واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: هر چه طول تاريخ بشر بيشتر مي شود و دامنه آگاهي انسان ها افزايش مي يابد اين واقعيت مشهودتر مي گردد هر چند ما نسبت انتظار را به اشتباه گرفته ايم و فکر مي کنيم ما به انتظار نشسته ايم، اما در حقيقت همان منجي است که منتظر منتظران است. فارغ از ماهيت متنوع آن منجي که اقوام مختلف بشر مدعي انتظار آن هستند اين سووال قابل بحث است که در انتظار منجي خود چه مي کنيم ؟ پاسخ به همين سووال ساده است که منتظران حقيقي را با مدعيان آن تفکيک مي کند و در مذهب تشيع کنکاش براي تبيين اين پاسخ، در قرون متمادي قوي ترين نيروها را براي تحرکات اجتماعي سامان داده است و امروز با تصحيح بسياري از خطاهاي معرفتي در ماهيت انتظار، اصلاح فهم و رفتار منتظران سرعت بيشتري گرفته است . کدام ميزبان را ديده ايد که در انتظار ميهماني عزيز نه تنها اتاق و منزل را نظافت نکند بلکه در آراستگي خود متناسب با سليقه ميهمان نيز غفلت کند؟ بدون ترديد امام خميني (ره ) مهمترين و عميق ترين اصلاح را در فهم منتظران از چيستي انتظار و کيستي منتظر در عصر حاضر انجام دادند. آن چه بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران در تبيين ماهيت انتظار مطرح کردند، اگر چه در ارتباط با اعتقادات شيعه مبني بر ظهور حضرت مهدي (عج ) دوازدهمين امام غايب شيعيان بود، اما هر عقل سليمي مي پذيرد که وقتي از نور و گرماي خورشيد سخن مي گوييم ، مهم نيست که هر کس آن منبع انرژي را چه مي نامد ، بلکه فهم مشترک ما از نسبت خود با آن منبع و ماهيتش اهميت دارد. قرن ها قبل ابونصير از امام صادق (ع ) روايت کرده بود که ايشان فرمودند: هر کس دوست دارد از اصحاب قايم آل محمد(عج ) باشد، بايد منتظر باشد و در اين حال تقوا پيشه کند و به فضايل اخلاقي عمل کند. روايتي نيز در جلد دوم احتجاج طبرسي به نقل از امام زمان (عج ) آمده که ايشان فرمودند: ظهور نخواهد شد مگر به اذن خداي متعادل پس از آن که زماني دراز بگذرد و دل ها سخت شود و بيداد زمين را پر کند. صدها روايت و حديث ديگر وارد شده که با مضامين مختلف محتواي دو حديث بالا را مطرح مي کند و بر دعاي بسيار به منظور تحقق ظهور تاکيد دارند، اما تفاسيري که از اين احاديث ارايه شده ، مهمترين تفاوت ها را در طول تاريخ نسبت به ماهيت انتظار و چگونگي منتظر ايجاد کرده است . امام راحل (ره ) در اين مورد فرمودند، عده اي با تفسير خود از اين احاديث درخانه نشستند و بي تفاوت به دنياي پيرامون تنها عبادت فردي کردند و براي فرج آقا امام زمان (عج ) دعا کردند. عده اي از اين هم فراتر رفتند و علاوه بر دعا و انجام تکاليف شرعي ، اسب و شمشير هم تهيه کردند که اگر ظهور انجام شد، آماده باشند و به همين حد آمادگي بسنده کردند. ايشان گفتند کساني هم پيدا شدند که به خيال خود با توجه به آن بخش از سخنان ائمه اطهار (ع ) که بر شيوع بيداد و فساد در جامعه آخر الزمان اشاره دارد، خواستار لغو اجراي احکام الهي در جامعه شدند و امر به معروف و نهي از منکر را به عنوان مانع ترويج فساد که عامل تعجيل در ظهور است ، تعطيل کردند. به گفته ايشان ، برخي شياطين با سودجويان و نادانان در هم آميختند و گفتند که براي تعجيل ظهور، بهتر است در ترويج فساد و فراگير کردن آن کمک کنيم . و در اين هرج و مرج ناداني ، امام خميني (ره ) با يقين آن که عامل انتظار عامل محرک اجتماعي است و بايد تاثير انديشه و انتظار فرج امام زمان (عج ) موجب ظلم ستيزي انسان ها شود و هر برداشت نادرستي از انتظار که به تعطيلي احکام اوليه اسلام منجر شود باطل است ، فرمودند: انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و ما بايد کوشش کنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا کند و مقدمات ظهور انشاالله فراهم شود. با وجود آن که رهبر کبير انقلاب اسلامي ايران در رفتار و عمل به درستي و کمال ، انتظار و منتظر را تجلي بخشيدند و جانشين ايشان مقام معظم رهبري نيز به دقت همان معيارها را دنبال و توصيه مي کنند ولي هنوز هم آفاتي در مدل انتظار و فهم از منتظر در جامعه ديده مي شود. يکي از اعضاي مجلس خبرگان رهبري چندي قبل گفته بود که جامعه اي مي تواند امام زمان (عج ) را بپذيرد و تحمل کند که عدالت اسلامي و ارزش هاي اسلامي را درک کرده و عاشق آنها باشد، که اين سخن به درستي بر آمادگي منتظران اشاره دارد. و اين گونه است که اگر بگوييم منجي آخر الزمان منتظر است تا منتظران به حقيقت آماده شوند، سخن به خطا نگفته ايم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]