ملت آموخته است
در دهه‌هاي 1340 و 1350 بعضي از خطبا، روحانيان و دانشگاهيان توانستد از زواياي نو به قيام عاشورا نظرافكنده و بدين وسيله جامعه، بويژه جوانان را با اين قيام عظيم تاريخ ساز آشناتر سازند. در اين راه دو تن از متفكران و مبارزان يعني آيت‌الله مطهري و دكتر علي شريعتي بيش از ديگران موفق به اين كار شدند، استاد مطهري با ايراد سخنراني‌ها و تاليف كتاب‌هايي چون حماسه حسين و فريادها به مردم بويژه جوانان اهميت اين حماسه را در احياي دين اسلام و جنبه ظلم ستيزي آن گوشزد كرد. دكتر شريعتي نيز باتوسل به ديدگاه خاص خود برآن بود تا نسل جوان را بيش از پيش با نهضت امام حسين(ع) و يارانش آشنا سازد
شايد بتوان مهمترين نمود فرهنگ و تعاليم عاشورا در انقلاب اسلامي ايران را مسئله ناسازگاري با طاغوت و استكبار دانست كه اين امر در تمامي حركتها و موضع‌گيريهاي امام خميني (ره) كاملا نمايان و آشكار بود و به صورت يك جريان محوري در نهضت اسلامي مي‌درخشيد ايشان در سخنرانيها و بيانيه‌ها و مصاحبه‌هاي خود مشروعيت حكومت شاه را زير سوال مي‌بردند آنگونه كه سيدالشهداء نيز با امتناع از بيعت خلافت يزيد را نامشروع و غاصبانه دانست.
امام با آنكه دور از وطن بودند تاكيد داشتند كه روحانيون و خطبا با استفاده از منابر حسيني در ماه محرم و صفر را داشته باشند. ايشان اين ايام را بهترين زمان براي افشاگري اقدامات ضد اسلامي رژيم مي‌دانستند. راهپيمايي‌هاي تاسوعا و عاشوراي حسيني در سال 1357 كمر رژيم را شكست. همچنين اعلاميه تاريخي امام خميني (ره) در روز 21 بهمن 1357 مبني برشكستن حكومت نظامي كه تصميم داشتند رهبران اصلي انقلاب را دستگير كرده و به زعم خويش به انقلاب براي هميشه پايان دهند عملا نوعي حماسه عاشورايي محسوب مي‌شد. مردم تحت تاثير اعلاميه و فرمان حسين زمان خويش، به خيابانها ريخته و ضربه نهايي را به رژيم پوسيده شاهنشاهي وارد ساختند.
بطور كلي حضرت امام (ره) علل محدثه و مبقيه انقلاب اسلامي ايران را مديون و مرهون عاشورا و درسي كه مردم از امام حسين (ع) آموختند ميدانستند و لذا در سخنان خويش فرمودند:

ما بايد همه متوجه اين امر معنا باشيم كه اگر قيام حضرت سيدالشهداء سلام‌الله عليه نبود،امروز ما نمي‌توانستيم پيروز شويم، انقلاب اسلامي ايران پرتوي از عاشورا و انقلاب عظيم الهي آن است
امام خميني (ره) كه تعاليم و فرهنگ عاشورا را گنجينه عظيم سياسي ديني و پشتوانه غني و انسان ساز اسلام مي‌دانست؛ با الهام و بهره‌گيري از آموزه‌هاي عاشورايي، حماسه حسيني را اساس قيام و مبارزه خويش قرار داده و به احياي دين پرداخت. امام راحل عظيم الشان، با شناخت دقيق سياست‌هاي استكبار جهاني در تحميل رژيم پهلوي بر ايران و مشابهت‌هاي فراوان اين رژيم با حاكمان اموي، و بهره گيري از دو عنصر تحرك آفرين ديني يعني امر به معروف و نهي از منكر و تكليف الهي كه شالوده و اساس شكل گيري حماسه عاشورا را پايه ريزي كردند؛ رژيم 2500 ساله شاهنشاهي را فرو ريخت و مكتب انسان ساز اسلام را حيات مجدد بخشيد و غبار تحريف و بدعت را از چهره دين زدود.
با توجه به آنچه ذكر شد در مي‌يابيم كه انقلاب اسلامي ايران از بسياري از جهات وامدار نهضت حسيني و مقولاتي نظير شهادت‌طلبي عاشورايي مي‌باشد. در واقع اسلام به عنوان ايدئولوژي انقلاب از سوي امام خميني با مفاهيم عاشورايي آميخته شد و مردمي‌ترين انقلاب قرن بيستم را رقم زد. در اين انقلاب نفي سلطه و مبارزه با بيگانگان از يك سو و شهادت‌طلبي و آزادگي به شيوه حسيني از سوي ديگر مد نظر امام خميني و مردم مسلمان ايران قرار گرفت. از اين رو نهضت حسيني به عنوان سر منشاء انقلاب، تأثير بسزايي نخست در شكل‌گيري مبارزات عليه رژيم پهلوي و پيروزي انقلاب اسلامي و سپس در جبهه‌هاي جنگ عليه تجاوزگران خارجي به جاي گذاشت.
امام نه تنها با توسل با به قيام ابي عبدالله الحسين (ع) انقلاب اسلامي را كه به فرموده ايشان انقلاب اسلامي انفجار نور بود به پيروزي رساند بلكه هجمه همه جانبه استكبار جهاني در طول هشت سال دفاع مقدس را رهبري وهدايت كرد ند وقشر‌هاي مختلف مردم اين سرزمين با توسل به شهادت طلبي به مبارزه ودفاع از كشور اسلامي پرداختند ودشمن تا دندان مسلح كه تمامي كفر حمايت مي‌كرد را زمين گير نموده وازمزر‌هاي كشور بيرون راندند و با اين كار عظيم وتاريخي دست حيرت بر دهان شرق وغرب نهادند.
درهمين رابطه حجت الاسلام والمسلمين عبد الكريم عابديني مفسر قرآن كريم وامام جمعه موقت قزوين در رابطه با عاشورا وانقلاب اسلامي ايران چنين گفت:
اين تعبير رسايي نيست كه بگوييم انقلاب اسلامي متاثر از قيام ابي عبدالله الحسين(ع)است علي‌رغم اينكه اين موضوع درهمه جا مطرح و تقريبا جا افتاده است مي‌توانيم بپذيريم اين سخن گاندي رهبرهند وستان مبني بر اينكه (رهايي كشورهندوستان از سلطه استعمار انگليس مديون قيام ابي عبدالله الحسين (ع) است) وي يك هندو بوده واعتقاد دارد مردم كشور از واقعه عاشورا متاثر شده و به پيروزي رسيده است
عابديني ادامه داد:پيروان اهل بيت عصمت وطهارت هر روز و همواره پس از عصر عاشورا در صدد اين بودند تا انتقام خون شهدا را بگيرند وبا يزيد ويزيديا ن بستيزند آنها تحت تاثير قيام امام حسين (ع)نبودند تحت تاثير قرار گرفتن انقلاب اسلامي ايران از قيام امام حسين كلمه كم رنگي براي اين معني بزرگ است انقلابيون در دوران ستم شاهي پهلوي بسيج شده بودند تا اهداف آرمان بلند و عالي امام حسين (ع)محقق شود اين عده در صدد پياده كردن عقيده و آرمانهاي بزرگ امام حسين (ع)بودند ودر طول تاريخ اين همه مسلمان ويژه شيعيان مبارزه كرند وسختي‌ها وشكنجه‌هاي فراوان را متحمل شدند نه به خاطر اينكه متاثر از قيام امام حسين (ع) بودند بلكه اين عده مي‌خواستند تا آرمان بزرگ وانساني امام حسين (ع) را محقق كنند. اين عده در كانون ومركز اين هدف عالي بوده‌اند.

وي افزود: بنا بر اين ما اعتقاد داريم نهضت امام حسين(ع)آغاز يك حركت نيست بلكه استمرار حركت تمام انبيا ء الهي در طول تاريخ بشريت است و از سويي عاشورا به غدير خم متصل مي‌شود و پيامبر اسلام تمام هستي خود را در غدير خم رقم زد و تحويل امير المومنين علي (ع) داد به طوريكه (نام احمد نام جمله انبياست)يعني هر آنچه كه انبياء داشتند جملگي در وجود مبارك پيامبر خاتم (ص)جمع بود وپيامبراكرم (ص) با آن حركت تاريخي خود در غدير همه موجوديت خود را به امير المومنين حضرت علي(ع) انتقال ومتصل كرد و شعار انقلابي (نهضت ما حسين?ه رهبر ما خمينيه)هم بيان گر همين اصل مهم بود ه است.
پس ما با اين انقلاب اسلامي بسيج شده‌ايم تا نهضت،افكار وانديشه بلند وآرماني امام حسين (ع) در جهان توسعه وگسترش پيدا كند وجهان را حسيني كنيم
شيعه ناب حسيني بيشتر از متاثر از عاشورا است اين عده پاي كارند ودر صدد اجرايي كردن آرمان حسيني هستند اين موضوع با تاثير پذيري فاصله زيادي دارد چرا كه شيعه قصد دارد دقيقا در صدد اجرايي كردن آرمان ابي عبدالله الحسين (ع) باشد.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني در بخش ديگر سخنانش در پاسخ به سوال خبر نگار ما گفت: بيداري اسلامي كه در منطقه آغاز شده است تاثير پذير از انقلاب اسلامي است وموج آن حتي به ساير قاره‌ها نيز كشيده شده است كانون ومركز ثقل حركت‌هاي آغاز شده در ايران اسلامي است واين كانون در صدد پياده كردن اهداف وآرمان امام حسين (ع) است وهر چه از مركز اين دايره وكانون الهي فاصله ميگيريم وبه ساير كشور‌ها با مذاهب غير اسلامي مي‌رسيم آنجا مي‌توان گفت كه حركت‌ها وجنبش‌هاي ضد استعماري وسرمايه‌داري كه آغاز گرديده متاثر از بيداري ومقاومت اين كانون حسيني است
وي در مورد آينده حركت‌ها وجنبش‌هاي مردمي آغاز شده در ساير كشور‌هاي جهان عليه ظلم واستعمار گفت:روند وحركت همه جهان و انسانها به سوي رشد عقلي، فكري و كمال است وطبيعي است كه علم وبيداري واخلاق كمال انسانهاست وانسانها فطرتا هر چه جلو مي‌روند عاقل‌تر مي‌شوند و تامادام كه روند اين هست آن عده كه از اين ارزشها وكرامات اخلاقي انساني سخن ميگويندو دفاع مي‌كنند قطعا برنده هستند وبلعكس كسانيكه در مقابل اخلاق وخوبيها قرار ميگيرند وشيوه استبداد وخونخواري وچپاول گري را در پيش گرفته‌اند ويك درصدي در برابري نود و نه درصدي هستند بازنده اين ميدان خواهند بود واين نه تنها يك تحليل عقلي است كه ما را به اين نتيجه روشن مي‌رساند بلكه وعده قرآن كريم است كه پايان ونتيجه دنيا به دست صالحين خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني در اين باره افزود: طبق آماررسمي موجود منتشره در سال گذشته بيش از 80 هزار نفر در آمريكا مسلمان شده‌اند واين امر مهم ادامه همان بحث مطرح شده بيداري ملت هاست كه انسانها رو به بيداري وحقيقت طلبي مي‌روند واين امر نگرانيهاي استعمار گران را بدنبال دارد و اين امر طبيعي است كه دولت مردان چپاول گر و استعمار پيشه و در رأس آن آمريكا هم از اين موضوع به وحشت افتاده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمين علي نعمت الهي رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين نيز در باره اين موضوع به خبر نگار ما گفت: انقلاب يا دگرگوني در جوامع مختلف وقتي اتفاق مي‌افتد واين يك پديده‌اي است كه با حركت توده‌هاي مردم شكل ميگيرد ريشه انقلاب‌ها به عوامل مختلفي بستگي دارد برخي اقتصادي وبعضي تئوري توطته قلمداد مي‌كنند برخي فرهنگي ميدانند بعضي مبارزه با استبداد مي‌دانند بعضي نيز بر اساس انديشه‌هاي ديني واسماني ورحماني بررسي مي‌كنند انقلاب‌ها در جوامع مختلف متفاوت است. هميشه انديشه انقلاب‌ها بر آمده از انديشه‌هاي اجتماعي وجوامع است قدرت‌هاي اجتماعي موجب شكل گيري نهضت‌ها در هر جوامع است وطبيعي است از درون قدرت اجتماعي قدرت سياسي حاصل مي‌شود وقدرت اجتماعي هم داراي اركاني است به اين اركان بايد توجه كرد اولين ركن قدرت اجتماعي رهبري است ورهبري كه نقش مهمي را در اين مثلث قدرت اجتماعي بازي مي‌كند دوم مردمند و سوم باور‌هاي حاكم بر ذهن و جان آن مردم باز اين هم به تناسب جوامع مختلف تفاوت دارد وارزش‌هايي كه معمولا در خاج توليد مي‌شود محصول باور‌هاي ذهني مردم است واين باور‌ها هميشه در ذهن ما به ازرائ باور‌ها مي‌شود ارزش بر اساس اين تعريف بررسي مي‌كنيم تا ببينيم از نظر جامعه شناسي علت بروز انقلاب اسلامي چه بود وچرا چنين اتفاق مهمي رخ داد.
اولا انقلاب ما بر اساس فرضيه توطئه شكل نگرفته بود همانطور كه توده اي‌ها وكمونيست‌ها مي‌گفتند كه در آمريكا وابر قدرت‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه شاه ديگر مهره سوخته است وفايده‌اي براي آنان ندارد واو را حذف كردند. بر اساس فرضيه نياز‌هاي اقتصادي هم نمي‌شود روي آن تكه كرد وبگوييم بر اساس اين انقلاب شكل گرفت علي‌رغم اينكه در جامعه ايراني آن زمان نابرابري وتنگناي اقتصادي هم بود وفرضيه استبداد هم در جامعه وجود داشت اما آنچه كه بيشتر وپر رنگ‌تر به نظر مي‌رسد همان فرضيه باور‌هاي ديني است پس با بر اين باور‌هاي ديني بود كه ركن ركين وشاكله اصلي انقلاب اسلامي ايران را شكل داد در اينجا اين سوال اساسي وكليدي را بايد مطرح كنيم كه اين باور‌ها رستنگاه وخواستگاهشان مردم در چه بود ه است.
قطعا يكي از باور‌هاي راسخ جامعه شيعي اعتقاد به مكتب عاشوراست و با شعارهاي نابي كه از عاشورا ما بر گرفته‌ايم وپر واضح است كه شيعه دو شعار اساسي وكليدي دارد يكي شعار مكتب سرخ حسيني ويكي ديگر انديشه سبز مهدوي است شعار سرخ انديشه حسيني خوني است در رگهاي جامعه براي تداوم در حيات وپويايي وشعار انديشه سبز مهدوي هم اميد وانتظار را در جامعه زنده مي‌كند براي افق‌هاي دور اين دو اصل شاه كليد مكتب تشيع است واصلا سياست‌ها وانديشه‌هاي تفكر شيعي حول همين دو محور شكل ميگيرد
لذا عاشورا ومكتب حسيني با شعار‌هاي نابي كه دارد از جمله ظلم ستيزي،امر به معروف،نهي از منكر،احياي ارزشهاي ديني، مبارزه با بدعت‌ها و به طور كلي تمام ارزشهاي كه پيامبران در طول تاريخ بشريت بر آن تكه داشتند درآرمان عاشورا تجلي پيدا مي‌كند و همه در دل واقعه عاشورا است بنا بر اين عاشورا يك حادثه نيست بلكه يك فرهنگ است واين فرهنگ قدمتش به تاريخ حيات شيعه است وهر روز نابتر وتازه‌تر پر رنگتر وپر رونقتر مي‌شود
انقلاب اسلامي الهام گرفته از عاشورا‌ي حسيني بود براي همين بود كه امام (ره) گفتند: ما هرچه داريم از محرم وصفر است واگر نبود عزاداري‌ها ومحافل اباعبدالله الحسين (ع) ما به اين عزت وسربلندي نمي‌رسيديم وشعار‌هاي دوران انقلاب اسلامي دقيقا احياي تفكر عاشورا بود دشمنان از اين فرهنگ عاشورايي ترسيد و ريشه واساس انقلاب اسلامي را بايد در فرهنگ عاشورا جستجو كرد انقلابي كه رهبرانشان عاشورايي بودند.
بنا بر اين امام خميني (ره) كه خود پرورش يافته در مكتب عاشورايي است انقلاب را رهبري مي‌كند ودقيقا آرمانهاي وانديشه عاشورا را مد نظر دارد وبا توسل بر اين منبع عظيم انقلاب مردم را هدايت وبه پيروزي مي‌رساند وادامه انقلاب وتوطئه‌هاي بزرگ پس از پيروزي انقلاب را هم زير چطر سرخ عاشورا ادامه مي‌دهد وبزرگترين وطولاني‌ترين هجمه تاريخ اين مرز وبوم يعني هشت سال دفاع مقدس را با توسل براين مر مهم عاشورا اداره وبه پيروزي مي‌رساند با كمي دقت به سادگي مي‌توان دريافت كه در تمامي تنگنا‌ها و گذر گاه‌هاي خطر ناك عاشورا به كمك اين مردم شتافته ونجات داه است وانقلاب اسلامي بدون عاشورا يعني هيچ و تا زمانيكه اين پشتوانه عظيم را داريم هرگز اين كشور تلخي زير با استعمار رفتن را تجربه نخواهد كرد
دشمنان به خوبي فهميده‌اند كه اين فرهنگ عاشورا است كه اين مرد را زنده وپويا نگه داشته است ودر صدد آنند تا به هر شكل ممكن بر اين پشتوانه عظيم مردم ضربه بزنند.
اگر دوبال براي انقلاب اسلامي ترسيم كنيم يكي ريشه در فرهنگ عاشورا ومكتب سرخ حسيني دارد ويكي هم در انديشه در فرهنگ وانديشه سبز مهدوي دارد كه مدعي آن است كه اين پرچم انقلاب اسلامي را بدست پرچم‌دار اصلي بسپارد واين خود يك اميد بزرگي است
با شعار عاشورا مكتب عاشورا حياتش را ادامه مي‌دهد وبا اميد انتظاري كه نهايت وآخر كار متعلق به مستضعفان عالم است ومصلح اصلي خواهد آمد
*حجت الاسلام والمسلمين عابديني امام جمعه موقت قزوين: نهضت امام حسين(ع)آغاز يك حركت نيست بلكه استمرار حركت تمام انبيا ء الهي در طول تاريخ بشريت است واز سويي عاشورا به غدير خم متصل مي‌شود وپيامبر اسلام تمام هستي خود را در غدير خم رقم زد و تحويل امير المومنين علي (ع) داد به طوريكه مي‌توان گفت (نام احمد نام جمله انبياست)
*ما با اين انقلاب اسلامي مصمم شده‌ايم تا نهضت،افكار وانديشه بلند وآرماني امام حسين (ع) در جهان توسعه وگسترش پيدا كند وجهان را حسيني كنيم
*آن عده كه از ارزشها وكرامات اخلاقي انساني در اقصي نقاط جهان سخن ميگويندو دفاع مي‌كنند قطعا برنده هستند وبلعكس كسانيكه در مقابل اخلاق وخوبيها قرار ميگيرند وشيوه استبداد،خونخواري وچپاول گري را در پيش گرفته‌اند ويك درصدي در برابري نود و نه درصدي هستند بازنده اين ميدان خواهند بود
*طبق آماررسمي موجود منتشره در سال گذشته بيش از 80 هزار نفر در آمريكا مسلمان شده‌اند واين امر مهم ادامه همان بحث مطرح شده بيداري ملت هاست كه انسانها رو به بيداري وحقيقت طلبي مي‌روند واين امر نگرانيهاي استعمار گران را بدنبال دارد
*رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين: شيعه دو شعار اساسي وكليدي دارد،يكي شعار مكتب سرخ حسيني و ديگر‌ي انديشه سبز مهدوي است شعار سرخ انديشه حسيني خوني است ودر رگهاي جامعه براي تداوم در حيات،پويايي وشعار انديشه سبز مهدوي هم اميد وانتظار را در جامعه زنده مي‌كند وهم براي افق‌هاي دور اين دو اصل شاه كليد مكتب تشيع است واصلا سياست‌ها وانديشه‌هاي تفكر شيعي حول همين دو محور مهم شكل مي‌گيرد
*امام خميني (ره) كه خود پرورش يافته در مكتب عاشورايي است انقلاب را رهبري مي‌كند ودقيقا آرمانهاي وانديشه عاشورا را مد نظر دارد وبا توسل بر اين منبع عظيم انقلاب مردم را هدايت وبه پيروزي مي‌رساند وادامه انقلاب وتوطئه‌هاي بزرگ پس از پيروزي انقلاب را هم زير چتر سرخ عاشورا ادامه مي‌دهد وبزرگترين وطولاني‌ترين هجمه تاريخ اين مرز وبوم يعني هشت سال دفاع مقدس را با توسل براين مر مهم عاشورا اداره وبه پيروزي مي‌رساند
* با كمي دقت به سادگي مي‌توان دريافت كه در تمامي تنگنا‌ها و گذر گاه‌هاي خطر ناك، عاشورا به كمك اين مردم شتافته ونجات داه است وانقلاب اسلامي بدون عاشورا يعني هيچ و تا زمانيكه اين پشتوانه عظيم را داريم هرگز اين كشور تلخي زير بار استعمار رفتن را تجربه نخواهد كرد حميد زارع‌دار - خبر نگار روزنامه جمهوري اسلامي

چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن