تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812034492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 4نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي دانشجويان مسلمان: فضاي تلاوت قرآن براي قاريان ايراني گسترش يابد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 4نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي دانشجويان مسلمان: فضاي تلاوت قرآن براي قاريان ايراني گسترش يابد
گروه فعاليت‌هاي قرآني: نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي دانشجويان مسلمان با تأكيد بر فراهم آوردن فضايي براي تلاوت قاريان قرآن ايراني، گفت: بايد عرصه‌اي براي قاريان ايراني فراهم كرد كه در آن بتوانند مانند قاريان مصري به راحتي به تلاوت قرآن بپردازند.
«محمدحسن موحدي»، نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي دانشجويان مسلمان، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، با بيان اين مطلب گفت: بايد عدم آرامش رواني در تلاوت قرآن را مهم‌ترين آسيب در تلاوت قاريان قرآن ايراني دانست زيرا قاري به طور دائم بايد منتظر اين باشد كه دست‌اندركاران برنامه‌اي كه وي قاري آن است چه موقع به او دستور اتمام قرائت را بدهند.

وي افزود: از سويي ديگر فضاي انتقادي كه نسبت به تلاوت قاريان ايراني وجود دارد باعث شده تا قاريان قرآن حتي در بالاترين سطح قرائت، يعني بين‌المللي به طور دائم نگران باشند كه تلاوتشان به نقد گذارده شود.

موحدي تصريح كرد: بحث ديگري كه به عنوان آسيبي براي قرائت قاريان بايد از آن نام برد بحث «فرهنگ قرآني در بين عموم مردم» است، جامعه‌اي كه طاقت آن گوش كردن قرآن در حد 10 است، جامعه‌اي نخواهد بود كه قاري قرآن بتواند در آن پيشرفتي در بعد فني قرائت خود داشته باشد، به عقيده من بايد فضايي را براي تلاوت قاريان قرآن ايراني فراهم كرد كه در آن بتوانند مانند قاريان مصري به راحتي به تلاوت قرآن بپردازند.

وي ادامه داد: مواردي كه به عنوان آسيب ذكر شد بيشتر از لحاظ آسيب‌هاي اجتماعي بود اما از ديدگاه فني و تخصصي قرائت مي‌توان عدم آشنايي قاريان با طبقات صوتي خود و همچنين عدم آشنايي ارتباط مقام‌ها با يكديگر را از مهم‌ترين آسيب‌ها تلاوت قرآن كريم ذكر كرد.

تسلط نداشتن قاريان به نكات تجويدي ومفاهيم آيات؛ دو آسيب كليدي در تلاوت قرآن

نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي دانشجويان مسلمان تصريح كرد: البته آسيب‌هاي تلاوت فقط به اين دو موردي كه عرض شد خلاصه نمي‌شود بلكه بايد تسلط نداشتن قاريان به نكات تجويدي و همچنين مفاهيم آيات را به عنوان دو آسيب كليدي در تلاوت برشمرد.

موحدي تأكيد كرد: براي مواردي كه به عنوان آسيب در تلاوت قاريان ايراني گفته شد به نظر مي‌رسد در ابتدا بايد فرهنگ قرائت در بين مردم گسترش يابد و بهترين راه استفاده از قاريان براي اجراي تلاوت‌هاي زنده قبل از لحظات معنوي اذان ظهر يا مغرب در مساجد معروف است.

وي افزود: از سويي ديگر بايد مردم را با مفاهيم و معاني آيات آشنا‌تر كرد تا استماع آيات براي آن‌ها همراه با فهم معاني باشد، در واقع با اين كار هم فضاي تلاوت قرآن كريم براي قاريان ايراني فراهم خواهد شد كه منجر به كسب تجربه بيشتر و بارور شدن تلاوت‌هاي آن‌ها خواهد شد و هم فرهنگ قرآني نيز بر جامعه حاكم خواهد شد.

موحدي عنوان كرد: همچنين با برگزاري دوره‌هاي آشنايي با صوت و لحن به صورت تخصصي و با حضور استادان مجرب، مي‌توان عدم آشنايي با طبقات صوتي و ارتباط مقام‌ها با هم كه به عنوان آسيب‌هاي قرائت از آن‌ها نام برده شد را تا حدودي مرتفع كرد.

نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي دانشجويان مسلمان با اشاره به تأثير نحوه برگزاري مسابقات در كشور بر قرائت قاريان تأكيد كرد: مسابقات قرآن در ايران به نوعي به هدر رفتن استعدادهاي قاريان جوان ايراني مبدل شده است، زيرا تنها ملاك سنجش و برتري قاريان در حال حاضر همين مسابقات است و چه بسا قاريان جوان و خوش استعدادي كه به خاطر اين كه نمي‌توانند ملاك‌هاي مسابقات را در خود ايجاد كنند و به اصطلاح تلاوت مسابقه‌اي از خود به نمايش بگذارند در پشت درهاي بسته مسابقات مي‌مانند و از آن‌ فراتر نمي‌روند.

بايد زمينه‌اي براي انس بيشتر مردم با قرآن فراهم كرد

موحدي هم‌چنين با اشاره به جايگاه فرهنگ قرائت قرآن كريم در ايران و مقايسه اين جايگاه در ساير ملل مسلمان گفت: البته در مقايسه با ساير كشورهاي اسلامي فرهنگ قرائت قرآن در ايران بالاتر است و به نظر مي‌رسد براي گسترش اين فرهنگ در بين مردم بايد بستري براي انس بيشتر مردم با قرآن و تعمق در آيات حكيمانه آن فراهم شود.

وي در پاسخ به اين سؤال كه اعتقادات، گفتار و رفتار فردي و اجتماعي قاريان قرآن در قرائت آن‌ها چه اثري دارد تصريح كرد: البته اين بحث به نوعي شخصي است كه نمود اجتماعي پيدا مي‌كند، ولي به طور قطع يكي از ملزوماتي كه قاري قرآن بايد به آن مزين باشد اخلاق و رفتار قرآني است زيرا او تالي و حامل آيات الهي است.

موحدي هم‌چنين تسلط قاري قرآن بر معناي آيات را بسيار مهم و ضروري دانست و تأكيد كرد: تسلط قاري بر معناي آيات باعث مي‌شود وي به حدي برسد كه آياتي را كه مي‌خواند با حس بخواند و به طور طبيعي سخني كه از دل بر مي‌آيد لاجرم بر دل نيز مي‌نشيند.

ادامه دارد ...

جمعه|ا|18|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن