تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821084137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طلاق منفورترين حلال نزد خداوند طلاق، راهكاري مناسب؟/اختلالات رواني فرزندان طلاق را تهديد مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: طلاق منفورترين حلال نزد خداوند طلاق، راهكاري مناسب؟/اختلالات رواني فرزندان طلاق را تهديد مي‌كند
مسئله طلاق براي جامعه يك ضرورت است، اما ضرورتي كه بايد به حداقل ميزان ممكن كاهش يابد و تا آنجا كه امكان زوجيت و زندگي بين مرد و زن وجود دارد، بايد از آن دوري جست.


به گزارش سرويس اجتماعي برنا، قرارداد زوجيت از جمله قرار داد هايي است كه بايد قابل جدايي باشد، چرا كه گاهي عللي پيش مي آيد كه زندگي مشترك زن و مرد را غيرممكن و طاقت فرسا مي كند و اگر اصرار داشته باشيم كه اين قرارداد تا پايان عمر باقي بماند، سرچشمه مشكلات زيادي مي شود، از اين رو اسلام با اصل طلاق موافقت كرده است.

امروزه نتيجه ممنوع بودن طلاق را در جوامع مسيحي آشكارا مي بينيم كه چگونه زنان و مردان بسياري با حكم قانون تحريف يافته مذهب مسيح، طلاق را ممنوع مي شمرند و از نظر قانوني همسر يكديگرند، ولي در عمل جدا از يكديگر زندگي كرده و حتي هركدام براي خود همسري رسمي انتخاب كرده اند!

بنابراين اصل مسئله طلاق براي جامعه يك ضرورت است، اما ضرورتي كه بايد به حداقل ميزان ممكن كاهش يابد و تا آنجا كه امكان زوجيت و زندگي بين مرد و زن وجود دارد، بايد از آن دوري جست. به همين دليل در روايات اسلامي به شدت طلاق مورد مذمت قرار گرفته و به عنوان مبغوض ترين حلال ها از آن ياد شده است، چنانكه در روايتي از پيامبر اكرم(ص) مي خوانيم: هيچ عملي منفورتر نزد خداوند متعال از اين نيست كه اساس خانه اي در اسلام با جدايي(طلاق) ويران گردد.

همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: چيزي از امور حلال در پيشگاه خداوند مغبوض تر از طلاق نيست.

و يا پيامبر(ص) در بياني ديگر مي فرمايد: ازدواج كنيد و طلاق ندهيد كه طلاق عرش خدا را به لرزه در مي آورد.

شايد يكي از دلايلي كه پيامبر و امامان معصوم از طلاق به عنوان منفورترين حلال ها ياد مي كنند، آسيب هايي باشد كه پس از طلاق گريبان خانواده و البته اجتماع را از هم مي درد كه اين آسيب ها و مشكلات را به سه قسمت مي توان تقسيم كرد:

الف) مشكلات عاطفي: بي تريد مرد و زني كه ماه ها يا سال ها با يكديگر زندگي كرده و سپس از هم جدا شده اند، روحيات آنها از نظر عاطفي جريحه دار خواهد شد و در ازدواج آينده نيز خاطره ازدواج گذشته همواره آنها را نگران خواهد كرد و حتي به همسر آينده با نوعي بدبيني و سوءظن مي نگرند. آثار زيان بار اين امر بر كسي پوشيده نيست چه بسيار ديده شده كه اينگونه زنان و مردان براي هميشه از ازدواج چشم مي پوشند.

ب) مشكلات اجتماعي: بسياري از زنان بعد از طلاق شانس زيادي براي ازدواج مجدد(آن هم به گونه شايسته و دلخواه) ندارند، از اين رو دچار خسران شديد مي شوند و حتي مردان نيز بعد از طلاق دادن همسر خود شانس ازدواج مطلوبشان به مراتب كمتر خواهد بود، به ويژه اگر پاي فرزندي در ميان باشد، از اين رو غالباً ناچار مي شوند به به ازدواجي تن در دهند كه نظر واقعي آنها را تامين نمي كند و از از اين نظر تا پايان عمر رنج مي برند.

ج) مشكلات فرزندان: اين مورد يكي از مهمترين موارد است. كمتر ديده شده كه نامادري همچون مادر، دلسوز و مهربان باشد و بتواند خلاء عاطفي فرزنداني را كه از آغوش پر مهر مادر بريده شده اند پركنند، همان گونه كه اگر زن سابق فرزندان را با خود ببرد، در مورد ناپدري نيز اين امر صادق است. البته هستند زنان و مرداني كه نسبت به غير فرزندان خود پر محبت و وفادارند، ولي مسلماٌ تعداد آنها كم است و به همين دليل غالباً فرزندان بعد از طلاق سلامت رواني خود را تا آخر عمر از دست مي دهند.

حال مشخص مي شود كه اگر اسلام در مورد طلاق سختگيري كرده است دليلش همين آثار زيان باري است كه به آنها اشاره شد.

منبع : تفسير موضوعي قرآن كريم، برگرفته از تفسير نمونه، نوشته آيت الله ناصر مكارم شيرازي

محمد حسن سرائي

دوشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن