تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812034664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 3عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز:ايران در بين كشورهاي اسلامي حرف اول را در آموزش علوم قرآني مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 3عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز:ايران در بين كشورهاي اسلامي حرف اول را در آموزش علوم قرآني مي‌زند
گروه فعاليت‌هاي قرآني: يكي از مدرسان دانشگاه كه تأليفاتي در زمينه علوم قرآني به ويژه تجويد قرآن كريم دارد با تأكيد بر توجه ويژه به فن و هنر تلاوت قرآن به عنوان عاملي در جذب بيشتر مردم به قرآن، گفت: ايران در بين كشورهاي اسلامي حرف اول را در آموزش علوم و معارف قرآني و پرداختن تخصصي به آن مي‌زند.
«قاسم بستاني» كارشناس و داور كشوري قرآن كريم و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: از جمله آسيب‌هاي اوليه تلاوت قاريان ايراني مي‌توان اهميت و توجه بسيار زياد به مقوله صوت و لحن و نپرداختن و عدم تسلط به مباحث وقف و ابتدا و تجويد را برشمرد.

وي در پاسخ به اين سئوال كه به نظر شما جايگاه فن و هنر تلاوت قرآن كريم در ايران نسبت به ساير كشورهاي اسلامي چگونه است تصريح كرد: قاريان ما در عرصه تلاوت قرآن كريم تخصص لازم را پيدا كرده‌اند، همچنين فعاليت‌هاي قرآني نسبت به سال‌هاي قبل از انقلاب رشد خوبي در كشور داشته و به عقيده من جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر در بين كشورهاي اسلامي حرف اول را در آموزش و فراگيري علوم و معارف قرآني و پرداختن تخصصي به آن مي‌زند.

اين كارشناس قرآني ادامه داد: توجه ويژه به فن و هنر تلاوت قرآن كريم مهم است و اين اهميت براي عموم جامعه و يا حداقل جامعه قرآني پذيرفته شده است زيرا باعث مقبوليت و توجه بيشتر مردم به قرآن مي‌شود و زمينه‌اي مناسب براي انس و الفت بيشتر با قرآن به وجود مي‌آورد.

قاريان قرآن نماينده جامعه قرآني كشور در اجتماع هستند

بستاني در پاسخ به اين سئوال كه اعتقادات، گفتار و رفتار فردي و اجتماعي قاريان قرآن در قرائت آن‌ها چه اثري دارد، تأكيد كرد: به طور قطع حالت‌هاي معنوي قاريان قرآن تأثير به‌ سزايي در القاي مفاهيم به ذهن مخاطب دارد و البته قاريان بايد توجه داشته باشند كه آن‌ها در اجتماع به عنوان نماينده جامعه قرآني كشور هستند و از هر حيث بايد الگويي براي ديگر قشرهاي اجتماع باشند.

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با تأكيد بر لزوم گسترش فرهنگ قرآني در جامعه عنوان كرد: بايد از هر كاري كه در گسترش فرهنگ و فن قرائت قرآن در جامعه مؤثر باشد استقبال كرد البته به شرطي كه شأن و جايگاه قدسي قرآن محفوظ بماند.

وي با اشاره به مفهوم رايج از لحن در تلاوت قرآن و نقش آن در بيان آيات نوراني قرآن تصريح كرد: لحن در تلاوت قرآن كريم در كل بيان زيبا و جذاب و البته مبتني بر اصول و قواعد علمي و عملي است كه استفاده از آن در تلاوت قرآن در حد كفايت لازم است.

بستاني در پاسخ به اين سئوال كه چگونه مي‌توان به درك درست و حقيقي از معناي لحن در تلاوت قرآن و ارتباط آن با معناشناسي و زيباشناسي آيات رسيد، تأكيد كرد: بايد دانست كه همه قرائت قرآن پرداختن به لحن و مقام و نغمه نيست و رعايت اصول ديگري نيز براي قرائت قرآن كريم لازم است اما ذكر اين نكته ضروري است كه لحن در تلاوت قرآن نقش اصلي و كليدي را در انتقال مفاهيم آيات به مخاطب ايفا مي‌كند.

وي ادامه داد: قاريان براي تسلط هرچه بيشتر به مضامين و مفاهيم آيات قرآن كريم بايد به مطالعه مستمر منابع و كتب علوم قرآني بپردازند، البته بايد گفت كه در حال حاضر اغلب قاريان ايراني با اطلاعات مفهومي قرآني به طور كامل آشنا نيستند و اين امر مي‌تواند آن‌ها را در ارتباط و انتقال معاني آيات به مخاطب دچار مشكل كند.

برخورداري از اخلاق قرآني لازمه يك قاري قرآن است

اين كارشناس قرآني در پاسخ به اين پرسش كه نظر شما نسبت به تأكيدي كه قاري قرآن در آراستن خود به اخلاق قرآني بايد مورد توجه قرار دهد چيست، گفت: برخورداري از اخلاق قرآني لازمه يك قاري قرآن است زيرا هويت و شخصيت قاري قرآن را اخلاق او معين مي‌كند و اين اصلي است كه همه قاريان بايد توجه خود را به آن معطوف كنند.

اين قاري قرآن كه تأليفاتي در زمينه علوم و احكام تجويدي تلاوت قرآن كريم نيز دارد در پاسخ به اين سئوال كه نحوه برگزاري مسابقات قرآن در كشور چه رابطه‌اي با آسيب‌هاي تلاوت قرآن كريم قاريان ايراني دارد عنوان كرد: به طور طبيعي قاريان قرآن تمرين‌هاي خود را بر اساس آيين‌نامه‌اي كه براي مسابقات قرآن كريم تنظيم شده انجام مي‌دهند و وجود مسابقات بر روند كلي تلاوت‌هاي قاريان ايراني بي‌تأثير نيست.

وي افزود: البته بر اساس آيين‌نامه جديدي كه براي مسابقات قرآن كريم در كشور تنظيم شده سعي بر اين بوده كه مسابقات از حالت كليشه‌اي خود خارج شده و به قاري براي اجراي يك تلاوت مبتني بر اصول و قواعد فضا و اختيارات بيشتري داده شود كه اين امر مطلوب به نظر مي‌رسد.

بستاني در پايان با اشاره به ضرورت حضور قاريان مصري در ايران و برگزاري نشست‌هاي تخصصي با اين استادان گفت: حضور قاريان مصري در ايران بسيار ضروري و مفيد است و زمينه‌اي را براي توسعه فن و هنر تلاوت قرآن كريم و گسترش و عمق‌بخشي به آن فراهم مي‌آورد.

با «قاسم بستاني» بيشتر آشنا شويد

«قاسم بستاني» از مدرسان دانشگاه شهيد چمران اهواز و عضو هيئت علمي اين دانشگاه است و در دانشكده الهيات و معارف اسلامي به تدريس علوم ديني و قرآني به دانشجويان رشته الهيات اشتغال دارد.

وي در زمينه تحقيقات قرآني و تأليف كتب و مقاله‌ها در زمينه علم قرائت قرآن كريم فعاليت قابل ملاحظه‌اي دارد و در كنفرانس‌ها و همايش‌هاي قرآني متعددي به ارائه مقالات قرآني پرداخته كه از جمله آن‌ها مي‌توان به مقاله «اعتبار قرائت حفص از عاصم» و «قرآن و وحدت مسلمانان» اشاره كرد.

اين كارشناس قرآني همچنين در مسابقات متعدد استاني و منطقه‌اي قرآن كريم داوري رشته تجويد مسابقات را عهده‌دار بوده و تخصص اصلي وي نيز در اين زمينه است.

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن