تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821006234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يارانه هاي نقدي قدرت خريد را افزايش داده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يارانه هاي نقدي قدرت خريد را افزايش داده است
تبريز- جمعي از شهروندان تبريزي پس از گذشت بيش از يك سال از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و پرداخت نقدي به حساب خانوارها، معتقدند اين پرداخت ها تا حد زيادي قدرت خريد خانوارها را افزايش داده است.


جمعي از سرپرستان خانوارهاي تبريز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، ضمن اينكه بر تداوم پرداخت يارانه هاي نقدي تاكيد كردند، از اينكه پس از گذشت 32 سال ازانقلاب اسلامي، دولتي توانست چنين كار بزرگ و طرح اقتصادي عظيمي را اجرا و درآمدهاي آنرا به حساب افراد واريز كند، ابراز رضايت كردند.

يكي از بانوان خانه دار تبريزي گفت: دولت نهم و دهم طي مدت پنج شش سال گذشته نشان داده كه براي ارتقاي سطح رفاه مردم تلاش هاي زيادي دارد و پرداخت نقدي يارانه ها نمونه اي از اين تلاش هاست.

حبيبه چايچي تبريزي افزود: هرچند ميزان تورم و گراني طي سال هاي اخير همواره وجود داشته، اما اينكه يارانه ها به صورت نقدي واريز مي شود، تا حد زيادي توانسته اين ناهماهنگي بين درآمدها و تورم را كاهش دهد.

وي گفت: پرداخت نقدي يارانه ها تا حدودي بر افزايش قدرت خريد خانوارها تاثير گذاشته كه بدون ترديد لغو آن مي تواند تاثير معكوسي برقدرت خريد افراد داشته باشد.

يكي از اصناف و كسبه تبريز نيز با بيان اينكه دولت با اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها گامي بسيار مثبت و مفيد در كاهش مصرف بي رويه برخي حامل هاي انرژي برداشته است گفت: تا پيش از اجراي اين قانون مصرف بي رويه و شتابنده آب، برق، گاز و به خصوص بنزين مشاهده مي شد كه اجراي آن در اين رابطه بسيار كاهش دهنده بوده است.

علي اكبر فرخي ادامه داد: هرچند برخي ها انتقاداتي را به دولت ازبابت پرداخت نقدي يارانه ها وارد مي كنند، اما به نظر من اين اقدام در راستاي ارتقاي سطح درآمد خانوارها و كمك هزينه آنها بي تاثير نبوده و بي انصافي است كه در اين خصوص موارد جزيي و كم اهميت بزرگنمايي شود.

وي گفت: حداقل مزيت پرداخت نقدي يارانه ها، با توجه به افزايش تورم و گراني برخي كالاها، اين بوده كه قدرت خريد مردم اگر بالا نرفته است، حداقل در همان شرايط ثابت باقي مانده است.

يكي از شهروندان تبريزي كه در شغل كابينت سازي فعاليت دارد، به ايرنا گفت: پرداخت يارانه نقدي باعث ايجاد مديريت در خانوارها شده و به ميزان بسيار قابل توجهي برخي رفتارهاي افراطي و مصرف هاي زياد را در ميان خانوارها از بين برده است.

كريم زارع اضافه كرد: هدفمندسازي يارانه ها نه تنها در ميان افراد جامعه فرهنگ مصرف متعادل و مناسب را نهادينه كرده، بلكه باعث شده مردم نسبت به خريد كالاهاي با كيفيت نيز اقبال بيشتري نشان دهند.

وي گفت: در حال حاضر چون قيمت ها واقعي شده و پرداخت نقدي يارانه ها نيز به حساب سرپرستان خانوارها واريز مي شود، تقريبا تمام افراد كشور مايل هستند ضمن صرفه جويي و امتناع از مصرف بي رويه و خريدهاي بي مورد، كالاهاي با كيفيت و ممتازي را تهيه كنند كه اين در نوع خود دستاورد بزرگي به شمار مي رود.

يكي از كارگران واحدهاي صنعتي تبريز نيز با ابراز رضايت از نحوه پرداخت نقدي يارانه ها، گفت: اگر تصميم دولت مبني بر حذف افراد متمول از گردونه يارانه هاي نقدي عملي شود، قطعا قدرت خريد افراد آسيب پذير و كم درآمد جامعه به طور قابل توجهي افزايش مي يابد كه اين مساله بسيارمفيد و در مجموع به نفع افراد كشور خواهد بود.

افشين شهرودي افزود: در حال حاضر مبلغ يارانه هاي نقدي به پرداخت قبوض آب، برق، گاز و البته تهيه بنزين خودروها اختصاص مي يابد كه با احتساب اين موارد، حداقل 40 درصد يارانه نقدي در حساب سرپرستان خانوارها باقي مي ماند.

وي گفت: همين مبالغ باقي مانده نيز به هر طريق ممكن وارد درآمد خانوارها شده و صرف هزينه هاي زندگي مي شود كه مي تواند در افزايش قدرت خريد مردم تاثير بگذارد.

در همين رابطه استاندار آذربايجان شرقي معتقد است: مردم تجربه موفقي از اداره اقتصاد كشور طي يك سال گذشته دارند و اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها يك آزمايش سالم براي مشاركت مردم در اداره اقتصاد كشور بود كه تا امروز با موفقيت به مسير حركتي خود ادامه داده است.

احمد عليرضابيگي افزود: اجراي اين قانون نشان داد كساني كه در دستگاه‌هاي اجرايي كار مي‌ كنند نيازمند مشاركت مردم و آگاهي از نيازها و اولويت‌هاي آنها هستند.

وي، با بيان اينكه هدفمندي يارانه‌ها براي ديگر كشورها به يك الگو تبديل شده است، اظهاركرد: متاسفانه در اين موضوع، برخي افراد به ‌ظاهر خودي، حرف‌ هايي مي ‌زنند كه آرزوي آنها به نتيجه نرسيدن هدفمندي يارانه‌ها بوده است يعني همان كاري كه دشمن با توسل به انواع ترفندها آنرا تعقيب مي‌كند.

عليرضابيگي اضافه كرد: دولت احمدي‌نژاد به عنوان مبتكر هدفمندي يارانه‌ها، به رغم كارشكني‌ها مصمم است اين طرح را به نتيجه برساند.

وي گفت: پرداخت نقدي يارانه ها با وجود مخالفت هاي بسيار، توانسته در نوع مصرف و فرهنگ صرفه جويي مردم تاثيرگذار شده و به قدرت خريد خانوارها نيز كمك شايان توجهي كرده است.

يكي از نمايندگان مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه، پرداخت نقدي يارانه ها موجب بهره مندي آحاد مختلف مردم از سرمايه ها و امكانات كشور شد، معتقد است: هر چند در اين زمينه انتقاداتي به دولت وارد است اما بايد توجه داشت كه پرداخت هاي نقدي توانسته عدالت اقتصادي را در سطح جامعه تا حدودي نهادينه كند.

عليرضا منادي اظهاركرد: با توجه به وجود خانوارهاي زير خط فقر در كشور، مي توان گفت با پرداخت نقدي يارانه ها به مردم، هم اكنون ايران اسلامي شايد تنها كشوري در جهان باشد كه در آن گرسنه اي وجود ندارد.

وي اضافه كرد: اما در عين حال سطح رفاه و معيشت مردم در طبقات مختلف اجتماع با يكديگر متفاوت است كه اين موضوع امري طبيعي است.

وي، در ارزيابي خود از نحوه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در ماه هاي اخير، گفت: اين قانون تا حدود 90 درصد به درستي اجرا شده و تنها در نحوه محاسبه قيمت گاز مصرفي خانوارها مسايلي وجود دارد كه بايد دولت در اين زمينه نيز وارد عمل شده و مشكلات را از سر راه بردارد.

منادي، ارتقاي سطح بهداشت و درمان، توجه به مصرف درست و منطقي، ارتقاي كيفيت نان و همچنين جلوگيري از هدررفت انرژي در كشور را از جمله مزيت هاي بسيار بارز و ممتاز اجرايي شدن قانون هدفمندسازي يارانه ها عنوان كرد.

در هر حال هم اكنون بيش از يك سال از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و پرداخت نقدي سود حاصل از آن به مردم سپري شده و در اين فرصت بايد مسوولان و دولتمردان با تيزبيني و بررسي و تجزيه و تحليل نقاط ضعف آن، در سال هاي آينده و در فازهاي بعدي نسبت به مرتفع سازي آنها اقدام كند.

گزارش از: سيد يحيي مرتضائي

7236/587/ 1645

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30786333

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن